'Terbaiklah'! Sekolah Diminta Buang Tulisan Jawi..




Begitulah senario yang melanda negeri tanah tumpah darahku dewasa kini iaitu Pulau Pinang. Aku tak mahu mengulas panjang, cuma harapkan para pembaca dapat bijak mentafsirkannya.

Cuma apa yang ingin ditekankan di sini, tulisan jawi hanyalah tulisan semata mata namun bahasanya tetap melayu bukannya melibatkan agama pun. Pihak Kristian nampaknya menangguk di air yg keruh terhadap apa yg berlaku di negara kita sekarang ini.

Apa yang penting aku pohon pihak Jabatan Pelajaran Negeri dapat masuk campur untuk menjernihkan isu ini. Pada aku tiada sebarang masalahpun diletakkan tulisan jawi di papan tanda sekolah tersebut.

Apa pula perasaan kaum cina jikalau Sekolah Milik kementerian Pendidikan melarang tulisan cina di Papantanda sekolah mereka kalau kita berbicara pasal hak?

3 comments:

ayah said...

Tak perlu bagi bantuan kerajaan lagilah kearana ia "mission school". Siapa bayar gaji guru-guru di sekolah tu?

Minta juga ditukar nama "convent" kepaada sesuatu yang lebih sesuai.

Anonymous said...

Kan sudah nampak...bila kaum Islam lemah dan berpecah belah maka masuklah musuh-musuh yang mengintai-ngintai secara sembunyi-sembunyi selama ini....ditambah pemerintah yang lemah dan bodoh.

Anonymous said...

most malaysians tak baca pun tulisan jawi yg ada dekat sekolah2. tapi diorang tahu, kalau ada huruf arab, then mesti halal/islam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...