Tahukah siapa anak melayu di sebalik kejayaan Jepun merangkul Piala Thomas?




Kejayaan Jepun memenangi Piala Thomas membuktikan semangat mereka bukan lagi boleh dipandang enteng.

Menundukkan gergasi sukan badminton seperti China, Indonesia dan Malaysia semalam menjadikan negara matahari terbit itu sudah berada dalam senarai negara-negara pemenang Piala Thomas.

Kita sudah terima hakikat Malaysia tidak sehebat Jepun kali ini namun berpuas hati dengan semangat juang pasukan negara termasuk penampilan akhir datuk Lee Chong Wei dalam pentas antarabangsa itu.

Bagaimanapun, tahukah kita siapa disebalik kejayaan pasukan Jepun?

Selain ketua jurulatihnya, Park Joo Bong – bekas pemain kebangsaan Korea dan pernah melatih pasukan badminton Malaysia – ada seorang lagi yang memberi sumbangan melatih pasukan Jepun iaitu Izuan Ibrahim.

Apa yang menarik, Izuan merupakan seorang rakyat Malaysia berusia 30 tahun dan pernah menjadi jurulatih Nusa Mahsuri di bawah kelolaan Datuk Misbun Sidek.

Izuan dikatakan pernah melatih dan menggilap bakat Kento Momota dan beberapa pemain-pemain negara berkenaan.

Syabas Izuan! Kemenangan Jepun memberi nilai sentimental kepada beliau walaupun mungkin kecewa apabila Malaysia sendiri gagal dan kempunan merampas kejuaraan Piala Thomas sejak kali terakhir pada tahun 1992.

264 comments:

1 – 200 of 264   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Itulah Sebab Saya Sokong Jepun drp Nak Sokong CinaBeng, Dapigs Semata2..

Anonymous said...

sebab orang macam kau lah orang mac dia tinggalkan Malaysia.

Anonymous said...

Saudara izuan ni asal org klntan kan? Klo xslap dyelah yg tlg sy time sy xcdent kt grik thun lpas..

hangkedee said...

Betul betul! bam ngok.

Rozaimie Radzali said...

Tahniah

Anonymous said...

Yap...ore kelate..:-)

Wan Ashraff said...

Ramai anak melayu yg berbakat.tetapi tidak dipandang..

Anonymous said...

tak sangka cikgu izuan yg dulunya pernah mengajar di sks1 dulu kini menjadi international coach. tahniah cikgu, keep it up! peduli apa org kata, yg penting cikgu tahu apa yg cikgu lakukan dan dah berjaya bawa nama malaysia. :)
-ikhlas dari ex student cikgu

Nadzri Mohd said...

Doh bam di konker puak2 cina mcm mana anak melayu nak berjasa.

Anonymous said...

Kesian aku dgn kau ni

Anonymous said...

Cina , perangai depa . Takkan tak tahu :)

nordin ahmad taha said...

betul tu wan.....abg setuju 100%....asyik2 org diorg..masyukkkkkk

Anonymous said...

Ada yang sebut final Thomas Cup menyatukan rakyat Malaysia. Saya bukan tak sukakan team Malaysia dan bukan tak hendak Malaysia menang. Tapi apabila tidak ada langsung anak melayu dalam team, saya tidak ada semangat untuk menyokong dna tidak sedih kalau Malaysia kalah. Tolong bayang kalau team Malaysia menang. Habis puak cina terutama Dapigs akan bertambah semangat untuk lebih demand macam-macam dan pak menteri yang bodoh akan beri segala imbuhan.....kot-kot semua pemain dapat pingat datuk!!!

Anonymous said...

Stuju dgn anon diatas

Anonymous said...

Betul ke Final piala Thomas antara jepun dgn china (Malaysia) dibwh persatuan badminton china(BAM) eh eh btl ke ni saya tulis ni

Anonymous said...

Cakap tu pandang2..ang pa tu mcm terer sgt...na kutuk2 org...org mcm korg la yg lembap...kalo kt skolah dlu cikgu kata suh bsukan berlari ka apa ka..ang bsukan ka?nta ang duk p lari dr bsukan..mana na maju..duk ckp org sana sini..ang tu bt nya idok pn..

Anonymous said...

Ehem

Anonymous said...

Saya pun setuju 1000%..

Anonymous said...

Cina yang pandai main badminton, nak marah cina. Cina pegang ekpnomi, nak marah cina. Haha bongok lah kau ni. Melayu dulu kini dan selamanya, begini je lah. Pemimpin tertinggi melayu, tapi tak reti apa. Sebab tu melayu tertinggal belakang. Kalau player bola sepak semua cina yang main kat Malaysia, aku rasa, rangking mungkin bawah 100. Bayangkan kalau kafir ni takde, atap rumah kau pun masih pakai atap nipah.
Tengok diri kau dulu. Sebelum ngata orang. Jenis orang macam Kaulah yang meletakkan bangsa melayu tertinggal ke belakang.

fain harun said...

Bro,xde ape yg nk ditakutkn n dibggakn ttg bgsa cina.melayu mundur sbb ape!!tpuk dada tnye diri sndri.klu xde cine kt msia ni pn,xkannye kite beratap nipah lg.klu idop 100% pgang tguh pd Quran n Sunnah nscaya mju n djamin xkn ssat buat slame2nye

fain harun said...

Bro,xde ape yg nk ditakutkn n dibggakn ttg bgsa cina.melayu mundur sbb ape!!tpuk dada tnye diri sndri.klu xde cine kt msia ni pn,xkannye kite beratap nipah lg.klu idop 100% pgang tguh pd Quran n Sunnah nscaya mju n djamin xkn ssat buat slame2nye

Anonymous said...

Apa2 aje

Anonymous said...

Jgn melayu Sgt boleh?
1 Malaysia kan

zul sams said...

kpala btuhhampa la...bkelai buat apa...tu la prangai mlayu...hasad dengki...usaha xmau...mngata org mcm dia yg bgus...mmg xkn maju mlayu mcm ni..tgu la 100 taun lg pun...adoii...hampa ni melayu ka mekayu...

Anonymous said...

Bro kalau nak cakap tu biar guna akal.. kalau xda cina dalam malaysia ni pon aku rase kita akan lebih maju bro... tapi mungkin ad yg mundur aku rase kau lah yg mundur sbb ko sokong sangat kafir kan.. bengong lah ko ni bro.. tu lah makan bab* banyak sangat...

Anonymous said...

Betul lah tu.. memang betul.. seb baik jepun menang.. kalau x naik tocang lah kaum cina BAM kat malaysia ni..

Anonymous said...

Yang ang dok bising pasai pa.. biak pi lah.. dah memang betul kan.. banyak lagi anak melayu yg boleh pilih tp awat nya dok pilih cina jugak.. bukan xda pemain melayu.. depa ja xmau.

najibasni@Gmail.com said...

Betul tu ZUL SAMS......kalau lah ko bagi semangat kat org melayu kan bagus...ini tak dari azali lagi mengata (melayu bodoh) memang sampai sekarang melayu x leh maju... Asyik dengki mengata,memburukan,iri hati,,,,sama2 lah kita doakan yg terbaik untuk org melayu kan,bagus

Anonymous said...

Biarla dia...dh klau kt negara sendiri org tk nmpk kebolehan dia...kita yg rugi sbb negara kita ni pndang org dr luaran...bukan bakat yg kita tgok..jadi tkyah nk membtuh-btuhkn org....

Anonymous said...

Jgn jdikan isu perkauman.
Kalau org melayu main badminton pun bermasalah jugak sebab x tutop aurat.
Mb ada hikmahnya kaum lain yg tolong mainkan..fikir fikr kn. Xsalah bersukan tetapi sebangai muslim wajib jaga aurat. Peace

Anonymous said...

Btul tu bro.. bodo punya najib... X abis2 kroni.. tah berapa punya besar rasuah la tu

Anonymous said...

Haha..lawaklh korg ni..melayu2..

naqib said...

ad melayu yg layak pg, depa ja xmau.. si anak misbun tu pn ok ap

Anonymous said...

Creating racial tension is not gonna make things better..
LCW is World number 1 ranking for singles, did any Malays won over him..? I don't think so..
Tapi untk usaha dia, dia dpt pangkat Dato, dah mula dengki..
Sbb apa..? U nak medal tu..? Nak pangkat tu..? Silakan lawan dgn LCW dulu, pastu kita ckp pasal kelayakkan..
Org x amik Malays untk compete sbb diorg x mahir lg.. apa korang fikir Misbun Sidek atau Rashid Sidek tu x suka coach org Melayu..?

Ok.. try thinking dis way..
Bola sepak, ada Cina..? Malaysia kat world ranking number brapa ye..?
Jgn ckp sbb ada Indian coach (Rajagopal) n Indian players.. Players semua conquered by majority Malays..

Ni nak sokong Jepun yg sanggup bayar duit untk beli org Malaysia untk coach diorg n menang piala..
China x pernah jajah Malaysia bang, Jepun pernah..

Semangat 1 Malaysia x de, semangat patriotik pun x de.. korang ni cam lalang.. ade org Melayu je gi support, bila dah kalah.. support org lain.. Ni ke Anak Malaysia..?

Selagi korg anggap LCW sbg warganegara China, selagi korg anggap Rajagopal sbg warganegara India, selagi tu korang prove korang tu warga Indonesia..
Ni bukan cara Allah sebut ttg beradab dgn kafir dzimmi.. Brg sesiapa menzalimi kafir dzimmi, Rasul tidak akan membelanya di akhirat..

Salam 1 Malaysia..!

Anonymous said...

Siapa yg ckap lebih kurg mcm ni
"sya xtakut dgn pesaing dri bangsa cina tapi saya takut dgn hsrat dengki org melayu sendiri"...

Anonymous said...

Bebal gle orang kat atas ni. Sorry to say bro. Shame on your statement.

Anonymous said...

Kan salah kaum sendiri..jadi xbole salahkn cina lahh or india...najib tu sape?melayu ke ape?...

Anonymous said...

Bangangnye statement...x sekolah ke

Anonymous said...

Tun m

Anonymous said...

Cuba jgn perkauman sgt blh tak?

Anonymous said...

Like

Anonymous said...

1Malay

Anonymous said...

Sebagai anak Malaysia, saya berasa amat sedih apabila membaca komen-komen diatas. Sudah berpuluh tahun selepas Merdeka tetapi fikiran masih cetek. Janganlah mengaitkan perkauman dalam bidang sukan sebab sesiapa yang berusaha dia akan dapat kejayaan. Walaupun saya bukan bangsa Melayu, tetapi sejak dulu lagi saya tetap sokong Hafiz Hashim, for example. To those above who commented DAP pigs or so, please look at your own reflection on the mirror first and think before you speak. There is no wonder why we are backwards thanks to people like you. Anyway, I doubt you'll get this because your level of silliness is to the infinity!!! :) cheers!

Anonymous said...

sabar semua yer....love your country...your country is one best in the world!!! dont everytime fight3...find ways to upgrade your mentalitity being more positive&njoy being a Malaysian.u hv everything in msia.outside world envy us!!!! hidup msia!!!

dila said...

Masalah2..yg naik kan org cina sapa?apa yg korg nk salahkan cina..puak2 melayu la yg naikkan die org...sapa salah? Puak2 kita la yg salah...ni tanah melayu beb...melayu pegang beb....tp skrg cina pegang ekonomi...mcm mane blh pegang ekonomi....???? Skrg kat johor hartanah byk singapore pegang sapa salah beb lepaskan hartanah kat die org...pikir sendiri...raja2 kita melayu,pm kite pn melayu,menteri2 pn byk melayu,polis,askar segala bagi melayu...tp hanya nama jela....jgn mnuding jadi kat org lain...johor ni kalo masih mcm ni mmg singapore je la yg duduk...rakyat johor xmampu nk beri rumah mahal bukan main

Anonymous said...

Sup0er like!!!....

Anonymous said...

Thank you for such a beautiful comment. One wise and matured Malaysian. Gua kasi lu satu LIKE :)

I'm a Chinese MALAYSIAN btw! ;)

Anonymous said...

Betul tu bro

Anonymous said...

malay chinese indians if they have stupid mentality they will give stupid comment.. they r all the same, dont care what etnic.. so i hope pls think positively & when giving comment that doesnt offends..

Ramzi Ahmad said...

Kpd pengomen yg rasist...Agung(Melayu),Sultan2 (Melayu),PM (Melayu),TPM(Melayu),MB(Melayu) kecuali penang, rakyat bermajoriti (Melayu)..cuba anda tgk hiraki pegangan kuasa memerinth negara semua org Melayu..itu ini dok nyalahkn Cina..jgn tgk ekonomi sj,sukn pn pemimpin kt gagal berperanan dgn baik...bkn xde ank Melayu yg berkualiti tinggi tp tulh hakikatnya pemimpin yg ada bkn berorientasikn ideakistik utk melakukn sesuatu tmbh pulak budaya yg xsiht dlm ape semua bidng...bg sy kepimpinan yg ada skrg ni harus ditukar serta merta..wajib tukar yg baru utk mencari idea2 baru..InsyAllah sy yakin kepimpinn baru nnti perintah dgn penuh informasi dr kt semua...mereka sudh bnyk mklumt apa yg dikata sbg Do n Don't..cuma selagi msh ramai penilai (rkyt) di peti undi yg gagal melihat keburukn yg lama ssh bg mrk nk meliht kebaikn yg baru...

PETANI MODEN said...

dunia sememtara xyah la nk terlampau extreme nk berjaya...badminton je pon...jd lah org bijaksana@ bijak di sana..... akhirat yg perlu di kejar...dunia xde apa2,....

Anonymous said...

LCW pun wakil malaysia kan..jadi apa masalahnya? Bukan dia men utk negara len..heran btul yg sokong jepun ni semangat patriotik tu takde. Ni baru nak sokong blum lagi wakil sukan. Biarpun cina tapi Dtk LCW tetap wakil malaysiakan takdela wakil China pulak..pelik2 ngan org racist ni..

kasut merah said...

Bosanlah dgn statement racist mcm ni. Klu irihati dgn kejayaan orh, kita perbaiki diri kita. In sya Allah.. Ada ganjarannya

Anonymous said...

setuju..chauvinist conquer BAM..thats why misbun n rashid nak tggl kan BAM tp diorg pujuk..ramai lg org yg layak main utk mesia tp x dibawa masuk..kronism dlm BAM adalah sekuat FAM..

Jangan Racist!!! said...

Kepada orang - orang yang digelarkan Malaysian, tolong jaga keharmonian. Jangan sesekali merpermainkan sentimen isu perkauman. Sukan pun nak dipolitikkan ke? Agama atau Bangsa tidak pun mengajar kita untuk berbuat demikian (racist). Hormatilah orang lain jika anda hendak dihormati. Kita sepatutnya bersatu padu untuk kemajuan negara. T/kasih.

Anonymous said...

Apalah yg korang sibukkan sangat melayu cina ni...muak aku dengar....yg ada kafir ngan muslim je...cina tu pun moyang dia nabi adam jugak...sama ngan moyang melayu...sibuk hal dunia....kalau korang solat tahajjud tu nilainya lebih besar dari seisi bumi...man jadda wa jadda

Anonymous said...

BAM dikuasai Cina Chauvinist..tpt saya selalu main badminton, ada sgt ramai pemain Melayu n India yg berbakat..sy main utk selangor, tp xpenah terpilih utk latihan dgn BAM..dah byk kali memohon..pemain pelapis dlm BAM sorg pon sy xkenal..tah mane kutip..asal kulit sama jenis je boleh main BAM..dpt sponsor mewah2..

ruslan abdullah said...

السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
Jom kita mula belajar memahami nahu serta sorof al qur'an agar dpt meningkatkan minda pemikiran mengatasi pemikiran hebat dari golongan yg sesat أن شاء الله

Anonymous said...

Apa pun tak boleh

Jangan Racist!!! said...

Yer betul... Hanya orang yang kurang pendidikan akan sentiasa merpermainkan isu - isu perkauman. Bosan lah tgk perangai 2x mcm ini... kita xkan maju dgn ada org2x mcm ni dlm msia. Oh... Malaysia!!!

Anonymous said...

Masih ada juga berok rasis dlm malaysia nie. Walaupun aku melayu, tak elok membenci sesama manusia, biarpun dia cina, india atau apa saja bangsa. Tak suma bangsa mereka sejahat yg disangka. Malah ada bangsa antara kita perangainya lbh terok dr mereka.

Datin Sri Rosmah Mansor said...

I'M VERY DISAPPOINTED WITH THE RACIST STATEMENTS WHICH WAS CREATED BY IRRESPONSIBLE PARTIES. PLEASE UNITE AND DO NOT POLITICIZED THE SPORT. WAHAI ANAK MALAYSIA. BANGUNLAH DAN SEDARLAH SEKARANG! INSYAALAH KITA AKAN MAJU!

mimiey zuber said...

Sebab org cina ni semangatnya tggi rajin bkn nak sebelah sesapa tp tu adlh kenyataan klu tak takkan nabi pun srh tuntut lah ilmu sampai ke negeri cina tak gitu ? Peace no war ^__^

Anonymous said...

Sokongan sangat apa yg u kata.. tqvm

Dato Sri Najib Razak said...

Yer.. betul. Saya amat setuju dengan kenyataan Datin Sri. Saya berharap semua orang Malaysia boleh bersatu padu demi kemajuan negara. Salam 1 Malaysia.

mimiey zuber said...

Sebab org cina ni semangatnya tggi rajin bkn nak sebelah sesapa tp tu adlh kenyataan klu tak takkan nabi pun srh tuntut lah ilmu sampai ke negeri cina tak gitu ? Peace no war ^__^

Anonymous said...

That's absolutely right!

Anonymous said...

Well said. Like.

Anonymous said...

Tu dia bodonya org yg kata melayu mundur.ko buta sejarah ke? Waktu kegemilangan kesultanan melayu melaka bukan kah melaka cukup maju n terkenal didunia sehingga dlm sejarah negara luar pun ada cerita tentang melaka menjadi antara pusat pentafbiran dan perdagangan yg penting dulu? Ko ingat org cina ke yg takbir melaka dulu? Sbb hebatnya org melayu la raja cina hantar anaknya dijadikan isteri kepada raja melaka n kerana hebat la org barat dtg takluk melaka. So jgn buta sejarah ye.

Anonymous said...

Ini pasal badminton la kenapa la ko ni suka masukkan politik dalam semua tempat bongok betol....

Anonymous said...

Dapig dapig.habistu mca bangsa apa? Melayu Jawa caprut?? Cina jugak. Org mcm ko ni yg patut di'pig' kan. Perlu ke nak rasis?? Ckp mcm xeducated.

Ieyda Fareez said...

like like

Ieyda Fareez said...
This comment has been removed by the author.
Ieyda Fareez said...

like like

Sheena Saini said...

Well said.

Anonymous said...

saya xde nak komen ape2...just nakshare resepi nasi ayam je... Bahan-Bahan: Bahan untuk ayam(direbus) : 1 ekor ayam dipotong 82 ulas bawang putih, ditumbukhalus 2 cm halia, ditumbuk halus 1kiub ayam Bahan untuk ayam(diperap) : 1 sudu besar kicappekat 1 sudu besar sos tiram 1 cmhalia, ditumbuk halus 2 ulasbawang putih, ditumbuk halus 1sudu besar kicap cair Sedikit maduuntuk sapuan Bahan untuk nasi: 3cawan beras 4 cawan air rebusanayam 2 sudu besar butter 1 cmhalia ditumbuk halus 3 ulas bawangputih ditumbuk halus Sedikit garam2 bunga lawang* 4 buah pelaga* 1kayu manis* 1 batang serai ketuk 2helai daun pandan Sedikit kunyituntuk warna dan aroma Bahanuntuk sos: 5 biji cili merah 3 ulasbawang putih 2 cm halia 1 sudubesar cuka 1 sudu teh garam 1sudu teh gula 1/2 cawan airrebusan ayam Bahan untuk sup: Airrebusan ayam 1 biji bawang besar,dikisar Rempah sup bunjut GaramDaun sup dan daun bawang ygdihiris Bahan untuk kuah kicap:Kuah kicap perapan ayam di atasKicap manis cap kipas udangSedikit garam Air rebusan ayamCara Membuat: Cara untuk ayam:Bersihkan ayam, toskan air danlumurkan dgn 2 ulas bawang putihdan halia yg diketuk. Rebus ayambersama 1 kiub ayam sehinggaempuk. Angkat ayam dan perapdengan bahan perap selama 1/2jam (rujuk bahan perap untukayam) Kemudian goreng dalamkepanasan api sederhana seketika,angkat dan sapukan dengan madu.Cara untuk memasak nasi: Basuhberas dan tos air. Panaskan butterlalu tumiskan rempah tumis(*),daun pandan, serai, halia sertabawang putih hingga garing.Masukkan beras dan masakseketika sehingga naik aroma danbau. Masukkan air rebusan ayam,garam dan kunyit secukupnya.Masak nasi seperti biasa. Carauntuk memasak sup: Rebus airrebusan ayam bersama rempahsup bunjut, bawang besar, danmasukkan garam secukup rasa.Taburkan dengan bawang gorengdan hirisan daun sup. Cara untukmemasak sos: Kisarkan semuabahan di atas. Boleh juga dimasaksebentar untuk menaikkan aroma.Cara untuk memasak kuah kicap:Campurkan semua bahan untukkicap dan masak seketika. Sejukkansebelum dihidang !!!!!!!!!

Anonymous said...

Maaf menyampuk, sy rase komen awk xberape kene laaaa.. izuan tu pun walau dia melatih jepun tetap mendoakan malaysia,, sy rase awk yg menyokong jepun tu patut dibuang negara la.. da la racist.. u're too dumb to give a comment bro ^^, think before speak is better than speak then u get bash...

saina newal said...

Memang takde pemain melayu yg hebat mcm lcw.kalau ada,wakilah dia.buduh juga korang ni..bos2 BAM ni pun org melayukan..demand gantung atau ban lcw dr main.suruh la ramdan misbun yg main prseorgan pertama.atau zulfadli.bodohh

saina newal said...

Bodohnya ko..mau lari topik.dasar rasis.Makanlah ayam kau tuh..bukan sedap pun resepi kau ni.ada rasa rasiss

Haziq amsyar Hanapiah said...

Malaysia ni kalau tak ada bangsa cina dan India pun akan maju dan kemajuan kita pasti akan lebih berkualiti dari sekarang sebab kita islam , sesungguhnya islam yang sebenarnya adalah untuk dunia dan akhirat. Percayalah suatu masa nanti akan tiba di mana bangsa kita akan dipandang tinggi kerana kita mengejar kemajuan dengan berlandaskan acuan islam.

saina newal said...

Ngamlah tu.main pakai tracksuit ala ala Rey Mysterio la..

Haziq amsyar Hanapiah said...

Setahu saya hadis itu palsu Maaf jika saya khilaf

saina newal said...

Dasar ISMA,PERKASA...get a life la bro.

farmer said...

Tak payah cerita zaman kegemilangan..cerita hari ni..selagi geng 2 lembu kondo dan panda memerintah.. malaysia takkan maju.... kekangan dari pemerintah berotak sempit dan berotak cadburry.... 100 tahun lagi pun malaysia akan mcm ni....nak 2020 dah...mana negara maju... malaysia tunggu muflis jer.......

Anonymous said...

I like x1000

saina newal said...

Buduh jg ko ni..Rashid Sidek tuh coach single bukan melayu ka?So dalam team malaysia badminton sekarang mmg ada melayu pun.tukang pukul shuttle saja yg cina.sebab dia pya pukulan bkn mcm pukulan kau.tolii kau ni.

Anonymous said...

Kotang semua ni bodoh bergaduh sesama sendiri. kalah budak2

Anonymous said...

Kalau nak main di persada antarabangsa perlu melalui kejohanan tempatan. Mereka yang terpilih bukan dari segi politik perkauman tapi dari segi pencapaian. Jangan jadi rasis.

lydia de vega said...

Lepas I baca komen2 ni,I terus batal niat utk convert.Rupanya hanya indah khabar dari rupa...Btw,im chinese.

Anonymous said...

Kalau ada malayu mesti ada rasuah. .

Anonymous said...

Ohsem!!!!!! Like it......

Anonymous said...

Yg balas comment ni semua tak penah kena ngan game cina.. tak pernah lagi lah orang cina bergaduh sesama mereka bila cina kutuk melayu dlm blog atau facebook.. semua sepakat mengutuk melayu hina dan saling memesan... agak bodoh lah bila kita ni bergaduh sedangkan korang bahasa cina pon x paham ... tapi nak tegakkan kebenaran... korang kena main... bam tu rasis ...semua bangsa dia .. bangsa kita kononnye hebat jadi coach ... tipical chinese statement.. tolong jangan jadi bodoh... belum pernah aku tgk Dap ngan mca masuk islam... semua kuat makan babi

Anonymous said...

Tahniah be..mu kelah..kawe support mu..klu rezeki mu kat sane mu teruskn..

Anonymous said...

aku rasa patutlah malaysia x maju, kalau rasis sampai sokong jepun. Korang handal sgt, challenge je larr pemain pemain negara, kalau menang mesti dapat wakil negara. Badminton pun permainan individu kan?

Anonymous said...

Betul

Anonymous said...

kepada yang asyik cakap kalau x de cina atau india, malaysia akan lebih maju, cuba google google sikit negara yang 100% islam, akan nampak nama-nama negara yang betul betul maju seperti Afghanistan, Pakistan, Yemen. Yang kaya ada minyak

Anonymous said...

Suka nye menyebelahi cina...adoyai... cina paling rasis dalam malaysia ni... sapa yang ajar melayu rasuah..siapa plak staff gomen paling ramai ... org kelate ... siapa paling kaya orgg kelate siapa keras kepala org kelate... siapa suka jadi barua cina org kelate...apa pon cina buat mesti ada ore kelate backup.. this is fact... sebab dari kecik dia tak sekolah sekali dgn rasis semenanjung ... dia nampak amoi cantik je bila dah besar

Anonymous said...

.....like

Anonymous said...

Manusia sama sahaja jikalau ada nafsu sememangnya akan menjadi negetive akal akan ditolak... Bukan saja di sukan yg ada perasaan dengki antara kaum... Disekolah lagi telah diajar dengki... Berlumba untuk kejayaan... Mengejar kejayaan lah yg akan hancur dlm apa segala impian yg ingin capai... Cuba tanye manusia telah berjaya dalam sukan... Dlm pembeljaran... Dalam kerjaya... Apa yg mereka akan kata... Saya buat kerana ingin ibu bapa saya gembira dgn keputusaan saya... Saya berjaya sebab mahukan anak bini saya hidup dgn bahagia.. Saya menang sebab mahu malaysia di peringkat dunia... Bukan berjaya kerana dengki tidak.mahu dia berjaya.. Dgn ada sifat ini nescaya tiada apa akan yg berjaya menang... Saya tidak ada spm... Saya beritau ayah jikalai ayah tolong saya sambung kolej suasta... Saya tidak akan kecewakan ayah... Sekarang saya adalah programmer yg berjaya... Saya tidak pernah ingin berlumba kebijaksaan saya pada org lain... Sya terima orang lain yg mempunyai idea dia yg tersendiri... Dan itu telah membuat saya berjaya ke peringkat seterusnya... Fikirkan lah .... Mengapa kita kalah?

Anonymous said...

racist....

Nur Fadzilah Othman said...

Yup hadis palsu =)

Anonymous said...

Sgt2 betul

Zal said...

Bodoh pnye statement...bangang abadi.

Anonymous said...

Saya suka islam tapi islam tiada kena tulis sana quran pemganutnya akan masuk syurga...

Anonymous said...

Another Chinese here...after seeing too much kerenah orang Malaysia (not just the Islamics) I stopped thinking about the possibility of converting too...

Anonymous said...

Islam is islam... not malay, chinese or indian... please think again lydia...

Anonymous said...

Kita Melayu mudah lupa..apa yang kita kejar, apa yang kita khianati, dan apa yang kita perjuangkan? Pikir pikirlah wahai MELAYU yang berprofesion tinggi. Memang Allah jadikan manusia berbangsa bangsa untuk kita kenal mengenal...bukan berbalah....pikir pikirkan lah wahai coach yang dikatakan handal coaching..setiap yang handal..pasti ada lebih handal..nantikan bila buku bertemu ruas hahha

Anonymous said...

Ribuan like... bro. Thumb up for u. Bravo.

Anonymous said...

ok.anon 8.31 ni lawak..bukan chinese je nak dipersalahkan..fellow malay kelantanese pon dia x puas hati..see typical Malay nyer perangai..dah mana agama yang dijunjung? ada Islam ajar jadi busuk hati mcm ni??klau betul agama no 1 dalam hati masing2..x kan ada hasad dan iri tgk kejayaan orang laen..

Rushaidie Efendy said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Kalau anda berjiwa atlet.. mulai sekarang berlatih lah bersungguh2.. tanam azam untuk menjadi yg terbaik dr kalangan yg terbaik.. jangan nak cari salah orang manjang..cuba fikir ape yg anda bantu untuk bangsa atau negara.. mmg pasti akan ade politik sikit dalam sukan..pasti akan ade sedikit rasis dalam sukan..itu pasti.. tp kalau usaha anda kuat.. anda no 1...for sure anda jugak akan mewakili malaysia..

Anonymous said...

Ada firman Allah dalam satu surah ( sorry saya tak ingat): Dia jadikan berbagai-bagai bangsa untuk mengenali antara satu sama lain, belajar dari kelebihan & kekurangan bangsa tersebut..dalam hal ni tak perlulah kita bangkitkan isu racism...kita sepatutnya berterima kasih kepada sesiapa saja yang menjulang nama negara...sepatutnya bersatu demi menaikkan nama negara..in this case saya salute team Malaysia kerana dah berjuang mati-matian untuk dapatkan balik Piala Thomas walaupun gagal..and salute to Izuan pasal dah buktikan orang Melayu juga boleh maju setanding dengan bangsa-bangsa lain..dah ramai sebenarnya orang Melayu yang berjaya di negara asing, cuma kita yang tak tahu atau ambil tahu..Yang penting semangat yang kental & tak putus asa...

Anonymous said...

Manusia tu pelbagai..x satu pon nak dihairankan kat sini..nasihat menasihati je la..tenang-tenang...

narnia moon said...

such an uneducated statement...d best word to describe;
Stupid!

Anonymous said...

teruk nya comments....

Anonymous said...

Kalau nak di ikut kan malaysia boleh menang.. kalahvpun tipis.. setiap kejadian pasti ada hikmah nya... ada baik nya jugak kalah..

SHAMIE ANNA LENA said...

Well said..

Anonymous said...

Kite org melayu bijak pandai. Cuma, ramai yang tertidur leka disorongkan bantal oleh bangsa asing yg cemburu. Sampai masa nanti, bila kite tersedar, sesiapa pun tak boleh halang kemajuan kite. Bersatulah saudara ku semua....

Anonymous said...

Typical malay, we always put the blame to others but we forgot what we have done ..

Anonymous said...

melayu memang x akan maju kalau sikap macam ini. Patut pun DEB 40 tahun, masih menyalahkan bangsa lain. Cina pandai main badminton pun, salahkan dia. Klu x yahudi, Cina. Klu x Cina, yahudi. Melayu memang perfect. X yah berusaha, x yah bertungkus lumus, automatik menang. I nak tanya pada yang rasis kat atas, klu u jadi coach badminton, klu ada budak cina dgn bdk melayu, mana satu u pilih?

Anonymous said...

Nak tau kenapa takde orang melayu dalam kumpulan badminton negara? Sebab orang melayu suke cari salah orang lain macam ni lah,, majukan diri tu

Anonymous said...

Betul..org yg xpernah terkena ngan bangsa cina nie mg akan ckp cam korg semua..racist kenapa melayu racist..bro, ko belom tau lg cina punya racist macam mana..
Melayu lah yang paling bertolak ansur tau x..
Cina racist, tamak pulak tu..
Belajar dulu selok belok kehidupan sebelum nak maki hamun bangsa sendiri..
Gi lap hingus tu dulu...

Anonymous said...

Cakap guna otak kepala bro..bukan guna lutot..agama kita sendiri tak pernah suroh bermusuhan..rasullullah s.a.w. Sendiri bantu bangsa kafir..inikan kau pulak nak hukum orang.. Suluh muka kat cermin dulu sebelum nak cakap..gerakan mca mic tu apa plak..muallaf?????

Anonymous said...

Kelakar bila bangsa sendiri warn jgn perkauman..
Kenapa die ke jepun..sapa yg ada dlm BAM?xpayah fikir jauh2..tgk kt opis masing2, kalau dah bangsa cina yg jawatan tgi, senang xpeluang ko sbg bangsa melayu nak naik pangkat?
Kalau belum kenal bangsa cina jgn cakap banyak..

chip98 said...

Takyah la BAM nak tarik dia masuk dlm BAM. Merosakkan mase depan die je. Coach kat sini pon bagus2 seme tp yg tak bagusnya management BAM tu sendiri.

Anonymous said...

Sembang pandai la..
Baru kenal cina kott..
Gi campur dlu ngan bangsa nie betul2..baru ko kwnal perangai cina..
Aku confident dlm skuad badminton malaysia org melayu mg di temggelamkan...
Mustahil la kan org melayu nie xreti main badminton kan..
Bangsa india pon ramai yg hebat2, tp mcm aku ckp bila cina dah pegang kuasa, dia nak semua org dia shj..
Hebat, ramai betul melayu yg backup cina..
Dulu melayu bangsa bersatu pertahankan bangsa..
Tapi melayu sekarang pertahankan bangsa lain dr bangsa sendiri..
Patut DAP makin besar kepala & pak lebai dlm PAS angguk2 shj..

Anonymous said...

Eerrr

Anonymous said...

Ko tu yg kene lap hingus.. Ni tak.. Gi jilat makan hingus tu buat happe.. Patut jd bangang tak jumpa jalan cerdik.. Semua bangsa ada nilai tersendiri. Ko yg rasis tak tau punca ni macam ko tak menyumbang sekali.. Macai macai... Bila nak cerdik ni

Anonymous said...

Takde player melayu yg hebat sbb tu takde dalam team. Kalau ada quato sistem dalam bam, hancus team kita. Takat qualification round jela lepas tu balik. Dah mmg team ni kuat sbb lcw dan yg lain. Rashid sidek pun loser. Mana ada org dgr ckp dia. Cam bodoh je lol

Anonymous said...

Bila kalah mula laa cinabeng laa tu laa ni lah..hoi sedsr laaa diri tu skit...orang cam kaulah yg buat Malaysia berpecah belah..kalai dah tak reti berbahasa duk diam diam..ngok

Nur Ashikin Idris said...

Xperlu nk salahkn org lain. Xkirala dia bangsa apa sklipun kita sebagai rakyat malaysia harus berbangga krn mrk2 ni la negara malaysia lebih dikenali.. mentality org bila menang disanjung bila kalah dicaci.. come on bro kita bukan lagi duduk di zaman batu.. bukan hendak menyokong bangsa asing tapi kdg2 malu dgn bangsa sendiri disebabkan ada org seperti anda ini

Anonymous said...

Kalau macam ni...bagaimana Melayu mau maju..

anak jawa johor said...

Kemana pemainx nusa mahsuri, dimana misbun ramdzan dan nurfadzli. Kenapa take ade. Teruk sangat ke politik BAM.

Anonymous said...

Salah pilih player...Nnt2 sponser lari.tu yang terpaksa....hakikat nie.sape yg terlibat secara terus dlm sukan badminton ni dia akan tau..

Anonymous said...

Kalau melayu asyik nak kenang zaman kesultanan melaka..dan firi sendiri masih do takuk lama takyah banyak ckp laa..lepas ni takraw pun cina boleh conquer...tak yah nak bangga sangat benda lama kalau setakat boleh ckp..dulu melayu itu dan ini...tahun 2014 pun dah nak abis awang oiii...cuba pikir balik kenapa melayu takde y tukang pukul buku tangkis tu...sebab melayu sibuk duk tibai orang online!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Mesti ade sebab nape dia pndah jepun....try not to be racist...tp adakah anda2 yg melayu ni majoriti phm bahasa cina? Tau kah ape yg dorg kate2 kat melayu in their own language? Cume follow je mcm cina ni...tlg sesama sendiri...mmng ade cina yg baik...tp x yah la sesama melayu pon nk gado2...malu weh kat bangsa lain

Filo Paste said...

commonwealth team kungfu cuba ko letak team bukan cina. kikikiki

Anonymous said...

Tahniah pd Izuan tp jujur sbgai anak malaysia aku rse kesal dengan persatuan badminton yang xmampu nk cungkil bakat baru...dan paling utama ialah tiada kepercayaan dlm diri badan persatuan..berubah la malaysia...

Anonymous said...

Yang kata sokong Jepun tu..cakap je lebih...cuba kalau Malaysia menang depa gak laa yg terlompat lompat dulu...kalah org yg bertarung kat gelanggang....low mentality camni takyah layan...appreciate our players...they fought real hard to win :)

Anonymous said...

Pilih siape yg mampu pegi jauh...siapa yg maju dlm permainan..baru la adil..adil dan saksama..bkn kerana bangsa..bkn kerana rasuah...

Anonymous said...

Tanpa cina dan india...Islam sangatkah kita??? Tgk berita.tak ko ni??? Yg maju kedepan (ngandung takdek bapak) buang anak, doktor sendiri...tu melayu le yg ramai...bukan nak mengata tapi Islam bukanla sekadar dalam ic kau...kena lahir dari hati...jgn jadi bodoh bercakap

Anonymous said...

Malay does not guarantee a person is a muslim my dear....in Islam..discrimination, disrespect other religions is very much prohibited... dont listen to this ppl...get to know the real islam..and you'll see the beauty of.it

Anonymous said...

Sekarang aku dah faham.. Kenapa melayu jarang dpt main badminton wakil negara.. Sebabnya di anak tirikan di negara sendiri.. Sib baik takraw x ramai player cina, kalau x sama je..

Anonymous said...

dear lydia n anon 8.46, islam is beautiful in every way. islam is the way of life. being a muslim is not being racist/ malay (if u afraid that will happen). it is all up to u, ur inner self. u will be a chinese muslim and practise islamic life without leaving ur root behind. think again dear.

Anonymous said...

Dah anak misbun tu kalah dg liew daren ms pmilihan trakhir nk buat cmno..dh kabo dh sape mng msuk skuad piala thomas tp dia kalah gak. Bukannya x bg peluang

Anonymous said...

Ko kena game dgn cina sebab ko bodoh. Banyak makan belacan. Aku melayu tapi aku kerjasama dengan cina sebab aku lebih percaya mereka berbanding melayu. Ini lah sikap typical orang melayu..suka merendahkan bangsa lain tapi tak sedar melayu tu memang tak guna. Aku pernah kerjasama dengan melayu sebelum ni tapi tak berjaya sebab pemikiran terlalu kolot. Banyak politik. Bila dengan cina tiada masalah. So...sedar lah wahai bangsa Melayu....kita yang jatuhkan kan bangsa kita sendiri...bukannya bangsa lain yang menjatuhkan kita.

Anonymous said...

Sibuk pndg org lain

Anonymous said...

Cermin diri... kaji diri..
jgn duk salah bangsa lain.

Oghang utara bodo said...

ang nak pi manaaa? ang ang ang! org kedah bodo

ghandi papa said...

Bangsa Melayu yg gagal mengajak kebaikan dan kecantikan Islam. Beginilah jadinya.. Sehinggakan org bukan Islam pon lari utk mengenal agama yg suci ini. Dimana nilai org Melayu jika rasist? Tiada nilainya melayu jika rasist. Blk la pada Islam supaya nilai Melayu itu utuh.

Anonymous said...

Setuju.. Sedar x sedar sebenarnya org melayu pn dh lama mkn vavi.. Sekarang bila terbongkar semua kelam kabut..

Anonymous said...

sksi? Mana tu ek?

Anonymous said...

Wah...terharunya aku dgar...1000 likes for you brother...

Anonymous said...

Betul tu org melayu ni pemalas bodoh bangang kan...patut kita bagi cina memerintah negara ni biar tau melayu jadi apa...masa 13 mei dulu cina sembelih melayu kan...

Anonymous said...

Tahniah encik Izuan.. I know there are a few exceptional Malays out there.. I'm proud of you as a fellow Malaysian and a Malay.. And a word to you chinese ppl.. Eh eh since when we Malays became the deciding factor for you to convert to Islam.. That is so low of you.. and just because some of us decided to give racist comment even though you know who's the bigger racist in this WORLD is u dont wanna convert.. It's fine.. It's your call.. If u can't understand you can use google translate.

abdullahrani said...

Ini perjuangan negara tak kira bangsa dan ugama. kalau masih berfikiran macam tu sampai bila pun kita tak boleh maju. Nak racist pun biola bertempat sbb perasaan racist ni tak dapat nak dinafikan mmg semua bangsa pun ada. fikir fikir la bila nak bercakap.

Anonymous said...

Kau ni melayu ko cina yg marah sangat ni aku keje gan cina lagi tau siapa paling rasis...tak payah la sokong sangat cina ni..deorang la yg sembelih org melayu masa 13 meI dulu...

Anonymous said...

aku rasa kalau mamat tu dalam BAM, bukannya org kenal pun. Baguslah dia pergi ke Jepun, menambah ilmu. Yang korang nak sangat dia duduk kat malaysia, ajar korang yg asyik nak merende jerr buat apa?

Al-Kelantani 501 said...

sama jugak di pulau pinang banyak tanah sudah jadi y china melayu dk jual habis..

Anonymous said...

Cina..paria pun banyak juga wt hal mcm tu..sbb melayu tak maju adalah ada org mcm kau ni la langsung tak bagi semangat kt bangsa sendiri..

Anonymous said...

Kotang tu apa..kehkeh

Devon said...

Pesan Dato Najib 1Msia....

Anonymous said...

kau suruh dia pergi ajar babi main badminton la.. Tengok itu babi boleh berjaya atau tidak.

Anonymous said...

Nak masuk islam bukan tngok org lain tapi lahir dari hati ..klu mcm tu elok la tak payah masuk...

Anonymous said...

Yang bagi rasuah cina yang makan rasuah melayu..

Anonymous said...

Kalau mcm tu kita bagi je cina memerintah ..apa jadi dgn org islam cina kt negara cina..mereka di bunuh di halau daru kg halaman..itu la yg jadi di peneng...kedai melayu di runtuh org melayu di halau dari kg mereka...baik sunguh org cina memerintah

Anonymous said...

Apasal rasis sampai begini.. Bila finals jepun lwn Msia.. Dia bukan lawan cina atau cina malaysia.. Mereka sdg lawan MALAYSIA.. Tapi kita pula yg sdg lawan sesama sendiri.. Pehhhhhhhhhh

Anonymous said...

Kau cakap ape nie setan...tak fhm aku

Anonymous said...

Zulfadhli prnah menewaskn mamota pada kjohanan dunia rmaja 2011.. dan mnjadi juara dunia ktika 2
.. tp syg bkatnya x d ambil pduli oleh BAM...

Anonymous said...

Yg bodoh bangang dan rasis tu hak sendiri, x ada kena mengena dgn bangsa.. Okay

Anonymous said...

Jsdi org melayu ni bangang dan bodoh la main batminton ni..baru saya tahu..

Anonymous said...

Cina biasa la..mereka dpt je kuass mereka pilih la org dia..melayu je tak sedar diri...

Anonymous said...

yg komen bam tu semu cina, x pikiar menteri tu siapa yg monopoli. Sape boss besaq sykt gergasi. Yg selalu beli barang ngan harga mahal tu siapa.

Padahal semua ni x kaitan ngan kaum, tapi budaya mesia yg dibentuk kerajaan. Budaya bermusuhan yg diarang ingini

Al-Kelantani 501 said...

bila kita fikirkan balik, sebenarnya mentaliti masyarakat pada hari ini begitu terpengaruh dengan ideolgi perkauman y dicetuskan oleh orang2 yang berfikiran berminda kelas ketiga,
masing2 dengan masalah y berpunca dari diri kita sendir, melayu dari dulu dengan sikap melayu dan china dengan sikapnya malah kita sudah kenal sangat, dalam hal ini selagi masih wujud individu yang menjadi batu api atau duri dalam daging , kita semua akan sentiasa berpecah belah, saya akui cina memang rajin berusaha dan saya tidak mengatakan melayu pemalas ,tp sikap y sering wujud dalam diri anak melayu yang suka memberi peluang (Baik hati) dalam hal y tidak sepatutnya menyebabkan kita ketinggaln dalam banyak hal.. tuntasnya melayu akan berjaya jika pandai merebut peluang dan pdai bersaing dan ketepikan sikap suka mengalah melayu akan lebih tinggi dari
bangsa lain buktinya, sudah ramai anak melayu y melakar nama dipersada dunia, buktinya angkasawan negara ..

Anonymous said...

Tu sbb org melayu jahanam sbb tolak ansur sangat...

Anonymous said...

Elok la tu dia pergi sana...kt malaysia ni melayu boleh pergi mana klu flm persatuan politik masuk cmpur..biasa la bila politik masuk campur cina la yg berkuasa

Anonymous said...

Mcm tu la nasib melayu dlm negara sendiri

Anonymous said...

Betol la die ckp..die nak bising ke pe..die pye pasai..ko bsg takpe ler plak...ko tu tau ckp je.na deny pe org ckp..mcm terkena btg hdung ko je yg nak angin..kihkih

Anonymous said...

Bile la nk maju da mcm gini gaye..hurmm

Anonymous said...

Lcw mmg hebat..banga denganya mewakili malaysia..aura dari penyokong semangat melayu lebih terselah sekiranya ade org melayu pengganti anak2 allahrayham sidek lagenda pada ketika dulu ade mase kini..masih lg tiada lebih hebat aura seperti dulu lg..hingga bulu roma tegak bediri..semangat dari sorakkan anak melayu makin layu..hnya mnunggu pganti lagenda mucul ntah la bile..

Anonymous said...

I dun understand. Bila team badminton malaysia menang semua puji mereka hebat. Tp bila kalah sampai hal racist dan politik dimasuk dalam pertelingkahan. Apakah cina saja patut disalah? Adakah melayu patut disalahkan? Sedangkan team badminton malaysia walaupun majoriti adalah org cina tapi yang melatih mereka orang melayu bukan?? Walaupun orang jepun menang adalah disebabkan latihan yang diberi antara gabungan bekas pemain korea dan malaysia. Tp kejayaan jepun utk menang piala thomas bergantung pada keteguhan dan keazaman mereka utk memperbaiki kemahiran mereka. Begitu juga team malaysia. Mereka telah memberi yg terbaik. Kemenangan dan kekalahan tiada kena mengena degn racist cina melayu atau politik tntg DAP BN PKR. itulah apa yg ditunjuk oleh mana2 atlet2 pasukan negara malaysia. Mereka sentiasa bersatu walaupun berlainan bangsa dan agama. Kerana hal politik dan racist tntg perkauman adalah benda bodoh yg harus diperkatakan, dibincangkan dan dipikirkan. Sekian.

Anonymous said...

Nasib izwan....kalau misbun yg coach japan...kompom sayur...BAM bodoh...korang sibuk racist...dah BAM tu jadah apa turunkan player ranking 66...padahal budak2 melayu ada ranking lebih baik...otak kat lutut

anonymos said...

Memang betul salah kaum lain terutama orang Cina. Nasib baik ada sistem kuota pegi universiti kalau tak memang penoh orang cina kat dalam tu. Nasib baik bukan cina yang handle FAM, kroni2 melayu je yang handle. Jalau tak memang penoh ngan cina gak. Sepak takraw takpe, kita bagi kat thailand, tak kesah sbb dari rumpun yang same. Diorg bukan cina. Serius aku cakap kalau org cina takdw kat Malaysia kite lah yang paling maju at least kat asia tenggara. Cina sial suke2 je nak ambik hak kite. Kite tuan die dok bawah kite. Tak payah nak lebeh laa.. Tu pasal Hang Tuah hebat macam mana pun die takkan jadi sultan.. Sebab mamat tu cina memang dasar tak kenang budi.

Anonymous said...

bagi saya la...kalau ramai pemain melayu diberi peluang mnjadi pelapis seperti pemain2 cina tu...rasa2 boleh dapat pemain sperti momota tu...kalau BAM ambik pemain tampa mengira kaum saya rasa lama dah ada pemain yg berbakat...yg berbakat itulah patut kita asah smpai tajam...bkn nk racist cubalah pihak atasan(betul2 bersih) carik jalan cmna nk cari pelapis yg mantap...PILIHLAH DENGAN SEADIL-ADILNYA...

Anonymous said...

when stupid malaya komen...bodoh...sial...wakakakkaa....pemikiran kolot ba semenanjing ni...bangsa jdi agama...agama jdi bangsa...palui...

karim said...

Bam hanya amik kroni jer.

Anonymous said...

Rupa2 nya inila.babi yg kat dalam cokelat cadbury tu ... diluar halal...tapi... didalam sungguh HARAAAAMMMM JADAH PUIIII...

Anonymous said...

Dimana kuahnya klau x ke nasi..tp babi2 juga yg berkuah..apkah sbb ini trjadi? Adkh ank melayu tiada lg shebat die org brmain?dari mata melihat yg reality...

Eli Syafiqah said...

sedih tgk orang2 melayu sendiri..saya sendiri anak melayu tapi secara jujurnya x de ape yang bleh dibangga kan dengan ank melayu kini....yang dalam serenti anak melyu yang penuh kan...yang buang anak dalam longkang ank melayu jugak yang buat....kita jgan nak salah kan bangsa cina atau india kita kena mhasabah diri kini....sya pelajar u nampak sngat perbezaan an melayu dagan student chinese..ank melayu duk sibu berfb ber selfie tapi cina???1 saat hidup dorang bersama buku..so jgan nak dirikan benag yang basah...knal diri sendiri..muhasabah lar seblum membuat statement.....

Anonymous said...

Penyakit apa yang dibawa oleh anjing? Penyakit yang paling terkenal dari bawaan anjing ialah penyakit anjing gila yang disebabkan oleh virus rabies yang boleh didapati melalui air liur anjing.

Kenapa babi haram dimakan?
Islam telah melarang segala jenis darah, analisis kimia dari darah babi menunjukkan adanya kandungan yang tinggi dari uric acid (asam urat), suatu adunan kimia yang berbahaya bagi kesIhatan manusia, bersifat racun.

MERS Virus dikatakan drpd Unta. Muslims tetap pegang juga, makan juga..

Jgn pandai2 kata org babi semua.. Sbb ada medical reason kenapa Babi & Anjing diharamkan.

EdlinA said...

Bkn hadis ni hadis tak kuat je ke? Sbb tak ada bukti kukuh.. Kira palsu terus ke?

Anonymous said...

Bile kite berhijrah atau study ke cina pula kite akn nmpk khdupan die org pula..bkn hnya mlihat khdupan di tmpt asal sendiri shj..

Anonymous said...

Da nak hujung dunia.. Beringat sikit ya kawan melayu muslim i.. Huhu

Anonymous said...

Ini macai2 rasis xyah nak layan..Klu nak rasis sgt p dok Eastern Europe bro..Macai2 cam korangla yg suka jatuhkan bangsa sendiri..

Anonymous said...

Byk mkn coklat cabbury.otak pn pening.

Anonymous said...

Bangsa yahudi israel lg lebih teruk dri segala bangsa didunia ini....

john labu said...

Apa susah..nk hebat roger aku

Anonymous said...

yg bangkang sgt tu ape kate kalau korang training pastu masuk mane2 club badminton try main tournament...insyaallah malaysia pasni ada pengganti dr kalangan bangsa melayu plak...tp syarat kena menang la kan..drpd duk merambu je kat sini ayuh kite berusaha...

Anonymous said...

Dimana jua jika ada lebih baik tawaran mengapa perlu ditolak.masa depan kita yang tentukan bukan dia orang

Anonymous said...

Umno lah punca ni...kroni pilih kasih,rasuah...nak buat nama biaq kat luar negara..mamatni dulu saper pun tak kenal...beliau bekas anak murid misbun...abg ipar housemate aku....hebat tak perancangan jepun.malaysia krono krono kroni kroni

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 264   Newer› Newest»

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...