PKR hilang satu kerusi parlimen… Zahrain umum keluar parti


Retak sudah jadi belah…itu kisahnya bagi senario politik pakatan pembangkang di Pulau Pinang.Ini bila Ahli Parlimen PKR kawasan Bayan Baru,Datuk Seri Zahrain Hashim mengumumkan beliau keluar dari PKR.Beliau membuat pengumuman rasmi itu dalam sidang akhbar khas di sebuah hotel di Petaling Jaya jam 11 pagi Jumaat.

Keputusan itu adalah kemuncak krisisnya dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng yang baru-baru ini didakwanya cauvinis dan berfikiran komunis.Guan Eng pula telah menafikan dakwaanya Zahrain.Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pula backing Ketua Menteri itu.Zahrain telah diarah mengadap Jawatankuasa Disiplin PKR.Dalam pilihanraya umum Mac 2008 Zahrain menewaskan calon BN-MCA Ooi Siew Kim dengan majoriti undi 11,029 undi.Beliau dapat 27,618 undi manakala Ooi 16,589.

Zahrain ialah bekas Pengerusi PKR Pulau Pinang sebelum digantikan oleh Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Dr Mansor Othman.Di Pulau Pinang dari 13 kerusi parlimen ,Pakatan pembangkang menang 11 kerusi.Dua kerusi yang dimenangi BN ialah Kepala batas dan Tasek Gelugor. -

3 comments:

joe said...

Bekas Setiausaha Agong PKR, Dato' Salehuddin Hashim juga telah mengumumkan keluar dari parti berkuatkuasa serta merta.

Anonymous said...

Mansor Othman tu pecacai je. Tak berani nak buat apa pun kalau tak suka pun jadi suka, tak sayang pun jadi sayang, kerana pangkat dan nama je.

Nak bagi statement pun kena fikir byk kali. ada gak yg talam 2 muka dlm pkr ni.

Anonymous said...

LAGI RAMAI LAGI BAGUS APA GUNA DUDUK DALAM PARTI KALAU BANGSA SENDIRI DIANAKTIRIKAN ITU LAH PERJUANGAN PKR TAK SELAMAT ORANG MELAYU DI BAWAH PAKATAN RAKYAT.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...