Guan Eng Sound Mano! Kenyataan Peribadi Konon!




Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng hari ini menyelar kenyataan di Twitter ADUN Kota Alam Shah M. Manoharan mengenai "ucapan terlampau tidak sensitif" beliau mengenai prestasi perlawanan akhir pemain badminton negara di Sukan Olimpik London 2012, Lee Chong Wei yang menentang pemain China Lin Dan.


Lee kalah dalam Olimpik kedua berturut-turut kepada Lin Dan di perlawanan akhir badminton selepas perlawanan yang diibarat berjuang untuk negara menarik perhatian orang ramai di mana beliau telah dilabelkan sebagai seorang wira negara walaupun kalah.


Tetapi tiba-tiba Manoharan muncul mengkritik Lee di Twitter dan mengaitkan kekalahan kepada Barisan Nasional (BN) dalam siri mesej tweetnya berikutan perlawanan yang mencetuskan kutukan meluas terhadapnya.


"Malaysia akan memenangi Pingat EMAS pertama dalam Sukan Olimpik selepas Pakatan Rakyat mengambil lebih Putrajaya.


"Najib, apa-apa ganjaran kewangan yang dijanjikan untuk Chong Wei, sila berikan kepada budak miskin Lin Dan.


"LIN DAN menang. Dia bermain lebih baik daripada Lee Chong AWAY, "ahli politik yang lantang telah berkata dalam ucapan beliau di Twitter.


Bercakap di Georgetown hari ini, Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, berkata parti itu berasa amat kecewa dengan komen Manoharan.


"Kami berasa amat kecewa dengan kenyataan-kenyataan yang terlampau tidak sensitif dari Mano. Beliau tidak mewakili DAP.


"Beliau boleh dikatakan menyatakannya secara kapasiti individu dan bukannya mewakili parti untuk membuat apa-apa ulasan," kata Lim kepada pemberita di Pulau Pinang.


Lim berkata beliau bersetuju dengan pandangan bahawa sukan perlu dipisahkan daripada politik, "dan itulah mengapa di Pulau Pinang, pemimpin politik Pakatan Rakyat tidak memegang sebarang jawatan dalam persatuan sukan."


Ketua Menteri berkata bahawa pentadbiran beliau juga akan memberikan pemain yang dilahirkan di Pulau Pinang itu dengan RM100,000 untuk pencapaian beliau sebagai rakyat Malaysia pertama memenangi dua pingat perak Olimpik sepanjang kariernya.


DAP dikhabarkan tertekan selepas komen Manoharan di Twitter, dengan kontroversi mengancam populariti parti itu di kalangan pengundi bandar yang dilihat sebagai penyokong yang paling bersemangat.

Semalam, Penasihat DAP Lim Kit Siang, memuji Lee sebagai seorang wira negara dan mencadangkan bahawa kerajaan persekutuan membuat dia "Sportsperson Dekad" dalam apa yang dilihat sebagai kenyataan yang direka untuk mengawal kesan daripada kenyataan Manoharan.


Awal pagi ini, Kit Siang juga membuat komen di Twitter mengatakan bahawa Manoharan akan meminta maaf untuk ucapannya.


Lee tiba di tanah air pagi ini dan menerima sambutan meriah lebih 1,000 peminat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...