Kajian terbaru yang mengejutkan! BN Dilihat berpeluang cerah untuk menang!


Analisa kajian UMCEDEL berkaitan pilihanraya kecil Parlimen Teluk Intan P76.

Seramai 1,000 responden yang memberi maklum balas melalui borang kaji selidik melibatkan 50% masyarakat Cina, 30% masyarakat Melayu dan 20% masyarakat India.

Hasil kajian daripada maklum balas yang diperolehi, daripada 500 responden Cina, 45% lebih memihak kepada calon Barisan Nasional Mah Siew Keong dan 55% memihak kepada calon DAP iaitu Dyana Sofia.

Faktor bangsa dilihat kurang mempengaruhi sokongan masyarakat Cina terhadap calon BN. Masyarakat Cina yang memihak kepada calon BN berikutan prestasi baik dan pengalaman beliau yang pernah menjawat ADUN Pasir Bedamar dan Ahli Parlimen Teluk Intan.

DAP dilihat masih mendapat sokongan majoriti masyarakat Cina walaupun calon yang diletakkan adalah dari bangsa Melayu berikutan isu-isu nasional terhadap kerajaan antaranya GST, Kos Sara Hidup dan Pembangunan.

Calon BN dilihat mendapat sokongan majoriti besar masyarakat Melayu yang mana daripada 300 responden, seramai 264 orang memilih Mah Siew Keong sebagai Ahli Parlimen Teluk Intan. Masyarakat Melayu dilihat menjadi faktor calon sebagai anak tempatan dan pernah berkhidmat di Teluk Intan sebagai sebab utama memilih calon BN dalam Pilihanraya Kecil pada kali ini.

Masyarakat India secara majoriti iaitu sebanyak 67% daripada 200 orang responden memihak kepada calon Barisan Nasional berikutan faktor calon anak tempatan dan perwatakan mesra rakyat. Namun, calon DAP dilihat mampu pengaruhi masyarakat India melalui faktor perwatakan yang dibawa serta manifesto politik baru yang dijadikan kempen oleh DAP.

Secara keseluruhan, UMCEDEL menjangka Pilihanraya Kecil Teluk Intan lebih memihak kepada calon Barisan Nasional berbanding calon DAP dengan kemungkinan menang melalui majoriti yang sedikit.

6 comments:

Unknown said...

Maaf, jangan percaya kajian ini. Perbualan saya dengan saudara mara sewaktu ke Teluk Intan baru baru ini
menunjukkan masyarakat Cina tetap akan mengundi DAP walau siapapun calonnya.

maae said...

Cina tidak peduli calon. DAP LKS dan LGE di utamakan. Apa calon melayu boleh buat walaupun menang. Sekadar dapat gelaran.

Kaum cina sudah mendapat semua kemudahan jika tinggal di bandar. Apa lagi yang mereka mahu ? Tidak lain mencapai objektif perjuangan mereka yan konsisten serta mendapat sokongan 100% dari MCA, Gerakan dan persatuan-persatuan mereka.

Sememang tiada tempat dan agenda untuk melayu !

Anonymous said...

Wakakakakakakakakaka

UMNO Melayu undi Cinabeng Keristian lah tu kalau terjadi pon.

Mana pi undi ISMA, PERKASA, Pekida, JMM dll?

Tak pi undi ke? Tambah tu, dapat lah 70% kepastian.

mr.p said...

Maaf..Saya pun tak percaya jugak hasil kajian haji. Pengundi memang peduli siapa calon ditempat mereka. Jangan anggap pengundi bodoh.salam.

Anonymous said...

Undi calon bn hukumnya harus. Yakni dapat pahala.

Unknown said...

Ini sumer poyo...haktuihhhhhhhh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...