Menjawab Fitnah Rafizi Pengadu Domba terhadap bajet negara 2016


Ternampak mesej ini bertebaran di WhatsApp, yang rupanya datang dari satu ceramah Rafizi Ramli berkenaan Bajet 2016. Jadi saya jawab:
---------
Semalam ceramah YB Rafizi Ramli di bandar Perda benar-benar membuka minda. Ianya berhubung bajet yang dibentang PM baru-baru ini;

1) Bajet ini pemimpin-pemimpin BN sendiri pun tak berani pertahankan.

LSS: Sebenarnya, pemimpin BN dan menteri sedang aktif mempertahankan dan menjelaskan bajet ini. Kebanyakan penganalisis bebas dan pakar termasuk Bank Dunia dan tiga agensi penarafan kredit antarabangsa telah memuji kelebihan bajet ini.

Tak kira bajet apa pun yang dikeluarkan oleh BN, Pakatan akan komplen juga.

Malah ketika BN memperkenalkan GST dan BR1M, Pakatan membantah dan hari ini, Pakatan telah memasukkan GST dan BR1M di dalam bajet bayangan mereka.

---------
2) Kebanyakan kementerian kena potongan yang cukup banyak, kecuali Jabatan Perdana Menteri (JPM) saja yang dapat kenaikan.

LSS: Setiap tahun, pembangkang akan mendakwa yang PM Najib menyimpan berbilion ringgit di dalam pejabat beliau dengan berkata Jabatan Perdana Menteri mempunyai bajet yang besar.

Tetapi realitinya, JPM mempunyai banyak jabatan dan agensi di bawahnya - sesuatu yang Pakatan tidak akan beritahu.

Antaranya:
8 Suruhanjaya (MACC, SPR etc)
5 agensi pusat (MAMPU, UKAS, JPA etc)
42 jabatan dan agensi (MKN, ESSCOM, APMM etc)
5 badan berkanun (Felda, Tabung Haji, etc)
5 badan corporat (TERAJU, UNIK, MIGHT etc)

UKAS sahaja, yang memegang dana kemudahan untuk projek infrastruktur Awam-Swasta yang bernilai berbilion ringgit. Di sini kerajaan meminjamkan atau mengambil alih saham di dalam projek seperti BRT, MRT dan kampus-kampus baru MARA yang dibina dengan kerjasama swasta.

Malah tahun depan, ESSCOM sendiri akan menaik taraf keselamatan di Sabah untuk mempertahankan Sabah dari pencerobohan Sulu. RM523 juta diperuntukkan untuk pembangunan kem tentera ESSCOM di FELDA Sahabat, Lahad Datu. Tahun lepas, jumlah yang besar juga diperuntukkan.

MKN juga diperuntukkan bajet yang besar untuk bantuan yang besar dan untuk meneruskan usaha pemulihan kawasan yang dilanda banjir tahun depan.
https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1571672403051548

---------
3) Zaman Pak Lah JPM hanya dapat sekitar RM8 bilion setahun, zaman Najib meningkat RM20 bilion setahun.

LSS: Ini kerana, pentadbiran Najib mengutamakan kerjasama awam-swasta, tidak seperti dahulu di mana kerajaan menanggung keseluruhan projek pembangunan. Kerajaan menggunakan PPU dan UKAS, di bawah JPM sebagai dana kemudahan untuk projek-projek ini.

---------
4) Daripada RM20 bilion tersebut beberapa bilion dikategorikan sebgai perbelanjaan tanpa rekod.

LSS: Kesemua perbelanjaan ini direkodkan. Anda fikir Ketua Audit Negara tidak berguna? Pergi periksa siapa yang menerima dana kemudahan ini dan anda akan dapat lihat BRT, MRT, kampus MARA dan sebagainya.

---------
5) Segala bentuk subsidi kepada rakyat dihapuskan termasuk subsidi tepung, minyak masak dan smlm seperti diumum, subsidi beras.

LSS: Di sinilah Rafizi kelihatan lebih bodoh dari biasa. Subsidi itu penting kerana harga gandum dan minyak sawit yang tinggi pada masa lampau.

Apabila skim untuk minyak masak diperkenalkan, ianya disebabkan harga minyak sawit yang melebihi RM3000 setan. Sekarang minyak sawit berlegar antara RM2200-2300 setan, anda nak subsidi apa lagi? Takde otak ke?

Dan memandangkan harganya turun dengan mendadak (seperti harga komoditi lain), kenapa perlu untuk disubsidi lagi? Bukannya kerajaan naikkan harga barangan yang dikawal ni pun.

Untuk skim subsidi beras ST15, Laporan Audit Negara 2013 telah menunjukkan terdapat isu. PAC sendiri, yang turut mempunyai ahli parlimen pembangkang sebagai ahli, telah meminta agar skim ini dihentikan pada Mac 2015.

Skim yang bermasalah ini telah diganti dengan skim lain, bukannya dimansuhkan. Baca sini untuk maklumat lanjut:
https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1733266020225518

---------
6. Potongan kepada universiti sebanyak RM1.4 bilion di mana satu universiti dianggarkan kekurangan sehingga RM200 juta. Lepas ini pihak universiti dijangka akan naikkan yuran dan kenakan berbagai yuran baru.

LSS: Ini merupakan tuduhan yang sama yang dilemparkan oleh pembangkang tahun lepas apabila bajet untuk universiti turut dipotong.

Mereka kata yuran akan naik tetapi tidak dinaikkan pun!

Universiti sendiri mengatakan yang mereka tidak menaikkan yuran kerana mereka mempunyai sumber dana lain dan bergantung kepada kerjasama dengan swasta untuk dana.

Ini adalah satu langkah di dalam di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Tinggi 2015-2025 untuk mengurangkan kebergantungan universiti terhadap dana kerajaan - satu langkah yang direka untuk memfokuskan kepada hasil yang lebih baik dan boleh digunapakai berbanding hanya menyalurkan dana kepada masalah.

Perbelanjaan pendidikan di Malaysia melebihi dua kali ganda berbanding negara ASEAN lain secara purata (3.8% berbanding 1.8% dari KDNK)

Walaupun berbelanja lebih dari orang lain, hasilanya tidak seperti dijangka dan kita pastinya bolleh buat dengan lebih baik.

Definisi gila adalah dengan mengulang perkara yang sama dan mengharapkan keputusan yang berlainan.

Kita tidak boleh terus-terusan membelanjakan wang dan berharap kualiti akan meningkat.

Maka satu pendekatan baru telah dibangunkan. Baca di sini:
https://www.facebook.com/BukanZombie/photos/a.176411609205284.1073741827.176409242538854/491626797683762/?type=3

---------
7) Subsidi TNB, dulu rumah yang bil letriknya RM20 ke bawah kerajaan tolong bayar, tahun depan semua kena bayar sendiri.

LSS: Subsidi dikurangkan kerana harga minyak rendah dan bukannya dimansuhkan. Kerajaan tidak pernah berkata dan tiada racangan untuk menghapuskan subsidi RM20 eletrik ini tahun depan.

Jangan fitnah!

---------
8) Segala bentuk biasiswa termasuk yang diberi melalui MARA dihapuskan.

LSS: Ini langsung tak benar. Dari mana anda dapat?

Jangan fitnah!

---------
9) Pembinaan 6 buah UITM baru diswastakan dan diberi kepada kroni-kroni.

LSS: Eh, inikan dipanggil Inisiatif Dana Swasta atau IPF - iaitu satu kontrak konsesi jangka panjang dengan syarikat swasta untuk mereka membina kampus ini dan ianya dibayar melalui kontrak penyelenggaraan.

Jika pendekatan IPF tidak digunakan, kerajaan tidak akan mampu membina 6 kampus sekaligus.

Ini ENAM buah kampus, bukan 6 buah sekolah pondok.

---------
10) Pembinaan hospital UITM Puncak Alam, kos asal RM600 juta namun diberi kepada kroni dengan kos RM8 bilion (Ibrahim ali salah seorang lembaga pengarah UITM pun tak bangkang).

LSS: Kerajaan telah menafikan perkara ini dan telah meminta Rafizi untuk membuktikan tuduhan ini. Sehingga sekarang, Rafizi tidak memberikan bukti yang diminta.

Apapun, Rafizi ni suka bergurau: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/diamond-ring-remark-a-joke-says-rafizi-in-defence-of-suit-by-najib-rosmah

---------
11) Pertama kali dalam sejarah bajet, jumlah cukai yang akan dikutip dari individu (rakyat) melebihi jumlah yang bakal dikutip dari syarikat-syarikat.

LSS: uhmmm…GST bukan untuk individu sahaja. Syarikat pun bayar GST. Kenyataan ini tidak benar. Rafizi, sila berhenti bergurau.

---------
12) Cukai GST tahun depan dijangka sekitar RM38 bilion dan kerajaan dijangka menaikkan GST sehingga mencapai 10% pada tahun 2020.

LSS: Eh? Dijangka? Siapa cakap? Anda yang cakap atau kerajaan yang cakap? Apa buktinya?

Apapun, GST adalah cukai berdasarkan penggunaan. Ianya cukai yang adil. Mereka yang berbelanja lebih akan dicukai lebih - bermaksud orang yang kaya. Dan jika kutipan GST bertambah dan peratus cukainya sama, ini bermakna terdapat penggunaan yang lebih di dalam ekonomi. Jika lebih banyak penggunaan, maknanya orang ramai mempunyai lebih wang untuk dibelanjakan dan lebih pendapatan.

Apa yang salahnya?

---------
13) Malaysia masih aman? Tahun depan rakyat kena ikat perut.

LSS: Seperti yang dilihat, usaha yang lebih diperlukan untuk menjelaskan sesuatu berbanding untuk memfitnah dan menipu:

Rafizi, boleh berhenti bergurau dan memfitnah? Penat saya mendedahkan penipuan anda. Jari saya dah penat menaip.

Tolong lah.

Oleh Lim Sian See,
https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1733317863553667

2 comments:

Anonymous said...

sayu hati bila membaca luahan Lim Siam See...tentang letih tangan dan minda kerana selalu berdepan kerenah rafizi nih.....sabarlah ,Yang Lebih Berkuasa ...tahu akan pengakhiran sesuatu perkara.....tentunya ada bahagian juga untuk rafizi bila sampai masa nanti...

Anonymous said...

rafizi kata setiap rakyat Malaysia kena gst 19 rgt lebih sehari,.betul ke tu, atuk aku kampong tak kena pun, yang kena gst yang berbelanja besar, yang berniaga besar, pandai pondan ni menipu rakyat, sebenarnya si pondan ni nak protek tokey tokey kaya dari bayar cukai, bila ada gst, tokey tak boleh lari kerana setiap bil ada catit cukai, kalau Negara maju guna gst dan boleh bertambah hasil Negara, kenapa Malaysia tak boleh guna system sama...kalau dari PKR tu tak da kerja apa siang malam menipu, sebab boss besar dia kaki tipu, anak beranak boss dia kaki tipu,..Tanya jam omega kat keluarga tu, apa jawap dia...menipu kan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...