Polemik Projek E-Mel 1 Malaysia. 1 E-Mail 50 Sen? Kerajaan Jangan Buat Gila!

Mula sekali pohon maaf kalau AS ada salah pemahaman terhadap isu projek emel 1 Malaysia ni. Sabagai seorang penyokong setia kerajaan, sudah semestinya AS bersetuju dengan setiap tindakan dan perancangan kerajaan yang AS yakin akan bermanfaat untuk negara dan rakyat.

Baru je selesai penerangan berkenaan isu dana RM50 juta untuk menjalankan projek emel 1 Malaysia, hari ni ada pulak satu PC baru dari CEO Tricubes yang mampu buatkan rakyat Malaysia terkejut.

Pertama sekali benda emel ni wajib daftar ke tak? Kalau wajib, DS Najib jenuh menjawab la. Kenapa perlu beli perani USB atau pergi ke Pejabat JPN? Tolong la jangan susahkan rakyat. Nak hantar e-mel ke akaun myemail.my kena caj sehingga 50sen satu email? Apa ni? Yang AS paham, untuk buka akaun emel ni percuma tapi perlu membayar untu lebih 'selamat'. Yang AS pakai gmail sekarang pun dah cukup selamat rasanya.

DS najib tolong bagi penjelasan! AS ni punya la berjuang tungging langgang offline, online semua cukup, jangan buat keputusan yang dengan mudah bagi rakyat dan peniaga-peniaga benci kat Kerajaan.

Kalau benda baik dirancang untuk rakyat, apapun AS orang nombor 1 yang mesti sokong. Tapi jangan lah sampai benda ni dimandatorikan dan 'mampu' menaikkan kemarahan rakyat.

Pohon maaf sekali lagi jika AS tersalah tafsir berkenaan projek emel 1 malaysia ni. kalu ada salah tolong betulkan. PRU13 tak lama dah, setiap keputusan kerajaan pikir dulu sebelum bentangkan. kalau rasa tak perlu dan mendesak, tak payah la kot.

1 Malaysia pengguna e-mel mesti mendaftar dengan peranti USB,pejabat NRD

Mereka yang mendaftar untuk perkhidmatan 1 kontroversi email Malaysia akan perlu mendaftar dengan membeli peranti USB-biometric yang dijual oleh Tricubes Berhad atau pergi ke pejabat Jabatan Pendaftaran Negara untuk mendapatkan akaun myemail.my mereka dihidupkan, syarikat mengatakan hari ini.

Tricubes CEO Khairun Mokhtar Zainal berkata pengguna mendapatkan akaun asas untuk percuma tetapi perlu membayar jika mereka ingin mel mereka untuk lebih "selamat" dengan enkripsi.

"Tetapan standard kami adalah dasar 'Secure Socket Layer (SSL) yang cukup selamat," katanya kepada wartawan di sini.

"Bahkan dengan e-mel ramah, dan tanpa bil, semuanya adalah melalui SSL. Pengguna juga boleh menghantar e-mel peribadi kepada rakan-rakan mereka dan itu akan benar-benar bebas, "kata Khairun.

Dia sebelumnya mengatakan mereka yang ingin menghantar e-mel ke akaun myemail.my akan harus membayar maksimum 50 sen e-mel, menambah Tricubes mengharapkan untuk mendaftar 5,4 juta pengguna dalam enam bulan ke depan, atau sekitar 900.000 pengguna sebulan.


4 comments:

Anonymous said...

1st skali emel ni x wajib..katelah emel ni caj 8 juta satu kepala pun benda ni x wajib..analoginya kalau aku nk jual pisang goreng seketul rm1k,sapa ni bli,bli..xnak,xda mslh..

2ndly,projek ni 50mil private funding,x amik duit rakyat..mcm dr rozmey nk buang duit dia mcm mana dia suka pun sapa kita nak halang..biaq pi kat tricubes..

3rdly,extra charge utk extra security..skali lg ni optional..kalau rasa cukup secured,xyah bli..

ikut kata tricubes,setiap emel yg dihantar kpd pengguna,agensi kerajaan yg bkenaan kena caj 50sen setiap emel.ini adalah utk urusan rasmi dokumen2 berkaitan dgn setiap agensi tersebut.hantar surat pakai snailmail pon bukan free kertas,ink,cop..again,this is optional to users..sapa yg nak je.xnak xyah sign up.28 juta rakyat m'sia boleh hidup tenang tak kluar sesen pun kalau kita x pedulikan hal emel ni.tp bg mereka yg inginkan kepantasan dlm urusan pos,urusan2 kerajaan,tricubes offer emel ni sbg alternatif.

sekian sekadar berkongsi pengetahuan dan pendapat.

usin said...

biarlah. dana 50 juta dikatakan bukan duit rakyat. kalau duit rakyat, x cukup perut utk meletup. kena bayar 50sen 1 email, lantak la. sapa2 berhajat, suka ati korang. kalau x penting, jgn layan. ada mcm2 jenis email boleh guna... kita ada pilihan!!!

Unknown said...

Tak tau nak cakap apa. Sebelum ni guna hotmail, yahoo & gmail (FOC)tak ada masalah pun. Mungkin Tricubes kena road tour, kena jelaskan ciri-ciri keselamatan dan privacy maklumat setiap rakyat Malaysia terjamin. Jika link dengan data di JPN lagi bahaya. Selagi tidak ada jaminan yang konkrit, kena protes

Unknown said...

tq sdr anon atas komen bernas anda..
AS bkn apa, benda ni dh dimainkan oleh juak pakatan haram..
kalau buleh semuanya mereka nk politikkan..
oleh itu, AS cuma berharap agar gomen jgn bg skit ruang pun utk pakatan haram menyerang / mencari salah kerajaan serta menghasut rakyat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...