Saya meluat dengan Mahathir..


Dr. M.amak

"Mereka menubuhkan pemerintahan diktator. Untuk menjadi seorang diktator yang lengkap, anda perlu mengawal segala-galanya. Tetapi badan kehakiman tetap bebas. Hanya ada satu perkara yang akan menghalang perjalanannya, iaitu badan kehakiman yang bebas. Sekarang dia mahu berkompromi secara bebas - Tunku Abdul Rahman berkata pada pentadbiran Mahathir-

Allahyarham Tunku Abdul Rahman, Bapa Kemerdekaan Malaysia yang pernah mengaku menjadi Perdana Menteri yang paling gembira di dunia melontarkan perkataan "jijik" pada Mahathir (Perdana Menteri 1981-2003)

Tunku tidak pernah malu untuk menyembunyikan pendapatnya terhadap pentadbiran terkawal Mahathir. Dia terus menerus berkongsi pendapat beliau menerusi kolum surat khabar The Star yang akhirnya diharamkan oleh Mahathir. Apabila mereka meneruskan penerbitan aktikel mengenai Tunku, mereka telah diberi amaran. Tunku pernah berkata bahawa kebebasan akhbar di Malaysia di bawah rejim Mahathir yang mengalami "gangguan serius".

Apabila Tunku telah ditanya apa yang mungkin boleh menjadi sebab Mahathir tidak bersependapat, beliau menjawab dengan mengatakan "Anda lihat, seluruh masalah pada hari ini, apabila dia mengambil alih, dia cuba pastikan yang dia akan terus berkuasa". Keinginan untuk berada dalam kuasa begitu kukuh hingga Mahathir mengenakan pemerintahan yang zalim di Malaysia, dengan mengorbankan undang-undang.

Transkrip akademik daripada rakaman Tunku telah diterbitkan dan banyak kenyataan terbaik Tunku telah diringkaskan mengenai rejim pemerintah Mahathir:
• "Tidak ada undang-undang, tidak ada keadilan, tidak ada kebebasan bersuara. Sesiapa sahaja yang bercakap akan dimasukkan ke penjara. Jadi dia sumbat semua pembangkang di penjara... Inilah yang membimbangkan saya dan semua warganegara yang bertanggungjawab di negara ini, tidak kira bangsa dan dari mana mereka datang. Kita semua bimbang. Sumber kewangan negara dah kering, tak ada sumber kewangan. Orang yang berkata di negara ini hari ini, terdapat tiga perompak besar - Umno merompak bank, MCA rompak masyarakat koperasi dan MIC akan merompak jalan raya ... "

• "... tak ada lagi demokrasi. Anda cakap apa-apa, anda dimasukkan ke dalam (penjara) dan anda tidak dibenarkan untuk menjawab dan tidak dibenarkan untuk mengadakan perhimpunan untuk mempertahankan diri sendiri. Hanya Mahathir boleh pergi dari satu tempat ke tempat untuk menyerang kita ... "

Kami menyaksikan Mahathir hari ini menjadikan kerajaan sekarang lebih kritikal pada usia 89 tahun. Yang menariknya, pada usia 85 tahun, Tunku Abdul Rahman terus menyuarakan kebimbangannya terhadap kezaliman Mahathir dalam media asing. Saya benar-benar hairan jika karma telah datang menghampiri Mahathir di mana ia paling menyakitkan.

Seperti Tunku Abdul Rahman telah katakan "Masa itu akan tiba. Kita akan jumpa jalan untuk letakkan Mahathir di tempatnya. Buat masa ini tidak boleh kerana Mahathir yang mengawal undang-undang - apa yang akan anda lakukan dengan seorang lelaki seperti itu? Tetapi masa itu sendiri akan datang... "

Dan masa itu telah tiba..

22 comments:

AlangSiantan said...

Kalau TDM lahir awal sikit ...singapura tidak akan lepas pada LKY...

AlangSiantan said...

Kalau TDM lahir awal sikit ...singapura tidak akan lepas pada LKY...

Anonymous said...

Maaf.

Saya lebih meluat dengan penjilat yang sanggup bersubahat dengan pencuri hak rakyat.

Anonymous said...

Bagaimana awak meluat dengan TDM, begitulah saya meluat dengan pujaan awak serta penjilat-penjilatnya.

jgn jadi bodoh!!! said...

mmg rakyat perlu dikawal..malah ketegasan pemimpin yg kita mahu..hidup dlm suasana berbilang kaum hak bersuara perlu disekat agar tidak berlaku cabar mncabar antara kaum..malah dpt kita saksikan rakyat di bawah Tun lebih bersatu padu..sehingga org luar melihat kita sbg 1 bangsa..adakah senario ini masih berlaku..semangat untuk bangsa masing2 mula mngambil tempat..tahap perpaduan antara kaum n agama semakin melebar..lihat saja Iraq..sejak kematian diktator saddam hussien smpi sekaranh tiada siapa yg boleh buat iraq aman..lain kali kalau BODOH jgn main cedok je artikel tanpa memahami apa erti PERJUANGAN..sedih ada blogger BANGGANG BERFIKIRAN SEMPIT

#jibbystrawberi
#kekal ISA

jgn jadi bodoh!!! said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

zalim????? aku syg tun drpd dia nie...

Unknown said...

zalim????? aku syg tun drpd dia nie...

Anonymous said...

AKU DARIPADA SANJUNG, KEPADA HORMAT , KEPADA MELUAT, SEKARANG DAH NAK NAIK BENCI TENGOK PERANGAI GILA TUN M!!
TAK SEDAR DIRI INGAT MALAYSIA NI DIA YANG PUNYA!
NAK BERSARA BUAT CARA BERSARA. DALAM DUNIA NI TAKDE BEKAS2 PEMIMPIN YANG SEBISING DAN KUAT MEMBEBEL DAN MASIH CONTROLLING SEGALA HAL EHWAL NEGARA SEPERTI TUN M!

22 TAHUN TAK CUKUP KE? KRONI2 TAK CUKUP KAYA KE? ANAK2 TAK CUKUP KAYA KE?

SYABAS KEPADA BLOG YANG MENEGAKKAN KEBENARAN WALAUPUN MENERIMA KRITIKAN DARIPADA EJEN2 PAKATAN HARAMJADAH @ PAKATAN YANG DAH MAMPUS!

Anonymous said...

Najib dan geng2 nya adalah kumpulan yang segera menjelma sebagai pembawa malapetaka dan bencana ekonomi yang paling dasyat kepada rakyat Malaysia. 1MDB adalah rencana beberapa oang mencuri duit rakyat. JHo Low tidak akan dapat buat apa yang dia lakukan tanpa bantuan Najib Tun Razak.
Perbuatan mencuri itu tidak terbatal dengan pembetulan yang dilakukan kemudian nya. Dan pembetulan iti dilakukan dengan rompakan bersiri keatas dana GLC2- tabung haji, epf, kwap dan bank2 milik kerajaan.
Walau berbuih mana pun Najib dan kerajaan mempertahankan dan menjustifikasi pembohongan mereka, rakyat sudah pun menghukum- apa yang dilakukan Najib ialah pembohongan belaka. Najib sudah sampai ketahap paling bawah dimana setiap kali dia keluarkan kenyataan, orang akan kata sudahlah- penipu.
Mereka yang percaya cakapan Najib ialah pasukan PR nya dan gerombolan yang dibayar oleh Najib.
Rakyat kena sedar bahawa kerajaan BN berada dalam fasa rompak sebelum terlambat. Jadi sebelum kerajaan bertukar tangan, rompak sampai bersih dan selagi boleh.
Tidak ada kuasa yang boleh sekat mereka yang berkuasa dari merompak dan melanun. Najib yang lemah dan dirinya sendiri kelam kabut dengan isiu 1MDB dan cubaan2 gali lubang tutup lubang mendedahkan Malaysia kepada bencana dan malapetaka ekonomi yang dasyat.
Keadaan buruk sudah sampai pada tahap, hendak report SPRM pun tak berguna.

Anonymous said...

Se buruk buruk Tun M, dia tidak minum arak dan berjudi poker atau pun lumba kuda seperti arwah Tunku. Jadi siapa rasa nya yang akan lebih di pinggirkan dialam akhirat nanti ?

Anonymous said...

eh..ko ni tak payah la nak sibut hal akhirat..itu Allah Taala punya kerja.

Anonymous said...

dimanakah naluri Anak Seberang tatkala jejari menaip bait2 sokongan2 terhadap individu yg sedang membawa negara kekancah hutang yang besar??.tidak kah hati berbisik2 tentang kepincangan yang sedang berlaku di depan mata??.adakah wang lebih bermakna kepada Anak Seberang dari perjuangan untuk agama bangsa dan negara??

Anonymous said...

anon 1253....bukan semua bende dlm dunia ni Allah Taala punya kerja ke?

Unknown said...

Haha blongang sudah mudah mempergunakan Tunku Abdul Rahman la pulak... tak pa la walaupun Tunku meluat dengan Tun M...Tun M tetap ingat akan jasa2 Tunku...yang Tun M ni pun satu...buat apa p letak nama PUTRAJAYA tak taw...PWTC pun sama...tak pa Tun...orang meluat dengan kita tapi kita ingat jasa orang....

Unknown said...

Nasihat ikhlas untuk blongang2 Ah jib gor...sudah2 la mempergunakan orang yang sudah tiada untuk kepentingan Bos hang tu...Hang ampu macam mana pun...salah tetap salah...sekian terima kasih

Anonymous said...

Orang Muda tak tahu sejarah Mahahtir,elok perkara begini di keluarkan semula utk tatapan.Kalau Mahahtir boleh mengungkit perkara yg sudah selesai pun seperti ke Altantunya,apa salahnya perkara begini di ungkit.Kerana Tunku juga besar jasanya.

Ramai yg melihat Tunku secara negetif kerana terkeluarnya S'porea dari Malysia.
Tapi mereka tak terfikir bahawa kalau Singapura tak keluar dari Malysia,dalam PRU 1999 bila tsunami Melayu terjadi kerana mereka membeci Mahahtir Malaysia telah jatuh ketangan PAP/DAP,kerana dgn gandingan Parti dari S'pore sebagai abang kandung DAP ,orang Cina sudah lama memlaukan BN seperti sekarang dan PRU 1999 adalah masa terbaik utk mereka berkuasa.Ertinya perhetungan Tunku di tahun 60an telah menyelamatkan Melayu di bawah Mahahtir.

Selain daripada itu,Tungku juga berjasa dalam membawa Sabah dan Serawak kedalam Malaysia.Malahan Sabah dan Serawaklah yg menjadi penyelamat 'Kuasa Melayu' di Semenanjung.Ianya bukan jasa Mahathir ,tapi jasa Tunku.


Anonymous said...

Sebab itulah Salleh Said Keruak dan Anifah Aman amat membenci Mahathir agaknya.

Anonymous said...

Semua PM ada jasa masing2. Mereka semua negarawan dan mereka juga perlu dihormati. Tapi TDM lain dari yg lain sebab dia suka pecat orang dan campur tangan dalam pentadbiran PM lain. Ini satu masalah. Nak tanya soalan boleh tapi terimalah jawapannya. x de orang yg perfect dalam dunia ni kecuali Nabi dan Rasul.

Anonymous said...

UMNO TAK PERNAH BELAJAR DARI KESILAPAN,NAK KAYA KAN KRONI KE,SENDIRI KE,FAMILI KE,JGN SUSAH KAN RAKYAT.BERNIAGA APA BERBILLION BILLION SAMPAI RUGI UNTUNG PUN CIPUT.LAMA2 KAMI YG SOKONG UMNO PUN MELUAT!! TIME PEMBANGKANG TGH PROBLEM PUN UMNO X PANDAI AMBIL PELUANG.BUBAR DUN SGOR PUN UMNO AKAN KALAH...CUBA TRY TGK.. UMNO MUDAH LUPA..EGO TINGGI.

Quantum Metal Consultant said...

Kenapa agaknya keburukan Mahathir tiba tiba keluar sekarang?

Jika ingin memperkatakan tentang kebenaran katakanlah pada bila-bila masa dan bukannya ketika majikan anda dalam keadaan tersepit dan tertekan.

Anonymous said...

Aku lebih meluat dengan pemimpin yang menanggap diri punya darah pahlawan,tetapi bila nak jumpa Tun M ,mulalah dia kecut telur.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...