Anwar dah checkmate dengan matematik ciptaannya sendiri..



Kalau nak diikutkan perkiraan pada hari ini, pemecatan Khalid akan memberikan kesan besar terhadap Anwar Ibrahim dan PKR.

Kalau nak diikutkan daripada percaturan kiraan undi dalam sidang DUN, jika PAS tidak menyokong DAP dan PKR, maka kedua dua parti tersebut hanya mempunyai 28 kerusi sebelum di tolak seorang ADUN yang menjadi speaker.

Jika speaker di kecualikan maka DAP dan PKR hanya mempunyai 27 kerusi dimana DAP mempunyai 14 kerusi dan PKR mempunyai 13 kerusi.

Dan kini, PAS mempunyai 15 kerusi, Barisan Nasional mempunyai 12 kerusi dan satu kerusi bebas iaitu Khalid.

Memang ada yang mengatakan bahawa undi Speaker adalah undi penentu tetapi itu hanya akan berlaku sekiranya kedua dua pihak memiliki kerusi yang sama banyak atau undi yang sama banyak.

Tapi dalam keadaan sekarang, DAP dan PKR hanya mempunyai 27 kerusi berbanding dengan PAS, BN dan Bebas mempunyai 28 kerusi dan ini bermakna jika 28 ADUN ini menyokong Khalid maka satu kerajaan campuran akan wujud di Selangor dan ini sebenarnya kesilapan dalam congak kira kira Anwar.

Jadi sekarang Anwar sendiri dah checkmate dengan matematik yang dicipta oleh beliau sendiri, selamat jalan Anwar Ibrahim.

15 comments:

Anonymous said...

Kalau betul BN menang Selangor,habislah harga minyak dan elektrik akan naik sebab nak cover balik duit yang dibelanjakan untuk tawan Selangor.

Anonymous said...

ye lah tu...peminat tegar pkr...

Anonymous said...

Belanja nak tawan Selangor? Apa masalah anda sebenarnya. Umno ke yang pecat Khalid?

S Anuar said...

Pkr n anwar sudah jd bodoh bahalol..

Anonymous said...

Dlm pas pun ada yg bertuan gurukan anwar, matematik politik ni kadang kala tak boleh pakai.

Anonymous said...

"Tan Sri Khalid Ibrahim adalah seperti keluarga saya" - Dato' Seri Anwar Ibrahim (Bakal Perdana Menteri Malaysia, isteri beliau bakal Menteri Besar Selangor)

Anonymous said...

Anonymous said...
Kalau betul BN menang Selangor,habislah harga minyak dan elektrik akan naik sebab nak cover balik duit yang dibelanjakan untuk tawan Selangor.
August 10, 2014 at 12:49 AM

---------------------------------

Siapa suruh khalid letak jawatan sehingga akan menyebabkan pilihanraya diadakan?

Kalau nak cari salah orang sangat, ko pergi la sekeh kepala peliwat tu. Hari-hari menyusahkan rakyat demi gila kuasa dia..

Anonymous said...

Apa yang aku lihat Allah telah turunkan bala kepada pembangkang. Tengoklah betapa cacamarba PKR sekatang. DAP saman PAS, PKR saman PAS, PKR dan DAP bermasaalah dan bermacam2 kes lagi.

Inilah apabila kumpulan yg munafiq, kafir laknat dan penuh dengan fitnah, liwat, bohong, menipu, zalim, bongkak, rasuah, kejam, tidak amanah dan perkara yang Allah tidak suka akhirnya dibayar cash.

Ini baru permulaan cerita. Kita lihatlah kesudahannya. Adakah mereka menerima dengan keinsafan atau memegang sifat ego dan menyalahkan orang lain?

Pada pandangan saya kaum tersebut akan menyalahkan orang lain dari penyesalan.

Anonymous said...

UMNO nak tawan Selanggor?

Ha..ha...ha...

Gila punya mimpi puak2 nih!

Walau aku bukan pembangkang, tapi tak lah sampai jadi pak angguk kehormat Pemimpin-pemimpin taraf budak sekalah spt Najib, Pak Lah, Anwar, Nik Ajis, Lim Kit Sial dsb....

Sesapa pun pemimpin, salah tetap salah dan jgn lupa, Selanggor juga pernah diperintah BN yg menyaksikan byk salah guna kuasa!

Anonymous said...

Salah guna kuasa oleh BN terdahulu menyaksikan Selangor menjadi negeri paling kaya..era Khalid era menjual harta pusaka dan menindas giat MARA..kalau kita menganiya orang balas nya macam ni lah sekarang..salah guna kuasa UMNO/BN rakyat Selangor jadi mengada gada, ramai PATI, kafir naik tocang sebab apa sebab perut kenyang..berbanding Kelantan (tak usah cakap lah ..malu..aku anak Selangor kiri kanan depan belakang suma puak kelate..rasa macam dok kota baru..) kalau salahguna kuasa rakyat tak sengsara apa peduli ni zaman Khalid nyata air jadi masalah..tu belum era Azizah..)

Anonymous said...

Apsal macai2 umno nak mengaruk sb TSKI di pecat, ko org tau apa sebab dia d pecat tak? tgk dulu Wan Azizah jd MB cm na, klu x ok kita tukar org lain pulak, x susah pun kan.

Anonymous said...

Yg salah guna kuasa tu mad taib @ mad tyson..yg dah masuk PAS pun..bolih terima pulak macam PAS terima Nuar peliwat...PR akan hancur..orang lain buat salah dia buat betul aje...penyokong sumo ada otak tapi akal zero

Anonymous said...

Kalu kau jantan konpom takut bini ni..tapi kalu betina queen control...
Ini malaysia bukan filipina atau thailand nak betina jadi MB...
Orang betina layak jadi emak sahaja...tinggi manapun tetap emak.

Anonymous said...

kalau umno semuanya salah, salah itu salah ini, kalau DAP tawan Pulau Pinang disokong habis walaupun marwah Melayu tergadai, kau sukakan asalkan bukan umno yang kaya raya, aku sokong Melayu tak kira Pas atau Umno, tapi jangan orang yang banyak skandal nak dijadikan pemimpin negara, Allah tentu tak izinkan, ini Malaysia negara ISlam

Anonymous said...

Kata2 seorang rasis..kena lihat fakta dan sejarah..sebelum dap..p.pinang dibawah gerakan..cina bn...lama dah maruah orng melayu tergadai di bawah bn..dah berpuluh tahun dah umno jual tanah melayu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...