Skandal Tun Mahathir?


Mahathir merupakan seorang yang bercita-cita tinggi dan masih lagi percaya bahawa, dengan mengguna pakai model ekonomi berasaskan mega, Malaysia bukan sahaja boleh menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020 tetapi juga akan menjadi negara yang kukuh setanding dengan negara-negara Barat dari segi ekonomi dan politik.

Malahan Bank Negara di bawah pentadbiran Mahathir, telah terlibat dalam aktiviti spekulasi global sulit seawal tahun 1980-an untuk menguji pasaran.
Pada tahun 1992, kadar pertukaran wang satu pound sterling British telah ditetapkan di bawah Mekanisme Kadar Pertukaran Eropah (ERM).
Berbeza pula dengan krisis ekonomi Asia 1997-1998 yang teruk, mata wang Asia jatuh. Namun Pound sterling British tidak akan jatuh walaupun krisis ekonomi British merudum.

Seorang ahli politik yang tamak tidak akan lepaskan peluang yang baik ni. Mahathir telah mengarahkan Bank Negara untuk membuat spekulasi mengenai pound sterling British. Apabila kebenaran terbongkar pada 16 Sept, 1992 British pun keluar dari ERM akibat tak tahan dengan tekanan ekonomi dan pasaran terhadap pound yang dinilai terlalu tinggi, British tidak mengapungkan mata wang pound sebaliknya secara rasmi menurunkan nilai mata wangnya dan menyebabkan kejatuhan mata wang pound.

Kerugian yang dialami Bank Negara tidak pernah didedahkan. Mahathir telah rugi kira-kira AS $ 4 bilion. Pada tahun 1993 pula, Bank Negara sekali lagi mengalami kerugian sebanyak AS $ 2.2 bilion untuk aktiviti menspekulasikan matawang. Jumlah kerugian Malaysia pada masa ini berjumlah AS $ 6.2 bilion bersamaan dengan RM15.5 bilion (berdasarkan kadar pertukaran wang pada tahun 1992. September AS $ 1 = RM2.5). 
Walau bagaimanapun, angka sebenar kerugian Bank Negara tidak pernah didedahkan. Sebaliknya, bank pusat apabila ia diletakkan di bawah penelitian untuk aktiviti yang meragukan, memberikan data yang bercanggah dan mengelirukan, ianya sukar untuk pembangkang untuk mengetahui apa yang berlaku. Bank Negara telah menyalahgunakan rizab luar negara yang bertujuan untuk membiayai import, menstabilkan wang ringgit dan membayar hutang luar negara.

Mahathir orang yang kuat berjudi telah diam-diam melibatkan Bank Negara dan menggunakan rizab asing untuk perkara yang tidak beretika dan dilarang. Apa yang lebih serius adalah dia telah memperjudikan berbilion-bilion wang negara dengan aktiviti spekulasi global yang berisiko tinggi.

18 comments:

maae said...

Yang kita hendak tengok, berapa billion hutang negara tinggalkan kepada Abdullah Badawi dan di bawa kepada Najib ?

Jika ada sedikit biasa untuk sebuah negara. Jika Malaysia bankrap, ini yang mesti di persalahkan. Ada Tun M buat begitu ?

KK di bawah Najib melepasi BNM. Hutang ternya puluhan billion sehingga melibatkan kekeruhan semua entiti GLC / I. Ini yang mesti di tangani sekarang. Ini ketelusan Najib sebagai PM mesti menjawab segala bala di bawah pentadbiran beliau. Semua bertanya.

Jika rakyat di dahulukan janji di tepati, PM Najib jangan berkengah betulkan keadaan.

Labu8455 said...

Blogger anjing belaan Najib, baru aje nak membesar tapi sudah pun biadap ketahap gaban.

Anonymous said...

Berkaitan dengan dakwaan skandal Mahathir tu, sila rujuk laporan Audit Negara - ada dilaporkan tidak?
Sila buat laporan polis (?)

Antara bangkai dan anjing, jadi bangkai lebih mulia sebab sudah mati...
Pencaraian secara anjing tidak sesuai bagi anak bini makan.

Anonymous said...

Siapa Menteri Kewangan masa tak pula disebut.Daim ke Anwar.

Anonymous said...

kau cungkillah sedalam mana pun kesalahan Tun Mahatir yang nyatanya rakyat yang hidup zaman beliau selesa, aman makmur tiada krisis yang membebankan rakyat. tiada cukai yang menyusahkan, tiada kenaikan barang dan kos sara hidup melampau. Rakyat hidup tiada dalam ketakutan memikirkan apa lagi yang pemerintah nak buat nak menyusahkan rakyat. zaman ini rakyat hidup tak selesa sebab itu bumiputera, cina dan inda banyak tak sokong kerajaan. sebab yang jadi pemimpin tidak pandai memimpin. Bila rakyat susah pemimpin perlu ditolak keluar untuk diganti dengan pemimpin yang lebih baik yang tak ada banyak isu.

Anonymous said...

puki la..sekarang ni projek pon da banyak takde..lagi mau cari salah Tun..banyak ke rosmah bagi duit ni..boleh share tak.. hutang rumah aku dah mula tak dapat bayar..

kiasfansuri said...

terbaik

Anonymous said...

Tun bernasib baik ada 22 tahun menutup lubang taik.

Sentiasa Panas said...
This comment has been removed by the author.
Sentiasa Panas said...

Hebatnya Tun bukan kerana tiada skandal tapi kerana tak usik perut rakyat, hebatnya najib kerana merompak rakyat, berak tengah jalan semua orang nampak..haha

Anonymous said...

Apa pasal sekarang baru nak ungkit kisah Tun M, sekarang rakyat nak tahu pasal 1mdb dan GST, sekarang blogger-blogger tumbuh seperti lalang yang pro Najib,macam-macam punya puji sampai Najib rasa berkembang kat mana tak tahu pula? ada habuan ke, mesti ada, mesti banyak kalau tidak, takkan hendak menjahanamkan orang. Najib kentut pun mungkin mereka kata wangi-wangian.

Anonymous said...

Buat lah kerja nembetul kan kesalahan najib drpd buang masa merosakkan reputasi pencapaian Tun Mahathir yg tak mgkin akan boleh dipadam oleh sejarah. Semakin bum serangan memburukkan Tun semakin dalam kerosakan imej najib. Sbb rakyat dah tahu siapa yg punya tgn dibelakang. Rakyat akan ingat kerja hodoh Najib sbb Najib tak tahu siapa pemimpin masa dpn yg akan berkuasa, boleh jd akan membalas keburukan perangai Najib.

Anonymous said...

Najib lagi lanun. Kutip GST dalam 3 bulan dah RM6 Billion. Tak payah jadi anjing belaan Najiblah wahai blogger. Kau berhinggus lagi waktu Tun M jadi PM kot? Lagi banyak ko buat artikel macam ni, makin terserlahlah kelemahan dan kebodohan idola ko Najib tu.
Kenapa ko tak nak bongkar keuntungan petronas yang makin tahun makin meningkat hasil usaha Tun M masuk ke luar negara. Kebanyakannya bagi pada Petronas hanya kerana depa percaya kat Tun M saja bukan sebab Petronas atau Malaysia pun. Itu pengalaman saya sendiri kat Petronas lebih 20 tahun.

Anonymous said...

"mengguna pakai model ekonomi berasaskan mega"

Najib berhutang mega billion2 tak nak citer? Rakyat pula yg dikerah bayar hutang 1mdb melalui gst.

"kau cungkillah sedalam mana pun kesalahan Tun Mahatir yang nyatanya rakyat yang hidup zaman beliau selesa, aman makmur tiada krisis yang membebankan rakyat"

Betul tu, najib kalau pakai harta pusaka keluarga dia untuk 1mdb, rakyat tak anbik pot pun.

Skrg ni rakyat kena tanggung

Anonymous said...

Tak payah lah nak bela sangat Mahathir tu. Puak2 yang dok bela Mahathir adalah puak-puak pelahap pembangkang yang makan upah untuk memburukan Najib.

Bukan ada kerja lain pun. Macai2 ini dah jatuh muflis dan kebulur tak makan. Kaki lepak kedai nasi kandag sambil dok goncang teloq.

Tak nampak pulak ribuan rakyat baik di bandar mau pun di kampong kesana-kemari menadah tempurung minta sedekah. Lain lah macai-macai yang dok kutuk Najib tiada kerja lain hari-hari NGANGA mulut tunggu langau masuk berteloq.

Porrrah!!!... Orang kenal hangpa oiii!

Anonymous said...

"Tak nampak pulak ribuan rakyat baik di bandar mau pun di kampong kesana-kemari menadah tempurung minta sedekah."

Kak kah kah kah....lu ingat malaysia ni rakyat bodoh?

Anonymous said...

Anjing peliharaan Najib menyalak hahahahah sudah sudah la blogger gajian UMNO

Anonymous said...

At least Najib tak menipu macam puak pencacai najis pembangkang, hari hari tipu, lie, lie lies spin spin spin fitnah fitnah fitnah satu pun tak betoiii, bangkang dari longkang, bukannya membina, fitnah itu samalah seperti makan daging saudara kamu sendiri. Mamak kutty tu lg la pedajal byk skandal pkfz, perwaja, bakun, dan belum campoq projek utk anak2 yg boleh kaya dlm sekelip mata

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...