Perkara 27.2 ! TSMY jangan buat-buat tak tau dan lupa!


Akaun amanah

Dari mana wang RM2.6 Billion yg terdapat didalam akaun Najib?.

1..Perlembagan parti umno perkara 27.2 mewartakan presiden parti boleh membuka akaun amanah bagi memegang dana parti dan DS Najib telah berbuat demikian dengan memberikan kuasa kepada sesiapa pun sebagai pemegang kuasa. 
Amalan Presiden memegang wang amanah telah dibuat sejak Perdana Menteri sebelum ini dan dimulai sejak zaman Tun Mahathir lagi. 

Ada yg mendakwa itu wang 1MDB yg dicuri oleh Najib.?

2. Laporan Sarawak Report atau pun WSJ ataupun laporan ketua audit negara atau PAC ataupun mana mana sumber tidak pernah menunjukkan ada bukti transaksi dari akaun 1MDB keakan Najib. 
Cuma Tun Mahathir yg menyedari kewujudan akaun amanah yg dipegang oleh Presiden mendesak agar Najib menunjukkan akaun beliau dengan tujuan untuk memerangkap Najib dan mengaitkannya dengan kerugian didalam 1MDB.
Amalan Presiden memegang wang amanat telah dibuat sejak beliau (Tun M) menjadi Presiden UMNO.

Bagaimana dengan pendedahan TSMY dalam satu video menyatakan bahawa Najib mengaku memasukkan sejumlah wang berjumlah R2.6 Billion keakaun beliau?

3. Amat mustahil si kaya raya seperti TSMY yg pernah jadi MB Johor dan Timbalan Perdana Menteri dan berbagai jawatan menteri dan pemegang banyak jawatan besar didalam umno sejak berkecimpung dalam umno selama 35 tahun tidak tahu akan perkara ini berhubung akaun amanah dan perkara 27.2 perlembagaan UMNO yg membenarkan Presiden memegang dana parti kecualilah beliau berniat jahat dan ingin menyingkirkan Najib dalam baik..

TSMY dilihat jujur

3.TSMY sering bercakap kononnya berjuang untuk rakyat tetapi kekayaan diri tidak akan habis 7 keturunan. TSMY sebenarnya pepat diluar dan runcing didalam dan beliau politikus yg tidak boleh dipercayai..
Tindakan Ds Najib memecat beliau cukup tepat dan beliau sememangnya tidak layak untuk menjadi seorang Perdana Menteri

39 comments:

Anonymous said...

Sejujurnya, saya sangat bersetuju dgn pendapat bernas Bogger, tsmy adalah seorang pengkhianat bangsa melayu, perompak hasil tanah johor, makhluk munafik.

Tsmy tak pandai bersyukur, apalagi menerima qada & qadar ilahi.

Tsmy penipu, keturunan pakistan yg berbeit2, macam haramjaddah, pukimak mahacelaka mhathir makhluk paling sial di malaysia.

Keras, itulah hakikat kebenaran pukimak haramjaddah mahthir.

Anonymous said...

Akaun amanah?Bukan akaun peribadi ke?Siapa pula yg cakap duit rm2.6b tu drpd 1mdb?Muhyiddin tak cakap.WSJ dgn SR pun tak cakap.Korang aje pandai2 putar.

Kalau tak salah,konon akaun amanah..kenapa najib tak explain aje itu hari yang duit tu memang dimasukkan dalam akaun amanah dan tak menyalahi mana2 undang2?Kenapa nak pusing2 cakap tak guna untuk kepentingan peribadi bagai?

Anonymous said...

lanun bercakp pasal amanah????? no way !!!

Anonymous said...

Jadi,duit berbilion tu betul la masuk akaun najib?
rm2juta masuk akaun rosmah dlm tempoh 1bln.
Yes or no?
Itu ja nk najib jawab...jgn nk tolong jawab bg pihak najib

Anonymous said...

Ye x ye juga. Kalau saya masuk duit dalam akaun amanah saham tu, x kan PNB songlap duit tu kan. PNB cuma urus bagi pihak saya. Begitu juga akaun amanah UMNO, walaupun atas nama Najib tapi yang uruskan UMNO. Sabar2 yakinlah Allah bersama dengan orang yang benar. Ceritakan saja apa yg sebenarnya. Kalau ia akaun amanah, maka itulah jawapannya. So Najib is crystal clear dari dakwaan.

Anonymous said...

Nak mengakulah tu memang ada 2.6 billion masuk akaun Najib, nasib baik bukan akaun harta pusaka tok nenek najib n rosmah!

Anonymous said...

duit masuk atau tidak dalam akaun itu... YES OR NO...YA ATAU TIDAK

Anonymous said...

Tapi semua ahli UMNO ni baca x perlembagaan UMNO? Kalau baca tentu dah tahu perkara akaun amanah ini. Kalau x baca itu salah sendiri, sebagai ahli mesti proaktif untuk mengetahui apa yg tertulis dalam undang2 UMNO tu. Tapi oang yg pernah pegang akaun tu mcm TDM x kan x tahu pulak? TMY pun Timbalan Presiden tentu tahu fasal akaun amanah ni, justeru kenapa bertanya lagi? Untuk lagi jelas, orang yang dakwa duit rm2.6 bilion masuk akaun tu tolong tunjukkan bank slipnya boleh tak, sebab para penyiasat 1MDB nampaknya x jumpa slip bank berkenaan sebab tu x de perkara yang meragukan. Nak dakwa biarlah dengan bukti kukuh, air lior basi je x mainlah. Ingat, jangan percaya khabar angin dari orang yang fasik.

Anonymous said...

ARTKEL yg. sunnguh BERNAS Anak Seberang!

Apahal video terbaru tu yg. dia SERANG reputasi YAB PM kita boleh dibiaqkan BERLELUASA tanpa sebarang BANTAHAN dari dia - seolah tak habis-habis MENIKAM pula YAB PM dari BELAKANG?!

Tengok cara dia cuba mengaitkan pennggugurannya dgn. kritikan dia pd. IMDB kononnya - LICIK betul! Dan PENIPUANnya berterusan mengenai isu IMDB tu – lihat di http://riziqin.blogspot.com/2015/07/rahman-dahlan-dakwa-muhyiddin-yassin.html , Rahman Dahlan Dakwa Muhyiddin Yassin Berbohong Mengenai Buku Factsheet #FactCheck @mpkotabelud, Thursday, July 30, 2015!

Itulah si puak DALANG-DUA-MUKA PENGKHIANAT dan GENGnya takkan boleh dipercayai! Bukan main berlagak BERUNDUR secara terhormat; tetapi tak habis-habis nak SERANG YAB PM kita!

Aku syak ramai pemimipin Islam/Melayu yg. jadi PENGKHIANAT telah di"BLACKMAIL" - samada ke atas dirinya atau keluarganya olehsi PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS-PENGGANAS DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

Dan juga baru kita sedaq PERANCANGAN amat LICIK keturunan PENGKHIANAT tu disyaki nak MENGUASAI UMNO dan K'jaan melalui Kedah! Mcm. Kedah tu bapak dia punya! Bukan main lagi di majlis harijadi bapa dia baru-baru ini, dia dikelilingi si puak-omputih-KEPARAT berkostum termasuk dgn. pakaian-ala-puak SYAITAN, serta TAUKEH-TAUKEH PENJILAT dia!

Org. KEDAH pilih UMNO utamanya, bukan pilih anak beranak PENGKHIANAT- yg. pandai BERPURA-PURA selama ni – maka ambil balik KEDAH dari keturunan PENGKHIANAT ni!

Dan ingat tak PEMBUNUHAN KEJAM dlm peristiwa Memali tu - BUKA balik kes ni! Mungkin agaknya anak beranak PENGKHIANAT ni akan nak TUTUP mulut MEDIA! Dah tiba masanya MANGSA-MANGSA PEMBUNUHAN KEJAM ni dapat PEMBELAAN akhirnya!

Nek Tempoyak.

jgn jadi bodoh!!! said...

CELAKA NAJIB!!

jgn jadi bodoh!!! said...

CELAKA NAJIB!!

Anonymous said...

Tuan punya badan diam trus, balaci yang tlg jawab...ini mcm smua org pn bleh jadi pmmmmmm

shed anuar said...

Senang je bro. Kalau betol 2.6 billion tu duit parti buktikan jela. Apa nak pening2. Bagi kira2nya biar orang menilai. Sekarang ni yang kau jadi balaci dok hentam TSMY ni kenapa? Ikut sgt cakap si Ah Jib Gor. Mahathir tegur mahathir kene hentam. TSMY tegur terus kena tendang. Dia masuk kubur kau pun nak masuk kubur. Orang buta tuli macam kaula puncanya parti keramat ni ditolak rakyat. Betul kata TSMY kalau hari ni pilihanraya confirm BN kalah. Aku sayangkan PARTI tapi Najib must go. Tak ada cara lain. Dia hidup dalam ilusi dunianya sendiri. Orang dah tolak tapi berangan jadi individu paling popular di Malaysia. I LOVE PM? Bull !@#.

Anonymous said...

Ada budget besar untk bloger pro najib tau...Jgn jelous...NAJIB IS THE MAHARAJA AND REMEMBER CASH IS THE KING.

Anonymous said...

yang blogger ni dapat habuan pon dari akaun amanah haramjadah najib juge ke? saja nak tanya.

Anonymous said...

perkara 27.2 cakap akaun amanah. bukan akaun individu.

punya la takde modal nak defend, melalut ke ASB.
dol .... ASB tu atas nama PNB ke nama Tan Sri Hamad Kama Piah?
komen biar cerdik lah. kena gelak lagi kang. kecik hati.

izad12 said...

27.2 tidak nyatakan presiden sbg pemegang amanah.

ia menyatakan mt mempunyai kuasa melantik sesiapa saja sbg pemegang amanah.

adakah mt ada melantik najib sbg pemegang amanah?

muhyiddin adalah ahli mt.adakah beliau tidak tahu jika ada perlantikan tersebut?

adakah blogger seorang ahli umno?agak aneh ahli umno tapi tak tahu perlembagaan umno...

izad12 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Akaun amanah mende, bukak hari ni masuk bilion2, lepas tu keluar bilion2, lepas 3 bulan tutup. duit gi mane? Knp tak nafi atau saman? Akaun TAK amanah ye le

Anonymous said...

CASH IS KING

Anonymous said...

Ngaku aje lah Najib oi, pastu letak jawatan!

Anonymous said...

Jangan jadi bodoh. Kalau Najib mengaku orang akan tanya duit dari mana. Penderma akan menjadi mangsa. Tujuan semestinya untuk pilihanraya. Pembangkang sendiri membelanjakan RM500juta untuk PRU13. Duit itu dari mana? Depa ada bagi tau orang ka?

yul kkab said...

persoklanye nape dlm acc sndrik? acc personal?? kalo dana parti mst bukak acc bersama... balaci..balaci...ms nie la ko nk ckp tsmy tu mcm2...nk mudah jwb jek la..ade ke xde? duit tu kt mna?

Anonymous said...

PI MAMPOS kit-SIAL/gong eng DAPBANGKAI BABI!
Yg. akan diKUBURkan dan diTERAJANG adalah DAPBANGKAI BABI-amat-SIAL!!

OI si PENDATANG TERORIS-TERORIS amat-KEPARAT-ANTI Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! Apahal lu si PENAKUT-nak-MAMPOS, asyik nak TUTUP mulut Nek Tempoyak aaahhhh?! lu punyak otak PENGGANAS aaahh...., itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

Lu manyak LAHAP itu KANGKANG BABI aaahhh??! Apa yg. si TERORIS-TERORIS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI BABI/PKRHOMO-PENGECUT ni TAKUT sgt. apa yg. Nek Tempoyak TULIS, sampai mcm. si TERORIS BABI HOMO SIAL, GERTAK nak BUNUH & PERKOSA dia dan mak serta bapak dia yg bekas ASKAR? Dan yg . lu nak MAKI dgn. LUCAH, mak nek Tempoyak apasal - mak lu yg. LAHIRkan si amat-KEPARAT- BANGKAI BABI-PORNO HOMO-PEROGOL-PEMBUNUH mcm. lu apahal pula?!Lu manyak LAHAP itu JUBOQ BABI aaahhhh?!!

Yg. lu si puak TERORIS-TERORIS nak paksa YAB PM BUMIPUTERA ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal dan TUMBANGkan KERAJAAN kat NEGARA ISLAM kami ni - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM dan KERAJAAN kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN PENDATANG KAPIRDAJAL TERORIS-TERORIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO RASIS-ejen Barat/ZIONIS/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH-no-1!

Anonymous said...

Kalau betul berlakupun ini bukan sesuatu yg salah. Presiden parti sememangnya berhak. Apa nak dibimbangkan siasatan PAC yg turut ada wakil pembangkangpun masih tak jumpa bukti 1mdb disalur ke akaun peribadi presiden. Dari mana fund datang tak perlu kita soal mungkin Obama, Maharaja Jepun atau Raja Saudi yg ada hubungan baik dgn Malaysia. Yang pasti ini bukan video pengakuan DSNR. Noktah.

Tijah

Anonymous said...

diharapkan PM byk2 bersabar...klu org kat luar sana tu xsuka PM/kerajaan, PM buat apa pun tetap xbetul dimata diorg...

Anonymous said...

sapa yang bakal jadi PM, bersedialah untuk dihentam oleh mereka yg benci kerajaan...

Umno Bodoh said...

Kenyataan Bodoh. Kalau sesuatu akaun itu Akaun Amanah, ianya akan dikatakan sebagai Akaun Amanah untuk pihak tertentu yang perlu di deklarasi kan kepada bank. Tapi 2 akaun Ambank yang disebut dalam WSJ dan diconfirm oleh BNM telah ditutup pada Ogos 2014 di bawah nama Najib ialah Private Wealth Banking Account. Perkataan 'Private' itu maksudnya akaun PERIBADI lah BODOH. Orang macam ni lah yang menyebabkan ahli-ahli Umno dianggap BEBAL dan BODOH, memalukan Melayu.

Anonymous said...

Mahathir kebas berbillion tak bising pulak. Anaknya menjadi 15 orang yang terkaya tak tanya mana dapat duit? Simpan dari bayi ke?

Mana Mahathir sekarang? Diam je tak bising ke?

Anonymous said...

Najib mesti banyak bersabar, buat derk sahaja. Rakyat nak maki ke , nak sumpah ke, hidup tak berkat ke, tak kisah pun janji aku tetap PM Malaysia iaitu PM yang telah membuat Malaysia popular di serata dunia for the wrong reasons.

Anonymous said...

Celaka kamu melayu melayu yg buat komen nak hentam PM melayu..memang sial kamu semua..kalau melayu saja semua heboh..kenapa kamu melayu melayu sial tak pernah persoalkan dari mana NUAR JUBOR dapat duit untuk belanja PKR..Lim guan eng DAP dapat duit...CUBA TANYA SIKIT..MELAYU BABI SIAL.

Anonymous said...

"Perkara 27.2 membenarkan Presiden membuka akaun amanah."

Persoalan saya:
1. adakah Akaun amanah itu dibuka atas nama presiden? Atau sepatutnya akaun amanah tersebut perlu dibuka menggunakan nama parti?

2. terdapat perbezaan antara akaun amanah dan akaun peribadi. Akaun amanah untuk sebuah parti yang besar seperti UMNO mestilah ada senarai pemegang amanah. Mustahil bagi seorang presiden membuka akaun amanah tanpa diketahui oleh barisan tertinggi parti KECUALI ianya memang akaun peribadi.

TQ,
Zack

izad12 said...

tak ada peruntukan dalam fasal 27.2 yg menyebut presiden dibenarkan buka akaun amanah.

27.2 sebut mt yg lantik pemegang amanah.

presiden bukan mt.mt bukan seorang saja...

Anonymous said...

Buat apa nk tanya anwar atau guan eng, dornag bkn pm. Kalau ada bukti gi report SPRM. Kalau takde baik ko diam dan g blk jumpa PM tanya dia, duit masuk tu duit apa? Ni tidak, sengih2 dgn pm ko dpt apa? Rm2.6b masuk akaun dia, bukan akaun ko!

Anonymous said...

Pelembagaan UMNO - FASAL 27 HARTA ALIH DAN TAK ALIH SEPERTI BERIKUT:-

27.1 Tiap-tiap harta tak alih, iaitu tanah dan bangunan kepunyaaan Ibu Pejabat UMNO hendaklah didaftar atas nama UMNO dan harta tak alih kepunyaan Badan Perhubungan, Bahagian dan Cawangan bolehlah didaftar atas namanya masing-masing.

27.2 Tiap tiap harta alih hendaklah dipegang dan didaftarkan atas nama Pemegang Amanah. Majlis Tertinggi dan perangkat-perangkat lain boleh melintik mana-mana ahli atau syarikat sebagai sebagai Pemegang Amanah dan mereka boleh diberhentikan pada bila bila masa jua pun.

27.3 Kuasa untuk menentukan UMNO membeli ,mencagar( bagifaedah sendiri atau pihak lain) menjual memindah ,memajak atau menyewa harta benda atau bangunan adalah terletak kepada Majlis Tertinggi dan bagi harta benda tak alih kepunyaan Badan Perhubungan, Bahagian dan Cawangan, kuasa yang sama adalah terletak kepada Jawatankuasa masing-masing.

27.4 Majlis Tertinggi berkuasa membuat peraturan utk melaksanakan tujuan Fasal 27 ini dan utk memindahkan nama pemilik berdaftar bagi harta tersebut kepada pihak-pihak yang di berikuasa memilikinya oleh Fasal 27.1

Merujuk kpd Fasal 27 di atas , persoalannya ....Majlis Tertinggi UMNO faham tidak atas tanggongjawab mereka di atas harta dan aliran wang tunai amanah kepunuaan UMNO

Harap mendapat pencerahan dari gulungan professional yang mahir berhubung Fasal27 Pelembagaan UMNO.

Wassalam.

Anonymous said...

Lantik shj Tan Sri Muhyidin dan Dato Shafei afdal dlm Pac.baru lah telus dan berani .Habis cerita..

Anonymous said...

Account pribadi dan account amanah adalah dua account berbeza.... buatlah sikit homework.

Sekarang ni masuk account pribadi... tapi penerima tak pon kata yes or no. Sebijik macam stail Anwar Ibrahim..... kena batang hidung nak jawab soalan simple pon keliling satu dunia. Saja nak suruh rakyat bergaduh.

Anonymous said...

2.6 b .....derma ?????? Orang bangang je yg prcaya
Sampai guna pihak ugama utk tegur....tegur biar berhemah konon....yg dia kencing rakyat terang2, tu berhemah ke?????

Anonymous said...

pemegang amanah, akaun amaman dan akaun prabadi berbeza antara satu sama lain

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...