12 Lagi Perihal Kisah Minyak Bersubsidi yang perlu kalian tahu dan sebarkan..


KISAH MINYAK BERSUBSIDI DI MALAYSIA.
(Coretan siri 2 oleh Ahmad b Maslan, 3/10/14)

1. Purata subsidi seliter Ron95 yg diberi oleh Kjaan BN kpd rakyat ialah 0.74 sen utk tahun 2013 & 0.76 sen utk diesel. Jika guna 100 liter maka rakyat diberi rm74, 1000 liter rm740 & 10 ribu liter rm7400 !!. Siapakah yg guna 10 ribu liter atau lebih Ron95 utk setahun? Tentunya mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi yg memiliki beberapa buah kenderaan.

2. Isian penuh minyak Ron95 utk sebuah motorsikal ialah sekitar 7.5 liter, kereta kecil sekitar 40 liter, kereta besar sekitar 75 liter. Jika 74 sen subsidi seliter, pemilik motorsikal isi penuh dapat rm5.55 subsidi, kereta kecil rm29.60 subsidi tapi kereta besar dapat rm55.50 setiap kali mengisi penuh Ron 95.

3. Pada bulan Februari 2013, harga pasaran Ron95 ialah 2.94 seliter tapi Kjaan BN beri 1.04 subsidi jadikan Ron95 bersubsidi yg dibeli rakyat cuma 1.90. Diesel dlm tarikh yg sama harga pasaran 2.85, subsidi 0.95 dan harga utk rakyat 1.90.

4. Pada Februari 2014, harga pasaran Ron95 ialah 2.83 seliter tapi Kjaan BN beri subsidi 0.73 jadikan Ron95 bersubsidi yg dibeli rakyat 2.10. Diesel dlm tarikh yg sama  berharga subsidi 2.10 & jumlah subsidi 0.73 yg kebetulan sama dgn Ron95.

5. Pada Februari 2013 harga minyak dunia ialah usd122.47 setong dan Februari 2014 pula usd114.41. Pada 26 Sept 2014 minyak dunia usd102.06. Harga pasaran minyak dunia turun dan naik tapi kekal tinggi sekitar usd92-usd122. Harga pasaran minyak di Msia juga turun bila harga minyak dunia turun. Hari ini Ron95 adalah 2.58 & diesel pula 2.52.

6. Tapi rakyat Msia hingga 2/10/14 masih mendapat harga minyak yg kurang drpd harga pasaran iaitu ron95 bersubsidi 2.30 dan diesel bersubsidi 2.20. Subsidi Kjaan BN hari ini utk ron 95 masih ada iaitu 0.28 seliter dan diesel 0.32 seliter. Subsidi ini turun naik bergantung kpd pasaran minyak dunia & dasar Kjaan terhadap subsidi tersasar kpd bersasar.

7. Jumlah subsidi minyak Kjaan BN utk rakyat adalah banyak iaitu 2009 rm6.2b (minyak usd62), 2010 rm9.6b (minyak usd80), 2011 rm20.4b (minyak usd111), 2012 rm24.7b (minyak usd112), 2013 rm24.8b (minyak usd110) dan 2014 subsidi sekitar rm21billion. Semua angka2 subsidi ini sangat besar yg sepatutnya diguna utk pembangunan rakyat dgn lebih bersasar.

8. Ramai yg sudah jelas bahawa subsidi minyak Msia adalah tersasar sbb rakyat berpendapatan rendah dapat subsidi yg sedikit keran mengguna  motorsikal atau sebuah kereta kecil tapi rakyat berpendapatan tinggi dapat subsidi yg lebih besar sbb mengguna kereta besar & jumlahnya pula beberapa buah.

9. Sepatutnya subsidi diberi lebih kpd rakyat berpendapatan rendah & kurang kpd yg berpendapatan tinggi. Di Msia subsidi minyak jadi terbalik. Ini perlu dibetulkan dgn diberi pelbagai bentuk bantuan kpd rakyat yg berpendapatan rendah.

10. Negara2 jiran pula tidak ada atau tidak banyak beri subsidi minyak, maka sebab itu harga minyak mereka tinggi dan berlaku penyeludupan yg merugikan rakyat & negara Msia. Tentunya agensi2 penguatkuasaan sedang melakukan tanggung jawab masing2 dlm satu team besar pelbagai Kementerian.

11. Kesan harga minyak kpd kenaikan harga barang pula mesti ditangani dgn sepadu. Memerangi org tengah, banyakkan Pasar Tani, Pasar Borong, Pasar Ikan, pelbagai pasar lain, jadikan pasaraya sbg penanda aras harga, buku panduan harga barang, senarai harga dlm akhbar, kuasa pengguna utk memilih, kedai harga patut, Kedai Rakyat 1Msia, Akta Kawalan Harga & Anti Pencatutan/Profiteering, kawalan harga waktu perayaan, banyakkan program jualan2 murah, pemantauan harga oleh penguatkuasa, perniagaan jangan dimonopoli oleh kaum2 tertentu adalah antara kaedah2nya.

12. Rumusan ttg hal subsidi minyak ialah keperluan kpd pembetulan struktur subsidi dgn kaedah pembaikan kpd subsidi yg terbalik yang tidak rasional. Inilah antara sbb mengapa subsidi minyak dikurangkan 20 sen selain utk lebih 20 ribu juta/billion ringgit subsidi itu diguna bagi menafaat pembangunan rakyat dan negara dgn lebih adil serta bersasar. Tkasih

No comments:

Post a Comment