Serik undi pembangkang, sokongan Melayu, Cina terhadap BN meningkat- Kajian UIAM



Serik undi pembangkang, barangkali itulah yang boleh diterjemahkan dengan kajian pendapat terbaru bahawa hanya 37 peratus rakyat Malaysia sanggup mengundi pakatan pembangkang, penurunan sebanyak 12 peratus daripada 49 peratus pada Ogos 2009. Dengan sokongan orang Melayu meningkat tiga peratus dan kaum Cina meningkat dua peratus.

Malahan berdasarkan kajian isu semasa terbaharu Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) pada akhir-akhir ini semakin meningkat berbanding semasa Pilihan Raya Umum 2008 yang lalu.

Berdasarkan kajian tersebut, populariti BN meningkat empat peratus iaitu 55 peratus berbanding 51 peratus semasa Pilihan Raya Umum 2008.

Bernama melaporkan, lapan peratus daripada sejumlah 1,367 responden dalam kajian itu menyatakan mereka tidak pasti memilih parti mana sekiranya pilihan raya umum diadakan esok.

Menurut kajian, sokongan orang Melayu terhadap BN meningkat tiga peratus iaitu daripada 58 peratus pada Ogos 2009 kepada 61 peratus pada Ogos 2010. Sokongan kaum Cina terhadap BN masih rendah tetapi menunjukkan peningkatan dua peratus daripada 40 peratus kepada 42 peratus dalam tempoh yang sama.

Bagaimanapun, sokongan kaum India menurun daripada 63 peratus kepada 59 peratus. Ini kerana 14 peratus kaum India memilih untuk tidak memilih mana-mana parti.

Kajian ini dilakukan dari 1 hingga 18 Ogos 2010 di seluruh negara untuk mengetahui pandangan responden berumur 21 tahun ke atas mengenai isu semasa.

Seramai 1,367 responden dari kaum Melayu/Bumiputera, Cina, India dan lain-lain di seluruh negara ditemubual bagi mewakili pendapat umum.

Kajian Isu Semasa ini diketuai Azrul Hisyam Wakichan dan diselia Pensyarah Kanan Jabatan Komunikasi, Kulliyyah Ilmu Berteraskan Wahyu dan Sains Kemanusiaan, UIAM, Prof Datuk Seri Syed Arabi Idid.

Kaedah persampelan digunakan dalam kajian ini iaitu memilih sebahagian kecil dari penduduk mewakili seluruh penduduk di sesuatu kawasan.

Jumlah responden ditentukan mengikut kelompok daerah, dan ditetapkan mengikut kepadatan penduduk, komposisi kaum, lokasi, kategori umur dan juga jantina.

Kaedah temu bual bersemuka dengan responden digunakan dengan mengemukakan satu set soal selidik untuk dijawab dalam masa antara 25 hingga 45 minit.

Mengikut kajian, peningkatan populariti BN didorong beberapa faktor termasuk keberkesanan pelaksanaan program oleh kerajaan dan rakyat melihat BN sudah mulai pulih dari kemelut masalah dalaman yang dihadapi terutamanya oleh parti-parti komponen.

Kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga menyumbang kepada peningkatan populariti BN.-

-Agenda Daily-

11 comments:

joe pixot said...

jgn siok sindri..
hehehe
truskan kerja keras anda..

Alhamdulillah said...

SALAM BLOG TUAN TELAH DILINKKAN KE BLOG SAYA

Esperalzi said...

Artikel ini betul2 kena batang hidung aku..dan lain2 batang yg ada pada badan aku!

Pada PRU12 tahun 2008, aku undi GOBIND DEOL (anak KAPAL SINKS)dari DAP walaupun aku Melayu dan Muslim. Itu pertama kali aku undi DAP, aku lakukan ini atas nasihat kawan2 dari Parti Anutan Syaitan (PAS) kerana kawasan undi aki di PUCHONG hanya Cina DAP lawan Cina MCA.

Orang2 PAS petik ayat2 Al-Quran utk pengaruhi aku dan waktu tu aku memang sangat anti-establishment, oleh itu sangat anti-UMNO dan sangat benci UMNO yg aku anggap telah menjual bangsa Melayu dan orang Islam. Period 1998-2008 aku sangat anti-UMNO.Aku KENTAL pro-PAS walaupun aku TAK PERNAH jd ahlinya secara formal..aku sokong PAS hanya krn aku benci UMNO, tak kurang dan tak lebih dari itu..

Aku berpesta selepas Pembangkang menang 5 negeri dan 82 kerisi Parlimen dan aku labelkan BN sbg Barisan Najis. Macam tak percaya! Aku hanya expect mereka cuma menang Kelantan dan Teganu!

Tp keseronokan aku dgn "kemenangan" PR hanya tahan 6-8 minggu saja. Lepas tu aku mula nampak PAS sudah semakin sesat, semakin kufur dan semakin melakukan aksi2 anti-Islam dan anti-Melayu. Semakin hari PAS semakin ganas dgn agenda anti-Islam dan anti-Melayu, sehingga mereka dah lupa daratan..PAS perkenalkan begitu banyak budaya2 sial dan sesat yg tak pernah diamalkan oleh org2 Melayu, spt isu kalimah Allah, isu kandang babi, isu ahli politik kafir baca Quran di ceramah politik dan yg paling banyak "bantu" aku benci PAS ialah NIK NAJIS!

Ya, dulu aku panggil BN Barisan Najis, tp skrg aku panggil More-Shit-All Am PAS tu NIK NAJIS!! Pasca 2008, PAS berkelakuan seolah2 mereka menang besar SEMUANYA atas undi orang2 kafir. Mereka lupa bahawa orang2 Melayu/Islam macam aku juga turut bantu PR. PAS khianati aku dan sejak itu aku tak ampun dosa PAS dan Ketua2 Agama PAS..

Sejak itu kebencian aku pd PAS membara dan magnitude kebencian ini melebihi kebencian aku pd UMNO. Sebenci2 aku pd UMNO dulu, tak sebenci aku pd PAS kini. Marah2 aku pd UMNO dulu belum pernah aku kafirkan mereka tp hari ini aku dah kafirkan PAS. Tiba2, UMNO yg dulu aku rasa sangat busuk kini NOTHING dibandingkan KEJAHATAN PAS..

Akhirnya aku dapat lihat dgn jelas bahawa "jahat2" UMNO pun, dgn segala kefasikan, kesosialan, kereleksingan, kefuckingan dan kebullshitan mereka, mereka tak jual Agama Islam dan Bangsa Melayu dgn harga yg sangat murah sebagaimana sedang PAS lakukan. Lebih jahat PAS ialah mereka menghalakan semua kesesatan mereka dgn memutarbelit ayat2 Quran dan Hadis2 Nabi..

UMNO dalam BN adalah pemimpin yg mengetuai orang2 kafir. PAS dalam PR adalah pengikut yg dipimpin oleh orang kafir. Ini perbezaan besar antara UMNO dan PAS kini, ibarat langit dengan bumi, api dengan air, syaitan dengan malaikat, dan syurga dgn neraka..

Kesimpulannya aku menyesal undi sekutu PAS pada tahun 2008, aku rasa aku dah lakukan dosa dan kesilapan besar menyokong PAS. Aku tak tahu berapa ramai orang Melayu yg semacam aku HARI INI...

Anonymous said...

Alhamdulillah, harap anda telah bertaubat nasuha, tak menganut agama Pasca-Syaitan tu lagi. Dah tu lepas ni kena sembelih kambing buat BBQ..tanda permulaan kempen 'jauhi ajaran sesat agama PASca-Syaitan dan PartiKoRek Jubur.

Anonymous said...

saya pula langsung tak undi.
malas nak pergi mengundi sebab tak mahu anak menantu di putra jaya menang besar dan selesa.tapi inilah jadinya.insyallah undi BN pada PRU akan datang.

Anonymous said...

insyallah saya,isteri,ibu,kakak,adik dan juga adik ipar akan terus mengundi umno dan BN..Seteruk-teruk UMNO mereka masih org islam dan juga tidak menjual agamanya demi satu undi..Insyallah UMNO akan terus memimpin negera pada PRU13 nnt sama-sama kita berdoa kehadrat Allah SWT..aminnn

YANG GAMBI said...

Salam bro, sebab itu kita jangan mudah terpedaya dengan dakyah komunis yang sentiasa bijak menawan hati orang Melayu.... lebih-lebih lagi si Anwar pengkhianat bangsa...

Blog tuan telah disenaraikan dlm bloglist kawan...

Anonymous said...

Bro Esperalzi,

Kita serupa la bro.. PRU 2008 aku first time mengundi, mase tu bekoba2 nak ngundi PAS sebab benci sgt kat UMNO. Dr aku sekolah lg aku da tepengaruh ngn Reformasi yg skrg da jd REFORBASI.

Dulu kat bilik tu siap aku tampal Gamba Anwar muke seposen dengan mate lebam sbg pemimpin idola aku. Org tua aku pun seme staf gomen, tp da stat bace Harakah yg sekarang dah jadi HARAMKAH penyebar fitnah paling keji dr Utusan.

Bile saat mengundi tuh rase bekobAR2 nak memangkah PAS yg sekarang da jadi PARTI AHLI SYAITAN jual agama. Tak terbayang kegembiraan bila Selangor jatuh kepada PR, dan dlm hati kecil ku berkata 'Yey pasni takdedah muke si Toyo tu dlm TV'.

Tp memang btol kegembiraan tu hanya sebulan due jer. Start dr TERESA COCK punye proposal wat kandang babi kat area Melayu tu aku da rase cam tak btol da. N then..korg paham2la..tahape2 jd kat SElanGor nih, mcm babi dibuatnye oleh geng2 pakatan.

Start pade tuh, aku merenung kembali. Aku merindui zaman Mahathir. Aku cam bersalah bb lalu kutuk Mahathir Mahafiraun. Rupe2nye otak aku nih da dibasuh dgn fitnah2 PAS yg membuatkan aku rase UMNO tu busuk keji tahap longkang mcm takde satu pun jasa UMNO kat negara nih.

InsyaAllah PRU depan aku akan same2 membantu perjuangn BN semula. Aku bukanla nak jd ahli UMNO ke aper, tp Aku nak AJAR balik Parti Ajaran Sesat tuh supaye jgn bongkak takabur. Byk org Melayu da sedar skrg.. biarla puak2 jumud PAS tu tak sedar2 lg. Hukhuk aku menyesal..menyesal ngundi Parti Setan tuh, arap2 org Melayu semua dpt sedar tentang 'survival' mase depan kita

Megat Alam Gempita said...

Maaf, teman skeptikal sikit dengan UIA nih. Boleh percaya ke dgn kajian ini atau asal dapat geran dana, buat kajian main-main janji students dan fakulti ada projek dan beri maklumat positif untuk terus mengampu kerajaan tetapi sebenarnya mereka bekerja untuk pembangkang!
Maaf! zaman Pak Lah dulu mereka,byk IPTA's, Merdeka Centre melakukan hal yang sama, Pak Lah, KJ n budak Tingkat 4 rasa riak kunun bleh menang ttp akhirnya PRU12 jatuh terlingkup. Hati-hatilah UMNO, byk musang berjanggut berkepiah putih pro Juburi di UIA tu!
UMNO/BN terus dekati rakyat kasi rakyat gembira dgn bajet 2011, dedah kepincangan n kasi hantam kaw-kaw sama itu fuckatan. Insya Allah rakyat memilih UMNO/BN lagi.

Jack Dozer said...

Salam bro. Megat Alam Gempita

Skeptikal tak ada masalah. Masalah utama di sini adalah stereotype. jgn ingat semua yang ada di UIA sokong Pakatan. Dengar UIA saja dah label Pakatan, Pro Anwar laa, Apa ni?

Pak Lah sebab dia tak dengaq. Tu yang dia kalah.

Walau macam mana pun harap semua rakyat Malaysia dah sedar.

AHW

Esperalzi said...

@Anonymous October 8, 2010 10:12 AM

Terima kasih atas kupasan pengalaman pra-2008 anda! Harap2 ramai orang2 Melayu macam kita. Dan harap2 UMNO juga tak terikut2 rentak PAS yg beriya2 nak sangat undi kafir sampai digadai segala yg ada.

PAS sebenarnya sudah tak perlukan lagi undi Melayu/Muslim, mereka sudah bongkak, mereka berlagak seolah2 undi Cina dan India sudah cukup utk mereka perintah Malaysia.

Sesuai dengan sikap pro-kafir mereka, PAS kini sedang berusaha menukarkan agama Islam kepada bentuk baru yg lebih disenangi oleh orang2 kafir. Islam bawaan PAS ini bolehlah kita panggil Islam Hadhari Versi II (Versi PAS), iaitu "Kafir-Friendly Islam" (Islam Mesra Kafir). Dulu ada Islam Hadhari Versi I bawaan UMNO pimpinan Abdullah Badawi yg sangat disenangi oleh Sisters In Islam (SIS) dan lain2 NGO Melayu Liberal yg anti-Islam serta orang2 kafir.

Orang2 PAS sudah pun bersolat di depan Ibupejabat DAP di sebuah negeri berlatarkan bendera dan lambang roket DAP & perempuan2 mereka sudah pun memakai bendera DAP sebagai burqa penutup wajah dan aurad mereka, dua dari budaya songsang yg tak pernah diamalkan oleh org2 Melayu. Banyak lagi budaya2 songsang ini yg UMNO sendiri tak pernah bawa walaupun UMNO lebih berpengalaman bergabung dengan orang2 kafir dalam sebuah gabungan politik, PAS sebenarnya sangat MENTAH dan masih ROOKIE dalam bab gabung bergabung dgn orang2 kafir,tp ternyata mereka tak tahu bawa diri..

Jika kita soal mereka akan hal2 ini, mereka akan jawab bahawa tak ada pun dalam Hadis dan Quran yg orang Islam tak boleh solat di Ibupejabat DAP atau memakai burqa dari bendera DAP..ini jawapan standard mereka utk semua kesesatan dan kesongsangan mereka. Jangan terkejut tak lama lagi mereka mungkin menternak dan menjual babi atas alasan konon dibolehkan Quran dan Hadis nabi..

Apa pun, UMNO juga perlu berubah dari keburukan dulu yg membuatkan orang dan pengundi seperti saya mual dengan UMNO. UMNO mesti berusaha keras lagi utk menjadi yg terbaik dan bebas dari keburukan lampau.

Dulu pemimpin UMNO sentiasa berlagak bahawa diletak lembu pun UMNO boleh menang asalkan pakai label dacing (BN). Mereka merasa mereka akan perintah Malaysia sampai kiamat dan bahawa orang Melayu akan terus taat tanpa berfikir. Dulu ramai orang masuk UMNO sebab nak buat harta kerana mempercayai bahawa UMNO tu lombong emas..

Masa sudah berubah. Sekarang 2010, bukan 1990. Orang dan pengundi seperti saya bukan lagi taksub pada mana2 parti. Kita pilih yg terbaik yg boleh pertahan dan lindungi hak2 BANGSA MELAYU dan UMAT ISLAM di Malaysia. Ingat dua kata kunci ini: MELAYU dan ISLAM! Kedua kata kunci ini MESTI jadi asas perjuangan UMNO, bukan WANG dan RINGGIT seperti dulu!

Pada masa ini, semakin ramai orang Melayu dan Islam yg undi PAS dulu pd PRU12 sangat marah pada PAS kerana dilihat sebagai telah sesat, songsang, kafir dan kufur sejak PRU12. UMNO boleh amik kesempatan dari kemarahan ini tapi UMNO jangan hanya bergantung pada kemarahan orang Melayu/Islam pd PAS utk raih sokongan Melayu/Islam.

UMNO mesti lakukan sesuatu lebih dari itu, yakni benar2 jadi parti yg 60-70% bebas dari RASUAh (saya ungkap 60-70% saja kerana mustahil mana2 parti politik di dunia ni yg boleh 100% bebas rasuah, tp kalau boleh bebas rasuah 60-70& pun dah alhamdulillah) serta benar2 ikhlas memperjuangkan MELAYU dan ISLAM walaupun saya paham UMNO juga perlu jaga kepentingan KAUM dan AGAMA lain sesuai dgn tarafnya sebagai TONGGAK dalam BARISAN NASIONAL yg saya aui sebuag gabungan PELBAGAI KAUM. Tp jangan sampai terlalu takut pd kaum lain sehingga mengorbankan kepentingan Melayu dan Islam..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...