KLIA2 sepatutnya siap pada 2013 namun sehingga kini masih belum lagi siap. Kelewatan ini sebenarnya berpunca dari penambahbaikan pelan asal oleh MAHB bagi menampung penambahan penumpang AirAsia yang saban tahun meningkat bagi memudahkan orang ramai mendapat kemudahan yang diperlukan di KLIA2 itu nanti.
Kelewatan ini juga berpunca dari ‘kecerewetan’ AirAsia sendiri dan MAHB sudah banyak melayan karenah AirAsia. [RUJUK SINI]
Walaupun MAHB telah memberikan penjelasan terperinci mengenai kelewatan projek KLIA2, namun AirAsia tetap tidak peduli dan terus menunding jari terhadap MAHB.
Jadi, adalah wajar rakyat tahu apa alasan sebenar AirAsia enggan berpindah ke KLIA2. Berikut adalah 5 alasan utama yang menjadi batu penghalang AirAsia berpindah ke KLIA2 seperti didedahkan oleh Facebook Page Saya Sayang Tun Dr. Mahathir Mohammad [RUJUK SINI] :
1. Refusal to use SITA Baggage system of
RM0.95 per passenger.
2. Refusal to use Aerobridge
RM0.20 per passenger.
3. AirAsia wants PSC (Pax Service Charge) incentives, instead of
RM6.00 per passenger.
4. AirAsia wants an
Aviation Museum
5. AirAsia’s new HQ
is not ready.
But AirAsia makes
RM15.1 BILLION PER YEAR
No comments:
Post a Comment