BARUA !!!

SUDUT INFO

Kalau kita di panggil "barua", mungkin kita akan marah! Pok Nik pun selalu gunakan.:)

Tapi sebenarnya gelaran "barua" ni adalah satu gelaran terhormat bagi suku kaum dari Bangladesh, yang di kaitkan keturunan penganut Buddha.

Dan mengikut kajian, gelaran ini jika di ikut susur galurnya, ianya membawa maksud "pemimpin besar dari Arya" dan "ketua bagi ratusan orang".

Jadi AS rasa, bila bangla datang kesini, ketua mereka memanggil atau mengelarkan ketua mereka "barua", yg mencerminkan jatidiri mereka di sana, tapi kita di sini melihat mereka dari sifat pekerjaan mereka yang melakukan kerja remeh dan kelas rendah

SUMBER

2 comments:

Anonymous said...

hang barua toknon!

tak marah kan??

Anak Seberang said...

sdr anon 1033

tak marah la..buat apa saya nak marah dgn org mcm sdr?
tulis la apapun selagi rasa mampu.
yg tu kot ustaz ajaq kat sdr?
utk puaskan hati sdr saya lepaskan komen ni bg tatapan umum..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...