KJ Ketua Pemuda yang gagal?


Musim mesyuarat perwakilan peringkat bahagian yang sedang berlangsung sekarang menyaksikan masalah yang melanda Pemuda UMNO Negeri Pahang masih berpanjangan tanpa penyelesaian. Pemuda UMNO Malaysia yang sepatutnya memainkan peranan menyelesaikan isu ini masih berdiam diri dan berpeluk tubuh tanpa sebarang usaha yang meyakinkan mahu menyelesaikan isu tersebut.

Walaupun Pemuda UMNO Malaysia yang dipimpin oleh Khairy Jamaluddin menyedari bahawa kemelut ini mungkin menjejaskan nama baik Perdana Manteri, Najib Razak yang tapak politiknya adalah Pahang tetapi mereka masih berdiam diri untuk mendamaikan isu yang sudah lama berlarutan ini.

Jika dulu Kumpulan 11 yang dianggotai oleh 11 Ketua-ketua Pemuda Bahagian hanya memprotes perlantikan Ketua Pemuda UMNO negeri, Shahruddin Ahmad yang dilantik oleh KJ melalui sidang akhbar dan pertemuan sesama mereka saja, namun kini ianya sudah dibawa ke peringkat akar umbi pula.

Beberapa Pemuda UMNO bahagian yang sudah mengadakan mesyuarat perwakilannya sehingga semalam meluluskan usul sebulat suara hilang kepercayaan serta menolak perlantikan Shahrudin yang dibuat oleh KJ itu. Antara bahagian yang meluluskan usul itu ialah Temerloh, Paya Besar, Indera Mahkota, Kuantan, Raub manakala mesyuarat Pemuda Pekan yang tidak dihadiri oleh Shahrudin turut meluluskan usul yang sama.

Pemuda bahagian Bera dan Kuala Krau pula mempertikaikan Pemuda UMNO negeri kerana gagal mengadakan mesyuaratnya sejak hampir setahun yang lalu manakala Ketua Pemuda Cameron Highland mengambil pendirian tidak mahu menghadiri mesyuarat dan memboikotnya selagi kemelut ini tidak diselesaikan.

Selain mengemukakan usul menolak perlantikan dan hilang kepercayaan kepada Ketua Pemuda negeri serta menuntut Pemuda UMNO Malaysia turun padang menyelesailan isu ini, terdapat juga Pemuda UMNO bahagian yang meluluskan usul hilang kepercayaan kepada KJ sendiri sepertimana yang diluluskan oleh Pemuda Indera Mahkota.

Yang lebih menarik dan merupakan tamparan kepada KJ ialah mesyuarat Pemuda Pekan yang dipimpin oleh Shahruddin Ahmad, Ketua Pemuda Pahang yang dipertikaikan itu, turut juga meluluskan usul menolak kepimpinannya. Shahruddin bagaimanapun tidak hadir dalam mesyuarat yang meluluskan usul itu secara sebulat suara.

Dalam masa yang sama, semua Pemuda UMNO Bahagian di Pahang, kecuali Bentong dan Lipis, turut memuntut pembelaan dan mempersoalkan kesalahan teknikal dan penggantungan yang dikenakan terhadap Ketua Pemuda Indera Mahkota, Mohamad Faiz Hashim dan Ketua Pemuda Maran, Saiful Anuar Mokhtar tanpa sebab yang kukuh kecuali hanya disebabkan kelantangan mempertikaikan kepimpinan KJ.

Dengan senario yang berlaku dalam mesyuarat Pemuda UMNO Pahang ini, bukan saja kemelutnya berterusan tanpa ada usaha di peringkat pimpinan Pemuda Malaysia mencari jalan penyelesaian, bahkan juga memperlihatkan kegagalan KJ sebagai ketua menangani masalah yang timbul.

Sejak hampir setahun lalu, meskipun menyedari ada bantahan daripada kumpulan majoriti terhadap Ketua Pemuda Negeri yang dilantiknya dan Pemuda negeri Pahang sendiri gagal mengadakan mesyuarat serta menubuhkan jawatankuasanya, KJ hanya berdiam diri dan membiarkan saja masalah itu terus berlaku.

Malah sebagai usaha menakut-nakutkan dan memberi amaran, dua Ketua Pemuda bahagian telah digantung keahlian tanpa diberitahu apa kesalahan mereka, tanpa bela diri dan tanpa sebarang perbicaraan.

Kegagalan menangani masalah yang melanda Pemuda UMNO Pahang yang kini sudah menjadi topik yang semakin merata di peringkat akar umbi negeri itu, apa pun helah dan alasan daripada mencari penyelesaian mengenainya, adalah satu lagi bukti kegagalan KJ sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Bersama deretan isu lain yang sudah banyak diperkatakan sebelum ini, KJ adalah pemimpin yang gagal sebenarnya. (SH 01/09/2014)

5 comments:

Anonymous said...

Apa punya sengal laa KJ ni .....bodoh tak boleh di ajar ....harap belajar tinggi sampai oxford .... isu ni pun tak bley settle ....oooii buang laaa ko punya first degree tu.

Anonymous said...

Setakat ini sumbangan beliau sebagai Ketua Pemuda ialah menonton bolasepak di Dataran Merdeka dan mandi ais. Memang hancurlah UMNO.

Anonymous said...

Ketua Pemuda satu hal, Ketua Biro Media Baru (Ibdil) pun satu hal. Makan elaun buta je, kerja satu haram pun tak nampak...!!!!!

Anonymous said...

Menyelesaikan isu2 UMNO bahagian ni memerlukan kematangan. Tercapai akal 'dia' ker nak tangani semua perkara tu. Setakat senamrobik, ice water challenge ker apa namanya dan berselfie macam budak2 remaja sekolah tu boleh ler 'dia' kedepan.

Anonymous said...

KJ perasaan dia bebudak lagi berjiwa remaja..tapi gatal nak berpolitik..niat dia satu PEMUDA Pahang huru hara kemudian DAP masuk sama PKR beli jiwa jiwa yag rapuh ..akhir kata PRU14 Negeri Pahang dapat MB dari PKR..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...