Akhbar Sin Chew Jit Poh Perlu Di Ajar Kerana Membangkitkan Isu Perkauman!!!


Terjemahannya Di Bawah Ini.



Mengigau Dan Berkhayal Beramai-Ramai (2 Mac 2010)
Penulis Tay Ting Yan sebagai timbalan editor akhbar Sin Chew Jit Poh

76pertubuhan NGO Melayu dalam satu barisan tertubuhnya “PERKASA” berjanjimahu perjuangkan hak orang Melayu dan Islam. Saya tergesa-gesa melihattarikh kalendar, hari ini bukan bertarikh 1 Mac 1946; memang betul hariini bukan tarikhnya.
Jika perjuangan itu disebut pada tahun 1946, sudah tentu tepat pada masanya dan diterima dan boleh masuk akal.
60tahun dahulu, orang-orang Bristish mahukan masyarakat yang terbuka danadil di negara ini maka mereka merancang mahu tubuhkan “MalayaFaderation” tetapi tidak disenangi oleh orang-orang Melayu pada masaitu, kerana orang-orang melayu bimbang kedudukan orang-orang Melayu danIslam tidak terjamin, sebab itu pada masa itu orang-orang Melayubergerak dan berjanji mahu mempertahankan kedudukan orang-orang Melayudan Islam.

Tetapi sekarang ini adalah tahun 2010, adakah masa itu terencat kembali masuk pada tahun-tahun silam itu?
Penjajahyang memerintah kita telah lama berambus tinggalkan kita, perikatan danBarisan Nasional sudah setengah abad terus memerintah tidak lepaskankuasa, projek DEB sudah dilaksanakan lebih 40 tahun, orang-orang Melayusudah pun berkuasa, berkedudukan, berpengalaman dan menjadi bangsa yangbermartabat.
Apa lagi yang mahu mereka pertahankan sekarang ini?

Cubaanda fikirkan dan bayangkan jika ada sekumpulan orang-orang Amerikakuiti putih mahu pertahankan kaum kulit putih, dan menolak hakorang-orang Red Indian yang curiga terhadap hak dan kuasa orang-orangkulit putih apa akan terjadi?
AtaupunNGO-NGO di negeri China mempertahankan hak orang-orang kaum Cina Han,supaya tidak dianiaya oleh orang-orang Tibet dan orang-orang Uighur?
DiAmerika hanya dapat dengar orang-orang Amerika dengan sendirinyatubuhkan NGO-NGO pertahankan hak hak orang Red Indian, di negeri China,sebilangan orang-orang China yang sedar mahu perahankan hak-hakorang-orang Tibet dan orang-orang Uighur yang dikatakan kaum minoriti.
Jikamasa depan atau nasib sesuatu bangsa itu tergugat barulah dipetahankan,jika tidak ia hanya disebut Quixotic, jika tidak walaupun dikelilingimusuh, ia hanya untuk memenuhi kerakusan diri sendiri dan impian dirisendiri. Perkataan Quixotic ini datangnya dari perkataan Don Quixotepenulis Spanyol 400 tahun lalu.
Donceritakan kisah seorang penghuni di ceruk kampong, oleh kerana terlalubanyak membaca buku-buku cerita dongeng pahalawan, terjebak ke duniakhayalan, pada satu hari beliau ambil lembing dan perisai serta memakaibaju besi pergi ke sebuah tasik untuk menjadi pejuang.

Apabilabeliau nampak kincir angin beliau anggap itulah gergasi yang beliaumahu tewaskan, daun kipas kincir angin itu mematahkan lembing danbeliau terjatuh dari kuda yang ditunggangnya.
Ceritakisah Don banyak jenakanya, akhirnya beliau sedar dari dunia khayalanitu, akhirnya beliau faham bahawa cerita di dalam buku cerita itusemuanya dongeng dan khayalan belaka.
Helo!Helo! Perkasa, GPMS, Mubarak dan lain-lain NGO-NGO Melayu, anda semuatidak apa-apa ke? Adakah anda masih beramai-ramai bermimpi, berngigaudan dalam khayalan lagi? Cuepacs! Bukankah kamu semua pertubuhan Ngokakitangan kerajaan? Kenapa tidak perjuangkan hak kakitangan kerajaan?adakah kamu semua termasuk salah haluan?
Janganrisau, di bumi Malaysia ini, tiada seorang pun yang berani mencabarhak-hak kamu semua, jika hak-hak kamu semua itu berlandaskanperlembagaan Negara.
Tetapi dalamdunia globalisasi hari ini, Malaysia adalah Negara yang bersikapterbuka, sudah tentu orang-orang Melayu sudah sampai masanya mampubersaing.
Inilah yang sepatutnya dan masalah yang perlu difikirkan oleh kamu semua 76 buah NGO-NGO Melayu ini.

AS:
WOW....Apa cina ni kata??? Kita Melayu Mengigau? Kita Melayu ni apa???
Kurang ajar punya editor TAY TIN YANG ni. Hoi Tay!!! Lu Cabar MELAYU ka?

Gua Marah sama lu lah Tay Tin Yang, Saya lupa Ini Malaysia dulu Lu punyaNENEK MOYANG jugak Bukak. Lu Punya NENEK MOYANG jugak yang lawan samaPortugis, Belanda, Inggeris. Saya lupa lah Tay Tin Yang. Jasa lu punyaBangsa Kasi MERDEKA ini Malaysia ka???

Saya juga Mintak Maaf sebab saya hanya menumpang sahaja dalam ini Malaysia, dulu ini Malaysia Nenek Moyang saya berkorban harta dan nyawa untuk mempertahankannya.Tapi lu punya Nenek Moyang sudah datang jauh jauh Tumpang Malaysia apakita Melayu mau Buat?

Maaf lah Tay Tin Yang, Kami Melayu kasi Nenek Moyang u TUMPANG Malaysia walupun kami tak panggil pun lu punya bangsa datang jauh jauh Naik Kapal duduk Tanah Melayu ini. Kami tak pula merantau ke Tanah Besar lu orang semua. Kalau ada pun sekarang ini kami berniaga. Belum ada lagi lah anak Melayu naik TONGKANG duduk China sana.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...