Menjawab 6 isu tuduhan pemfitnah

I
SU 1:
Malaysia negara kaya dengan Petroleum. Buktinya sebab ada Petronas..??

JAWAPAN:
Malaysia mampu untuk mengeluarkan 693,000  tong minyak sehari. Maksimum.
Secara normal 630,000 tong sahaja sehari
Banyak kan?

Tetapi perlu lihat juga kadar penggunaannya
iaitu 745,000 tong sehari.

Malaysia adalah Pengimport Bersih dan ini menjadikan Malaysia BUKAN negara OPEC.

Walaupun Petronas milik Malaysia, ia tetap tidak memberi apa2 makna apabila penggunaan melebihi pengeluaran.

Jadi sudut mana kita nak mengaku Malaysia kaya dengan minyak?
Rakyat sendiri nak guna pun tak cukup.

ISU 2:
Duit kerajaan datang dari rakyat, pusing balik macam tol, GST, cukai, kenaikan harga..

JAWAPAN:
Benar. Ia sama dengan kita membeli di kedai runcit. Adakah hasil jualan tersebut dikira duit kita?

Cukai yang kita bayar adalah untuk kemudahan yang kerajaan sediakan untuk kita.. Dari merdeka, walaupun ketika itu kutipan cukai masih rendah, masa tu berapa kerat je bayar cukai pendapatan, kerajaan dah mula bina pelbagai kemudahan asas seperti hospital, jalanraya dan sebagainya. Dari tok nenek kita dah guna kemudahan asas ni walaupun mereka tak bayar cukai..

Dengan harga RM1, kita boleh dapatkan rawatan di klinik dan hospital.. cuba kira, dengan kutipan RM1 tu, berbaloi tak dengan ubatan yang diberikan. Gaji doktor, MA, jururawat, bil utiliti, bangunan hospital dan fasiliti semua tu, ambil duit dari mana?

Begitu juga kenaikan harga barang. Sebanyak mana pun harga barangan naik, ia tak masuk ke kantung perbendaharaan kerajaan melainkan melalui cukai.

Rakyat makin ramai, maka makin banyak kemudahan awam yang perlu disediakan. Mana nak ambil duit? Cukup ke dengan cukai pendapatan tu? Penjawat awam macam awak makin ramai, gaji nak kena bayar, nak bayar pakai apa dik oi? Gaji dan kemudahan awak tu pernah tertunggak ke?

Dulu ada SST.. sistem percukaian yang lemah.. Ramai yang tipu dan lari cukai.. sebab itu kutipan cukai rendah walaupun rate cukainya lebih tinggi.. Jadi dimansuhkan SST diGANTI dengan GST. GST sistem baru. Lebih canggih. Susah nak tipu. Sebab tu kutipan dia lebih tinggi walaupun ratenya lebih rendah. TUKAR bukan TAMBAH.

Bila pendapatan negara bertambah, kedudukan anda sebagai penjawat awam semakin terjamin. Tak suka ke makin terjamin? Tak suka sila letak jawatan.

ISU 3:
Tak pernah dengar Arab Saudi ramai miskin.

JAWAPAN:
Tu maksud awak tak tahu apa-apa tentang ekonomi.
Mengikut Data yang dikeluarkan oleh Arab Saudi sendiri,

10 Negara Paling Rendah Kadar Kemiskinan di Dunia mengikut ranking..

1. Taiwan
2. MALAYSIA
3. Ireland
4. Austria
5. Thailand
6. France
7. Switzerland
8. Canada
9. Netherland
10. Arab Saudi

Ketika data ini dikeluarkan, kadar kemiskinan di Malaysia ialah 3.8% berbanding Arab Saudi 12.7%.
Data baru kadar kemiskinan di Malaysia ialah 0.4%.
Anda kata makin ramai yang miskin?
Sila bunuh diri.

ISU 4:
Hukum GST kepada orang miskin.

JAWAPAN:
Mengikut takrifan Imam Syafie & Hambali:
FAKIR : Mereka yang tidak mempunyai apa-apa harta
MISKIN : mereka yang mempunyai harta namun tidak mampu memenuhi kecukupan KEPERLUANnya.

Kebanyakan barang keperluan TIDAK dikenakan GST. Jika orang miskin hanya mampu beli barang keperluan, berapa GST yang orang miskin kena bayar setiap hari?
Jika tak setuju, nyatakan 10 barangan keperluan yang orang miskin WAJIB beli setiap hari.

Jika ada sedikit barang yang terkena tempias GST, cuba kira, adakah ia GST yang dibayar tersebut lebih tinggi dari nilai BR1M RM1200 setahun? Sila buktikan dengan pengiraan.

Bagaimana anda mahu jelaskan hukum GST terhadap orang miskin jika anda sendiri gagal senaraikan barangan keperluan harian berGST yang orang miskin wajib beli?

ISU 5:
Cyber UMNO tiada apa-apa sumbangan. Kalau ada kes macam Sulu, mereka lari dulu.

JAWAPAN:
Itu bukti anda seorang yang buta hati dan akalnya.
Cyber pro UMNO saban hari mempertahankan Kerajaan 'Master of The Day' dan agensi-agensi kerajaan termasuklah agensi anda bekerja iaitu Angkatan Tentera Malaysia.

Jika ada isu berkait penjawat awam diserang di media sosial, mereka inilah benteng infantri yang akan ke hadapan mempertahankan anda, tidak kira apa jua pegangan politik peribadi anda.

Anda memperkecilkan tugas mereka. Membandingkan tentera maya dengan tentera realiti ada menunjukkan anda seorang yang tiada otak. Adalah mustahil untuk menghantar tentera maya ke medan perang, sebagai contoh ke Sulu, sebagaimana mustahilnya menghantar seorang tentera darat memikul senjata untuk berperang di Facebook.

Masing-masing ada tugas masing-masing. Anda menyerang pihak yang mempertahankan pihak anda, dan mengangkat pihak yang selalu menyerang pihak anda di medan maya.. Bukankan itu sudah cukup untuk anda diiktiraf sebagai pengkhianat?

Jika anda tetap yakin cyber UMNO tiada sumbangan, cuba buktikan bahawa pembangkang yang anda banggakan pernah memberi sumbangan dengan mempertahankan mana-mana agensi kerajaan dimedan maya. Jangan dilupa, pembangkang akan buang sebahagian penjawat awam jika mereka memerintah nanti. Anda yakin anda selamat?

ISU 6:
Tak goyang kalau nak buat laporan. Cukup bulan dapat gaji, tak macam mereka ni yang mengemis.

JAWAPAN:
Tak goyang, kan? Kenapa perlu tukar nama dan maklumat profile kemudian bersembunyi macam tiada telur? Jangan rasa hebat sangat, silap-silap gaji sebulan anda tu hanya pendapatan sehari orang yang dikatakan mengemis ni.

Janganlah terlalu bongkak. Kita manusia biasa yang tidak sempurna. Tersalah langkah, menyesal tak sudah. Akhir cerita, Najib juga yang zalim, walaupun sendiri yang bangang.

Fikirkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...