Anwar Ke Indonesia Sebagai Pembohong. Minyak Naik Melambung. Rakyat Merusuh Bingung..

Macamana aku tak kata pembohong? Presiden Pkr adalah bininya. Anwar Ketua Umum yang jawatan tiada pertandingan. Ni barulah pengecut.. pergi ke Indon sekadar untuk burukkan dan fitnah kerajaan Malaysia. Dasar musibat!

JAKARTA - Ribuan penunjuk perasaan berhimpun di Jakarta dan bandar lain di Indonesia membantah rancangan kerajaan menaikkan 33 peratus harga minyak dan mengurangkan subsidi bahan api.

 Media melaporkan, kejadian itu menyebabkan polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata bagi menyuraikan ratusan orang awam yang turut menyerang bangunan Parlimen. Di Jakarta, keadaan tidak terkawal selepas hakim membuat keputusan mengenai pindaan belanjawan yang akan membuka jalan bagi kerajaan mengumumkan kenaikan harga buat kali pertama sejak 2008.

Polis tempatan berkata, seramai 3,000 penunjuk perasaan berkumpul di luar Parlimen dengan membakar tayar dan mengibarkan sepanduk “Tolak kenaikan harga bahan api” dan “Gantung SBY” (Presiden Susilo Bambang Yudhoyono).

 “Kira-kira 20,000 anggota polis dan tentera dikerahkan mengawal keselamatan di Jakarta,” katanya. Di Jambi, Sumatera, ratusan penunjuk perasaan cuba meruntuhkan pagar sebuah mahkamah. Jurucakap polis Almansyah berkata, polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan mereka. “Seorang wartawan tercedera terkena gas pemedih mata dan menerima rawatan di hospital,” katanya.

Di Makassar, Sulawesi pula, kira-kira 500 pelajar universiti dan guru-guru membuat bantahan dengan membakar tayar dan melaungkan 'revolusi'. Pakar ekonomi tempatan berpendapat, subsidi kerajaan yang tinggi terhadap bahan api itu telah mengundang krisis ekonomi di Asia Tenggara. - Reuters

A.S KATA, SECARA PERIBADI AKU PUN TAK MAHU PERKARA INI BERLAKU DI MALAYSIA. NAMUN JIKA DIFIKIRKAN SECARA RASIONAL, INI ADALAH MASALAH GLOBAL.SUBSIDI YANG TINGGI SEMEMANGNYA MENGUNDANG MASALAH EKONOMI.

BAYANGKAN TINDAKAN MACHAI PAKATAN SEKIRANYA PERKARA INI BERLAKU DI MALAYSIA. APA SUSAH, SURUH LE NUAR MINTA TOLONG SBY JELASKAN PADA MACHAINYA..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...