KEMPEN ‪#‎sudahlahMahathir‬

1. Watak Tun Dr Mahathir Bin Mohamad adalah watak istimewa yang berada pada semua zaman era pemerintahan. Menyelak sejarah dari Zaman Tunku Abdul Rahman hinggalah ke yang terbaru era Datuk Seri Najib Tun Razak peranan beliau sentiasa terakam. Persoalan yang paling penting ialah apa peranannya dan kepentingannya dalam menjatuhkan semua pemimpin tersebut ?

2. Kini sekali lagi Dr. Mahathir bersuara dengan keras dan lantang diikuti dengan Tun Daim dan diiringi oleh juak juak pengampunya atau yang terpesona dengan kritikannya.

3. Jujur dari penelitian banyak pihak, Najib Razak sukar untuk bertahan bagi menghabiskan penggal ini jika gagal menangani kritikan keras yang diterokai oleh Mahathir ini. Umum tidak boleh lupa ketika era Najib menjadi PM bukan sekali Dr. Mahathir melontar kritikan kepada Najib. Dr. Mahathir bising dan kemudian senyap. Ini berulang beberapa kali. Pasti kita tertanya mengapa ?

4. Kita harus tidak melupa Dr. Mahathirlah yang mengkritik Tun Abdullah Badawi dan memberikan tekanan tanpa henti sehingga Abdullah Badawi dimalukan terpelanting dari puncak kuasa sebegitu rupa. Namun dalam era Najib Razak ia berbeza kerana ia kelihatan Dr. Mahathir bising dan senyap kemudian bising dan senyap dan kini bising semula dengan lebih garang. Ini kerana mungkin Najib belajar banyak dari Abdullah Badawi. Ketika di era Abdullah Badawi , Dr. Mahathir langsung tidak dipedulikan penasihat Abdullah ketika itu yang dikatakan kelompok muda yang diberikan kedudukan istimewa dikepalai Khairy Jamaluddin mengambil pendekatan bermusuh dengan Mahathir. Najib berbeza dia memberi laluan banyak kepada Mahathir termasuk menjadikan anak Mahathir sebagai Menteri Besar. Mahathir bising Najib beri maka Mahathir diam sekejap, tetapi sampai bila pentadbiran negara hanya berkisar kepada memuaskan hati Mahathir dan kawan – kawanya semata. Jika Mahathir dilayan maka tak ada rasuah atau salah guna kuasa, itu teorinya.

5. Jika Mahathir nak bercakap soal kronisma dan peluang, soalnya berapa ramai anak Melayu diberi peluang menyapu berbilion (ada mengatakan angka menjangkau RM3billion) projek dibawah Petronas. Tanpa membela apa yang berlaku dalam 1MDB tetapi Mahathir juga perlu menjawab bagaimana dia menggunakan kuasanya melahirkan IPP yang dilihat lebih merupakan kini skim pencen kepada dia dan kawan – kawanya. IPP kini menjadi punca antara masalah besar pengurusan subsidi dan industri tenaga dalam negara.

6. Yakinlah Mahathir akan diam jika Najib Razak menurunkan RM3B kepada beliau yang kini menjadi kepala kepada Proton. Persoalanya kenapa negara perlu terus sakit kerana projek idea gagal Mahathir yang menjerut negara ini ? Proton bukan GLC negara pun. Daim pun akan diam jika bank di Tanzania miliknya dibeli oleh Kerajaan Malaysia dengan harga yang dia tetapkan.Yakinlah puak puak ini akan diam jika semua kehendak mereka dipenuhi.
Umum perlu sedar yang wujud selama ini kita panggil kroni Mahathir bukan kroninya tetapi kebanyakan ialah proksinya, Mahathir akan diam jika kerajaan membantu melancarkan proses pengambil alihan harta atas nama proksi tersebut kepada kaum keluarganya.

7. Menyelurusi sejarah Mahathirlah yang telah menjahanman banyak aspek negara. Jangan lupa bagaimana dia memulakan kecelaruan dengan melakukan rombakan perlembagaan beberapa kali, dialah yang memperkosa sistem kehakiman dalam memenuhi nafsu politiknya, dialah yang yang memulakan banyak tradisi kecelaruan dalam negara. Dia menggunakan istana bila diperlukan dan menghina Istana bila kuat dan bertembung kepentingan. Dialah yang banyak menggadai kepentingan Melayu sebaliknya dialah yang menggunakan nama Melayu bila mendepani musuh politiknya.

8. Tanpa menafikan sumbangan Mahathir pada negara tetapi dia juga terbeban dengan banyak punca kemusnahan dalam negara. Sekarang dia mahu game Im holier than you. Mahathir tidak layak !

9. Ketika era permerintahan Dr. Mahathir, ramai anak Malaysia berpotensi besar dijahanamkan kerana bertembung dengan nafsu Mahathir. Sekadar menyebut beberapa nama Tan Sri Ani Arope antara pemikir bijak tersingkir dari kedudukan penting hanya kerana mempertahankan kepentingan rakyat menolak IPP dan jelas kini IPP menjadi antara masalah utama negara. Tun Salleh Abas antara Hakim yang integrity tinggi mempunya penghormatan diperingkat antarabangsa tetapi disingkir hanya kerana nafsu politik Mahathir. Itu belum masuk cendiakawan yang akhirnya mencipta nama diperingkat antarabangsa tetapi meninggalkan negara hanya kerana tidak sebulu denganya. Jika disenaraikan jawatan kecil dan besar jumlahnya pasti beribu. Ini kerugiaan tidak berganti.

10. Zaman Mahathirlah politik jijik termasuk menyerang peribadi seteru politik dengan cara paling hina berlaku. Datuk Seri Anwar Ibrahim sangat memahami perkara ini kerana dialah mangsa buli politik paling kejam dalam sejarah negara yang dibawa Mahathir.

11. Pembangkang khususnya Pakatan Rakyat mungkin kini sedang berseronok menggunakan isu Mahathir menyerang Najib. Ramai yang memikirkan, mereka menggunakan Mahathir dalam menjatuhkan Najib. Tetapi mereka tidak sedar hakikatnya Mahathir yang sedang menunggang mereka bagi melengkapkan nafsu rakusnya di hujung usia. Ini sememangnya skill politik Mahathir ketika mahu melengkapkan percaturan politiknya dia akan menggunakan apa saja termasuk musuhnya. 

PAS seawal dari era Tunku Abdul Rahman bangga Mahathir menggunakan pentasnya menyerang Tunku tetapi ia hanya sementara selepas lengkap cita citanya maka PAS kembali digodam. Ketika menyerang dan membunuh di Memali (tidak lupa juga tahanan ISA dan pembunuhan Lubuk Merbau) Mahathir tidak pernah pun ingat dia pernah menggunakan pentas PAS. Sukar untuk memahami bagaimana kelompok yang menggelar diri Mahathir sebagai Mahafiraun dan watak-watak yang samalah kini melayan Mahathir seolah sangat (Maha) suci.

12. Ingat kita pernah menyerang Abdullah Badawi bersama Mahathir hasilnya Abdullah disingkirkan tetapi Umno (sila baca kelompok Mahathir khususnya Daim dan kuncu) terus kukuh dan Pakatan Rakyat terus dihimpit. Kenapa perubahan total masih tidak diperolehi ? Ia kerana imej perubahan itu diterajui oleh Mahathir dan kelompoknya, PR hanya mengikuti dari belakang. Jika sekali lagi kita terperangkap diperkuda Mahathir untuk pusingan kali ini maka PR hanya layak sekali lagi selaku pembangkang yang kuat. PR harus berdepan dengan Najib dalam pilihanraya akan datang, membongkar kebobrokan dan mengutara cadangan pembaikan berterusan…tetapi perlu berhati – hati jangan diperkuda Mahathir dengan melupakan dosa Mahathir pada negara.

13. Yakinlah masalah dalam negara tidak akan selesai selagi Mahathir masih dilayan sebagai watak istimewa dalam negara ini.

14. Saya bercakap soal kepentingan kelansungan negara ini. Inilah masanya paling sesuai semua pihak bersatu khususnya mangsa politik Mahathir bagi menghentikan kerakusan beliau.

15. Pasti akan ada yang berkata Mahathir itu sejarah dosa silam juga ketika era Mahathir kita tak sesusah begini. Jawapanya ia bukan hanya berkisar kisah silam tetapi mengenai tuntutan terkini Mahathir dan kuncunya yang tidak dipenuhi tanpa mempedulikan kesusahan hari ini ialah hasil sumbangan keborosan, kerakusan dan korupnya legasi yang Mahathir wariskan.

16. Adakah kempen ini membela Najib ? Mahathir menyerang Pak Lah. Ya Pak Lah salah dan kita sama – sama sambut serangan Mahathir terhadap Pak Lah. Pak Lah jatuh, Adakah selesai masalah negara dan rakyat ? Adakah pendakwaan dibuat terhadap Pak Lah dan keluarga atas 1001 tuduhan dan bukti yang dibawa ? Tetapi yang pasti Mahathir dan kuncunya terus mengukuh kuasa. Mereka hanya ingin menyelamatkan kekuasaan supaya tidak kalah ditangan rakyat kerana jika tersungkur ditangan rakyat bukan sahaja Pak Lah tetapi Mahathir dan kuncu – kuncunya bakal mendiami penjara.

Menyerang Mahathir bukan membela Najib. Biarkan Najib berdepan tindakan undang – undang, biarkan Najib berdepan dengan rakyat dalam PRU nanti. Najib tidak akan terlepas untuk perlu menjelaskan mana perginya RM42B wang rakyat yang diperkatakan. Najib tidak akan terlepas menjawab keborosan keluarganya.

17. Setelah berbincang panjang bersama teman – teman dalam PKR, PR dan beberapa NGO, khususnya SAMM, maka diputuskan untuk bersama akan mengerakkan kempen #sudahlahMahathir untuk menyedarkan rakyat mengenai punca permasalahan dalam negara.

18. Sepanjang Ramadhan ini saya sendiri bersama beberapa teman akan menjelajah ke seluruh pelusuk negara yang akan disambut teman – teman tempatan di daerah daerah seluruh negara untuk mengedarkan buku poket Wajah – wajah sebenar Mahathir. Kami akan menemui tidak kurang dari 100,000 orang untuk menyampaikan dan menerangkan Wajah Sebenar Mahathir selain kempen ini pasti menggunakan capaian media baru.

19. Bermula minggu depan kempen #sudahlahMahathir akan membuka satu demi satu fail baru dan lama yang kami perolehi dari berbagai sumber berkenaan Mahathir, keluarga dan kuncunya yang mengakibatkan kerugian tinggi pada negara dan rakyat hingga kini.

20. Kempen ini kami gerakkan dengan dana yang dikumpul antara kami dengan jumlah yang sangat terhad. Kami telah siap mencetak 40,000 buku poket ‘Wajah Sebenar Mahathir’ dan kami memerlukan sumbangan orang ramai untuk mencetak sekurang kurangnya 60,000 naskah lagi.

#sudahlahMahathir
che’GuBard
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia
12 Jun 2015

20 comments:

Anonymous said...

Hidup Tun MAHATHIR

Anonymous said...

Fuck u la che gu babi...kau ni mmg sape byr je..kau amik..ni team najib byr kau pun kau sapu.Org dlm pkr pun kau lwn,byr pun kau sapu.Tp pikirkan kau nak sara hidup kau ..dgn cara ni kesian pulak...kah3...

Anonymous said...

Berapa dapat bib?

Shamsul Anuar Abdul Samat said...

Chegu Bard??? SAMPAH POLITIK DAN MASYARAKAT.

jgn jadi bodoh!!! said...

dlm parti sendiri pn chegu bard ni tahap sampah!! sudah la artikel Bodoh!! yg pergi siarkan pn sama Bodoh!! org sampah mcm ni dibt rujukan pro ah jib gor!!

jgn jadi bodoh!!! said...

dlm parti sendiri pn chegu bard ni tahap sampah!! sudah la artikel Bodoh!! yg pergi siarkan pn sama Bodoh!! org sampah mcm ni dibt rujukan pro ah jib gor!!

Anonymous said...

SUDAHLAH MAHATHIR!!

WE ARE SICK AND TIRED OF YOU AND YOUR CRONIES!!! NOT RICH ENOUGH, NOW DETERMINED TO MAKE HIS SONS, HIS FAMILIES AND CRONIES THE CENTER OF POWER IN MALAYSIA...DULU KINI DAN SELAMA LAMA NYA KE?

BAK PERKATA KAUM INDIA.....POOOOORRRRAAAAHHHH!!

Anonymous said...

che gu bard langsung x der kredibiliti dlam PKR sendirI.jadi kenyataan beliau ini boleh lah di anggap sebagai sampah sahaja...kalau Tun M ada isu besar dah lama pembangkang gunakan dalam PRU..jadi jika sekadar dakwaan tanpa bukti ini boleh di anggap satu khabar angin atau fitnah...

amir zahini Sahrim said...

Wowwwww......gila baban sampai buat buku.penyelesaian senang iaitu just answer the fooking question!!!!!

Anonymous said...

Kempen Cegu Bard ni salah satu strategy Lim Kok Wing
Alihkan tumpuan rakyat dari isu sebenarnya iaitu masaalah hutang & pengurusan 1MDB
Jadikan ia isu Mahathir lawan Najib ...mudah-mudahan rakyat lupa isu 1MDB

AwangLiku said...

Buatlah apapun TUN tetap dihati rakyat Malaysia..semoga Allah memberkati TUN..amin...

Anonymous said...

Tun ibarat Negarawan Tom Tom Bak siapa sakit naik atas.

Anonymous said...

Bukan macam tu Enjit enjit semut siapa sakit turun bawah.

Anonymous said...

Agak unik bila ada pro Pkr dan pro Pas kali ini akan bergabung dgn pro Umno menentang team Mahafiraun walaupun mereka akan berentap pd PRU14 nnt. Tun M hanya manusia biasa yg tak dpt lari dari kesilapan. Apapun saya tetap salahkan Najib sebab kedekut sangat nak bagi sara Tun M dan kroni. Alah sikit je dua tiga billion aje. kik kik kik.

Anonymous said...

Setuju dengan Chegu Bad, Madey memang seorang yang paling Celaka sehingga ke akhir hayatnya. Semoga Allah hapuskan manusia durjana ini sebelum dia membuat kerosakan yang lebih teruk kepada Negara.

Anonymous said...

You all malay are stupid FOOL.Fuck u Malay.We as Malaysian are fed up with your Script n Film.Long live DAP and PKR.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...