AMBON Bergolak, TRAGEDI Berdarah BERULANG?

Gambar tragedi Ambon 1999 yang menyaksikan orang Islam di sana dilakukan kekejaman oleh puak Kristian. AS doakan agar ianya tidak berulang. Kita di Malaysia kena ambil iktibar dari tragedi diatas. Betapa bahayanya apabila agama dan bangsa tidak dapat dikawal dengan harmoninya dalam sesbuah negara. Nauzubillah. Mohon dijauhkan..

AMBON – Ambon bergolak. Pergolakan terbaru terjadi di kawasan Talake dan Waringin, Ambon, Ahad (11/09/2011). Menurut beberapa sumber, pergolakan itu disebabkan olah kematian seorang mekanik yang diamuk sekumpulan kelompok tertentu. Rusuhan akhirnya meluas hingga meletusnya perang batu, bahkan perang tembakan. Suasana tegang dan menyebabkan penduduk panik sehingga mereka berpindah ke beberapa buah masjid. Apakah kekecohan ini hanya sekadar pergaduhan biasa atau mencetuskan Ambon berdarah II?

Terbunuhnya mekanik sebagai punca?

Sebaik saja Ambon dikhabarkan kecoh, pihak Polis Indonesia melaporkan punca kekecohan tersebut, daripada seorang penduduk yang mengalami kecederaan kerana kemalangan, selepas itu pemandunya diamuk sekumpulan tertentu.

Pernyataan ini disampaikan oleh Komjen Pol Sutarman, di Mabes Polri, Ahad (11/9/2011) petang.

“Ada seorang mekanik, yang cedera. Tetapi malah dipukul kelompok tertentu sehingga terjadi balas dendam,” ujarnya.

Sayangnya, tidak dijelaskan detail “mekanikg” apa yang dimaksudkan dan mengapa orang tersebut diamuk. Yang jelas, orang tersebut akhirnya terbunuh di TKP, dan Sutarman mengatakan bahwa rusuhan terjadi setelah acara pengkebumian selesai.

Sumber Arrahmah.com di Ambon menginformasikan bahwa “tukang” yang menjadi pemicu ricuh di Ambon adalah seorang tukang ojek Muslim, dan lokasi tewasnya adalah di kawasan Gunung Nona yang dikenal sebagai kawasan kelompok tertentu, yakni Nasrani.

Menurut sumber dari kawasan Batu Gantung, Waringin, yang terkenal sebagai kawasan Muslim bahkan kini sudah rata dengan tanah akibat kerusuhan kerana dibakar oleh penduduk. Kaum Muslimin pun akhirnya harus berpindah ke kompleks Waihaong, Silalu, dan ke masjid Al Fatah. Tentu saja perkara ini sangat merisaukan dan mengkhuatirkan kaum Muslimin, khususnya apabila mengingati tragedi Ambon masa lalu (Tragedi I’edul Fitri Kelabu) dimana kaum Muslimin dibunuh dengan sadis, dan kita tidak ingin ia terulang lagi. Berita akan terus dipantau dari Ambon, Insya Allah.


Suasana masih mencekam?

Kekecohan di Ambon, dikhabarkan agak tegang. Bunyi tembakan menyebabkan penduduk panik, dan berpindah ke beberapa masjid, mencari perlindungan. Menurut laporan detikcom, Ahad (11/09/2011), penduduk keluar rumah untuk mencari perlindungan. Mereka membawa ahli keluarga mencari tempat yang aman. Warga yang panik berpindah ke masjid, seperti masjid Raya Al Fatah, Ambon, dan Masjid Jami Kota Ambon.

Info juga memakluman bahwa mekanik itu dibunuh di kampung Kristian, menyebabkan kaum Muslimin berkonsentrasi di desa Waihong, daerah perbatasan untuk menghalang jalan dan melakukan pencarian ke atas warga kristian. Dikhabarkan juga, Gereja Silo rosak dan kini dikawal ketat.

Menjelang malam semalam, Ambon dikhabarkan sudah mulai mereda, dan tembakan sudah tidak kedengaran lagi. Meskipun demikian, kedua kelompok penduduk dikhabarkan masih bertahan pada posisi masing-masing.

Menjelang petang semalam kira-kira 60 orang Islam cedera akibat pergaduhan yang terjadi. Malah jumlah ini terus bertambah.

Seorang penduduk bernama Fauzi menyatakan, saat ini sudah ada petugas polis yang ditempatkan di lokasi pergaduhan untuk merekan penduduk.

”Mudah-mudahan tidak merebak, kerAna ini seperti mengulangi luka lama rusuhan yang lalu,” ujarnya.


TERKINI

Jakarta - Polis menegaskan punca kekecohan di Ambon kerana kemalangan lalu lintas. Polis mengingatkan masyarakat di Ambon tidak terprovokasi isu-isu yang menyesatkan.

"Hasil otopsi menyebutkan penyebab kematian kerana kecederaan. Polis mengingatkan agar masyarakat menahan diri, Mabes juga mendukung langkah-langkah tokoh agama untuk meredam," ujar Kadivhumas Mabes Polri Irjen Pol Anton Bachrul Alam di kantornya, Jl Trunojoyo, Jakarta, Minggu (11/9/2011).

Menurut Anton, seorang penduduk bernama Darkinsaimen membawa motorsikal dengan laju menuju Pos Benteng di kawasan pembuangan sampah. Dia hilang kawalan lalu melanggar pohon dan merempuh rumah Okto.

"Dia dibawa ke RS dan meninggal dunia. Hasil autopsi menyebutkan penyebab kematian kerana kecederaan," jelas Anton.

Menurut Anton, pihaknya masih mengira jumlah korban dan bangunan yang rosak. Sementara itu diketahui hanya ada mangsa cedera ringan akibat saling lempar batu antara dua kelompok. Saat ini kekecohan sudah berjaya diredakan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...