Ranking Terkini Universiti Malaysia Di Dalam Asia..



Sebenarnya kekuatan sesebuah universiti terletak pada berapa banyak Journal, Publication, Article, Research dan sebagainya yang dikeluarkan tiap tahun dan kriteria nisbah Profesor berbanding pelajar. Penilaian dari U luar negara terhadap prestasi student jugak di ambil kira... ada banyak perkara kena patuhi untuk di jadikan ukuran.

Sebab itulah staff Universiti di mana-mana pun tak begitu ambik berst sangat pasal ranking ini. Top 3 U dlm Malaysia sejak dulu  masih milik UM, USM ngan UKM setiap tahun... no 4 smpi 10 saja kerap bertukar.

Aku harapkan dengan penggabungan Kementerian Pengajian Tinggi diserapkan bersama Kementerian Pendidikan, diharap dapat memberi satu sinar kecermelagan untuk universiti di Malaysia lebih menyinar serta mempamerkan prestasi yang lebih baik dalam segala bidang untuk bersaing dengan universiti lain di seantero dunia.


2 comments:

Anonymous said...

Jika pelajar dari UTAR(MCA punya) dan pelajar dari USM pergi mintak kerja, rasanya sapa yang dulu di panggil interview? klu ikut ranking USM lah....tapi,tapi....

Salman Rahman said...

UTM tetap no 1 malaysia kalau ikut ranking dunia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...