Detail kemelut cadbury....pahami betul-betul agenda kapir harbi lahanat...



CADBURY - MELAYU ISLAM MASUK PERANGKAP

Kemelut coklat cadbury bermula apabila tersebar foto 2 dokumen makmal kementerian kesihatan yang mengesahkan 2 produk coklat cadbury iaitu coklat kacang hazel batch pengeluaran 200813MO1HI2 bertarikh luput 13 Nov 2014 dan coklat kacang almond batch pengeluaran 221013N01RI1 bertarikh luput 15 Jan 2015 di katakan mengandungi lemak porcine iaitu lemak babi.

Ianya kemudian disahkan oleh ketua pengarah kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. Beliau turut mengesahkan 3 sampel telah di uji KKM dan sampel ke 3 coklat cadbury tanpa kacang bebas dari porcine.

Persoalan yang timbul ialah :

- Kalau betul cadbury menggunakan lemak porcine dalam sebatian coklatnya sebagai pengawet kenapa sampel ke 3 iaitu coklat tanpa kacang di kesan tiada mengandungi porcine?. Adakah porcine tersebut datang dari kacang hazel dan almond? Sudah tentu tidak, kerana porcine adalah salah satu sebatian dalam coklat.

Disinilah dapat di lihat agenda tersirat di sebalik kemelut cadbury ini.

Mungkinkah ada pihak2 tertentu mensabotaj coklat tersebut dengan mencemari sampel tersebut sebelum menghantarnya ke makmal KKM. Atau mencemarinya di peringkat proses pengeluaran semasa batch pengeluaran coklat tersebut di hasilkan.

Untuk makluman Cadbury Malaysia adalah syarikat milik Melayu di mana pemegang2 saham terbesarnya adalah Bousted Holding iaitu syarikat milik Lembaga Tabung Angkatan Tentera dan Felda. Ianya juga di uruskan oleh ramai pekerja2 melayu dari peringkat pentadbiran hinggalah ke pengeluaran.

Isu ini berjaya menjadikan orang Melayu Islam menyerang produk keluaran bangsa mereka sendiri. Persatuan Pengguna Islam Malaysia PPIM dan Jaringan Melayu Malaysia telah terperangkap dalam permainan ini. Kedua dua NGO ini yang sebelum in begitu lantang mengajak kita memboikot produk kaum Cina kini menyerang syarikat milik Bumiputra. Setelah berjaya melaga2kan Melayu di pentas politik kita fasa seterusnya ialah melaga2kan kita di pentas ekonomi pula.

Dan nampaknya seperti sebelum ini misi mereka berjaya. Kita
terus bertelagah sesama kita saling tunding menunding. Retak yang tiada siapa peduli kini menanti masa bila2 sahaja akan terbelah.

Benarlah pesanan nenek moyang kita dahulu :
" Menang sorak kampung tergadai"

7 comments:

Anonymous said...

La cam tu pulak ceritanya..konpius amba la ni..kalaulah betul milik bumiputra amba pakat pakat bagi Cadbury ganti duit raya pd anak anak yang datang beraya..

Anonymous said...

haha..sepatutnya perkara ini tidak timbul jika kepimpinan bijak..keputusan cadbury HALAL itu terlalu cepat diambil sedangkan perbincangan antara KKM dan JAKIM masih belum muktamad..sepatutnya setelah semua laporan dan maklumat diselesaikan baru la diumumkan supaya semua persoalan terjawab..xpayah cakap la syarikat bumiputera..byk lagi syarikat bumiputera lebih memerlukan bantuan dan nasihat..berapa banyak syarikat bumiputera yang telah dibantu??berapa ramai yang berjaya??berapa % ekuiti bumiputera sekarang??berapa banyak tender yang diberi bumiputera??berapa banyak pegangan hartanah bumiputera??banyak lagi belum diselesaikan dalam membantu bumiputera!!klu projek2 kerajaan habis disapu org tertentu sehingga anak cucu mereka mendapat projek tersebut..ada audit tak ttg hak2 bumiputera!!

Anonymous said...

Hak milik melayu..? Melayu mana nama Cadbury..? Jawa ke Banjaq..? Menang sorak kampung tergadai..? Kampung mmg dh lama tergadai, xkan baru perasan kot..?

Iza said...
This comment has been removed by the author.
Iza said...

Ade ke bukti yg kkm nk sabotaj? Jgn pndg ringan hal ni. Ni soal halal haram. Bkn soal politik. Knp nk dipolitikkan?

Anonymous said...

http://www.malaycr.com/corporations/profile/summary/coid/2978370

Anonymous said...

Logik la sikit en.penulis oooo.... Nak keluarkan teori pun, kaji dalam2 ckit. Porcine bkn shj digunakan dlm adunan coklat. Utk hasilkan kekacang yang rangup/tahan lama dalam adunan coklat, porcine juga ada fungsinya.... Haaaaaiiiiii.... Nak cover Cadbury, konon kata company BUMIPUTERA pulak. Keluarkan daftar syarikat & anggota la.... Hal mcm ni nak dipolitikkan. X hairan anak bangsa sendiri makan makanan yg diragui semata2 konon nak mempertahankan hak kemeLAYUan. Kesian....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...