Biadap! Dalam Hal Ini Karpal Telah Menghina Hudud! Pas Menikuih!

BAGI A.S HUKUM HUDUD INI TIDAK BOLEH DIFIKIRKAN MENGIKUT LOGIK AKAL.

MUNGKIN DI MINDA DAN AKAL PARA PEMBACA SEMUA APA YANG DICAKAPKAN ITU ADA BETULNYA, NAMUN DALAM HAL INI KARPAL TAK SEPATUTNYA MENCAMPURI HAL EHWAL URUSAN ISLAM.


APA KOMEN NIK AJIS DAN PARA PENYOKONG TEGAR DAP DALAM PAS DALAM HAL INI?


PAS TELAH MEMBIARKAN ISLAM TERUS DIHINA OLEH DAP.
BILA SOI LEK MEMBERI KOMEN DALAM HAL HUDUD, PANDAI PULA MEREKA KAITKAN UMNO, SEKARANG KENAPA TAK TUDING PADA MUKA SENDIRI?


Karpal: Penjenayah bebas di bawah hukum hudud


Pengerusi kebangsaan DAP Karpal Singh menolak cadangan kerajaan negeri Kelantan bahawa undang-undang sivil harus setegas seperti undang-undang hudud .

Karpal, seorang peguam yang berpenfgalaman luas, berkata bahawa ia tanggapan salah untuk mentafsirkan bahawa hukum hudud atau undang-undang yang tegas seperti hukuman mati boleh menghalang seseorang daripada membuat kesalahan.

Katanya, penyokong hukum akan berhujah, tidak seperti undang-undang jenayah, standard pembuktian adalah sangat tinggi bagi kes-kes jenayah.

Walaupun standard pembuktian bagi undang-undang jenayah adalah "tanpa sebarang keraguan yang munasabah", undang-undang hudud adalah berdasarkan "kepastian", katanya.

"Sebagai contoh, empat orang saksi Islam cukup syarat diperlukan untuk membuktikan kes-kes zina mengikut undang-undang hudud. Ini adalah mustahil dan tidak sesuai untuk negara ini," kata Karpal, pada sidang akhbar di Pulau Pinang, semalam.

"Ia akan menjadi mustahil untuk membuat dakwaan. Penjenayah akan bebas kerana adalah mustahil bagi pihak pendakwa membuktikan kes kerana mememerlukan empat saksi beragama Islam yang cukup syaratnya.

"Malah, akan berlaku lebih banyak jenayah di negara ini apabila penjenayah tahu betapa sukarnya untuk membuktikan kes dan menghukum mereka. Perkara ini perlu dijelaskan kepada semua orang," kata Karpal lagi.

DARI LAPORAN KL POS PULA,

GEORGE TOWN, 31 Okt 2011 - Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata hukum hudud hanya akan menambah bilangan kes jenayah dan bukan mengurangkannya kerana mustahil bagi pendakwa dapat membuktikan kes pendakwaan yang sewajarnya.

Beliau berkata syarat-syarat yang begitu ketat mahukan empat saksi dibawah perlaksanaan hudud bermakna kes jenayah perlu dibuktikan secukupnya tanpa sebarang kesalahan.

Karpal turut menyentuh perlaksanaan hudud adalah bertentangan dengan norma sistem undang-undang jenayah semasa yang hanya memerlukan pendakwa membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Beliau menambah dibawah undang-undang perlaksanaan hukum hudud, keempat-empat saksi perlu bersih dari sebarang dosa dan mengamalkan ajaran Islam yang sebenar. Karpal turut berkata pihak pendakwaan cukup sukar dalam menyediakan empat saksi bagi membuktikan berlakunya kes zina, sumbang mahram, rogol dan liwat.

“Penjenayah pasti akan memilih hukum hudud kerana mustahil bagi pihak pendakwa mahu membuktikan kes.

“Hudud akan menyebabkan penjenayah bebas dan kes jenayah pasti meningkat," kata Karpal kepada wartwan semasa membuat lawatan di kawasan parlimennya.

Karpal menolak cadangan bahawa undang-undang hudud ciptaan Tuhan bertujuan untuk mencegah jenayah dan menanamkan rasa takut dalam rakyat, dan menyifatkannya sebagai "kesalahfahaman konsep".

Beliau turut merujuk kepada deklarasi Amnesty International, sebuah pertubuhan hak asasi manusia yang mengatakan hukuman mati adalah kejam dan zalim malah mempersoalkan betapa teruknya memotong kaki dan tangan di bawah undang-undang hudud.(KLPOS)

1 comment:

Otak Geliga said...

haaa.....apa lg hamPAS, jawab la kat Karpal tu....bila masa guna 4 saksi, bila masa x perlu???

adakah ada cara lain utk hukum penjenayah yg x dpt dibuktikan dgn 4 saksi???....apa lg pecahan hukuman dlm Islam utk jwb soalan/tuduhan si kapir harbi ni????

kata dah tarbiyah si biaDAPigs ni....kau tarbiyah dia ka, diorang yg tarbiyah kau.....kwn lg dgn kapir harbi....x reti bahasa sungguh.....ikut lg ckp si pendendam dlm parti kau tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...