Hilang Daulat Jika DAP Terus Mentadbir P.Pinang

Menjalankan pentadbiran yang baik merupakan impian bagi setiap kerajaan negeri dan menjadi inspirasi pada setiap pentadbiran itu untuk melihat warganya mendapat kebaikan daripada dasar-dadar yang dilaksanakan.

Bukan sesuatu yang mudah sebenarnya kerana pelbagai perkara perlu dilihat dan perancangan yang teliti perlu dibuat bagi memastikan kejayaan daripada sebarang perlaksanaan itu dapat dinikmati oleh rakyat selain memelihara kedaulatan tanah tumpah bumi tercinta.

Untuk memastikan semua perkara asas ini dimiliki maka mana-mana pentadbiran sekalipun perlulah mengelak sama sekali dasar yang diadun dengan kepentingan rakus politik kepartian kerana ianya mampu menyebabkan tiap perancangan itu akan mengalami kegagalan.

Hari ini Pulau Pinang sedang menjadi mangsa kepada kegagalan ini yang telah menyebabkan rakyatnya terkesan selain daripada potensi untuk buminya hilang daulat !

Selain daripada banyak pendedahan tentang isu membabitkan Ketua Menteri yang hanya menanti masa untuk dibicarakan dimahkamah , perancangan pembangunan radikal tanpa mengambil kira kesan terhadap alam dan rakyat akhirnya Pulau Pinang sudah semakin tergadai.

Banyak perancangan yang tidak mendatangkan keuntungan terhadap rakyatnya malahan dasar yang dilihat banyak pihak sebagai usaha untuk mengangkat Pulau Pinang menjadi sebuah negeri moden dengan pelbagai pembangunan berimpak tinggi dengan kos mencecah jutaan ringgit itu kini sudah mula menjadi bebanan terhadap seluruh warganya.

Isu pemilikan rumah kediaman misalnya sehingga ke hari ini kerajaan DAP Pulau Pinang masih lagi gagal tangani , jika ada sekalipun ianya langsung tidak menyamai dengan projek pembangunan mewah yang nisbahnya begitu ketara.

Kesan alam sekitar yang sedang dan telah berlaku di bumi Pulau Pinang juga menjadi penyumbang kepada kerisauan hampir seluruh warganya , banjir yang sering berlaku pada ketika hujan lebat tetap menjadi episod ngeri , projek penambakan laut yang mendapat tentangan rakyat , penghakisan kawasan bukit semua ini telah menyebabkan ketidakselesaan rakyat Pulau Pinang.

Ternyata polisi yang diamalkan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang hanyalah polisi menggula-gulakan rakyat sedang hakikatnya DAP yang menguasai seluruh kepentingan kuasa dan kedudukan politik itu lebih banyak bertindak sesuka hati tanpa menghiraukan pandangan masyarakat termasuklah pandangan daripada wakil-wakil parti sendiri.

Paling membimbangkan adalah kedudukan tanah-tanah di Pulau Pinang !

Sejak 2008 yang lalu kerajaan DAP Pulau Pinang dilaporkan telah mengamalkan polisi menjual pemilikan tanah-tanah di Pulau Pinang sebagai salah satu usaha untuk mendapatkan keuntungan sekaligus menjadikan negeri itu mempunyai kedudukan kewangan yang kononnya terbaik.

Akibat daripada polisi sebegini maka sudah terdapat laporan dan pendedahan demi pendedahan yang didedahkan kepada umum tentang proses penggadaian ini yang sekiranya tidak dikawal akan menyebabkan bumi Pulau Pinang hilang DAULATnya.

Terkini Lim Sian See dalam penulisannya mendedahkan satu lagi aset milik rakyat Pulau Pinang dijual.

TIRSB adalah usahasama antara Uda Holdings dan Penang Development Corporation (PDC) yang masing-masing memegang 51 dan 49 peratus saham bagi menjalankan operasi sebuah pusat peranginan di Pulau Jerejak pada 2004.

PDC adalah milik 100 peratus Kerajaan Pulau Pinang dan Ketua Menteri yang sudah didakwa di mahkamah kerana jenayah rasuah, Lim Guan Eng adalah pengerusinya.

Selepas dipersoalkan parti Gerakan, Guan Eng mendakwa UDA adalah pemilik TIRSB, dengan 51 peratus pegangan majoriti dan kononnya PDC tidak boleh berbuat apa-apa tanpa persetujuan UDA dan ‘terpaksa’ menjual pegangan 49 peratus dalam syarikat perkongsian kepada sebuah syarikat persendirian, Ideal Property.

Pertama sekali, tidakkah anda tahu Ideal Property juga adalah pemegang saham 20 peratus bagi projek mega Pelan Utama Pengangkutan Pulau Pinang bernilai RM46 bilion?

Kedua, PDC memiliki 49 peratus dan UDA tidak boleh memaksa agensi itu untuk menjualnya jika PDC enggan berbuat demikian. Ia adalah hak PDC untuk menerima tawaran jika harganya bersesuaian atau menolak tawaran itu.

Malah, jika PDC mahu, mereka juga boleh menjual saham mereka kepada Magnificient Enblem.

Dan merujuk semula hasrat untuk menjual saham itu oleh PDC dapat dibaca daripada kenyataan Guan Eng sendiri:

“Kami juga melupuskan pegangan saham 49 peratus dalam sebuah syarikat yang mengalami kerugian, TIRSB dengan kerugian RM40 juta, bagi menjamin keuntungan RM140.6 juta iaitu 10 kali ganda daripada pelaburan asal.”

Adakah UDA bertindak begitu zalim hingga memaksa PDC menjual pemilikan saham mereka dan meraih keuntungan 10 kali ganda?

Maka adalah mengarut untuk mendakwa PDC tidak boleh menggariskan syarat, terutama sekali dengan hakikat Kerajaan Pulau Pinang boleh menghentikan keizinan pembangunan atau kebenaran daripada Pihak Berkuasa Tempatan bagi projek berkenaan memandang ia di Pulau Pinang.

(Kebenaran merancang dan membangun adalah kuasa kerajaan negeri).

Ketiga, beritahu hakikat sebenar bahawa tawaran RM156 juta itu terlalu menarik untuk ditolak memandangkan kerajaan negeri Pulau Pinang terdesak untuk mendapatkan wang berikutan perbelanjaan kerajaan negeri telah melonjak kepada 400 peratus sejak 2008 manakala perolehan operasi biasa kekal mendatar.

Sudahlah anda menaikkan kadar air dan penalti sehingga tiga kali ganda, menaikkan cukai tanah, menjual hampir kesemua tanah milik kerajaan negeri kepada kepentingan syarikat swasta, memberikan 400 ekar lebih bagi penambakan, meluluskan pembangunan atas bukit hingga akibatkan banjir, biarpun tidak sepatutnya dilakukan tetapi demi menjana pendapatan untuk kerajaan negeri.

Maka, adakah ia satu kejutan jika anda terus menjual aset rakyat Pulau Pinang lagi untuk mendapatkan dana?

Apa lagi yang boleh dijual?

Apa kata kediaman rasmi Ketua Menteri memandangkan anda tidak mahu mendiami rumah itu namun masih ditanggung kerajaan negeri? Oleh Lim Sian See

Apa jua yang sedang berlaku rakyat Pulau Pinang seharusnya sedar bahawa kerakusan yang sedang dilakukan oleh DAP dan konco-konconya ini bukan hanya akan menyebabkan satu pihak sahaja yang terkesan.

Memandangkan kapasiti tanah di Pulau Pinang khsusunya di bahagian pulau tidaklah sebesar tanah seberang , sebarang tindakan melulu akan mengakibatkan penduduknya menjadi mangsa.

Dan mangsa itu bukan hanya terarah kepada satu-satu kaum sahaja tetapi kesemuanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...