Mesti Baca! Kenapa Kami tinggalkan PAS - Terbaru Luahan Sebenar Dari Bekas Seorang Ekstrimis PAS

AS;HARAP PARA PEMBACA DAPAT BACA SAMPAI HABIS UNTUK KITA RENUNGI DAN KAJI MENGAPA KITA HARUS MENOLAK PERJUANGAN SEMPIT PAS!

KENAPA KAMI TINGGALKAN PAS

Saya menulis artikel ini demi menerangkan kepada semua kenapa saya tinggalkan PAS dan menepis fitnah dan tohmahan yang dilemparkan kepada saya dan rakan saya Nashrul Fazli.

Saya menyokong PAS semenjak tahun 1996 semasa menuntut di Universiti Malaya lagi. Nashrul menyokong PAS jauh sebelum itu semenjak di sekolah lagi. Kami berdua menjadi ahli PAS seumur hidup pada tahun 1997 ketika usia kami 19 tahun. Ingin saya tekankan bahawa tidak seperti majoriti rakyat Malaysia yang menyokong atau mengenali PAS pasca pemecatan Anwar Ibrahim pada 1998, kami berdua sudahpun menjadi ahli PAS semasa PAS cumalah parti kampung dan dijauhi oleh orang Melayu kerana imejnya yang ekstremis.

Kami menyokong PAS kerana PAS mengaku Al Quran dan Sunnah sebagai
perlembagaanya.

Kami masuk PAS kerana sentiasa percaya bahawa Islam itu Adil. Justeru itu, kami berdua mengikuti usrah Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) kerana merekalah proksi PAS di kampus. Kami bersungguh-sungguh mahu dikaderkan sebagai ahli PAS malah menarik ramai sahabat kami utk bersama-sama berjuang di dalam PAS.

Beberapa siri tamrin dijalankan oleh PMIUM dan kami istiqomah mengikutinya. Kemuncaknya adalah sebuah Tamrin Panjang (TAMPAN) selama 1 minggu yang telah lama kami tunggu2 kerana ia umpama graduasi bagi anak-anak usrah elit yang terpilih menjadi kader PAS. Kami tahu bahawa tamrin terakhir ini akan brutal dan telah bersiap sedia dari segi mental untuknya berbanding dengan rakan2 kami lain yg mengalami kejutan budaya. Kami redha menerimanya sebgai sebahagian dari proses pendidikan kami sebagai ahli jamaah. Namun betapa pun kami bersedia, kami tetap terkejut! Kerana apa yg kami sangka Islam yang adil,cantik dan indah sebenarnya telah bertukar wajah menjadi Islam yg zalim, ekstremis dan mendedahkan wajah PAS yg sebenar.

Panel2 yg datang memberikan ceramah kepada kami adalah bukan calang2 orangnya seperti Arwah Ustz Fadhil Noor (Bekas Presiden PAS), Hj. Abdul Hadi Awang (Presiden sekarang, pada ketika itu Timbalan Presiden), Nik Aziz Nik Mat (Menteri Besar Kelantan), Allahyarham Bunyamin Yaakob, Ustz Siddiq Noor, Ustz Azizan (MB Kedah skrg), Mat Sabu, Mahfuz Omar dan ramai lagi. Kami dilayan seperti banduan. Hak asasi kami dirampas. Kami diajar perkara2 yg salah! Mana2 ibubapa yg melihat keadaan kami pada ketika itu akan mengalirkan air mata darah. Kami dilarang tidur sepanjang kursus itu (kekadang hanya 1 jam tidur sehari saja), dilarang mandi selama 1 minggu, diberikan makanan- makanan yang cukup daif (yang paling tidak dapat kami lupakan nasi kosong tanpa lauk dan air teh tawar. Akhirnya kami tuangkan air teh itu ke dalam nasi demi memberikan rasa sedikit pada nasi kosong itu).

Kami diberikan tekanan mental (mental torture) dan brain wash setiap masa agar menyokong PAS. Kami didoktrinkan utk menyokong PAS dan jika tiba masanya utk rela mati demi PAS. Pelajaran tidak penting, yg penting hanyalah perjuangan serta kemenangan Islam (read PAS). Ketaatan yg paling utama adalah kepada Presiden PAS (Amir Jamaah) dan bukan kepada Yang Dipertuan Agong malah ibubapa sekalipun. Malah kami masih ingat dgn jelas bagaimana seorang pemimpin utama PAS sekarang (nama saya rahsiakan, contact personal kalau nak tahu) dengan jelas telah mengatakan bahawa, "Islam ditegakkan dengan dua cara, dengan pedang atau demokrasi. Perjuangan PAS pada ketika ini adalah melalui demokrasi. Jika Pas gagal, maka PAS akan mengangkat senjata! Jika sekiranya saat itu (angkat senjata) tiba, adakah tuan2 semua bersama dengan kami?" Kami yg sedang mabuk dgn candu PAS bertakbir dan kata kami akan bersama angkat senjata!

Kami ditawan serta di brain wash utk menjadi tentera2 militan PAS. Kami diajar utk wala' (taat tidak terhingga) kepada pemimpin PAS, hatta kalau ada exam hari ini dan diarahkan utk pergi berdemonstrasi oleh Amir Kampus (Presiden PMIUM/Pengerusi Jemaah Islam Kampus JIK), maka kami wajib menurut. Pada akhir sessi Tamrin tersebut, kami dipaksa berbaiah kepada pemimpin PAS dengan bersaksikan Allah, Rasul, Malaikat dan Alam Semesta dan bersumpah bahawa laknat Allah akan menimpa kami jika kami keluar dari ketaatan kpd jemaah iaitu PAS! Dalam keadaan tertawan, ramai antara kami yg terpaksa berbaiah dan akhirnya terikat dgn perjanjian bathil ini.

Semasa dalam Tamrin ini lagi, Nashrul dan saya mula tertanya2...Islam yg kami kenal adil tetapi yg kami jumpa di sini zalim. Islam itu tidak menindas, tapi kami ditindas. Islam itu agama yg aman, tetapi kami disiapkan utk menjadi militan. Kesemua ini berlaku dgn izin serta pengetahuan jelas dan sedar para pemimpin PAS! Walaupun begitu, kami tetap kekal bersama dgn PAS kerana menyangkakan inilah jemaah terbaik yg sedia ada di Malaysia. Takkan nak sokong UMNO yg takde Quran dan Sunnah dalam perlembagaanya... kami memujuk diri sendiri. Namun demikian kami jelas bahawa buat masa ini, inilah jemaah Islam terbaik. Jika ada yg lebih baik dari PAS, maka kami akan menyertainya.

Rentetan dari itu, menjadilah kami aktivis PAS di kampus. Study kami entah ke mana...kerana kami sentiasa dikerah utk melakukan gerak kerja PAS di kampus mahupun di luar kampus.Demonstrsi menjadi mainan buat kami. Mesyuarat jemaah hampir setiap malam. Ramai antara sahabat2 kami yg berbaiah gugur dan tidak graduate kerana diajar utk meletakkan aulawiyat (keutamaan) pada jemaah lebih dari pelajaran. Saya dan Nashrul bertambah tidak puas hati. Kami melakukan islah (pembaikan) dari dalam utk meyedarkan jemaah (PMIUM) tentang bahaya pelajaran kami yg terabai dek ditarbiyah dgn salah oleh PAS.

Tetapi kami masih taat kpd PAS demi Islam. Islam kah mereka ini yg mengorbankan anak2 para petani, nelayan, peneroka serta ibu bapa dari kampung yg menghantar anak mereka utk mendapat segulung ijazah, tetapi akhirnya hanya pulang ke kampung semula sebagai seorang penganggur yg berkelulusan terakhir SPM? Sedangkan Rasulullah tidak mengajar begitu. Konsep Jihad diselewengkan sebegitu jijik sekali oleh PAS.

Di kampus juga kami melihat dengan jelas betapa orang2 agama begitu korup sekali. Gerai-gerai Ekspo Konvokesyen yg strategik di sapu mereka seluas2 nya untuk persatuan mereka serta persatuan-persatuan proksi PAS.Tender air batu, tong gas dimonopoli sepenuhnya oleh orang-orang yg memperjuangkan Islam ini. Malah banyak kes siswi2 yang cantik semuanya disapu oleh pimpinan kampus yg rata2nya adalah pelajar Akademi Islam. Ada kes abang senior kami yang keluar dari jemaah kerana tunangnya meninggalkan dirinya setelah dilamar oleh seorang pemimpin Jemaah Islam Kampus! Banyak lagi penyelewengan mereka yg saya tak terkata di sini. Namun ia tetap tidak menyebabkan kami keluar dari ketaatan kpd PAS.

Ramai di antara kami yang terbeban dengan gerak kerja jemaah sehingga pelajaran kami terabai termasuk diri saya yang mengulang satu tahun di Fakulti Perubatan. Ramai juga sahabat kami yang gugur tidak graduate atau jika graduate sekalipun dengan kelulusan cukup-cukup makan.Pada ketika itu saya mula menyalahkan PAS dan mendesak Nashrul sebagai sahabat baik saya 'reconsider' kedudukan kami dalam PAS. Nashrul tetap menyuruh saya kekal taat kpd jemaah. Diketika kami pelajar aliran sains gagal, pelajar aliran sastera dan Akademi Islam semua lulus dgn 1st class honours walaupun tak study kerana sistem pelajaran mereka yg lebih fleksibel dan mudah. Saya kekal menyokong PAS bersama dgn Nashrul tetapi kami sentiasa jelas, jika ada jemaah lain yg lebih baik dan syumul berbanding PAS, maka kami akan menyertainya.

Kami tetap membuat usrah tetapi naqib-naqib kami dari aliran Akademi Islam tidak faham masalah kami pelajar aliran sains. Akhirnya kami mengambil Professor Dr Mohd Zaki Abdul Muin (Timbalan Dekan Fakulti Kejuruteraan UM) utk menjadi naqib kami. Asalnya usrah ini utk pelajar kejuruteraan tetapi saya dibawa Nashrul ikut sekali. Prof Zaki adalah merupakan seorang aktivis PAS yg cukup ikhlas di dalam berjuang. Beliau seorang yang teguh berpegang kepada prinsip Islam. Orangnya bersih dari riba’ dan korupsi. Rumah dan keretanya dibeli dengan cash tanpa loan dari mana2 bank. Orangnya cukup sederhana dan warak dan menjadi contoh kepada kami agar menjadi seorang Muslim yang berjaya.

Disebabkan kemenangan PAS merampas terengganu, dan mengekalkan kekuasaan di Kelantan pada pilihanraya 1999, dia diminta oleh PAS utk jadi Pengarah (CEO) Terengganu Advance Technical Institute (TATI), di sana beliau cuba bawa PAS yg ideal, tak korup, cuba jadikan TATI modul pembelajaran teknologi terbaik. Beliau melantik seorang bekas Pegawai Tinggi BPR (kini SPRM) sebagai Pengurus Besarnya untuk mengatasi serta menghindari masalah korupsi. Sayangnya, disangka panas sampai ke petang, tapi rupanya hujan di tengahari. Ada perselisihan di antara Prof dgn Harun Taib ketua Dewan Ulamak PAS dan merangkap exco pendidikan negeri.

Wang ehsan utk TATI, Prof Zaki enggan beri kepada kerajaan Terengganu sebab beliau nak beli barang-barang untuk TATI sedangkan Terengganu mahu menggunakan peruntukan wang ehsan untuk TATI itu bagi tujuan politik lain. Prof juga tak setuju mesin TATI digunakan utk print poster politik pada harga yg sgt rendah. Ada org hasut Harun Taib pecat pengurus besar ex BPR tu atas alasan kononnya dia tu SB (Special Branch Polis)! Cuba bayang, suspek saja, bukannya ada bukti. Kalau BN buat seperti itu, suspek saja kakitangan kerajaan sokong PAS, terus pecat, tidak kah ini satu kezaliman? Prof Zaki beri kata dua, kalau hendak pecat pengurus besar dia,pecat diri Prof Zaki sekali. PAS Terengganu beri notis 24 jam get lost dr TATI kepada Prof. Prof tidak dipanggil bicara pun. Anwar kena pecat kurang-kurang Tun Dr. Tun Dr. Mahathir panggil, bagi peluang bela diri.

Prof tinggalkan puncak kerjayanya di UM. Kalau beliau tinggal di UM, sudah tentu jadi dekan Fak. Kejuruteraan UM, diangkat jadi Majlis Tertinggi Universiti dan ada peluang jadi Naib Canselor UM. Tapi demi Islam, Prof tinggalkan UM dan pergi ke institusi lubuk macam TATI dan ditendang keluar seperti anjing kurap. Langsung tak fikir tentang sumbangannya selama ini untuk PAS. Langsung tidak difikirkan kebajikan Prof, anak2 serta isterinya. Macam ni ke Parti Islam? Jauh lagi korup dan zalim dari UMNO!

Kami beramai2 marah teramat kepada PAS. Nashrul dan saya malah bertekad kami hanya akan aktif semula dalam PAS setelah Hadi Awang dan Harun Taib mampus. Kami marah sangat dengan PAS. Tetapi Prof Zaki kata pada kami, jangan keluar dari ketaatan kepada jemaah. Kami dengan itu kekal taat dan sokong PAS demi Islam.

Akhirnya sahabat saya Nashrul sambung belajar di UK. Semasa di sana Nashrul rajin bersolat di masjid. Disitulah dia mengenali pelbagai jemaah. Saya pada ketika itu, berada pada tahun ke 4 dan final year perubatan. Maka Nashrul berjumpa dengan pelajar2 Arab dan Pakistan. Nashrul berdebat dengan mereka utk defend jemaah2 haraki seperti Ikwanul Muslimin dan PAS. Semua hujah2 PAS diberikan tetapi semuanya patah sebelah tangan sahaja dengan hadith2 sahih Rasulullah yg tak pernah kami diajar atau didedahkan. Nashrul akhirnya akur dan mengaku kalah setelah TIDAK ADA HUJAH MENGHALALKAN MENJATUHKAN PEMERINTAH YG ISLAM WALAUPUN MEREKA ZALIM, MAKSIAT, TIDAK BERHUKUM DENGAN HUKUM HUDUD ATAU MENGAMALKAN DEMOKRASI DAN BUKAN SYURA SELAGI MEREKA BERSOLAT. Nashrul ditunjukkan hadith2 sahih dari kitab-kitab hadith yang asal. Semua hadith bab pemerintahan dalam sahih Muslim dibaca satu persatu, tetapi tidak ada satu nas pun yg membenarkan menjatuhkan pemerintah.

Nashrul menghubungi saya dan memaklumkan apa yg dia jumpa kini. Saya pada asalnya pun skeptic....tetapi inilah yg kami cari. Satu manhaj yg mengikut full sunnah Rasulullah. Kami pun masuk berdebat dengan ramai ustaz-ustaz PAS sejak hampir 5 tahun dahulu. Kami bentangkan segala hadith2 yg kami temui dan minta mereka hurai kenapa PAS tak ikut...jawapan2 mereka seperti jawapan Tun Dr. Mahathir yg kata Nabi simpan janggut kerana takde pisau gillete, kalau laksana hudud semua orang akan kudung etc!!! Mereka tolak puluhan hadith2 ini sebagai tidak relevan dengan zaman sekarang!!! Pandangan ‘ulamak’ seperti Nik Aziz diletakkan lebih tinggi dari Hadith Nabi SAW!!!! Kami tidak adapat menerima kesesatan ini. Bagi kami Allah dan Rasul yang teratas.

Rasullulah sudah tinggalkan kita dua perkara yg kita tidak akan sesat selamanya iaitu Quran dan Sunnah. Pendapat para sahabat, tabiin malah ulamak-ulamak selepas padanya adalah rendah tarafnya berbanding Hadith Nabi SAW yg tidak boleh dipertikaikan.Pendapat ulamak mestilah ke arah menyokong dan membenarkan hadith Rasulullah. Mana-mana ulamak yg meletakkan pendapatnya lebih tinggi daripada Hadith Rasulullah adalah sesat. Mengatakan bahawa hadith2 Nabi hanya terpakai utk Daulah Islamiyah seperti ustaz2 PAS ini adalah merupakan penipuan terhadap Rasulullah. Mereka (PAS)mengiktiraf bahawa system khalifah/ daulah Islamiyah adalah berterusan bermula dari Khulafah Al Rasyidin, seterusnya Bani Umayyah, Bani Abbasiyah dan berakhir dengan Bani Uthmaniyah Turki.

Sebenarnya, hanya 4 khalifah pertama sahaja yang benar2 naik jawatan melalui sitem syura. Pemberontakan pertama terhadap khalifah berlaku pada zaman Saidina Uthman digerakkan oleh Munafik Abdullah bin Saba. Setelah umat Islam melakukan pembunuhan pada Saidina Uthman, maka lahirlah puak khawarij, Syiah dan zaman fitnah hingga ke hari ini. Maka setiap pelanggaran sabdaan Rasulullah akan menjauhkan kita lagi dari Sunnah.Setelah Saidina Ali, Saidina Muawiyah naik dgn Majlis Tahkim, dan setelah itu sitem monarki bermula di mana Muawiyah melantik Yazid anaknya sebagai khalifah.

Tetapi para ulamak yg hidup pada zaman tersebut tetap megiktiraf Yazid dan keturunannya sebagai pemerintah yg mesti diberikan ketaatan bersesuaian dgn hadith Rasulullah walau sezalim mana mereka sekalipun. Malah Hajjaj bin Yusuf At Tsaqafi, seorang gabenor telah menyerang Kaabah dan mengebom sebahagian Kaabah dgn manjanik serta membunuh Abdullah bin Zubayr ra dgn begitu kejam. Bom kaabah ni dah kira macam Abrahah ni. Tetapi Tabiin Agung seperti Hassan Al Basri tetap katakan wajib taat kepada Hajjaj. Imam Syafii malah mengatakan sah bersembahyang berimamkan Hajjaj yg zalim ini.

Begitu juga dengan Imam Ahmad bin Hambal yang berhadapan dengan Khalifah Bani Abbasiyah yang terpengaruh dengan fahaman muktazilah, Khalifah Al Ma'mun, yang mengatakan Quran itu adalah makhluk! Imam Ahmad telah berfatwa kufur orang yg mengatakan Quran itu makhluk. Kerana itu, Imam Ahmad disebat dan dipenjarakan. Apabila para murid Imam Ahmad berjumpa utk meminta izin menjatuhkan Khalifah Al Ma'mun, telah dilarang keras oleh Imam Ahmad kerana faham dengan sabdaan Nabi SAW yang meletakkan kesatuan ummat paling utama. Begitu juga dengan para khalifah Islam yg begitu ramai yg kaki perempuan, kaki khamar etc..tetap diiktiraf sebagai pemerintah Islam oleh PAS...sangat aneh.

Jatuh menjatuh oleh rakyat ini berterusan dan setiap kali berlaku, digantikan oleh pemimpin yg lebih zalim, lebih lemah, dan lebih menjauhi sunnah. Hingga akhirnya Kerajaan Turki Uthmaniyah buang syura dan ambil parlimen! Hapuskan serban dan diganti tarbus..Tetapi mereka kekal diiktiraf daulah islamiyah...sangat pelik.

Natijahnya, sistem Islam terhapus sama sekali dan kita mengamalkan demokrasi kini. Jika kita tidak juga kembali kepada sunnah dan berterusan mahu menjatuhkan pemerintah yang Islam, tidak mustahil negara kita akan diperintah oleh orang kafir. Singapura sudah cukup sebagai contoh, kita dapat lihat orang Melayu yg sokong PAP Lee Kuan Yew kerana marah kepada UMNO menyesal tak berkesudahan kerana menjadi warga kelas kedua di negara sendiri. Lihat saja Iraq, penyingkiran Saddam Hussin tidak membawa keamanan langsung buat negara malah saban hari berlaku tembak menembak dan kekacauan. Sahabat saya dari Iraq yg sambung belajar dengan saya berkata, orang Iraq menyesal menggulingkan Saddam. Ada juga orang yang menjadikan Indonesia sebagai contoh dengan mengatakan penggulingan Suharto telah menyebabkan ekonomi Indonesia berada pada tahap tertinggi kini.

Neraca ekonomi sahaja kah yang kita pakai? Tidak nampakkah bala bencana seperti Tsunami, Banjir, Gempa Bumi, Letusan Gunung Berapi serta banyak lagi bencana alam yang meragut ratusan ribu nyawa? Ini semua adalah kemurkaan Allah. Jatuhnya Suharto menyebabkan merdekanya Timor Leste dan menjadi kerajaan Kristian pertama di Nusantara. Pluralisme agama tumbuh subur di sana. Adakah Islam diletakkan tertinggi? Pancasila masih didokong tertinggi walaupun Suharto dijatuhkan sudah 14 tahun lamanya. Janganlah kita tuli dalam menilai. Inilah harga yg dibayar utk perjuangan khawarij menjatuhkan pemimpin.

Sebaliknya jika kita bersabar, bertaubat bersungguh2 serta beribadat, nescaya Allah akan gantikan dengan pemimpin yg lebih baik, negara yang lebih aman dan makmur serta pentadbiran yg lebih mendekati sunnah.

Al-Hassan al-Bashri rahimahullah berkata: "Ketahuilah mudah-mudahan Allah mengampuni Anda bahawa kejahatan para pemimpin itu merupakan salah satu bentuk murka Allah Ta'ala. Murka Allah itu tidak dapat dihadapi dengan pedang, tetapi dapat dicegah dan dirolak dengan doa, taubat, kembali ke jalan Allah, dan menjauhkan diri daris segala dosa. Sesungguhnya jika murka Allah dihadapi dengan pedang, murka tersebut akan menjadi lebih parah." [Al-Wajiiz fii 'Aqiidatis Salafish Shaalih, hal. 190]

Maka kami berpegang kepada sunnah dengan menyokong pemerintah Muslim yg ada sekarang yg kebetulannya adalah UMNO. Kerajaan kita tidak lah seburuk mana,kuasa politik dipegang oleh umat Islam, rakyat Islam diberikan keistimewaan ekonomi, peluang belajar yg luas, umat Islam bebas beribadah tanpa perlu rasa takut dan curiga kepada orang kafir, sistem keselamatan dan pertahan yg rata2 nya dikuasai oleh orang Islam...banyak lagi. Jika PAS memerintah, maka segala ketaatan kami secara hukumnya adalah kepada PAS. Ini kehendak ugama. Tetapi melihat kezaliman mereka selama ini serta korupsi mereka sedangkan belumpun benar2 berkuasa, maka sebelum mereka menjadi pemerintah , maka PAS akan kami tentang bersungguh2 sebelum nasi menjadi bubur.

Menyokong PAS adalah haram kerana PAS adalah tidak syarie yang mana tidak ada nas Quran atau Hadith yg membenarkan perjuangan PAS utk menjatuhkan pemimpin yg sedia ada. Perlembagaan PAS sendiri (yakni Quran dan Hadith) mengharamkan kewujudan PAS. PAS wajib ditolak kerana perjuangan mereka adalah perjuangan khawarij. Utk kami, kami sangat jelas akan perkara ini kerana kami mendengar dengan jelas bahawa PAS akan mengangkat senjata jika gagal di dalam demokrasi sepertimana FIS di Algeria dan Ikhwanul Muslimin di Mesir.

Hujah kami ini bukanlah hujah UMNO kerana UMNO tidak tahupun akan hujah ini, malah menekan ulamak-ulamak salaf di Malaysia seperti Ustaz Rasul Dahri dengan mengharamkan buku2 karangan beliau yg menolak bidaah seperti doa nisfu syaaban, tahlil, bacaan Yaasin pada malam Jumaat etc. Walaupun menerima tekanan dari pemerintah, ulamak2 salaf tetap taat kepada pemerintah kerana inilah yg betepatan dgn sunnah. Inilah pendapat para ulamak salafusoleh seperti Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad, Hassan Al Basri, Sheikhul Islam Ibn Taimiyyah serta para ulamak salaf sepanjang zaman.

Kami tenang dan aman dengan manhaj yg kami ikuti ini. Kami berjuang kini utk meyedarkan semula sahabat2 kami yg telah terpesong dari jalan sunnah dengan menyokong PAS sejak dari zaman kampus. Suka saya dan Nashrul seandainya sahabat-sahabat juga meninggalkan PAS dan bersama2 dengan kami mendokong ajaran Rasulullah
-Rahman Kadir-

Sambung ke Part-2 di

375 comments:

1 – 200 of 375   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Islam itu indah....bagi yg telah menemui keindahannya....Allah itu wujud....wujud yg tiada nyata-Nya....
Alhamdulillah....aku tetap Islam ....walaupun aku bukan penyokong mana-mana parti politik...kerana aku yakin...tiada yang lebih Islam daripada Islam itu sendiri....

Anonymous said...

SUBHANALLAHH..SYUKRANNN. MOGA2 ADA LAGI DIKALANGAN MEREKA SEDAR SEBLUM TERLAMBAT

Cencaluk said...

Salam,

Setelah membaca dan memahami semua yang ditulis oleh Saudara Rahman saya mengucapkan syukur dan mendoakan agar saudara dapat membuka mata sahabat-sahabat yang masih tidak dapat menerima hakikat bahawa Islam hidup di atas ketaatan kepada Allah (S.W.T)dan Rasulallah dan bukannya kepada pemimpin atau parti po;otik yang selalu menggunakan AGAMA ISLAM bagi menarik undi.


PAS dan banyak tergelincir dari landasan ISLAM yang sebenarnya.

Sama-sama kita doakan agar umat ISLAM akan meninggalkan PAS bagi menguatkan dan menghalang niat DAP untuk berkuasa atas bantuan PAP.

Anonymous said...

SubhanaAllah...nukilan tuan mirip dan membenarkan kepada pertunjuk yang diberi Allah kepada saya didalam mimpi sewaktu di Mekah mengerjakan umrah..pada tahun 1997.
Ia itu negara ini yang mempunyai pemerintah yang islam akan menerima serangan yang sangat hebat dari tiga golongan ...terdiri dari patung2 (ini yang paling ramai sekali), orang2 munafik, dan orang2 kafir. Satu serangan yang hampir2 menjatuhkan dan menewaskan kerajaan islam ini.
Namun akhirnya negara selamat walaupun hampir lumpuh dan hampir jadi padang jarak padang tekukur.
Ketika itu saya diilhamkan bahawa patong2 itu adalah orang2 dalam negara ini yang tidak boleh berfikir kearah jalan yang betul..kafir2 ialah orang2 kafir negara ini, serta orang kafir dari luar negara yang membantu musuh dan suka melihat negara ini jatuh..dan golongan munafik?? saya terkilan masa itu apakan merupakan orang2 PAS??? Hati kecil saya berkata Allah jua yang tahu. Namun mimpi itu adalah jawapan kepada pertanyaan dihati ini dan ianya membenarkan pendirian saya menyokong pemerintah selama ini walaupun banyak tindakkan pemerintah yang tidak saya setujui.
Tindakan saya selama ini terhadap sesuatu yang saya tak setujui saya akan cuba menyampaikan kepada yang berwajib secara paling berhemah sekali. Semoga menjadi maklumat berguna untuk pembaca. - jauhara.

Anonymous said...

BTN yang mereka marah sangatpun tak pernah buat program yang seteruk TAMPAN mereka. Suruh angkat senjata? Wah hebat. hanya ulamak pukimak saja yang mengajar cam ni...

SandakanGuy said...

satu pendedahan yang sangat baik utk dibaca dan difahami.Semoga perjuangan anda dan rakan2 diberkati Allah.Amin

marilyn said...

semoga penulis kisah ini dapat menampilkan dirinya.byk yg beliau blh sumbangkan ke arah penyatuan org2 Islam.

Bahtera Merdeka said...

Salam,

Mohon copy dan siarkan semula dalam blog saya.
Terima kasih.

blogenstarz said...

Cantekkk
Yang benar tetap benar.
Kepalsuan akan tetap akan terbongkar.

PAS mengamalkan Politik yang kotor !



Mohon C n P bro !

Anonymous said...

Saya rasa kita kena wujudkan satu blog bagi luahan perasaan bekas Ahli dan penyokong PAS yng dah kembali ke pangkal jalan walaupun x masuk UMNO/BN. Barulah kita tahu secara mendalam. Okey tak? Siapa setuju?????

Sang Guna said...

Alhamdulillah mereka sedar, tapi cuba kita bayangkan yg penulis ini merupakan org terpelajar pun blh lambat sedau apalagi klu setakat org2 yg langsung tak boleh berfikir jauh, golongan inilah yg selalu menjadi kamikaze utk pas, mengikut dan taksub membabi buta.

Dot said...

hebatnya penipuan & pembohongan pas. memang ternyata mrk mendidik golongan pemberontak yg bila2 masa boleh mencetuskan kekacauan di negara tercinta ini!!!

Dot said...

mohon cut & paste ke blog anti bohmau. tk as.

aidil said...

Satu hujah yang bernas untuk taat kepada pemerintah dgn hujah hadis yang kuat. Alhamdulillah.

Tetapi sedarlah, Rasul Dahri dan org2 yg seangkatan dengannya yg mendakwa diri mereka mengikut salaf adalah lebih kurang sama dengan PAS. Mereka membidaah orang islam malahan lebih teruk banyak mengkafirkan orang islam yg kononnya mengamalkan bidaah dengan amalan-amalan yang lansung tidak menyalahi syarak(Lihat blog http://jomfaham.blogspot.com/ yang telah banyak mengupas amalan2 yang kononya bidaah). Kerana merekalah umat islam banyak berpecah belah dan mereka turut mengkafirkan umat islam yang tidak sealiran dengan mereka dan mereka ini adalah lebih bahaya dari PAS. Jangan pandai mengata orang lain walhal kamu lebih teruk dari itu. Jangan lupakan rampasan kuasa di Arab Saudi yg suatu ketika dahulu diperintah oleh ASWJ. Lihat bagaimana Arab Saudi dilembukan oleh Amerika dek kerana rampasan kuasa kamu dahulu.

Akhir sekali, diharap Tuan2 jgnlah hanya mengiayakan dan menyokong membuta tuli sebarang kenyataan tanpa usul periksa seperti mana fatwa2 songsang Nik Aziz yang hanya ditelan bulat2 oleh ahli PAS.
Wallahua'lam

Anonymous said...

Setuju ! Setuju !

Anonymous said...

Saya tak terkejut dengan pendedahan ini..saya selalu berurusan dengan doctor2 pakar..kebanyakan mereka adalah pro pembangkang dizaman pak lah tapi akhir2 ni nada mereka dah berubah..mereka juga kecewa dengan pas kerana bersekongkol dengan dap..mereka terpelajar..jadi minda mereka tidak suka dengan putar-belit politik..gunakan lah akal dan pilihlah yang baik..tq

Anonymous said...

Terima kasih atas nasihat yang baik , dan kesudian berkonsi pengalaman. Banyak pengajaran yang diperolehi. Berkasih sayang sesama umat Islam sangat di tuntut, tetapi tidak pernah ada dalam segelintir parti politik.

Anonymous said...

Terima kasih tuan atas siaran luahan ikhlas ini. Pandangan saya,

1. Belum ada blog khusus yang memberikan ruang pembaca blog berkongsi pengalaman mereka. Posting ini sangat berharga dan dinanti-nanti pembaca.

2. Apa kaitan pengakuan ini dengan usahan Tembalan MPT untuk mansuhkan AUKU?

3. Mohon sangat-sangat agar posting terbaik ini dapaandat disiarkan di semua rangkaian blog mesera kerajaan sebagai tanda penghargaan kepada penulis.

4. UMNO wajib insaf dan berusahalah untuk menjadi lebih baik sesuai dengan amanah dan kepercayaan yang diberikan. Pertahankan hak-hak Melayu dan Islam. Usah dayus!

Aku juga pernah tersilap menyokong PKR + PAS (Masa tu peranan DAP tidak begitu ketara berbanding kini)

Politik Islam Sebenar (PIS) said...

Alhamdulillah..inilah contoh yang ana cari sebelum ni...mohon copy n paste dalam blog ana...pasal rasul dahri,dia wahabi dan ibn taimiyah banyak ditolak oleh ulamak2 muktabar...wallahua'lam...

khalidgagap said...

Syabas saudara. Pengalaman saudara mengimbau saat saya berada di IPT dan jemaah pas. Zaman saya juga sama dengan zaman saudara w/pun berbeza ipt.

demonstrasi adalah perkara biasa yang kita lalui. tetapi saya telah pun lama meninggalkan pas lbh kurang 12 tahun yang lalu.

ramai dikalangan kawan2 yang terus berada dalam jemaah pas dan sedang mendaki hirarki kepimpinan pas.

pernah mereka memfitnah bahawa saya telah diberi habuan projek oleh umno menyebabkan saya keluar dari pas. itulah standard pemikiran yang telah ditanam oleh pimpinan pas. seolah-olah keluar jemaah pas sama seperti seorang yang murtad.

hari ini saya merasakan terpanggil untuk membetulkan segala kesilapan lalu. seburuk-buruk umno yang cuba dipotretkan oleh pas pun, saya merasakan pas lebih mendatangkan keburukan kepada agama, bangsa dan negara.

kepada pembaca lain, isu mengangkat senjata apabila sampai masanya adalah suatu kebenaran. itulah yang cuba ditanam kepada jemaah dikampus-kampus. ini lah wajah sebenar pas.

kepada saudara penulis teruskan usaha saudara. ramai dikalangan sahabat sependapat dengan saudara.

Anonymous said...

Saya bukanlah penyokong tegar BN tetapi saya berterima kasih dengan kemudahan2 yang diberikan terutama sekali pelajaran2 untuk anak2... setiap nafas yang kita sedut dan setiap langkah yang kita ambil semuanya dengan keizinan Allah, hati yang hitam sahaja yang tidak nampak itu semua... dan bertanya kenapa tidak disebut pun di dalam buku sekolah?
Saya juga pernah pada suatu masa menjadi penyokong PAS tetapi tidak lagi setelah di depan mata sendiri bagaimana seorang Ustaz penyokong tegar PAS mendoakan akan kehancuran dan melaknat ke atas orang-orang UMNO (bukan sekali insiden ini berlaku). Saya menjadi bimbang akan dipersoal kelak di akhirat mengapa saya menyokong akan kehancuran saudara islam sendiri sedangkan kita sepatutnya mendoakan kebaikan untuk musuh agar diberi hidayah dan menjadi lebih adil lagi...

Tulisan saudara memberi nafas baru, saya sokong diwujudkan blog seperti yang disebutkan di atas...

~sangkuriang~ said...

salam... luahan ikhlas saya kira.

mohon izin untuk dicopy ke blog saya.

harap tiada halangan.

tabligh said...

Salam semua,

Saya ingin memberitahu kepada para blogger sekelian bahawa saya telah beralih angin menjadi salah seorang(blogger)seperti tuan-tuan sekelian.

Sebelum ini,selama hampir 9 tahun saya bergerak di dalam salah satu antara forum yang terkenal di Malaysia.

Apa yang saya perkatakan di dalam forum itu, sama seperti yang ada di blog saya.

Tujuan saya hanya satu ia-itu untuk mencari keredhaan Allah dengan mengajak para pembaca kejalan yang saya yakini benar.

Harapan saya memasuki ke alam blog ini bukan hendak mencari nama atau populariti tetapi untuk mengajak manusia kepada kebenaran.

Tajuk blog saya ialah "Berpesan-pesan Kepada Kebenaran" diiringi dengan pesanan Allah SWT dalam Surah Az-Zumar ayat 17 dan 18

Sila baca:

http://sukusakat-hangtuah.blogspot.com/2010/07/berita-gembira-kepada-mereka-yang.html

Tujuannya supaya semua pembaca apabila sudah membaca postings saya itu, dapat berfikir dan ambil yang mana yang lebih baik.

Seterusnya,postings saya didalam blog,semuanya ada bersangkutan dengan PEMERINTAH NEGARA KITA YANG TERCINTA INI.

Oleh itu,para pembaca sebenarnya telah pun ada,salah seorang penyampai mengenai perkara yang telah diperkatakan oleh Rahman;pemuda yang telah insaf keluar dari PAS itu.

Oleh itu,untuk sebaran yang meluas saya mohon agar blog saya dapat disinaraikan ke dalam blog list pembaca sekelian supaya semua dapat diberi peluang berfikir.

Sila ke blog saya dan baca setiap postings saya kemukakan.InsyaAllah,Allah saja menjadi pendorong dan pembuka jalan untuk kita sama-sama berfikir, jalan manakah yang mesti kita ikut dan tempohi.

Blog saya: sukusakat-hangtuah.blogspot.com

Wassalam.

romzi said...

Tang rasul dahri dah ibn taimiyah tu yg slack tu,yg lenlain ok.Pas ni memang khawarij yg menghalalkan cara.

Tujuan dia cuma nak menjatuhkan umno walau dia nanti cuma jadi lembu dalam kerajaan pakatan.Masa tu Islam nak letak kat mana kalau kekuatan tak sampai 30%?

Bukan saja mustahil nak laksana hudud,apa yg ada sekarang ni pun akan tergadai sebab sistem yg kita pakai sekarang adalah demokrasi,majoriti memerintah minoriti.Kalau pakatan menang Islam tinggal minoriti sebab pas cuma bertanding tak sampai 30% dr jumlah kerusi.Pas ni memang tak ada akal.

Anonymous said...

assalamualaikum....sy juga melibatkan diri dalam tamrim dan qiadi pengkaderan ahli untuk pas....kami semua semasa itu kurang faham..dan setelah dibrain wash....ntahlah....agak extremis juga ttp sejak akhir2 ini baru lah yg sy sedar kenapa begitu......kerjassama dgn parti yg agak komunis...ntahlah....mengubah serba sedikit pandangan.....cuma sy agak sedih usrah mereka yg saya syg bagaimana harap mrk nampak suatu hari nnt....

Unknown said...

PAS telah banyak menyesatkan umat dinegara ini...semata mata untuk kepentingan politik...kita sebagai orang yg mengaku islam kalau dilihat kembali pada hadis2 maka darah org2 PAS ni halal buat kita...

apapun saya doakan agar Allah melindungi kita dari segala bala bencana....aminn

Cloud said...

Assalamualaikum....

Terima kasih saudara. Membaca tulisan saudara buat saya terfikir, apa perasaan ibu dan ayah saya jika saya yang berada di tempat saudara. Jsteru itu saya mengambil keputusan untuk taat pada negara.

Saya sangat bersyukur, artikel saudara mungkin mampu membuka mata ramai anak muda di luar sana. Jujur saya nyatakan bahawa keluarga saya bukan penyokong pembangkang. Tidak pernah menyokong mereka langsung. Namun peristiwa Anwar menyebabkan keyakinan ayah pada kerajaan goyah seketika.

Ayah mula membaca Harakah (akhbar yang cukup saya benci, kerana terbitan kononnya berlandaskan Islam namun isi kosong belaka). Ibu pula berada di pihak yg lain. Kata ibu, kalau dia (Anwar) tak bersalah, Allah akan tunjukkan bukti. Namun dek kerana tak ada bukti yg ditunjukkan, malahan sembahyang hajat pengikut2nya pun tak memberi apa2 kesan, ibu yakin bahawa Anwar bukan calon pemimpin Malaysia yg layak.

Ayah di satu sudut masih menyokong Anwar (bermakna mula menyokong pembangkang). Namun satu hari ibu berkata, "Bukan ke Allah melarang kita menentang pemimpin jika mereka membenarkan kita beribadah?" baru saya tahu bahawa sokongan ibu pada kerajaan bukan hanya kerana tidak yakin pada Anwar namun kerana hadith2 nabi yang dibacanya dahulu.

Ayah mula mencari mana kurangnya ungkapan ibu. Namun, ayah tidak berjaya. Ayah mula menerima kenyataan ibu. Ayah juga memilih untuk bekawan dengan golongan tertentu. Dan kata ayah, mungkin kerajaan kita bukan sempurna namun itu yang terbaik buat kita. (Ungkapan yang saya pegang bagi mencari teman hidup kelak, he must not be perfect but, he is the right one for me).

Mungkin ada yang mengatakan kisah saya cliche. Cerita penyokong kerajaan yang biasa didengar. Namun ini sebenarnya kisah saya 12 tahun lalu (saat anwar ditangkap saya berumur 11 - 12 tahun).Tapi bayangkan keadaan kami anak2 yg pada waktu tu melihat ayah terlalu obses pada satu perkara dan ibu terpaksa berdiam kerana takut derhaka. Dan saat ibu dan ayah capai kata sepakat, saya sedar bahawa tiada yang lebih baik dari bersatu antara satu sama lain.

Dan saya bersyukur walau saya dikelilingi rakan yang ada diantaranya bukan pro-kerajaan, Allah memberikan saya satu kelebihan untuk terus mencari maklumat dan fakta yang akhirnya membuatkan diri saya terus menyokong kerajaan.

Betul, saya bukan seorang rakyat yang sentiasa puas hati dengan khidmat yg diberikan oleh kerajaan. Namun saya juga bukan orang yang sanggup kufur dan menidakkan nikmat Allah.

Melayu Pasir Gudang said...

Salam
mohon keizinan untuk posting dalam blog hamba.Agar Dakwah ini sampai kepada sasarannya.

ex-upm said...

akan adalah kalangan org2 PAS yg akan menuduh penulis ini diupah oleh umno dan ia adalah satu konspirasi...
ayat2 yg sungguh klise...

saya juga bersetuju dgn PAS yg dahulu, mereka hendak menegakkan Islam dan akan menegur kerajaan jika ada perkara2 yg bertentangan dgn Islam, tapi sekarang... PAS sudah gila kuasa, tujuan menghalalkan cara...

saya tidak hairan ramai pimpinan2 masa di kampus yang dikaderkan oleh PAS akhirnya keluar dan menyokong UMNO atau terus tidak aktif dlm politik..

juga amat sedih mendengar ttg kisah kerajaan PAS trengganu, patutlah mudah sangat UMNO ambil semula, mmg byk kedengaran penyelewengan kat situ masa zaman PAS...

semoga perjuangan penulis dpt diteruskan demi Islam, PAS Islam, UMNO juga Islam, tapi siapa yang betul dlm pemerintahan, itu yang lebih penting, dan bila terpaksa bersekutu dgn kafir, siapa yang menguasai penyekutuan itu?

Anonymous said...

Saya ini org "Wahabi".

Saudara aidil dan romzi, sepatutnya kalau saudara ni ikhlas dengan UMNO walaupun mengaku ASWJ patut berkata, hah Waahabi yang sesat pun kata kena taat dan ikut hadith supaya taat pemimpin inikan kita yg ASWJ.

Ini fitnah biasa dari puak2 Asysyairah:

"Jangan lupakan rampasan kuasa di Arab Saudi yg suatu ketika dahulu diperintah oleh ASWJ. Lihat bagaimana Arab Saudi dilembukan oleh Amerika dek kerana rampasan kuasa kamu dahulu."

Bukankah Sharif Hussain, Sharif Makkah yg kononnya ASWJ ni yg berpakat dgn British utk jatuhkan Turki Uthmaniyyah? Tidakkah puteranya Putera Faisal yg berkomplot dan menjadi penaung kepada Lawrence of Arabia?

Tahukah bahawa jasa keluarga Sharif Hussain ini membantu British, 3 puteranya dilantik menjadi Raja di Iraq, Syria dan Jordan (cuma Jordan saja yg lekat).

Jikalau keluarga Sharif makkah ni masih kuasai Mekah, Madinah, jadilah dua kota suci kita ni mcm Amman, Jordan.. dan beratulah kita dgn ratu mcm Queen Noor dan ratu Rania.. seronok kot puak "ASWJ" sambil umrah, haji sambil cuci mata kot..

Saya malas nak berperang dgn sahabat2 seUMNO walaupun lain aliran, tapi itulah apabila kepentingan aliran didahulukan, inilah yg terjadi.

Apa pun saya ucap syabas kepada dua sahabat kita, yg memilih UMNO dan membuang PAS atas hukum syarak bukannya mengikut nafsu.

Anonymous said...

Semakin mendapat sambutan. buat je blog khusus dalam hal ni. Posting ni akan tenggelam menjadi old dated. susah plak pembaca nak cari dan baca.

Anonymous said...

Pengakuan dan pengkisahan yang cukup teratur serta mengesankan. Jarang-jarang ditemui, rugi teramat rugi jika kemunculan pengakuan ini tidak digunakan sepenuhnya.

Mohon sangat-sangat, tuan-tuan blog dapat buat ulasan ringkas ringkas atas pengakuan ikhlas ini. Promosikan, sebarkan menerusi e-mail, sms dll.

Pembaca mahu pemimpin PAS berikan maklum balas daripada atas pengakuan ini.

Anonymous said...

kalau pengaku itu ada kekuatan, dia harus muncul di khalayak, buat roadshow mcm umi hafilda, bersemuka dgn artis2 bahlol mcm bob lokman itu,,KEBENARAN WAJIB DITEGAKKAN.

shamshul anuar said...

SAudara,

Saya nampak kecacatan PAS terbesar ialah mereka riak. PAS merasakan mereka lebih Islam dari UMNO. Mereka bertindak seolah olah Islam itu hak eksklusif PAS.

Saya berusia awal 40an. Berpuluh tahun lamanya saya mendengar orang PAS( setiap kali pilihanraya) berkata "haram pangkah bukan Islam dalam pilihanraya". Maksudnya haram untuk orang Melayu mengundi calon MCA, MIC.

Memanglah mudah berkata demikian jika hanya tumpukan pada negeri Kelantan atau Trengganu dimana orang Melayu merupakan lebih 90% pengundi. Tetapi dinegeri lain seperti Pahang, Perak contohnya kerjasama dengan bukan Islam adalah satu hakikat kerana bukan Islam sampai 40% dari pengundi.

KIni setelah PAS jadi kuli DAP, segala "fatwa" itu tak kedengaran kembali. Malah ada orang PAS secara sinis berkata apa buktinya orang PAS pernah kata haram pangkah bukan Melayu. Siapa orangnya, dimana dan tarikhnya bila.

Sesiapa saja termasuk bijak pandai pun tak kan nak tulis dalam diari ap yang orang PAS cakap 20 tahun yang lalu.

Saya selalu bertanya terlalu zalim sangatkah UMNO. Memang UMNO ada buat silap dan banyak juga. Maklumlah manusia. Namun saya damn saudara atau sesiapa saja boleh tulis kebaikan UMNO. Banyak juga .

Mungkin ramai yang terperanjat tetapi dari pengamatan saya pemimpin UMNO "berjiwa lebih Islam" dari pemimpin PAS. Kita boleh maki hamun mereka dalam masjid tanpa dikenakan tindakan.

UMNO tak buat perangai pecat pegawai kerajaan yang pro PAS . TIada kedengaran pelajar dinafikan biasiswa kerana bapa orang PAS.

UMNO walaupun ada pemimpuin berpakaian barat tetapi hormat masjid. Mereka walaupun tak nampak alim tetapi tidak lacurkan ugama demi politik.

Kes Anwar Ibrahim buktikan yang PAS hipokrit. Lupakah kita betapa Mohd Sabu memaki hamun Anwar sebagai "Aljubri" satu ketika dulu.

Kenapa PAS sokong Anwar sekarang? Bila ditanya dengan selamba orang PAS sebut betulkah Mohd sabu berkata demikian dan jika benar itu masalah antara Mohd sabu dan Anwar.

Saya bertanya tidakkah beliau( rakan dari PAS) tertanya tanya kenapa Mohd Sabu berkata demikian. Dengan selamba ia berkata itu masalah saya bukan masalah negara.

Sedarlah saya bahawa Islam hanyalah alat pada PAS untuk cari undi. Sesuai dengan peringatan allah SWT bahawa akhir zaman ada umat Islam jual ugama untuk nikmat didunia.

Anonymous said...

jangan salahkan Pas kalau gagal diterima...lebih kepada mencari perhatian dan menarik traffik ke blog....

parangterbang said...

Semoga Tuhan akan memberi petunjuk dan jalan kebenaran kepada semua..harapan semoga ada lagi pengikut yang terlalu taksub memahami perjuangan sebenar...insyallah.

Anonymous said...

Salam Saudara Rahman,
alahamdulillah kerana memberi penerangan yg jelas. I hope others will read and digest the contents with a clear mind. Bak kata perpatah Melayu, "sebusuk2 daging, dibasuh di rencah di makan juga"

burger said...

Mahu copy & paste..

tq

PARANGkontot said...

PAS lebih pentingkan Rupa Islam dari hakikat Islam itu sendiri. Biar seribu tahun jika ingin tegakkan Islam kita akan tegakan . Samada jadi atau tidak bukan urusan kita. Jangan kita mengikut nafsu mengejar KUASA nak tegakan Islam. “At the mean time” PAS membuat "what ever it takes to gain power". Itulah PAS yang kita nampak sekarang. Belum berkuasa lagi kita dah nampak dimana letaknya hakikat keIslaman PAS itu sendiri.

Nabi Yunus A.S pun kecewa apabila dakwah tidak diterima oleh kaumnya.

Perbezaan Nabi Yunus A.S dengan PAS apabila dakwahnya tidak diterima:

Nabi Yunus A.S membawa diri.
PAS buat kepala SENDIRI nak MENANG peti UNDI.

Anonymous said...

SALAM. SAYA HARAP BLOGER-BLOGER DAPAT MEMBUAT ARTIKEL TENTANG AL-QURAN DI BAKAR KAT Dove Outreach Center in Gainesville, Florida. INI LAGI PENTING DARI NAK FIKIQ PASAL PARTI PAS YANG AHLINYA TOO FANATIQ.
SILA BACA.http://news.yahoo.com/s/ap/20110402/ap_on_re_as/as_afghanistan UNTUK ORANG YANG SAYANGKAN ISLAM DAN AL-QURAN ADALAH KITABNYA JANGAN PANDANG SEBELAH MATA AJENYA.....PASAL NI POLITIK POLITIK JUGA. WASALAM.

Anonymous said...

syukur masih ada yg boleh diperolehi dr saudara.pas sekarang tak seperti pas dahulu.

Anonymous said...

salam...
moga pendedahan ini dpt menjadi iktibar kpd semua esp golongan pelajar IPT. perkara yg sama berlaku di semua IPT. pengalaman saya semasa student dulu (>10 yrs ago), dpt dilihat gerakan spt ini sudah berlangsung dan sy sempat mengelak sblm terjerumus. walaupun bidang perubatan, namun mereka tetap pastikan dpt merekrut terutama pelajar2 baru.

Anonymous said...

Terbaca blog ini dari link yg di berikan oleh seorang sahabat. Saya bukan lah orang politik tetapi ingin memberi pendapat dari minda yang serba kekurangan. Keseluruhan tulisan ini saya rasa penuh dengan cerita2 yang menarik. Tetapi kandungan nya tidak begitu mengikut akal/hati yang aman. Harap maaf dengan perkataan ini. Saya tidak begitu mahir dalam mengeluar kan kata-kata. Walaubagaimana pon, dengan berpegang kepada setiap keburukan orang lain tidak perlu kita cerita kan pada orang lain dan mengalami keadaan perjalanan hidop itu sendiri saya rasa saya tidak boleh mengulas akan apa yg berlaku pada diri penulis ini sendiri. Menghasut tidak di benarkan dalam Islam. Dari segi penulisan dan ceita-cerita yang di berikan, pada peringkat permulaan mungkin ada orang lain yang bersependapat dengan saya. Jika ingin berjuang perlukan pengorbanan. Pengorbanan yang kita sedar atau tidak. Pengorbanan yang tidak kita sedar kerana orang lain yang merencanakan nya buat kita. Orang lain ini lebih arif di dalam membentuk saksiah diri kita. Orang muda perlukan orang2 yang lebih tua. Pengorbanan yang tidak patot kita pertikai kan kerana ia mempunyai nilai2 yang positif. Fikir kan nilai2 positif itu. Cuma satu yang saya boleh katakan. Tidak tidur / berlapar yang di terapkan dalam programme PAS itu tidak adil kalau penulis mengatakan ia nya zalim. Saya rasa setiap insan yang boleh berfikir boleh menerima ini sebagai dugaan untuk menyediakan diri ini dalam mengharungi hidop sebagai seorang Islam sejati kerana perlu di ingatkan hidup kita tidak akan sentiasa mempunyai nikmat makanan yang lazat atau tidor yang cukop.Tidak salah jika kita mengharungi hidup seperti orang miskin. Dan tidak salah kalau kita adakan masa untuk beribadat. Terus terang saya kata kan alasan2 yang sebegini tidak perlu di bicarakan, malah ianya akan menampakkan diri kita sendiri tidak bersyukur pada ALLAH. Wallahuaklam.

Unknown said...

Saya mohon utk cut n paste artikel ini utk dimuatkan dlm blog saya.... terima kasih

Anonymous said...

Salam saudara, saya bukan penyokong kpd mana2 parti tetapi hati saya begitu membenci PAS semenjak saya berusia belasan tahun lagi. Sekarang dalam usia awal 40-an, saya tetap tidak menyebelahi mana2 parti di Malaysia. Bukan semua di dalam UMNO itu bersih dr sifat2 keji, tetapi janganlah kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Saya akui di dalam UMNO masih wujud ahli2 politik yang warak, sayangkan agama, berbudi bahasa, 'humble' serta mengabdikan diri kepada pengundi kawasan mereka dgn ikhlas atas dasar mereka dipilih oleh rakyat kerana kepercayaan dan kerana mereka adalah bangsa Melayu. UMNO bukanlah parti yg sempurna, tetapi sekurang2nya mereka mendahulukan bangsa Melayu dalam setiap tindakan, bersesuaian dgn janji2 meraka iaitu untuk memastikan anak bangsa terpelihara di tanahair sendiri. UMNO mendirikan masjid sebegitu banyak untuk memudahkan rakyat mengerjakan amal ibadat tidak kira tempat.. boleh dilihat di setiap lebuhraya negara sama ada di Utara, Selatan, Timur dan Barat, penuh dengan surau untuk rakyat beragama Islam mengerjakan suruhan tuhan...sehinggakan kita tidak mempunyai sebab untuk tidak menunaikan sembahyang 5 waktu walau di mana saja kita berada di bumi bertuah ini. Dalam masa yang sama, UMNO juga fleksibel terhadap agama2 lain, Kita ada gereja, kuil serta tokong untuk rakyat yang bukan beragama Islam beribadat tanpa sebarang gangguan. Sistem pendidikan kita juga sudah jauh maju, keperluan asas banyak yg telah di disediakan oleh kerajaan. Kita juga dapat lihat bila ada pertelingkahan dari segi hak kesamarataan yang diminta oleh puak2 DAP, malahan dari MCA dan juga MIC sekalipun, pemimpin2 kanan UMNO tetap lantang mengkritik rakan2 dalam parti gabungan tanpa rasa takut atau gentar..kerana bagi mereka agama dan bangsa tidak boleh dipermainkan...
Berlainan dgn parti PAS, semenjak bergabung dgn DAP dan PKR, mereka hilang keislaman. mula mengeluarkan fatwa2 yang mengarut malah sanggup memuji serta mengagungkan manusia yang rendah moral sebagai pemimpin. Mereka riak dan takbur sehingga tergamak mengkafirkan sesama umat Islam yang berlainan parti. Saya pernah mengalami sendiri pengalaman di mana bila kakak saya yang belajar di UKM pada tahun 80-an berjinak2 dgn parti PAS..setelah tamat belajar dan bekerja di KL, beliau seterusnya berkahwin. Suaminya berasal dari utara tanahair dan merupakan pengikut tegar PAS..anda bayangkan ketika itu zaman PAS mengeluarkan fatwa bahawa org UMNO ialah kafir dan haram memakan ayam yg disembelih oleh org UMNO....setiap kali kakak saya balik ke kampung, arwah ayah merupakan org yg paling gembira. Beliau akan menyembelih 2-3 ekor ayam untuk jamuan tetapi apa sudahnya? kakak dan suaminya tidak mahu makan serta mengatakan sembelihan arwah ayah adalah haram dimakan kerana arwah ayah org UMNO...begitu hina dan jijiknya pemikiran mereka. Betapa kurang ajarnya insan yang mengeluarkan fatwa tersebut....Belajar sampai ke menara gading atas titik peluh arwah ayah tetapi akhirnya menderhaka hanya kerana fatwa2 sesat org PAS...Saya tahu arwah ayah terasa hati tetapi tidak pernah menunjukkan secara terang2an...situasi tersebut berlanjutan selama berbelas tahun sehinggalah arwah ayah saya meninggal pada tahun 1990 dan menakjubkan kakak saya tidak sempat memohon maaf kepadanya....malah tidak dapat pun lihat jenazah arwah..kakak menangis teresak2 berhari2 sehingga bengkak mata. Namun Allah lebih mengetahui dan Maha Adil......kakak saya dihantui dosa2 beliau pada arwah dan beliau akan menanggungnya sampai ke hari kiamat..
Disebabkan peristiwa inilah, walaupun saya bukan penyokong mana2 parti, tetapi saya lebih membenci PAS..saya akan membenci parti ini sehingga akhir nafas saya..jika sekiranya ditakdirkan Allah turunkan wahyu supaya dibunuh manusia yang berperangai sebegini iaitu menggunakan agama untuk kepentingan peribadi sehingga menghancurkan ummah, saya sanggup menjadi org yang pertama untuk menyahut cabaran dan melakukannya...

KERTEH MARI said...

Alhamdullilah...
bergenang air mata, hampir menitis air mata bila membaca tulisan saudara Rahman.

Aku bersyukur,walaupun keimanan aku tidak sekuat mana, namum hati aku tetap menyokong kerajaan pemerintahan sekarang, kerana aku tahu Kerajaan sekarang telah memberi yang terbaik untuk rakyatnya. Walau pun terdapat cacat dan celanya,namun ianya tidak membawa kemudaratan kepada rakyat. Hanya kepada mereka yg bercita-cita dan menyimpan niat yg besar sahaja yang menyanggahnya.

Aku amat percaya, berpaksikan kepada kepimpinan PAS akan membawa aku kearah kesesatan. Aku bersyukur walaupun aku bukanlah golongan terpelajar, namun aku faham apa yg cuba di terapkan oleh PAS kepada penyokong-penyokongnya.

Dilihat kepada peneraju2 PAS yg langsung tidak berwibawa? Apakah ajaran2 islam yg cuba diterapkan?
Tidak ada satu hujah pemimpin PAS yang konsisten?..semuanya membelitkan, menjadi bercelaru, Halal haram menjadi mainan, menjatuhkan hukum fatwa sesuka hati...nauzubillah....

Selagi aku hidup dimuka bumi ini, selagi itulah PAS akan ditentang, sekiranya mereka mengangkat senjata untuk menentang kerajaan, aku tidak ragu2 untuk menentang niat dan kejahatan yang cuba mereka lakukan. Kerana aku tahu mereka sebenarnya telah jauh tersesat. Selagi kerajaan tidak bersikap zalim kepada rakyatnya, selagi rakyat bebas untuk melakukan ibadah, selagi rakyat tidak ditindas selagi itulah aku akan tetap berjuang untuk Kerajaan yang sedia ada.

ALLAHUAKBAR....

Arif Omar said...

TAHNIAH. ISLAM ITU INDAH. PAS JE JAHANAMKANYA

Anonymous said...

klu org kg,biasalah..jiran tetangga yg kerja kerajaan jer dikatakan org UMNO...mcm kawe ni,dituduh/dikatakan org UMNO...tp dimana letaknya ISLAM klu buang air besar/najis dlm tempurung dan di buang dlm kawasan rumah jiran..itu kah yg di ajar oleh tuan gurunya...kita ambil sirah NABI SAW,,baginda tak pula membalas dgn membuang sampah ke kawasan jirannya yg kafir...
kawe tulis ni pasal yg terkena adalah kawe sendiri....jadi bak kata nabil..."lu fikir lah sendiri"....itu kah yang dinamakan org ISLAM yg dijanjikan syurga oleh tuan gurunya......

Anonymous said...

Saya bukanlah penyokong UMNO.. malah kerja saya membenarkan saya mengetahui tindak-tanduk pemimpin UMNO/BN yang tidak selari dengan Islam.. tetapi setiap kali pilihanraya..saya akan tetap mengundi Kerajaan BN...kalau ada orang bertanya siapa yang saya undi ... saya akan cakap mengundi kerajaan sedia ada.

Sepanjang hidup saya setelah berumur 40 an, saya sentiasa mencuba menjadi seorang islam yang sejati... Selama ini saya tertanya adakah saya perlu mengundi PAS untuk menjadi seorang Islam yang sejati.. Tetapi hati saya kuat mengatakan saya masih perlu menyokong kerajaan sedia ada demi perpaduan orang Islam/Melayu keseluruhannya tanpa mengenai terdapat hadis menyuruh membuat perkara tersebut..

Oleh itu, saya amat bersyukur kehadrat Allah kerana mengerakkan hati saya membaca artikel ini sehingga akhir dan saya ingin berimakasih kepada saudara kerana mengeluarkan artikel ini yang secara tidak langsung membantu diri saya memahami tindakan tindakan saya selama ini.

Anonymous said...

Kalau blaja tak pandai jgn salahkan org lain...anyway mana ada parti politik yg betul2 bersih, persoalannya...parti mana yg lebih banyak pemimpin yg bersih. tok guru nik aziz nak sain dokumen peribadi tak pernah guna pen rasmi kerajaan...jgnkan nak selewengkan duit...sy pon bukan penyokong pas atau BN...but i hate corrupt leaders n malaysia is like the only country in the world that still support corrupt leaders despite knowing there are corrupt!

Anonymous said...

Saya mendapat tahu bahawa artikel asal ditulis Dr Rahman Kadir dalam facebook beliau. Beliau adalah pelajar pascasiswazah perubatan kecemasan yang merupakan best student tahun pertama (setakat ini.

jack said...

pas memang begitu, aku dari tahun 80an lg dah ikut perkembangan pas nie, dulu watan, selepas tu harakah, dalam harakah bukan main ckp kilang arak kt pj ibu segala maksiat, sekarang mengapa pas xbersuara, pas tukar hukum,dulu xboleh, sekarang boleh apa nie, semoga kita sama2 berdoa agar tuhan tunjukkan jalan yang benar, aku xkata bn bagus tapi pakatan nrakyat nampaknya lg teruk pikir2 lah,

zullie said...

tunjukkan saya parti yang betul2 bersih, sebelum mendapat kuasa apa saje leh cakap, sekarang apa jadi, hancur, makin banyak umah urut kat selangor ni, dulu anak toyol sakarang bapak jin yang ganti,

Anonymous said...

Yup betul..walau sejahat mana pun parti pemerintah (Walaupun UMNO tak la jahat mana pun. Dah banyak sumbangannya kepada Melayu dan ISlam). Pemerintahan Islam hendaklah dipertahankan selagi mana pemimpinnya masih BERSOLAT!!!
Kita mesti mempertahankan pemerintahan Islam yang ikhlas diperjuangkan UMNO dari digugat dari orang yang bertopengkan Islam melalui serban dan janggutnya iaitu PAS dan konco2nya PKR dan DAP laknatullah. Allahuakbar!!! Ingat orang PAS je ker boleh bertakbir, berjanggut dan berserban???!!

Anonymous said...

BOdoh punya PAS..ingatkan aku undi dulu nak dihapuskan kilang carlsberg kat Shah ALam tu..sama juga..tak runtuh pun Carlsberg tu..penipu punya PAS..Rugi undi aku!!

Anonymous said...

Jika benar penulis ini Dr Rahman Kadir, (nama sebenar (Dr Hj Abdul Rahman Abdul Kadir, orangnya bukan calang-calang orang. Saya junior beliau di UM. Beliau umpama lagenda kerana merupakan Presiden Persatuan Siswa Siswi Islam Perubatan Universiti Malaya ketika saya di tahun pertama (2002). Seorang yang sangat mementingkan akademik dan kini sedang melanjutkan kepakaran di UM. Baru saja dinobatkan sebagai pelajar terbaik bidangnya (Emergency Medicine) pada tahun lepas. Beliau adalah contoh ikutan kami pelajar2 Muslim perubatan. Jika beliau mengatakan PAS tidak syarie,maka sayalah orang pertama yang akan bersamanya. TAKBIR!!!!

Esperalzi said...

Satu artikel yg baik, banyak membuka mata dan minda saya..saya undi DAP pd 2008 atas niat mengundi PAS krn di kawasan saya cuma ada MCA dan DAP, maka sbg seorang Muslim/Melayu, saya undi atas nasihat teman2 PAS bhw sah undi DAP..

Tp selepas 3-4 bulan undi PAS, saya sangat menyesal sehingga hari ini saya sangat benci pada PAS sebagai parti yg sesat lagi menyesatkan, dan terus terang, saya telah mengkafirkan PAS dan penganutnya sebagai parti dan org2 kafir yg sangat kafir serta mengkafirkan.

Saya tidak lagi mahu solat di rumah2 ibadat PAS biar pun saya kesuntukan waktu, saya tak mahu lagi makan sembelihan org PAS, saya tak mahu berimamkamn org PAS, saya tidak mahu berkawan dengan org PAS, bahkan disentuh bayang mereka pun saya sudah rasa jijik, dan jika saya dapati seoorg PAS sedang hampir mati kesakitan dan memerlukan pertolongan, saya akan biarkan saja dia mati tanpa memberikanya sebarang pertolongan. Saya lebih rela menolong seekor anjing atau babi dari menolong org PAS..

Dari menyokong PAS selama 10 tahun (1998-2008), saya kini fanatik dari segi kebencian saya pd PAS. Semua ini kerana PAS telah bertukar wajah dan warna selepas 2008, dari sebuah parti Islam ke parti kufur. Semua yg dulu haram bagi PAS kini dihalalkan oleh PAS secara wewenang dan amat mendadak demi kuasa. PAS kini sgt sesat, liberal dan kufur..apa yg dipanggil "ulamak" mereka sebenarnya adalah padri dan tok sami PAS, tak ada ulamak dlm parti kafir bernama PAS..

Namun, walaupun saya fikir saya banyak tahu ttg PAS, rupanya saya masih tak tahu beberapa perkara ttg PAS, hinggalah saya baca artikel ini, termasuk sifat pengganas dan terrorisme PAS yg mahu guna kekerasan menjatuhkan kerajaan BN.

Jika PAS sampai ke tahap angkat senjata mahu memerangi Malaysia, saya juga sanggup angkat senjata memerangi PAS demi mempertahankan Malaysia dan pemerintahnya, saya akan perangi org PAS habis2an termasuk anak org PAS dlm kandungan perut perempuan PAS..

Unknown said...

salam... mohon izin di copy & paste ke blog saya..

http://nisankerek.blogspot.com/

matdeboq said...

Syabas..!!
Kalau ada yg dok kata . Apa beza nya UMNO pun bersama MCA MIC dan lain2.

Pada saya beza nya UMNO..." dominan" dalam BN dan MCA, MIC seta lain mendengar kata, ajar UMNO.

PAS boleh kah menjadi DOMINAN dalam PR. Mahu kah DAP, PKR mendengar dan tunduk kehendak PAS.

anak muda yg ada akal said...

salam, can you give me the exact hujah or hdis or in any ayat in quran yg mejuruk tentang pemerintah zalim tp solat tuh.thank you

Anonymous said...

Sekarang dah ramai yang sedar cuma taktahu cara nak luahkan..
bagi Saya antara 2 mudarat PAS dan UMNO saya tetap pilih UMNO kerana jelas perjuangannya. UMNO mungkin tidak sempurna Tetapi itu mungkin yang terbaik untuk saya.

Fathi Asmawi said...

Tulisan yang ikhlas dari hati selalunya seronok di baca dan mudah menyentuh perasaan. Penceritaan yang menarik,rugilah pihak PAS kehilangan seorang penulis sebegini. Penulisan sebergini bagaikan senjata yang tajam menikam musuh. Sesungguhnya mata pena lebih tajam dari mata pedang. Bacaan yang sungguh membuka minda.

Anonymous said...

anak muda yang ada akal...

It has been narrated on the authority of 'Auf b. Malik that the Messenger of Allah (may peace be upon him) said: The best of your rulers are those whom you love and who love you, who invoke God's blessings upon you and you invoke His blessings upon them. And the worst of your rulers are those whom you hate and who hate you and whom you curse and who curse you. It was asked (by those present): Shouldn't we overthrow them with the help of the sword? He said: No, as long as they establish prayer among you. If you then find anything detestable in them. You should hate their administration, but do not withdraw yourselves from their obedience. (Book 20:No 4573)

http://www.iium.edu.my/deed/hadith/muslim/020_smt.html

al- zarqawi said...

Dr Abdul Rahman dan IR Nashrul merupakan sekutu kuat dan rakan karib saya ketika belajar sebagai pelajar perubatan di Universiti Malaya dari 1997-2003. Kesedaran timbul apabila kita ditunjukkan nas2 serta hadis yg ditunjukkan tentang adap kesetiaan rakyat pada pemimpin muslim. Pada mulanya memang sukar untuk terima tetapi kami bertiga bertanya pada diri sendiri dimanakah kesetiaan kita iaitu samada untuk PAS atau pada firman dan hadis.Maka kami pilih untuk firman dan hadis. Apa yg beliau katakan tentang latihan dan brain washing di kampus itu memang benar. Itu pasal kita lihat betapa fanatiknya ahli2 pas walaupun di kalangan intelek muslim. Kepada rakyat malaysia yang muslim mari kita sama2 turun ke gelanggang samada mainstream ataupun di alam siber untuk turun berdebat dengan geng2 khawarij ni sebelum terlambat. Sedarkan mereka apa yang mereka buat ini sebenarnya salah. PR13 akan datang dan kita perlu memilih pihak untuk disokong dan jangan bagi golongan khawarij dan sahabat hari mereka DAP untuk bertapak di negara kita. Cukuplah dengan Singapura.

The pen of a scholar is sharper than the sword of a warrior.

AbGJaS said...

Aslmu'alaikum,
Komen sdr Cloud sgt menyentuh hati saya

Anonymous said...

salam, saya antara yg kuat menyokong PAS ketika akhir 80an hingga ke akhir 90an. banyak perjumpaan demonstrasi menjadi kebiasaan dlm mencerca dan memaki kerajaan. Betapa besarnya dosa saya ketika itu hanya kerana terjebak menuduh UMNO itu kafir kerana bersekongkol dgn MCA dan MIC. ramai saudara yg memutuskan persaudaraan hanya kerana berlainan fahaman politik dgn saya. PAS adalah perjuangan saya ketika itu. jangan ada yg menuduh PAS apa2 pasti akan kena terjah dgn saya. dengan pemikiran yg disempitkan dari menyelidiki, menilai membuatkan saya jumud dgn perjuangan PAS kerana ISLAM. Tetapi setelah Datuk Sri Anwar berbaik dgn PAS membuatkan saya mula menyelidiki dasar perjuangan dgn perbuatan mereka dlm mempejuangkan Islam yg sebenar dan mahu tahu beza sebenar UMNO dgn PAS. akhirnya setelah mengikuti ceramah PAS dari dulu ,saya dapati banyak fakta telah berubah, banyak dasar perjuangan telah menyimpang demi POLITIK yg kotor tetapi bersembunyi di sebalik Islam. saya makin mula membenci kepimpinan PAS setelah mula menyalahkan org lain bila HUDUD sudah boleh dilaksanakan di Kelantan..(pada dlm pimpinan UMNO , mereka kata kalau ita menang kita akan jln kan HUDUD demi Islam) tp bila dah menang kata UMNO akan menjadi penghalang dgn undang2 persekutuan. betapa cetek dan dangkalnya pemimpin PAS. mcm mana ketika berkempen dan membuat dasar mereka tidak buat kajian tentang HUDUD dan cara nak laksanakan HUDUD. mcm mana bila dah menang kata kita tak mampu lagi..limit saya sampai ke penghujung ,semua gambar Tok guru Nik aziz dlm rumah diturunkan bila dia sanggup berpelukan dgn mush Islam di Malaysia satu ketika dulu iaitu Lim Kit Siang. Punah harapan saya bila Tok guru berpeluk dgn Lim Kit siang. Apek ini berjaya menipu tok guru dgn licik utk mendapatkan negara bertuah ini suatu hari nanti seperti singapore. Yang menyebabkan saya hilang kepercayaan terhadapa PAS ialah apabila mereka membentuk kerjasama DAP dan PKR dlm pakatan pembangkang. Hilang sudah "KAFIR" mereka . UMNO dulu yg dicaci hingga ada 2 imam di masjid, kenduri org UMNO tak boleh diziarah, masakan org UMNO tak HALAL, darah org UMNO HALAL atas nama jihad PAS..hinggakan pecah belah org Melayu ketika itu.. Wujudnya fatwa Hadi yg menghalalkan darah UMNO atas nama jihad..tetapi kini mereka mula menjilat ludah dan kahak mereka satu persatu dgn rakusnya..malah lebih teruk dgn DAP yang satu ketika menentang penubuhan Negara Islam. Pemimpin PAS kata ini strategi..pada saya ianya hanya mainan Iblis dlm politk. tartegi yg akan memusnahkan tamadun bangsa hanya demi kononnya Agama. tetapi mereka lupa berapa banyak dosa fitnah mereka terhadap org UMNO dan bangsa melayu..kini saya sedar akan kesilapan dan malapetaka besar telah saya lakukan terhadap Agama dan bangsa saya..saya tak akan benarkan generasi saya mengulangi kesilapan ini..kalau dulu sayalah ke depan mempertahan setiap kata2 pemimpin PAS,dgn menepis segalanya dari UMNO dgn mengatakan ianya fitnah, konspirasi dan UMNO kafir..kini baru saya sedar , sebenarnya lima jari lagi menunjukan siapa PAS sebenarnya...kita adal akal yg diberikan ALLAH utk berfikir, menilai dan membuat kajian sebelum membuat keputusan..jgn lah kita mendengan sebelah pihak sebelum membuat keputusan..kaji dan dapatkan fakta dari kedua pihak untuk dikatakan ADIL. Adil bukan sebelah pihak sahaja..untuk ADIL kita kena lihat, kaji,selidik dari berbagai aspek..cukuplah 20tahun berjuang (kononya) tetapi sebenarnya bergelumang dgn dosa2 terhadap Agama dan Bangsa..ayuh bangsaku..hentikan perjuangan mereka ini atas nama Islam yg sebenarnya..bagi mengelakkan Agama dan bangsa kita ditindas kemudian hari...TAKBIR !!!!

Anonymous said...

yang dimaksudkan dengan pemerintah umat islam dalam hadis itu dan bertepatan konteks negara kita ialah DYMM Yang dipertuan agong dan bukannya BN atau PAS atau sapa2 yg membentuk kabinet...harap2 kita tak usah terperangkap cara wahabi saudi yg hendak mengekalkan pemerintahan puak2 mereka...
hadis menghuraikan al quran...jika allah suruh haramkan arak, riba, judi, laksanakan hudud...ni sapa nak laksanakan? kalau ikut doktrin taat macam artikel ini, nak ke mana islam kita? kalau pemimpin tak mencegah kemungkaran, sapa nak buat? tengok je dan redho pasal pemimpin mcm tu atau kita tukarkan dengan pemimpin mukmin yg lebih baik?
kalau diturutkan cara wahabi...memnag mudah musuh islam mengawal negara umat islam, kerana hanya kawal pemerintahnya sahaja sudah cukup kerana rakyat nya seprti yg dimahukan wahabi hanya taat membuta tuli..lalu jadilah seperti USA menggunakan arab saudi (letaknya 2 tanah haram) untuk menyerang iraq.
oleh itu sedarlah..di malaysia jika mahu dipanggil amirul mukminin kita adalah AGONG (kepala negara kita) bukan PM..kerana PM hanyalah ketua kabinet, seprti juga speaker, dan ketua hakim negara mengetuai cabang penggubal undang2 dan kehakiman.
taat kita seperti hadis itu adalah YDP Agong di mana ketaatan kita tidak berbelah bahagi, lalu sentiasa kita doakan di setiap solat jumaat.
harap maklum.

Anonymous said...

yang dimaksudkan dengan pemerintah umat islam dalam hadis itu dan bertepatan konteks negara kita ialah DYMM Yang dipertuan agong dan bukannya BN atau PAS atau sapa2 yg membentuk kabinet...harap2 kita tak usah terperangkap cara wahabi saudi yg hendak mengekalkan pemerintahan puak2 mereka...

inilah kelakar paling besar, jgn ikut UMNo ke PAS tapi taat kpd YDP buat apa pun boleh. Bukan ke ni yg mcm Wahabi saudi, konon sampai boleh serang Iraq.

Bang, Ulamak saudi benarkan US bertapak sebab Saudi tak boleh defend negeri sendiri. Jadi, diupah tentera Amerika untuk lawan Iraq. Kau tahu tak, ini kapten tentera Kuwait beritahu aku, tentera Iraq bila takluk Kuwait, mereka kata, mana Tuhan korang nak lawan kami?

Ulamak2 Saudi dah kaji dan keharusan, bila Qatar, UAE, semua ambil Hindu, Kristian kerja jd bangla di sana, takde pula yg kata apa2? Double std.

Amar ma'ruf nahi mungkar boleh dilaksanakan, ulamak2 boleh jumpa pemimpin dan nasihatinya secara berdepan dan tidak memalukan, dan Rasulullah kata, mereka yg buat perkara ini, telah tertunai tanggungjawab mereka.

Pasalhudud, bila kelantan nak laksana? Arak, bila kena sergah dgn ronnie liu, terus menikus? Kedah lagi la tak dengar apa pun, sama saja, cuma sampah lagi bertimbun.

Anak haram 257K kat selangor, buat apa kerajaan Pakatan rakyat?

ketaatan bukan sahaja kpd YDP Agung tapi kepada semua kepimpinan di bawahnya, hg ingat hg siapa YDP Agung nak suruh hg buat kerja?

Itu pun tak boleh pikir?

Anonymous said...

salam...
good post...n saya bukanlah pro bagi mana2 parti...cuma ingin bkongsi pndpt..
saya jgk masih mncari2 kbnrn tpi xberani mnghukum kafir@kufur@salah@betul...
ilmu dan pgtahuan xsmpai ke situ lagi...
tpi sblm menghukum, bukankah perlu utk kita memahami??
ilmu Allah cukup luas dan lazimnya manusia cuma melihat pada zahirnya...
wlupun kadang2 nmpak xlogik dan xpatut, tpi i'Allah ada hikmah...
fitnah semakin meluas...
dan ada bnyak lagi konspirasi n bnda2 yg trsembunyi di dunia ni...
yg pasti 2 pihak sedang rancak bergerak...yg benar n salah...
dunia cuma ada 2 pilihan...
betul@salah?
mau@x?
begitu jugak akhirat...
syurga@neraka?
ddosa@pahala?
wlu apapun pilihn anda, berhati2lah...coz stp pilihn itu akn disoal...

Anonymous said...

salam...
good post...n saya bukanlah pro bagi mana2 parti...cuma ingin bkongsi pndpt..
saya jgk masih mncari2 kbnrn tpi xberani mnghukum kafir@kufur@salah@betul...
ilmu dan pgtahuan xsmpai ke situ lagi...
tpi sblm menghukum, bukankah perlu utk kita memahami??
ilmu Allah cukup luas dan lazimnya manusia cuma melihat pada zahirnya...
wlupun kadang2 nmpak xlogik dan xpatut, tpi i'Allah ada hikmah...
fitnah semakin meluas...
dan ada bnyak lagi konspirasi n bnda2 yg trsembunyi di dunia ni...
yg pasti 2 pihak sedang rancak bergerak...yg benar n salah...
dunia cuma ada 2 pilihan...
betul@salah?
mau@x?
begitu jugak akhirat...
syurga@neraka?
ddosa@pahala?
wlu apapun pilihn anda, berhati2lah...coz stp pilihn itu akn disoal...

Anonymous said...

kenapa hny nmpk benda tu sedang berlaku skrg? ianya tahun 1996, tak perlu diungkit lagi hal tu.. zaman dah berubah skrg...

saya juga antara yang terlibat dlm siri2 tamrin2 tu, yg pntg datang dgn keikhlasan dan mohon keredhaan Allah. Yg pntg wujudkan kecintaan kpd Allah dan RasulNya..

tamrin adalah latihan, tpi praktikalnya adalah di lapangan.. jadi tiap yg diatur dlm tamrin adalah realiti yg berlaku, saya sndiri pun dh alaminya. Alhamdulillah, Allah bagi kekuatan..

percayalah, semuanya adalah dgn keizinan Allah..

Jangan cepat menuding jari apabila hnya mendengar pndngn dan luahan sebelah pihak sje.. perlu dgr dari kedua2 pihak.. barulah adil sepertimana yg diajaar oleh Islam.. wallahualam..

Anonymous said...

ish3 ksiannye bace..tp perlu ke ad mnde ni..kne filter jgk eh, x sume la blh kc pndpat klau cmni.. "Comment moderation has been enabled. All comments must be approved by the blog author."

Anonymous said...

untuk anon April 4, 2011 2:56 PM

apa yg kelakar? bukan itu ke hadis yg puak wahabi dalam UMNO dah start pakai..taat walaupun dia zalim?
enakmen hudud di kelantan dah lulus cuma x boleh laksana pasal bertentang dgn perlembagaan kita...cuma aku nk tanya..UMNo kononya pejuang islam sebenar ni bila plak nak laksanakan hudud..perintah dah lama dah..takde niat ke? Ronnie jadi berani pasal UMNO tak bersama PAS mengharamkan arak....itu masalah utamanya.
bagus sangat la pakai ulamak saudi punya fatwa...apa kena mengena pekerja kafir yg zimmi bekerja di qatar dengan tentera US yg nyata ketuanya kafir harbi menyerang sebuah negara islam lain menggunakan negara umat islam (walaupun wahabi)? apa yg harusnya..sedangkan perbelanjaan dan keupayaan tentera saudi antara paling maju dan canggih di teluk?

Anonymous said...

umno pun nak jatuhkan pas di kelantan, kedah...yang terbaru di perak. ada nas ke?

Anonymous said...

ooo...hanya siarkan komen yang menyokong anda saja.....HIDUP UMNO

Anonymous said...

andai benar penulisanmu, moga Allah merahmati dan memberkati mu. Alangkah besar ganjaran bagi mreka yang berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi ini. andai sebaliknya, Allah juga Maha Mengetahui. buat pembaca, anda semua punya akal kurniaan Allah, juga wahyu dari-Nya(yakni Al-Quran) untuk memimpin logik akal, serta Hadis dan Sunnah Rasulullah s.a.w. untuk dijadikan panduan. Fikirlah sebaiknya. Kita semua tahu bahawa setiap sesuatu akan dihisab Allah di akhirat kelak, meskipun sebesar zarah(rujuk surah al-Zalzalah) Allahua'lam.

Anonymous said...

Kpd Anon: April 4, 2011 7:31 PM

apa yg kelakar? bukan itu ke hadis yg puak wahabi dalam UMNO dah start pakai..taat walaupun dia zalim?


Kau tau tak hadith tu hadith dalam Sahih Muslim?

Kau paham tak apa hukum apabila jumpa hadith sahih?

Aku nak tanya, Sahih Muslim tu Wahabi punya ke?

Kau tu Syiah pakai Al Kulaini ke?


enakmen hudud di kelantan dah lulus cuma x boleh laksana pasal bertentang dgn perlembagaan kita...

Ohoo..bertentangan eh? Aku nak tanya, kalau camtu hg dok gabung dgn PKR n DAP tu, ada harapan ke nak tukar perlembagaan?

Bila naik kuasa, ada sebut nak tukar perlembagaan ke?

Mahathir dah kasi izin hangpa nak buat, kenapa tak go on?


cuma aku nk tanya..UMNo kononya pejuang islam sebenar ni bila plak nak laksanakan hudud..perintah dah lama dah..takde niat ke?

Kalau dah PAS kononnya nak buat hudud, hgpa dah perintah 20 thn apasal tak boleh buat?

Awat masa masuk BN tak mau buat?

Jangan nak tarik undi saja pakat2 guna hudud, bila Uncle Singh sergah ca alip bot..


Ronnie jadi berani pasal UMNO tak bersama PAS mengharamkan arak....itu masalah utamanya.

Apa pasal UMNO pulak..apasal hgpa time Khir toyo ajak Hassan Ali tubuh kerajaan perpaduan hgpa tak mau.

Harussani mintak Nizar n kawan2 bersama UMNO tubuh kerajaan perpaduan di Perak,hgpa tak mau dgr,siap Tajul Rosli offer, hgpa nak pegang MB pun xpa,asal bg Melayu..

Ayat yg betul adalah:

Ronnie jadi berani pasal PKR tak bersama PAS mengharamkan arak....itu masalah utamanya.Khalid Ibrahim angguk sama Ronnie Liu..itu masalahnya..

Inilah PAS...


bagus sangat la pakai ulamak saudi punya fatwa...apa kena mengena pekerja kafir yg zimmi bekerja di qatar dengan tentera US yg nyata ketuanya kafir harbi menyerang sebuah negara islam lain menggunakan negara umat islam (walaupun wahabi)? apa yg harusnya..sedangkan perbelanjaan dan keupayaan tentera saudi antara paling maju dan canggih di teluk?

Dzimmi ke? Hindu sangam dr India pi kerja kat negeri2 Arab? Musyrikin? Sembah patung?

Hang nak suruh Mekah Madinah semua kena lanyak, baru nak panggil org tolong?

Saudi tu berapa sgt rakyat, Iraq adalah negara Arab terkuat di masa tu selain dr Mesir,experience perang dgn Iran, senjata dr Rusia dan taktikal dr US.

Kalau Nik Aziz kata berkawan dgn syaitan bolehpulak.. Kalau saudi nak defend negara sendiri, tak boleh ek?

Anonymous said...

umno pun nak jatuhkan pas di kelantan, kedah...yang terbaru di perak. ada nas ke?

Jawapan mudah, state bwh federal ke state ada kuasa autonomi?

Selagi mana,state di bwh federal,rakyat kena taat di bwh federal. Boleh jatuhkan PAS di Kedah dn Kelantan.

Perak dah jatuh,so kena taat kepada UMNO.

Penyelesaiannya, bubarkan PAS masuklah UMNO,jgn keluar dr jamaah kepimpinan muslimin.

Anonymous said...

aku faham itu hadfis sahih..tapi taklah sebodoh2 alang seperti wahabi yg memakai hadis x kena tempat..bagaimana pula hadis nabi tentang mencegah kemungkaran? ttg ayat allah melarang condong kepada kezaliman? bagaimana dengan pendapat spt imam nawawi yang hadis itu bermaksud melarang mengangkat senjata tetapi teguran atau penukaran pemerintah dengan demokrasi dibolehkan kerana ia bukanlah mengangkat senjata untuk memerangi pemerintah yg zalim atau fasik..cuma sekadar pemilihan pemimpin secara damai.
jika hadis ini dipakai sesuka hati...bestlah pemimpin berpesta seks, togok arak dsb..btw, apesal mahathir nak turunkan anwar dulu? terima je lah anwar tu, kan kuat solat?
ttg PAS dgn DAP dan PKR...ini tahaluf bukan wala spt BN.
ttg hudud..UMNO tetap berpusing2 kata PAS tak buat sedangkan dia juga islam tapi langsung tak berani nak sebut pun.
kan kita dah kata..boleh kawan dgn UMNO tapi atas dasar islam...bukan perkauman...PAS DAP dan PKR adalh tahaluf..pahamkan lah ye.
berkenaan dgn zimmi atau harbi..peduli la dia sembah tokong ke, selagi dia taat pada pemerintah islam (QATAR) dia adalah zimmi..tapi kafir harbi mcm US tu yg terang2 serang islam dr segi cakap dan perbuatan..dia adalah musuh islam...
nak defend negara guna kafir harbi..bagus sangat la konon2 salafi ni...zaman salehudin, sultan murad, sultan muhammad fateh yg penuh kesufian, islam digeruni..tapi sekrang ni penuh dgn golongan mendakwa ahli hadis dan dia je lah yg pakai hadis sahih, hanya mampu guna kafir harbi mempertahankan negara? pelik..sehingga sekarang plak tuh.

Anonymous said...

alhamdulillah...kerana allah memberikan kekuatan kepada kerajaan kelantan bertegas dalam isu judi..kita harapkan UMNO juga menyokong...supaya melayu islam digeruni kembali seperti era kesultanan melayu melaka.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31674:catatan-perjumpaan-mca-dan-kerajaan-kelantan&catid=96:fokus-khas&Itemid=134

krakatau said...

Satu masa nanti, tiada yang akan membela islam dimalaysia samada Umno atau Pas,semua tu akan jual agama.Tetapi akan ada satu jemaah iaitu Ahli Jawi Melayu Asli Bangsa Kebangsaan berpegang teguh agama islam, jemaah inilah yang akan membela dan menegakkan islam pada diri mereka sendiri,masyarakat dan diri mereka mereka yang beragama. Carilah ulama yang ada salasilah yang benar dan tidak terputus sampai kepada Rasulullah.Kita orang melayu ( Al Mala'U ) permulaan menerima Islam bukan dari orang islam awam tetapi dibawa oleh Murid kepada Sultan Aulia Sayid Sheikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani,atas arahan Sheikh Muhyiddin sendiri ( sila semak sejarah,bagaimana islamnya raja negeri kedah Tua dan menjadi sultan pertama untuk negeri kedah dan jajahan takluknya iaitu Sultan Muzafar 1 - salasilah kesultanan kedah ) .Mulai dari saat itulah, bangsa yang bersama sama dengan sultan Muzafar 1 yang turut sama memeluk islam memperkenalkan diri mereka sebagai Al Mala'u ( lama kelamaaan sebutan tersebut diungkap sebagai Melayu )- sila semak sejarah kedatangan Islam ke Asia Tenggara khususiah kedatangan Islam ke Tanah Melayu .Sebab itulah wujudnya ungkapan 'Melayu itu Islam dan Islam itu melayu'- ungkapan ini terpakai untuk semua orang islam yang mendiami dan bermastatutin di wilayah yang dahulunya dikenali sejarah sebagai tanah melayu dan sekarang semenanjung tanah melayu berada didalam negara Malaysia ).Sila lawat laman web abjadmalaysia blogspot untuk maklumat lanjut .

Muhammad Al-'Ash said...

Alhamdulillah...

Walaupun saya bukan ahli mana-mana parti politik (juga saya tidak pernah mengundi sejak umur 18 tahun, sudah 15 tahun) tetapi kerajaan BN tidak pernah menzalimi kami sekeluarga sejak zaman Tunku Abdul Rahman Putra.

Semasa saya di UPM juga pernah dipengaruh mengundi parti Islamik ala-ala Pas di kampus dan pernah hampir-hampir dibawa ke Terengganu untuk 'ditarbiyah' kan atau mungkin mendengar ceramah TAMPAN, tapi alhamdulillah Allah swt melindungi saya.

Saya telah ditemukan dengan kumpulan dakwah yang jauh beza dengan cara parti Pas, yang Pas dakwa mereka adalah pengecut??

Pertama kali mendengar ceramahnya, hati saya terus insaf, beserta orang dikiri dan kanan saya mengeluarkan airmata kerana ceramah sangat mengesankan. Ia bukan ceramah Forum Islam mahupun ceramah antikerajaan ala-ala pengganas Pas, tetapi tentang untuk kasih-sayang sesama Islam dan takutkan azab Allah swt.

Pada BN tetap ada kekurangannya sebab mereka juga manusia seperti saya. Pas hanyalah kumpulan manusia untuk mengejar pangkat keduniaan!

Jika benar BN tak betul, NAK TUKAR PEMIMPIN? Macamana? Nak bunuh dia ke? atau nak guling kerajaan BN? Panggil sape? Panggil USA atau Nato? Semata-mata nak jatuhkan pemerintah Islam?

Zalim sangat ke UMNO kepada anda? Dia bunuh ahli keluarga Pas ker? Nak suruh negara huru-hara?? Hah bagus!

"BUNUH SESAMA ISLAM ADALAH HARAM!" tak baca hadis ker??

SEMUA NAK HARAPKAN PEMIMPIN CEGAH KEMUNGKARAN?? HABIS KITA BUAT APA??

KITA NAMPAK, KITALAH TEGOR. TAKKAN NAK SURUH PM DATANG KAMOUNG KITA SEMATA-MATA NAK TEGUR MAKSIAT DEPAN MATA KITA?? KITA DULU YANG BUAT.

SEMUA NAK SALAHKAN ORANG LAIN. HABIS TU KITA NI MAKSOM KER??

Kita kena BETOLKAN DIRI KITA DULU. Pas, UMNO, saya dan anda banyak dosa dan kekurangan. Kita kena dakwahkan ahli keluarga kita kutkan ibadah (tak semestinya mengaji dan solar wajib) termasuk solat sunnah, puasa sunnah.

MEGAPA SURAU DAN MASJID KITA KOSONG ATAU TAK PENUH SEPERTI SOLAH JUMAAT?

KITA KENA AJAK MEREKA DATANG SURAU DAN MASJID DAN NASIHAT, DAKWAHKAN KEPADA TAKWA, BUKANNYA BERGADUH SESAMA ISLAM.

Cara Rasulullah saw adalah cara KASIH SAYANG. Kalau nak tegur pemimpin atau orang lain, mesti dengan CARA BERHIKMAH, KASIH SAYANG, LEMAH-LEMBUT.

Pujuk mereka dengan cara Rasulullah saw, tunjukkan AKHLAK YANG MULIA DAN TERPUJI, MUDAH-MUDAHAN MEREKA TERBUKA HATINYA.

Muhammad Al-'Ash said...

Dengan menyertai dakwah Tabligh, hidup saya lebih bermakna. Lebih banyak saya mengenal agama, menjadikan keyakinan dalam agama dalam diri lebih kuat 'ever' menentang anasir-anasir Iblis dan menjadikan diri lebih takut kepada Allah swt, setelah mendengar ceramah Maulana-Maulana tentang kekuasaan Allah. Saya rasa seperti baru dilahirkan. Saya tak peduli apa Pas nak cakap. Pada saya MEREKA LEBIH BAIK DAN LEBIH DEKAT KEPADA ALLAH DAN RASUL.

Bukan seperti parti Pas yang "Makan Politik kejar Pangkat Keduniaan, Tidur Politik kejar Pangkat Keduniaan, Kerja Politik kejar Pangkat Keduniaan, Mati Politik pun nak kejar Pangkat Keduniaan".

Doa Abu Bakr r.a. "ADALAH UNTUK MEMBESARKAN BADANNYA DAN MENUTUP PINTU NERAKA AGAR TIADA MANUSIA DAPAT MEMASUKINYA" -doa dari Muslimin sejati.

Kata-kata Rasulullah (pbuh) ketika hendak wafat ialah "Umati, umati".

"INGATLAH, ALLAH SWT TIDAK MEMANDANG KAMU DENGAN RAHMAT DAN DOA KAMU DITOLAK, JIKA KAMU BERTELAGAH SESAMA ISLAM"

Oleh itu Pas dan UMNO BERSATULAH ATAS NAMA ISLAM...DAN IKHLAS KERANA ALLAH DAN RASUL...

MARILAH KITA SAYANG-MENYAYANGI ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA ALLAH SWT...DENGAN HARAPAN AKAN DAPAT PERLINDUNGAN NAUNGAN ARASY' DI HARI QIAMAT ESOK...

Anonymous said...

jika benar seperti apa yang di kata kan oleh saudara.. maka tidak hairanlah parti pas sanggup berkerjasama dgan DAP utk menjatuhkan pemerintahan melayu yakni islam itu sendiri. tidak hairan juga apabila mendengar tabiat2 korup dan tidak amanah pemimpin PAS setelah berkuasa padahal mereka mengutuk pemerintahan dgan hal yang serupa.. ibarat ketam mengajar anak berjalan lurus dan cakap x srupa bikin

Anonymous said...

aku faham itu hadfis sahih..tapi taklah sebodoh2 alang seperti wahabi yg memakai hadis x kena tempat..bagaimana pula hadis nabi tentang mencegah kemungkaran?

pendapat ini bukan sahaja pendapat wahabi tetapi juga gol. asysyaeerah dan maturidiyyah:

Ibn Teen narrates from al-Dawudi:

�The scholars have stated that if one is able to remove a transgressing leader/ruler, without causing any Fitnah and oppression, then he should be removed, or else it is necessary to be patient.�� (Ibn Hajar, Fath al-Bari, Vol.13, P.11/12).

From the above excerpt of Ibn Hajr it is clear that there are certain conditions and guidelines in order to challenge a transgressing authority. The �kufr� mentioned in the hadith must be something which is absolute and crystal clear. If it is open to interpretation, then to challenge authority would not be permissible. Also, one must ensure there is no fear of fitnah, and he is able to do so.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=7&ID=915&CATE=1

Ada fitnah, ada penindasan, ada tindak balas kepada penentang, maka Ibnu Teen mengambil pendapat Al dawudi yg bersumber kpd Ibnu hajar, haram jatuhkan pemimpin.

ttg ayat allah melarang condong kepada kezaliman? bagaimana dengan pendapat spt imam nawawi yang hadis itu bermaksud melarang mengangkat senjata tetapi teguran atau penukaran pemerintah dengan demokrasi dibolehkan kerana ia bukanlah mengangkat senjata untuk memerangi pemerintah yg zalim atau fasik..cuma sekadar pemilihan pemimpin secara damai.

Zalim tu apa maksud zalim? zalim maksudnya apabila tidak sesuai dengan Islam, syirik. Guna neraca hg, faraid zalimlah, pasal faraid laki dpt 2, pompuan dapat satu!

Islam letak hukum mcm ni, supaya umat buat Islah, buat kerja masing2, bukan asyik2 cari kesalahan pemerintah.

kerana asyik cari kesalahan pemerintahlah, pemimpin yg baik dan lembut mcm Saidina Uthman kena bunuh.

Ada kaedah utk tegur pemimpin yg SPESIFIK:

Dari Ubaidillah bin Khiyar berkata :
“Aku mendatangi Usamah bin Zaid radliyallahu 'anhu dan aku katakan : “Kenapa engkau tidak menasihati Utsman bin Affan untuk menegakkan hukum had atas Al Walid?” Maka Usamah berkata : “Apakah kamu mengira ...aku tidak menasihatinya kecuali harus dihadapanmu? Demi Allah sungguh aku telah menasihatinya secara sembunyi-sembunyi antara aku dan ia saja. Dan aku tidak ingin membuka pintu kejelekan dan aku bukanlah orang yang pertama kali membukanya.” (Atsar yang shahih diriwayatkan Bukhari dan Muslim).

Dari Iyadh bin Ghunaim radliyallahu 'anhu berkata, bersabda Rasul Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam :
“Barangsiapa yang ingin menasihati penguasa maka janganlah melakukannya dengan terang-terangan di hadapan umum. Akan tetapi dengan cara mengamb...il tangan penguasa tersebut dan menyendiri. Jika ia menerimanya maka inilah yang diharapkan, jika tidak menerimanya maka ia telah melakukan kewajibannya.” (HR. Ahmad, Ibnu Abi Ashim, Al Hakim, dan Baihaqi. Dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal).

Anonymous said...

bagaimana dengan pendapat spt imam nawawi yang hadis itu bermaksud melarang mengangkat senjata tetapi teguran atau penukaran pemerintah dengan demokrasi dibolehkan kerana ia bukanlah mengangkat senjata untuk memerangi pemerintah yg zalim atau fasik..cuma sekadar pemilihan pemimpin secara damai.
jika hadis ini dipakai sesuka hati...bestlah pemimpin berpesta seks, togok arak dsb..btw, apesal mahathir nak turunkan anwar dulu? terima je lah anwar tu, kan kuat solat?


Ini tugas ulamak, cuba tgk, Imam Abu hanifah, Imam malik, Imam Syafi'e dan Imam Ahmad ibn hanbal.. ada diorg mintak2 jawatan mcm Nik Aziz, Hj Hadi?

Malah, Imam Malik siap sanggup kena sebat sebab tak mahu jadi Qadi.

Umara' akan selesa ikut cakap ulamak, jikalau ulamak tidak dicop sebagai penentang kerajaan. mcm mana, Imam Syafi'e jumpa Harun al rashid? Dituduh sebagai syiah, tapi kemudiannya dilepaskan dan diberikan hadiah lagi setelah memberi penerangan bhw Harun Al rashid pun ahlil bayt krn berketurunan Ibn Abbas.

Err.. cuma tgk, ada tak perkataan demokrasi dalam kitab Imam Nawawi tu?

Sebarang unsur utk jatuhkan pemerintah yg bw tindak balas dr pemerintah, dan keluar dr ketaatan adalah haram, itu sebab hadith kondem Khwarij, itu sebab ulamak2 sunnah kondem syiah yg angkat Imam mereka dan menyuruh supaya mereka tidak taat kepada khalifah.

Soal togok, arak, apa yg PAs buat ni ada kurangkan arak ke? Ada kurang pesta seks kat selnagor? Ada kurang zina kat kelantan?

Boy friend Eli Wong tu bangsa apa?

Pasal mahathir, sebab mahathir tu ulil amri kepada Anwar. Anwar kena ikut dan redha.

Yg bongkar Anwar ni penzina dan kerja tak senonoh yg saya malas naks ebut ni, bukankah mat sabu?

awat PAS tak pi sebat Mat sabu 80 kali kerana tuduh Anwar berzina..?

Anonymous said...

ttg PAS dgn DAP dan PKR...ini tahaluf bukan wala spt BN.

Kalau tahalluf, awat Ronnie Liu sergah Hassan Ali psl isu arak, terus PAS ikut?


ttg hudud..UMNO tetap berpusing2 kata PAS tak buat sedangkan dia juga islam tapi langsung tak berani nak sebut pun.

Itu sebab ulamak semua kena masuk UMNO, sebab PAS dah politikkan benda ni lama, sampaibila sebut hudud ni tujuannya nak jatuhkan UMNO.

Kalau PAS jujur, awat time nak ajak kerajaan perpaduan, PAS tak mintak buat hudud dulu baru boleh kerajaan perpaduan?

Yg diminta jawatan menteri kewangan.. Inikah parti islam?

kan kita dah kata..boleh kawan dgn UMNO tapi atas dasar islam...bukan perkauman...PAS DAP dan PKR adalh tahaluf..pahamkan lah ye.

Hgpa iktiraf Uthmaniyyah, Abbasiyyah dan Umayyah sebagai khilafah Islam kan?

Hg tau tak, depa tu bukan takat perkauman tapi kekeluargaan, boleh pulak hgpa iktiraf sebagai khilafah?

Hangpa kata saja join UMNO atas dasar Islam, apa masalah?

tahalluf sampai mentohololkan diri sendiri apa ke halnya kawan?

Tu malik Imtiaz sharwar, peguam lina joy, dilantik si Khalid Ibrahim jadi peguam kerajaan negeri selangor tu apa?

Ada PAS kesah? Cuba najib lantik jd lawyer beli tanah ke apa,...mau esok demo depan masjid negara..

Aku buat semua boleh, UMNO langkah keluar tandas kaki kiri pun jadi dosa besar.. apa la punya tahalluf..

Inikah tahalluf?

Anonymous said...

berkenaan dgn zimmi atau harbi..peduli la dia sembah tokong ke, selagi dia taat pada pemerintah islam (QATAR) dia adalah zimmi..

Yg tentera US tu duduk kat Saudi, ada ke dia tak taat kepada undang2 Saudi?

Guna hujah hang balik, so dia adalah dzimmi.


tapi kafir harbi mcm US tu yg terang2 serang islam dr segi cakap dan perbuatan..dia adalah musuh islam...

Aku nak tanya, Iraq ke apa ke..senjata negeri mana depa guna?

Tak soviet russia, US, tak pun France atau Britain.

kawan2 hang ngaji kat mana? UK? Australia? Silap hg pun ngaji kat sana..

So, bila nak beli senjata, nak guna senjata, semua takde pulak guna hujah ni senjata musuh Islam?

Ada negeri Islam yg boleh buat kapal terbang? Pakistan tu takat roket propeller, Turki takat frigate bolehlah beli..

Apa beza?


nak defend negara guna kafir harbi..bagus sangat la konon2 salafi ni...zaman salehudin, sultan murad, sultan muhammad fateh yg penuh kesufian, islam digeruni..

Hang kaji sejarah, sultan2 Uthmaniyyah dulu pun guna kerajaan Perancis utk lawan Austria utk defend negara2 eropah yg sudah di bawah Uthmaniyyah sebab sempadan Uthmaniyyah terlampau luas.

Depa pun guna Perancis utk bantu lawan Parsi, sedangkan Parsi safawiyyah tu negeri islam.

Tu sufi tu..kaji sejarah dulu, baru hg tau

tapi sekrang ni penuh dgn golongan mendakwa ahli hadis dan dia je lah yg pakai hadis sahih, hanya mampu guna kafir harbi mempertahankan negara? pelik..sehingga sekarang plak tuh.

Aku nak tanya, kalau anjing pun boleh hang guna utk jaga rumah hang, kalau kafir harbi tu boleh hang guna utk jaga diri hang mcm mana?

mana lebih afdhal, hang selamatkan jiwa rakyat hang dengan seorg pun tak perlu hg korbankan, atau pun hg konon berlagak hero, sampai org nak pi mekah madinah pun tak boleh?

Ini org cakap pemerintah yg bertanggungjawab nak jaga rakyat, bukan nak korbankan rakyat utk jadi hero.

Anonymous said...

Perghh... aku bukan org PAS dan bukn BN, aku org Islam.. aku tau ramai org anti-PAS akan trus telan bulat2 apa yg ko tulis.. tapi tulisan ko neh boleh pesong akidah org.. SESAT!!.. selamba jer ko ckp x boleh jatuhkan pemimpin ZALIM dan KORUP selagi dia bersolat??? Baca hadis bwh ni...

“Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga). Sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolongan kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di syurga)” (Riwayat Ahmad, al-Nasai dan Ibn Abi ‘Asim. Dinilai oleh al-Albani. (lihat: Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah, tahqiq: Al-Albani, hlm 337-339).

ZALIM xada kena mengena dengan solat, kalo solatnya cukup dan elok dah tentu dia akan menjadi ZALIM, kerana solat tu menyucikan hati... mana ko dapat hadis ko aku xtau lah.. tapi tolong JANGAN SESATKAN umat Islam demi politik!!

Anonymous said...

“Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga). Sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolongan kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di syurga)” (Riwayat Ahmad, al-Nasai dan Ibn Abi ‘Asim. Dinilai oleh al-Albani. (lihat: Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah, tahqiq: Al-Albani, hlm 337-339).

Dalam hadith ini mengesahkan bhw tidak boleh jatuhkan pemimpin yg zalim.

Hadith ini menyebutkan bhw kita tak boleh setuju dan tidak boleh membantu pembohongan dan kezaliman. Namun, diterangkan melalui hadith2 lain, kita tidak boleh keluar dari ketaatan.

Tidak ada disebutkan bhw kita boleh menjatuhkan. Ini bersesuaian 3 al hadith ini, dan dua darinya dari Sahih Muslim:

Dari Auf bin Malik radliyallahu 'anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam : “Ketahuilah, barangsiapa yang di bawah seorang wali/pemimpin dan ia melihat padanya ada kemaksiatan kepada Allah maka hendaklah ia membenci kemaksiatannya. Akan tetapi janganlah (hal ini menyebabkan) melepaskan ketaatan kepadanya.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya).

Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhu, dia berkata bahwa Rasulullah shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda : "Barangsiapa yang melihat Amirnya berbuat sesuatu yang dia benci, maka hendaklah dia bersabar karena tidak ada seorangpun di kalangan manusia yang keluar dari sulthan sejengkal, kemudian dia mati atas perbuatannya ini melainkan dia MATI JAHILIYAH." (Bukhari 4/313 dan Muslim 3/1478).

Dari Adi bin Hatim radliyallahu 'anhu berkata, kami berkata : “Ya Rasulullah, kami tidak bertanya padamu tentang sikap terhadap penguasa-penguasa yang bertakwa/baik. Akan tetapi penguasa yang melakukan ini dan itu (disebutkan kejelekan¬kejelekan).” Maka Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda : “Bertakwalah kalian kepada Allah, mendengar dan taatlah kalian.” (HR. Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal).

Anonymous said...

ZALIM xada kena mengena dengan solat, kalo solatnya cukup dan elok dah tentu dia akan menjadi ZALIM, kerana solat tu menyucikan hati... mana ko dapat hadis ko aku xtau lah.. tapi tolong JANGAN SESATKAN umat Islam demi politik!!

Hadith2 ni dr sahih Muslim, tau tak, hadith ni hadith sahih? Hadith sahih perlu diimani dan diamalkan, kalau rs tak setuju, diam, jgn komen lebih2.

Yg hang main cedok dr internet, tu tak tanya pulak.. hadith hg ambik tu pun ditahkikkan sahih oleh Al Albani,tapi kena faham matan dia dulu.

Anonymous said...

Org ikut hadith jadi sesat.. hg ni anti hadith ke?

Ke ambil hadith yg sesuai dengan nafsu kau je?

Anonymous said...

masalah wahabi ialah menggunakan hadis tidak kena konteks, masa dan keadaan..oleh itu bagi mereka demokrasi tidak boleh pasal akan tukarkan pemimpin...depa tak sedar demokrasi dgn peti undi juga adalah satu kaedah teguran...jika tidak, takkan lepas kalah banyak pd 2008, UMNO konon2 nya nak berubah..itu kan satu nasihat atau teguran atau mungkin berlaku penukaran kerajaan?

tuan juga tidak paham tahalluf dengan wala kot..jadi masih lagi nak menyalahkan PAS kononnya dengar cakap DAP..yg masalahnya, UMNO yg dominan dlm BN, masih wala kepada MCA dan MIC ttg isu judi, arak, hudud.

zalim memakai pandangan islam ialah letakkan suatu pd tempatnya..bab lesen arak, judi, hudud, riba ni tak kan nak aku kasik ayat ttg zalim siapa yg membenarkan atau menolaknya?

PAS selesa bertahalluf dgn DAP dari ber wala dgn BN, kerana PAS tidak menggadaikan prinsip perjuangannya..jika duduk dlm BN, prinsip BN itu sendiri tidak membawa kepada perlaksanaan negara islam seluruhnya.

PAS tidak menghukum hudud kpd mat sabu (walau betul sekalipun tuduhan itu) kerana UMNO sebagai kerajaan pusat tidak menukarkan perlembagaan terutamanya bidang kuasa mahkamah syariah kepada hukuman had.PAS tidak sebodoh itu menjalankan hudud tak tentu pasal seperti pendokong fahaman wahabi di afganistan i.e., taliban.

Sejarah lampau di turki atau di serata dunia islam menunjukkan sufi adalah pengaruh terbesar di dalam kemajuan dan keluasaan empayar islam...syeikh2 tarekat lah menjadi tempat berkumpulnya semula umat islam setelah habis dilanyak tentera mongul..termasuk pengaruh sufi adalah pada kerajaan melayu melaka...wahabi plak memang terkenal dgn penderhakaan terhadap turki uthmaniyah, menjahanamkan negara2 islam lain dgn gerakan al qaeda di yaman, afganistan, iraq dll..gunakan hadis yg diambil dgn tidak bertalaqqi hanya dipetik dr laman2 web, buku2 tanpa syeikh lalu berani menghujahkan yg ASWJ adalah mereka, manakala golongan penegak umat islam dikatakannya assya'irah dan al maturidi bukan ahlus sunnah sebenar..mereka shj lah yg tidak bid'ah...kita yg majoriti umat islam adalah pembuat bid'ah..tu pasallah politik haram kata mereka..

Abbasiyah, umayyah ke, uthmaniyyah ke..itu kesultanan..mcm kita juga..lepas sultan mangkat, kita ganti...yg PAS lawan adalah bendahara atau kabinetnya..itulah yg kita masuk berpolitik..yg PAS tidak terima perkauman UMNO yg menindas..yg kaya esp org kaya UMNO ditolong lagi, itu masalahnya..kesultanan dijunjung kerana lambang taat setia kepada ulil amri...seorang pemimpin islam nombor satu dlm negara..dan juga lambang islam letak pada melayu yg dominan dlm negara ini.

pelik..guna hujah anjing jaga rumah dgn kedaulatan negara diupah...ini bukan masalah hero..ini jihad la..ke takde langsung perasaan nak berjihad untuk negara? apatah lagi untuk negara yg tanahnya ada 2 tanah haram.

cuba tanya tentera US kat saudi tu..dia apply law mana? Saud ke? undang2 tentera ke?

Mata Hati Jiwa said...

Salam....
mohon copy and paste....

kemungkaran PAS terbongkar jua dengan pemikiran yang tenang..

Anonymous said...

Anon April 5, 2011 9:26 AM menulis:


“Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga). Sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolongan kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di syurga)” (Riwayat Ahmad, al-Nasai dan Ibn Abi ‘Asim. Dinilai oleh al-Albani. (lihat: Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah, tahqiq: Al-Albani, hlm 337-339).

Tu lah...kalau sendiri dah sesat dgn kecetekan ilmu, nak tuduh orang lain pulak sesat. Hadith yg ko tulis tu memang hadith sahih dan kami beriman dengannya. Takde masalah pun utk kami beramal dan tidak bercanggah dengan semua hadith sahih yg kami berikan yg menuruh taat kepada pemimpin.

Ingat beb, hadith yg ko tulis tu kata kalau kita bersama dengan pemimpin tersebut, membenarkan, menolong dan menghalalkan kemaksiatan yg dilakukan mereka,maka kita bukan golongan Nabi dan tak jumpa nabi. Tetapi bagi mereka yg tidak menghalakan dan tidak redha dgn maksiat pemimpin tersebut, mereka selamat. Jgn try try nak belit hadith. Tak paham pi balik ngaji kitab.

Kami tegas dan jelas, tidak ada ketaatan dalam kemaksiatan. Ini sahih. Yang kita tidak taat adalah suruhan pemimpin itu, bukan pemimpin itu seluruhnya. Ini sesuai dgn hadith Nabi SAW:

Daripada Auf bin Malik daripada Rasulullah s.a.w sabda baginda: “Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu suka dan mereka menyukai kamu, kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu, seburuk-buruk pemimpin kamu adalah yang kamu benci dan mereka benci kepada kamu, kamu melaknapt mereka dan mereka melaknat kamu”. Kata para sahabat: ‘wahai Rasulullah, apakah tidak boleh kami memerangi mereka?’ Jawab baginda: “Tidak boleh selagi dia mendirikan solat dalam kalangan kamu dan jika kamu melihat pemimpin kamu melakukan sesuatu yang dia benci maka bencilah amalannya tetapi jangan cabut tangan dari mentaatinya (dalam makruf)”. Sahih Muslim.

suruhan yg maaruf dari pemimpin yg zalim sekalipun wajib kita patuhi.Apabila kita disuruh solat ketika hampir lupt waktunya oleh seorang pencuri yg fasiq, adakah kita akan ingkari suruhan tersebut? Tidak bukan. Ini saja sudah cukup bahawa, yang tidak ditaati adalah suruhan maksiat pemimpin tersebut, bukan pemimpin itu seluruhnya seperti yg dibelit dan ditipu PAS dan jemaah khawarij yg lain.

Hadith2 kami semuanya sahih, bila kami quote kami bagitahu dari sahabat mana dan kitab mana. Kalau tak pernah jumpa macam ko yg terkezut beruk ni, itu sebab muslihat keji PAS khawarij yg sembunyikan hadith2 ni dari umat Islam. Tu lah...nak belajar agama, pergi belajar dari guru2 yg mursyid yg takde kepentingan politik. Bukan belajar dgn ularmak2 khawarij mcm Nik Aziz dan Hadi Awang. Kitab yg dipakai pulak harakah.Tak pergi jauh la ko.

Hadith yg ko bagi tu...Muhaditsin Hadith yg ko quote tu Al Albani tu siapa? Tu ulamak salaf la tu...aka Wahabi mcm yg ko labelkan. Boleh plak ko beriman ek?

Memang takde kena mengena Zalim dgn Solat. Dalam sejarah Islam, ramai pemimpin yg zalim yg ibadat tak tinggal. Hajjaj bin Yusuf At Tsaqafi yg bunuh Abdullah bin Zubayr dan ramai sahabat, bom kaabah etc ni, Hafiz Quran dan ribuan Hadith. Tapi Hassan Al Basri dan Ibnu Umar kata wajib taat kpd Hajjaj. Imam Syafii siap keluar fatwa sah bersolat berimamkan hajjaj. Walaupun dia zalim, selagi bersolat, haram jatuhkan. Itu yg Nabi ajar.

Anonymous said...

Imam Malik kata, semua kata2 boleh dipertikaikan dan didebatkan melainkan kata2 orang itu, sambil ditunjukkan kepada Makam Rasulullah.

Nabi tak bagi lawan pemerintah walau sezalim mana mereka sekalipun, tak ikut sunnah(termasuk tak buat hudud), berhati syaithan, pukul dan rampas harta kita…Nabi tetap suruh taat. Kesatuan ummah itu lebih penting bagi Rasulullah.

Dosa pemimpin atas mereka dan Allah sudah pasti akan mempertanggungjawabkan mereka di akhirat. Dosa kita sebagai rakyat atas kita.

Jangan tertipu dgn pemnampilan khawarij yg warak dan alim…

Baca nih…

Bahwa Ibnu Abbas berkata : “Ketika Khawarij memisahkan diri, menempati daerah Ray, saat itu jumlah mereka 6000orang. (1) Mereka sepakat untuk melakukan pemberontakan kepada pemerointahan Khalifah Ali bin Abi Thalib dan para sahabat Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang bersamanya.”

Berkata Ibnu Abbas “Maka ketika itu tak henti-hentinya kaum muslimin terus berdatangan kepada beliau dan berkata: ‘Wahai Amirul Mu’minin -Yakni Ali- sesungguhnya mereka telah memberontak kepadamu.” Maka Khalifah Ali berkata: “Biarkan mereka dulu yang memerangiku dan aku yakin mereka akan melakukannya.”

Maka pada suatu hari aku -Ibnu Abbas- menemui Ali di waktu shalat Dzuhur dan kukatakan kepadanya: “Wahai Amirul Mu’minin, segerakanlah shalat, karena aku akan mendatangi dan berdialog dengan mereka -khawarij-.”

Maka Ali berkata: “Aku mengkhawatirkan keselamatan dirimu.”

Aku katakan: “Jangan khawatir, aku seorang yang berbudi baik dan tidak akan menyakiti siapapun.”

Maka beliau mengizinkanku. Kemudian aku memakai kain yang bagus buatan Yaman dan menyisir. kemudian aku temui merekea di tengah hari. ternyata aku mendatangi SUATU KAUM YANG BELUM PERNAH AKU LIHAT KEHEBATAN MEREKA DALAM BERIBADAH. Dahi mereka menghitam karena banyak sujud. tangan-tangan mereka kasar seperti lutut onta. mereka memakai gamis murah dalam keadaan tersingsing. Wajah mereka pucat karena banyak beribadah di waktu malam. Kemudian aku ucapkan salam kepada mereka.

Anonymous said...

Banyak sangat mengomen jadi tak mcm betul lak... nak kupas psal tajuk asal jadi lain lak komenter.. balik la kepada tajuk asal macam saudara Rahman Kadir katakan..semoga kita berpikir dan mngambil iktibar..

Anonymous said...

Mereka -khawarij- berkata : “Selamat datang wahai Ibnu Abbaas, ada apakah kiranya?”

Aku -Ibnu Abbas- berkata: “Aku datang dari sisi kaum Muhajirin dan Anshar serta dari sisi menantu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam -Ali Bin Abi Thalib-. Al Qur’an turun kepada mereka dan mereka lebih tahu tentang tafsirnya daripada kalian”.

Maka sebagian berkata kepada yang lainnya: “Jangan kalian berdebat dengan orang Quraisy, karena Allah telah berfirman: ‘Sebenarnya mereka adalah kaum yang ahli dalam berdebat’ (Qs. Az Zukhruf:58).”

Namun ada dua atau tiga orang dari mereka yang berkata: “Kami akan tetap berdialog dengannya.”

Maka aku -Ibnu Abbas- katakan kepada mereka: “Sampaikanlah alasan apa yang membuat kalian benci kepada menantu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam serta kaum Muhajiirin dan Anshar. Yang kepada merekalah Al Qur’an turun. Tidak ada seorang pun dari mereka yang ikut bersama kelompok kalian. Mereka adalah orang yang lebih tahu tafsir Al Qur’an.”

Mereka berkata: “Ada tiga hal.”

Aku berkata: “Apa itu?”

Mereka berkata: “Pertama, Dia -Ali bin Abi Thalib- berhukum kepada manusia (TIDAK BERHUKUM DENGAN HUKUM ALLAH) dalam perkara agama Allah, padahal Allah telah berfirman:
‘Sesungguhnya keputusan hukum hanyalah hak Allah.’ (Qs Al An’am:57, Yusuf:40,67). Maka apa gunanya keberadaan orang-orang itu sementara Allah sendiri telah memutuskan hukumnya?!”

Aku berkata : “Ini yang pertama, kemudian apa lagi?”

Mereka berkata: “Kedua, Dia -Ali bin Abi Thalib- telah berperang dan membunuh, tetapi mengapa dia tidak mau menjadikan wanita mereka -kaum yang diperanginya- sebagai tawanan perang dan mengambil hartanya sebagai ghanimah-rampasan perang-? Jika mereka memang masih tergolong kaum mu’minin, maka tidak halal bagi kita untuk memerangi dan menawan mereka.” (2)

Aku berkata: “Apa yang ketiga?”

Mereka berkata: “Ali telah menghapus dari dirinya gelar Amirul Mu’minin -pemimpin kaum mu’min-, maka kalau dia bukan Amirul Mu’minin berarti dia adalah Amirul Kafirin -pemimpin orang-orang kafir-.”

Aku berkata: “Apakah ada selain ini lagi?”

Anonymous said...

Aku menjawab: “Adapun ucapan kalian tadi, bahwa: -Dia berhukum kepada manusia dalam memutuskan hukum Allah,- akan aku bacakan kepada kalian sebuah ayat yang akan membantah argumen kalian. Jika argumen kalian telah terpatahkan, apakah kalian akan rujuk?”

Mereka berkata: “Tentu.”

Aku berkata: “Sesungguhnya Allah sendiri telah menyerahkan hukum Nya kepada beberapa orang tentang seperempat dirham harga kelinci, dalam ayat Nya: ‘Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu membunuh binatang buruan, ketika kamu sedang ihram. Barangsiapa di antara kamu membunuhnya dengan sengaja, maka dendanya ialah mengganti dengan binatang ternak seimbang dengan buruan yang dibunuhnya, menurut putusan dua orang yang adil di antara kamu’ (Qs. Al Ma’idah:95). Juga terkait dengan hubungan seorang isteri dengan suaminya: ‘Dan jika kamu khawatirkan ada persengketaan antara keduanya, maka kirimlah seorang hakim dari keluarga laki-laki dan seorang hakam dari keluarga perempuan.’ (Qs. An Nisaa’:35).

Maka aku sumpah kalian dengan nama Allah, manakah yang lebih baik kalau mereka (3) berhukum dengan hukum manusia untuk meperbaiki hubungan antara mereka -Ali dan Mu’awiyah dan pengikutnya masing-masing- dan menghindarkan dari erjadinya pertumpahan darah, ataukah yang lebih utama berhukum pada manusia sekadar urusan harga seekor kelini atau sekadar urusan kemaluan seorang wanita? manakah di antar keduanya yang lebih utama?”

Mereka menjawab: “Tentu saja yang pertama.”

Aku berkata: “Adapun alasan kalian bahwa ~Dia tidak mau menjadikan musuhnya sebagai tawanan dan harta mereka sebagai ghamimah.` Apakah kalian menawan ibu kalian Aisyah?

Demi Allah, kalau kalian berkata: ‘Dia bukan ibu kami’, berarti kalian telah keluar dari Islam. Demi Allah, kalau kalian berkata: ‘kami tetap menawannya dan menghalalkan nya untuk digauli seperti wanita lainnya -karena jika demikian ibu kita berstatus budak hukumnya boleh digauli oleh tuannya-’ berarti kalian telah keluar dari Islam. Maka kalian berada di antara dua kesesatan, karena Allah telah berfirman: ‘Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri(4) dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka.’ (Qs. AL Ahzab:6).

Maka apakah kalian keluar(rujuk) dari kesalahan ini?”

Mereka pun menjawab: “Baiklah.”

Aku berkata: “Adapun alasan kalian bahwa: ‘Dia telah menghapus gelar Amirul Mu’minin dari dirinya.’ Aku akan memberi contoh untuk kalian dengan sosok yang kalian ridhai, yaitu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

Pada perjanjian Hudaibiyyah, beliau berdamai dengan kaum musyrikin, yang diwakili Abu Sufyan bin Harb dan Suhail bin Amr. Beliau Sallallahu Alaihi Wasallam berkata kepada Ali: ‘Tulislah untuk mereka sebuah teks yang berbunyi: ‘Ini adalah sebuah perjanjian yang disepakati oelh Muhammad Rasulullah.’ Maka Kaum Musyrikin berkata: ‘Demi Allah kalau kami mengakuimu sebagai Rasulullah, untuk apa kami memerangimu?!’ Maka beliau Sallallahu Alaihi Wasallam berkata: ‘Ya Allah, engkau lebih tau bahwa aku adalah Rasul Mu. Hapuslah kata ‘RASULULLAH’ ini, wahai Ali.’ Dan tulislah: ‘Ini yang disepakati oleh Muhammad bin Abdillah.’

Maka demi Allah tentu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam lebih mulia dari Ali, tetapi beliau sendiri menghjapus gelar (kerasulan_ itu dari dirinya pada hari itu.”

Maka Ibnu Abbas berkata : “Maka bertaubatlah 2000 orang dari mereka, dan selebihnya bersikukuh untuk tetap memberontak. Maka merekapun akhirnya dibunuh.”

Diriwayatkan oleh Ya’qub al Fasawi dalam kitabnya Al Ma’rifah Wat Tarikh (hal 522-524).

JAUHI KHAWARIJ!

Prince of Persia said...

Assalamualaikum...

Masalah di sini adalah apabila kita bukan ahli-ahlinya untuk membincangkan perkara tentang hadis dan ayat Al-Quran. Bila org bukan ahli bercerita.. memang akan huru hara. Yang UMNO cari salah PAS.. yang PAS bukak balik salah UMNO. Kalau nak bercerita pasal "orang" dalam UMNO dan PAS.. memang sampai mati pun kita tak abis bercerita. Kita mesti ingat "orang" dalam PAS dan UMNO tu juga manusia dan kita ni lemah. Duit, kuasa, harta dll mmg akan merosakkan kita. Kita suka sangat bercerita politik momokan. Perkara yang kita ambik dari media dan blog n kita bahaskan kat sini. Cuba bercerita politik nyata. Politik yang terang. Yang memang semua nampak dan tak boleh disangkal. Contoh :

1. Bagaimana pemimpin boleh hidup kaya raya sampai anak bini dia sekali.. sedangkan rakyat dia ramai lagi yang hidup miskin.

2. Agama Islam adalah agama yang sempurna. Semua perkara Allah dah berikan guideline untuk kita dari perkara yang paling simple seperti makan dan minum sampailah ke cara pemerintahan sesebuah negara. Kenapa selama 50 tahun memerintah kita takde pun hint atau bayangan yang cara Islam ini nak dilaksanakan? Sedangkan kita orang islam tapi kita pulak sendiri yang kasi macam2 alasan tak boleh laksanakan Islam.. kalau yang bukan islam seperti Karpal Singh tu cakap lain la. Ini orang Melayu yang islam sendiri siap boleh mempersoalkan agama sendiri. Kalau kita bersama orang sebegini... where do we stand? Kenapa tak gunakan media yang ada untuk memahamkan orang bukan islam tentang kebenaran islam? Makin memburukkan lagi ada la.

3. Dari zaman sekolah dulu kita disajikan cerita tentang mukjizat para nabi. Nabi Ibrahim kena api tapi tak terbakar... Nabi Ismail disembelih tapi tak lut... Nabi Musa boleh belah laut.. tongkat jadi ular.. Nabi Muhammad keluar air dari celah jari... bercerita memang tak tentu arah. Tapi mukjizat yang ada depan mata kita taknak hargai. Kita hargai dengan buat Tilawah Al-Quran tiap2 tahun. Tau baca je.. tapi silap2 maksud pun tak faham. Sedangkan Al-Quran tu adalah sumber rujukan utama kita sebagai orang Islam. Salah satu dari dari rukun Islam. Kalau kita dah boleh mempersoalkan Al-Quran yang terdiri dari salah satu rukun iman... cuba kita tanya diri kita, kat mana iman kita? Kalau kita niat nak buat pun... tapi kita menyokong pulak pemerintah yang memang takde berniat langsung untuk melaksanakan ... di mana kita?

Memang benar .. ramai pemimpin dalam PAS (even dalam semua parti politik) yang tak betul dan lari dari landasan... tapi hanya PAS sahaja yang ada menyebut tentang menegakkan syiar islam dalam perjuangannnya.Berbanding dengan UMNO yang berkuasa selama 50 tahun, tetapi langsung tidak nampak usaha untuk meletakkan Islam itu di tempat yang sepatutnya. Sepatutnya apabila telah berkuasa perkara ini menjadi lebih mudah kerana boleh menggunakan semua media untuk menjelaskan kepada orang bukan islam dan orang islam juga yang tidak faham.. dan yang telah dimomokkan oleh pihak tertentu yang mengatakan hukum hudud ni hanya bercerita nak potong tangan orang.

Anonymous said...

dengan kisah saydina abbas ra dan puak khawarij terbuktilah cara UMNO tak masuk mana2 dalam kaedah puak2 muslimin itu sama ada pihak muawiyah, ali ataupun khawarij.

ttg PAS yg dikhawarij kan..tak tahu plak kalau kita minta hudud digelar khawarij.

dan khawarij memerangi bukan shj ali tetapi juga muawiyah..sedangkan PAS hanya berpolitik untuk mendaulatkan pemerintahan islam secara demokrasi dan bukannya dgn pertumpahan darah.

tetapi di mana UMNO...adakah perjuangan UMNO sama dgn sayyidina ali atau muawiyyah? mungkin dari segi kemewahan cenderung semacam muawiyah dan yazid kot?

PrOuD tO Be "MUSLIM" said...

AKU ADALAH PEJUANG ISLAM BUKAN PEJUANG PAS.sESIAPA YANG MENENGTANG ISLAM PASTI KE TENTANG DENGAN NYAWAKU.YAKINLAH KEPADA PARA PEJUANG ISLAM SEMUA,TIDAK KIRA KAMU DARI JEMAAH MANA SEKALIPOM JANGAN MUDAH MENYERAH KALAH DENGAN KEPALSUAN MAKLUMAT YANG DI SIARKN DISINI.MOGA2 ORANG YANG DI TARBIAH TIDAK MELANGGAR BIAH MEREKA KEPADA ALLAH S.W.T.MUDAHAN MEREKA YANG MELANGGAR JANJI MERASAKAN AZAB SEKSA YANG PEDIH KERANA MEMPERMAINKAN BIAH DENGAN ALLAH.BERSIAP SEDIALAH KAMU!!

fiqry_ma said...

mohon copy dalam blog saya..tulisan yang sangat baik...

Anonymous said...

nak bersatu Pas dan Umno atas dasar apa?? atas dasar bangsa atau agama?? jika nak bersatu atas dasar agama maka ubah lah perlembagaan dlm Umno uspaya selari dgn ajaran Islam dan bukan lagi perlembagaan ciptaan Lord Reid.. jika Umno tu islam, bagi salah satu perlembagaan dlm Umno yg terang lagi nyata mereka memperjuangkan Islam dan akan mengangkat martabat agama ketempat yg sepatutnya.. dah 54 tahun pegang tampok pemerintahan tapi masih berdolak dalik tenteng perlaksanaan hukum Islam.. apa pulak hukum bagi golongan yg mcm ni?? munafik??

wirdanie.blogspot said...

Alhamdudillah,time kasih saudara Rahman ats info yg sgt brguna!!Terima kaseh kerna telah mambuka mata&hati kami ttg kebenaran yg sbnrnya!!!Allahu Akbarrrrr!!!!!!

Anonymous said...

masalah wahabi ialah menggunakan hadis tidak kena konteks, masa dan keadaan..oleh itu bagi mereka demokrasi tidak boleh pasal akan tukarkan pemimpin...depa tak sedar demokrasi dgn peti undi juga adalah satu kaedah teguran...jika tidak, takkan lepas kalah banyak pd 2008, UMNO konon2 nya nak berubah..itu kan satu nasihat atau teguran atau mungkin berlaku penukaran kerajaan?

Teguran adalah berjumpa dengan pemimpin 4 mata, bukan cara demonstrasi, bukan cara "mengundi".

Kalau betul cara tu, dah 50 tahun PAS perjuang takda apa pun dapat.

Berapa byk masjid PAS buat? Pelacur pun lepas 20 thn masih byk di keliling Kota bharu dan tak jauh dr bangunan MPKB.

Yg lebih haru, peguambela kes murtad diantik sebagai peguan kerajaan negeri selangor oleh PKR.

Mcm mana ni?

Anonymous said...

tuan juga tidak paham tahalluf dengan wala kot..jadi masih lagi nak menyalahkan PAS kononnya dengar cakap DAP..yg masalahnya, UMNO yg dominan dlm BN, masih wala kepada MCA dan MIC ttg isu judi, arak, hudud.

Wala' UMNO pd MCA n MIC?

Tu DEB, hak istimewa melayu, duit pembayar cukai yg kebanyakan dr org bukan islam digunakan utk support jabatan agama Islam, buat masjid, buat program dakwah.

Wala' PAS kepada DAP, disergah pasal arak di selangor, hassan Ali tepuk bahu Ronnie Liu dgn mesra.

Wala' PAS kepada PKR, peguam kes murtad Lina Joy dilantik sebagai peguam kerajaan negeri selangor.

Tahalluf ke tohollol?

Anonymous said...

PAS tidak menghukum hudud kpd mat sabu (walau betul sekalipun tuduhan itu) kerana UMNO sebagai kerajaan pusat tidak menukarkan perlembagaan terutamanya bidang kuasa mahkamah syariah kepada hukuman had.PAS tidak sebodoh itu menjalankan hudud tak tentu pasal seperti pendokong fahaman wahabi di afganistan i.e., taliban.

Walaupun PAS tak boleh jalankan hukum 80 kali sebatan ke atas Mat sabu, tapi ada frasa di bwh hukum 80 kali sebatan tu.

Org yg menuduh palsu tanpa cukup saksi tersebut, HARAM ambil kesaksiannya dan org itu dihukum fasiq.

tetapi mat sabu terus menerus diangkat sebagai pemimpin PAS, selepas kes Anwar menjadi Naib presiden, pernah bertanding sebagai Timbalan presiden.

Inilah hipokrasi PAS, tak percaya kat Hukum sendiri bila kena btg hidung.

Bila nak isytihar Mat Sabu tu fasiq dan kesaksiannya haram diambils elama2nya?

Rujuk buku pasal Qazaf dr Haji hadi.

Anonymous said...

Sejarah lampau di turki atau di serata dunia islam menunjukkan sufi adalah pengaruh terbesar di dalam kemajuan dan keluasaan empayar islam...syeikh2 tarekat lah menjadi tempat berkumpulnya semula umat islam setelah habis dilanyak tentera mongul..termasuk pengaruh sufi adalah pada kerajaan melayu melaka...

Hg tak mengaji tawarikh Islam sampai habis.

Ibnu taymiyyah tu lawan habis2 Mongol tu apa pula cerita? Masa itu ulama2 sufi sibuk dok kenduri sama2 dengan anak cucu Genhis khan dan apabila Ibnu taymiyyah tidak bersetuju dengan hukum Yazan oleh anak cucu Genghis Khan, ulama2 sufi tak mahu duduk dekat, takut kononnya kotor dengan darah pancungan Ibnu taymiyyah kalau dia kena pancung.

pengaruh sufi spt wahdatul wujud smua ini diisytihar sesat oleh kerajaan Acheh dan ulama syiah seperti Abdul baqir al majilisi di Iran mengatakan bhw aliran sufi adalah alat Syiah utk menyusupi ASWJ supaya org memuja keturunan Ali dan membangkitkan kebencian kpd para sahabat.


wahabi plak memang terkenal dgn penderhakaan terhadap turki uthmaniyah, menjahanamkan negara2 islam lain dgn gerakan al qaeda di yaman, afganistan, iraq dll..

Shariff Hussein yg Wahabi jatuhkan tu, mazhab apa?

tau tak, revolusi arab menentang Turki uthmaniyyah dikepalai oleh shariff hussein berpusat di hijjaz. Pengkhianatan Shariff hussein dibalas dengan tiga org puteranya dialntik sebagai raja di Jordan, Iraq dan Syria.

Faisal Ibnu Sharriff menandatangani perjanjian Faisal-Weiszmann yg menyokong kembalinya Yahudi ke Palestin.

Al Qaeda tu dihukumkan oleh Ben Bazz dan ulamak saudi sebagai KHAWARIJ.


gunakan hadis yg diambil dgn tidak bertalaqqi hanya dipetik dr laman2 web, buku2 tanpa syeikh lalu berani menghujahkan yg ASWJ adalah mereka, manakala golongan penegak umat islam dikatakannya assya'irah dan al maturidi bukan ahlus sunnah sebenar..mereka shj lah yg tidak bid'ah...kita yg majoriti umat islam adalah pembuat bid'ah..tu pasallah politik haram kata mereka..

Ambil hadith dr Al Albani kau tak sedar pulak eh?

Kalau sebut sahih muslim pun tak kenal,syarah sahih muslim pun tak tau, apa yg korang tahu ttg berguru hal2 ni?

kau tau tak, kalau guru2 besar aliran kau, bila datang bab pemimpin pun sama seperti "wahabi", HARAM lawan pemimpin selagi mana Islam dan bersolat.

Inilah akibatnya kalau tak mengaji.

Anonymous said...

Abbasiyah, umayyah ke, uthmaniyyah ke..itu kesultanan..mcm kita juga..lepas sultan mangkat, kita ganti...yg PAS lawan adalah bendahara atau kabinetnya..itulah yg kita masuk berpolitik..yg PAS tidak terima perkauman UMNO yg menindas..yg kaya esp org kaya UMNO ditolong lagi, itu masalahnya..kesultanan dijunjung kerana lambang taat setia kepada ulil amri...seorang pemimpin islam nombor satu dlm negara..dan juga lambang islam letak pada melayu yg dominan dlm negara ini.

Lawan bendahara maknanya lawan sultan juga. Itu sebab dalam surat rasmi kerajaan disebut urusan yg dipertuan agung tapi itu surat dr menteri, KSU dan malahan ketua pengarah. takde istilah taat sultan tapi buat samseng dengan pemimpin di bawah sultan.

Tidak wujud istilah ini melainkan org yg tidak ada ilmu pentadbiran dan org yg berkepentingan sempit.

pelik..guna hujah anjing jaga rumah dgn kedaulatan negara diupah...ini bukan masalah hero..ini jihad la..ke takde langsung perasaan nak berjihad untuk negara? apatah lagi untuk negara yg tanahnya ada 2 tanah haram.

Jihad utk apa mula2nya? utk pertahankan rakyat dan negara bukan?

Adakah pergi berunding utk damai tu boleh kita cakap..syeikh ini peluang nak berjihad?

kalau pencuri dalam rumah hang, bini kata panggil polis, hg kata tak nak, aku nak lawan nak berjihad jugak, itu bukan jihad namanya, itunya..sambung sendirilah..

cuba tanya tentera US kat saudi tu..dia apply law mana? Saud ke? undang2 tentera ke?

Aku kembalikan soalan hg tu sendiri kepada hang, depa pakai undang2 apa?

Anonymous said...

Masalah di sini adalah apabila kita bukan ahli-ahlinya untuk membincangkan perkara tentang hadis dan ayat Al-Quran. Bila org bukan ahli bercerita.. memang akan huru hara.

masalahnya apabila diberikan hadith dengan syarah dengan penjelasan ilmuwan, masih tak mau ikut.

bg gol ini, kalau dihidangkan perkara ugama yg sesuai dengan nafsu mereka, itulah pednapat yg sahih.

bang, tu sebab bukan senang nak masuk syurga. sebab manusia akan diuji oleh Allah dengan suruhannya yg tidak mengikut nafsu dan akal.

1. Bagaimana pemimpin boleh hidup kaya raya sampai anak bini dia sekali.. sedangkan rakyat dia ramai lagi yang hidup miskin.

Kalau puak kita dapat benda tu, kita tak pertikai pulak.

Anwar Ibrahim buat rumah 7 juta dekat segambut dalam, padahal tak kerja, takde gaji, takde kita tahu ada bisnes, kita tak pertikai.

sama jugak dengan Hj hadi, boleh pakai merc baru. kenapa kita tak guna ayat yg sama kepada mereka?

Akhirnya jikalau mereka jd pemimpin, kekcauan akan terus berlaku,sebab rakyat akan memberontak ke atas mereka pula.

Agama Islam adalah agama yang sempurna. Semua perkara Allah dah berikan guideline untuk kita dari perkara yang paling simple seperti makan dan minum sampailah ke cara pemerintahan sesebuah negara.

itu sebabnya, apabila merujuk hadith yg merujuk kepada bab pemerintahan, dilarang kita menentang pemerintah yg masih terang islamnya dan bersolat.

kenapa PAS tak rujuk bab pemerintahan dalam Islam.

Bila nak berpolitik rujuk demokrasi?

sila buka sahih muslim bab peemrintah, yakni bab yg kedua puluh dalam sahih muslim

Anonymous said...

Dari zaman sekolah dulu kita disajikan cerita tentang mukjizat para nabi. Nabi Ibrahim kena api tapi tak terbakar... Nabi Ismail disembelih tapi tak lut... Nabi Musa boleh belah laut.. tongkat jadi ular.. Nabi Muhammad keluar air dari celah jari... bercerita memang tak tentu arah. Tapi mukjizat yang ada depan mata kita taknak hargai. Kita hargai dengan buat Tilawah Al-Quran tiap2 tahun.

Bab taat pemimpin zalim yg sahih dr sahih muslim ini sama mcm cnth tuan berikan.

kalau tuan boleh beriman dengan kisah2 mukjizat para anbiya' yg ikut aqalnya tak lojik kenapa ada dolak dalih bab kepimpinan dalam islam yg mengatakan bhw sezalim mana pun pemimpin tu,s elagi mana masih islam, kita wajib taat kepadanya.

Prince of Persia said...

Itu sebab seperti yang saya katakan dalam post sebelum ni. Kenapa kita sibuk nak bercerita pasal "orang" dalam parti politik? Bila saya cakap pemimpin kaya, rakyat hidup miskin.. ada ke saya merujuk pada mana2 parti? Kalau kita terus-terusan bercerita pasal "orang" dalam sesuatu parti memang sampai mati pun tak abis cerita. Jawapan tipikal orang yang fanatik UMNO mmg mcm ni... seperti kita menegur kenapa kaya raya tapi rakyat miskin, dia takkan bagi jawapan. tapi dia akan mengelak cakap kalau kita jadi pemimpin pun kita akan jadi sama n tgk pemimpin PAS dll. Apa punya jawapan ni...

Seperti yagn saya katakan, lebih baik kita bercerita politik yang terang dan nyata daripada kita bercerita benda2 momokan yang kita dapat dari paper dan internet. Cerita org ni buat rumah 7 juta, org ni ganti kereta baru, org ni dapat projek berbillion2. Lepas tu buat pulak statement kalau org parti ni berkuasa pun dia akan buat benda yg sama. Kalau pembangkang dapat org melayu akan terjual la... apa la. Ini semua politik momokan. Kita ada dapat wahyu ke atau dah ada time travel machine ke sampai dah boleh ramal dgn tepat apa yang berlaku? mungkin penyokong fanatik parti ni (terutama UMNO la) semua kasyaf dah terlalu tinggi la sampai dah tau dah apa yang akan terjadi pada masa akan datang.

"sezalim mana pun pemimpin tu, selagi mana masih islam, kita wajib taat kepadanya."

Konteks masih islam di sini adalah sangat subjektif. Kena tgk pulak dari persepktif orang yang bercakap. Nak kena terangkan jugak adakah "islam" tu cukup sekadar sembahyang je eh? Ini bermaksud janji pemimpin tu sembahyang tapi kalau
keje dia main dengan pempuan sini sana,
minum sampai mabuk hari2, menganiaya org demi survival politik,
menyonglap semua hasil negara untuk kepentingan keluarga,
bini pun tak reti jaga,
duit rakyat semua dihabiskan untuk kepentingan diri dan keluarga di mana rakyat ramai lagi melarat, Islam dipandang hina oleh orang bukan islam malah menambahkan lagi dengan momokan hukum Islam keje nak potong tangan orang dan rejam org sampai mati..
pendek kata walau apa pun yang dibuat ... tak boleh la kita nak melawan? Dan ingin saya tekankan kan di sini statement saya di atas bukan merujuk kepada mana2 parti atau individu. Jika tuan fanatik sangat dengan UMNO.. anggaplah semua perkara tu pemimpin PAS yang buat. Adakah begitu pandangan tuan bahawa walau apa kejahatan yang dibuat jika dia masih "islam" kita harus taat? Mohon jelaskan konteks "masih islam" di sini kerana saya memang tak faham.

Anonymous said...

mamat wahabi @ pendokong albani, ben baz and the geng masih tak faham ape itu demokrasi...baiah kepimpinan setiap 5 tahun sekali...abis atau cukup penggal, kan ke pemimpin tu turun untuk dimesyuaratkan semula (melalui undi) untuk mandat yg baru...apa plak yg memberontak atau menjatuhkan pemimpin itu?

siapa plak yg tak kenal albani..memang sorang mamat semalam petik hadis dr mr albani..seprti biasa la, ditashihkan oleh albani...ye la, ulama salaf la katakan..hadis itu juga menunjukkan tiada ketaatan atau kecenderungan pd pemimpin zalim, jadi bila nak renew perkhidmatannya kita tukarla yg lebih menepati kehendak hadis ttg solat tu dan apa yg allah firman kan ttg solat itu mencegah perbuatan mungkar, solat yg berkekalan dsb.

berkaitan dgn sufi...sufi itu bukan sedap tekak kau je nak kutip ape ape org lain cakap...banyak ulama2 besar ahlus sunnah ini memakai pakaian tasauf, berjuang dan berjihad..tak usah hendak berbahas ttg wahdatul wujud, org tak merasa dia tak tahu...

dan sejak bila plak ahli2 sufi memuja ahl bait? tak pernah pun..yg lahir dari zikir, tak lain dan tak bukan membawa kepada allah, bukan pada mursyidnya apatah lagi pada ulama2 spt albani ben baz dsb nya.

Anonymous said...

http://salafytobat.wordpress.com/2009/03/05/al-bany-wahaby-muhadits-sesat-tanpa-sanad/

Anonymous said...

Konteks masih islam di sini adalah sangat subjektif. Kena tgk pulak dari persepktif orang yang bercakap. Nak kena terangkan jugak adakah "islam" tu cukup sekadar sembahyang je eh? Ini bermaksud janji pemimpin tu sembahyang tapi kalau

Selagi mana bersolat, kalau mengaku umat muhammad tak perlu tanya banyak. Taat saja.

mcm basuh kencing berak, tak perlu tanya berapa liter air baru tak najis. nabi kata basuh, basuh.

Jawapan tipikal orang yang fanatik UMNO mmg mcm ni... seperti kita menegur kenapa kaya raya tapi rakyat miskin, dia takkan bagi jawapan. tapi dia akan mengelak cakap kalau kita jadi pemimpin pun kita akan jadi sama n tgk pemimpin PAS dll. Apa punya jawapan ni...

Bukan sekadar miskin, malah rampas harta dan mencambuk belakang pun selagi mana dia masih bersolat, kita kena taat.

Kalau tak nak percaya, mcm kisah nabi Isa diangkat ke langit, tanya balik iman tu kat mana.

Kita ada dapat wahyu ke atau dah ada time travel machine ke sampai dah boleh ramal dgn tepat apa yang berlaku? mungkin penyokong fanatik parti ni (terutama UMNO la) semua kasyaf dah terlalu tinggi la sampai dah tau dah apa yang akan terjadi pada masa akan datang.

Nabi dah bg petunjuk, mcm hukum hudud juga, kita boleh beriman dan percaya, dan pasti bhw hukum ini walaupun keras tapi hukum ini adalah utk kesejahteaan umat.

tapi ya la, hanya pencuri saja takut dengan hukum hudud samalah mcm hukum taatkan pemimpin, org yg menderhaka kepada pemimpin saja yg terkencing.

duit rakyat semua dihabiskan untuk kepentingan diri dan keluarga di mana rakyat ramai lagi melarat, Islam dipandang hina oleh orang bukan islam malah menambahkan lagi dengan momokan hukum Islam keje nak potong tangan orang dan rejam org sampai mati..

kalau nak kira Islam diapndang hina, bila tanya semua org luar negara, mereka kata Malaysia negara Islam terbaik.

Org cina india hg dah buat statistik ke, Islam ni org pandang hina sebab UMNO?

tapi org takut psl Al Qaeda, sampai nak pergi US ke negeri2 barat pun susah.

jadi, pandangan yg beri islam ini hina siapa yg berikan? Bukankah pd PAS?

Jika PAS bubar dan semuanya berakwah kepada pemimpin dan sedarkan bahawa hukum hudud wajib laksana, tentu tidak wujud momokkan tersebut.

Disebabkan PAS menggunakan hududlah, wujud fitnah ini kepada Islam. Cuba bygkan PAS takda, tiada fitnah thdp Hudud.

Ingat berapa ramai tok guru yg masuk PAS dalam tahun 60-an, 70-an, hatta 80-an. Hatta Tokwan pak lah masuk UMNO.

Adakah begitu pandangan tuan bahawa walau apa kejahatan yang dibuat jika dia masih "islam" kita harus taat? Mohon jelaskan konteks "masih islam" di sini kerana saya memang tak faham.

jawapan saya mudah, Najib tu ugama apa? Anta nak jawab apa?

Mahathir tu ugama apa? Anta nak jawab apa?

Mudah.. jika anta jawab ikut sekam jawapan ana, ana tak perlu soal lebih..

Anonymous said...

mamat wahabi @ pendokong albani, ben baz and the geng masih tak faham ape itu demokrasi...baiah kepimpinan setiap 5 tahun sekali...abis atau cukup penggal, kan ke pemimpin tu turun untuk dimesyuaratkan semula (melalui undi) untuk mandat yg baru...apa plak yg memberontak atau menjatuhkan pemimpin itu?

Mamat yg kutuk al albani tapi bila terdesak amik hadith ditahkikkan oleh Al albani.

katakanla ..katakanla.. kita terima apa yg ditulis di atas itu benar (ana tak kata benar pun..tapi katalaa), ana nak tanya kalau katakanlah apa jadi kepada org yg keluar dr kepimpinan tu kalau mati sebelum pilihanraya? Sebelum bai'ah tu tamat?

Ingat asal sejengkal sahaja keluar dr ketaatan sudah dikira mati jahiliyyah, ini buat tamrin, buat usrah, buat gerakan bwh tanah, kutuk kerajaan, hasut benci kerajaan.

Apa nasib org itu kalau mati sebelum tamat bai'ah tu ikut hadith ana bg?

Anonymous said...

siapa plak yg tak kenal albani..memang sorang mamat semalam petik hadis dr mr albani..seprti biasa la, ditashihkan oleh albani...

Masalahnya, ye la kalau dah tolak al albani, hadith2 yg disahihkan oleh Imam Muslim pun tak nak terima apa kehal?

Imam Muslim tu wahabi ke ikut geng2 ahbash ni?

ye la, ulama salaf la katakan..hadis itu juga menunjukkan tiada ketaatan atau kecenderungan pd pemimpin zalim, jadi bila nak renew perkhidmatannya kita tukarla yg lebih menepati kehendak hadis ttg solat tu dan apa yg allah firman kan ttg solat itu mencegah perbuatan mungkar, solat yg berkekalan dsb.

Jadi apa sempadan org itu tidak zalim?

Kalau ikut artikel rahman kadir ni, PAS pecat prof zaki tanpa panggil bicara dan dalam masa 24 jam. jadi janganlah undi PAS, mesti lawan habis2 PAS pasal zalim kan?

Kalau ikut artikel kat atas jugak, budak2 kena tahan seminggu tak bagi mkn, tak bg mandi, tak bg tidur cukup, bukankah itu zalim? Jadi, PAS ni tak boleh pakailah kan?

Kalau PAS boleh redha org2 dia sapu projek di universiti Malaya mcm si rahman kadir ni cakap, jadi zalim ke tak PAS ni?

Kalau hang cenderung jugak kepada PAS, makna hg zalim la kan?

Sembahyang jenis apa kan kalau prinsip nak panggil org bicara,kacau mahasiswa belajar, sapu projek tanpa hak itu pun tak boleh tunai?

Tlg jawap?

Anonymous said...

berkaitan dgn sufi...sufi itu bukan sedap tekak kau je nak kutip ape ape org lain cakap...banyak ulama2 besar ahlus sunnah ini memakai pakaian tasauf, berjuang dan berjihad..tak usah hendak berbahas ttg wahdatul wujud, org tak merasa dia tak tahu...

Sedap suka aku lah, sebab aku ada fakta dan bukti, org tak merasa tak tau tu bukti ke? sami kat tokong tu kalau guna alasan dan "bukti" kau, habis tok2 sufi masuk Buddha sebab rasa maghfiratul Buddha...

Bila aqidah tak betul, tu pasal berjuang pun tak kesampaian. Kenapa di zaman sahabat dan tabi'in di zaman 3 abad yg awal, Islam boleh sampai ke sepanyol, dan ke china?

kenapa di zaman sufi, org Islam tertindas, lawan pun asyik kalah? Apa pasal? Sebab bila mintak kpd Allah, Allah tak tgk sebab aqidah tak betul.

kaji balikla brader, apa pasal Islam dok asyik kalah di abad2 di mana sufi kuat? Mongol sapu Islam zaman siapa? belanda mudah sapu Indonesia, islam jenis apa? dok seru wali2..

Kajilah balik.. err tak merasa tak tau kan?

Anonymous said...

dan sejak bila plak ahli2 sufi memuja ahl bait? tak pernah pun..yg lahir dari zikir, tak lain dan tak bukan membawa kepada allah, bukan pada mursyidnya apatah lagi pada ulama2 spt albani ben baz dsb nya.

Kami lagi la tak pernah sebut tok guru kami dalam zikir, kami pakai apa zikir dalam hadith saja.

Kami boleh tolak pendapat al albani ke ben baz ke ibn taymiyyah ke, selagi mana sapa2 boleh bg hujah yg sahih, check sanad hadith, check rawi dan sebagainya. kami takda masalah, tapi bawa dtg hujah.

Yg cakap psl ahlul bayt ni adalah ulamak syiah yg perkenal pukul2 badan di Iran masa hari asyura, check baliklah zikir hangpa time maulud, time berzanji semua.

Cuba tgk balik tariqat hangpa, ada yg percaya Tok guru terima zikir straight dr Nabi, ada yg syeikh bg dr qubur. Macam2, nabi suruh buat pun tak setel, istighfar 70 kali kurang2 pun tak buat, solat malam pun tak buat, witir jgn kata la, buat yg nabi confirm suruh buat pun tak lepas, tapi mai bab zikir 4000 kali la, apa la, yg tu suka pulak..

Anonymous said...

JANGAN MUDAH MENYERAH KALAH DENGAN KEPALSUAN MAKLUMAT YANG DI SIARKN DISINI.MOGA2 ORANG YANG DI TARBIAH TIDAK MELANGGAR BIAH MEREKA KEPADA ALLAH S.W.T.MUDAHAN MEREKA YANG MELANGGAR JANJI MERASAKAN AZAB SEKSA YANG PEDIH KERANA MEMPERMAINKAN BIAH DENGAN ALLAH.BERSIAP SEDIALAH KAMU!!

Inilah cara org PAS, sapa langgar bai'ah dia, kena laknat..

tapi ada hati kata maklumat diberi rahman kadir tu palsu.. kalau palsu apasal dia ungkit pasal bai'at?

Anonymous said...

sejarah islam kau tentang wahabi agaknya mula lepas perang dunia pertama ke? yg wahabi memberontak terhadap turki pd kurun ke 18 dan 19 atas dasar wahabi shj lah yg islam dan yg lain2 kafir tu lupa ke? oh..kalu wahabi lawan pemerintah, siap bunuh berapa byk umat islam atas alasan buat bid'ah, boleh plak? yg kita nak berdemokrasi, dikatakan khawarij dan nak menjatuhkan pemimpin...ini gila ke ape??

aku harap ramai la yg ikut cakap kau supaya berjihad di kemudiankan..dan seruan berjihad dikatakan cuba tunjuk hero..lebih elok cari kafir harbi tolong kita...agak2 takde firman allah ke pasal jgn ambil org kafir sebagai pelindung?

Prince of Persia said...

Tuan,

Daripada jawapan yang tuan berikan saya lebih teruja untuk berkongsi buah fikiran dengan tuan. Masalahnya di sini tuan lebih banyak tidak menjawab soalan saya.. Tuan lebih banyak mengalihkan subjek dan nak bantai orang. Tuan memberi kiasan pun tak bertepatan dengan soalan yang saya berikan. Takpelah.. rasanya tuan mmg nak mengelak dari jawapan “direct” kot.

Jika tuan berpendapat “masih islam” adalah begitu, maka memang tidak akan berlaku pertukaran kepimpinan sampai bila2 la. Janji pemimpin tu nama dia islam kita kena sokong. Tak kisah la perangai dia kadang2 tu lagi teruk dari yahudi dan kafir. Islam tu bukan hanya pada nama tuan. Kita ada rukun islam dan rukun iman. Rukun Islam mmg senang nak dapat… tapi bila masuk bab Rukun Iman tu silap2 yang pertama tu pun kita tak dapat. Iman tu bukan main cakap. Main cakap je percaya Allah dan Rasul. Tapi yang islam nya Cuma bab sembahyang. Yang wajib ni bukan sembahyang puasa je,, berbuat baik sesame manusia pun wajib, menghormati ibu bapa dan orang lebih tua pun wajib, menjadi pemimpin yang adil pun wajib, memilih pemimpin yang betul2 layak pun wajib, berjihad ke jalan Allah pun wajib. Banyak lagi perkara yang wajib kita buat tuan.

Dan jika konsep “masih islam” tuan itu diketengahkan, maka pilihanraya yang akan datang ni, memang tidak akan ada berlaku pertukaran kuasa ke atas negeri2 dalam Malaysia. Di negeri Kelantan, Selangor, Kedah memang akan kekal la PR yang memerintah kerana wakil rakyat kat situ pun islam jugak. Takde beza dgn UMNO. Kalau org tak sokong maknanya dah derhaka pada pemerintah la tu. Sebab kita ada pemerintah di peringkat pusat dan juga negeri. Mana satu kita nak ikut? 2-2 islam? Sudah tentu tuan akan cakap pemerintah di peringkat pusat yang lebih penting. Justifikasinya kerana tuan adalah seorang yang fanatic UMNO. Jika begitu apa kata strategi untuk UMNO menang adalah meletakkan semua calon wakil rakyat di seluruh Malaysia orang islam. Sebab jika UMNO memilih wakil rakyat yang bukan islam, ini dah kategori menganiaya kerana org islam di kawasan tersebut terpaksa memilih org bukan islam untuk menjadi pemimpin. Saya rasa cadangan ini boleh disuarakan kepada Presiden.

Tuan menuduh PAS yang memburukkan Islam. Saya pun tak tak tahu dari mana tuan dapat statistik ni… seperti yang saya katakana dalam post sebelum ini, seburuk-buruk PAS walaupun pelbagai tuduhan yang betul atau pun tidak, sekurang-kurangnya PAS ada juga niat untuk meletakkan Islam itu di tempat yang sepatutnya. Ada jugak niat nak mengharamkan penjualan arak dan judi. Walaupun bergaduh dalam PR tentang perkara tu. Sekurang-kurangnya Nampak usaha untuk ke arah tu. Berlainan dgn UMNO yang memerintah selama ni takde sedikit bayangan pun menuju ke arah tu. Lagi bila kes haramkan loteri, UMNO langsung taknak sokong PAS kea rah merealisasikan idea tersebut. Orang cina yang bukan islam pulak siap sokong PAS haramkan loteri. Kenapa bila perkara yang memartabatkan islam mcm ni… perbezaan parti menjadi penghalang? Adakah kita takut sangat dengan rakan pakatan kita (MCA, MIC dll) untuk menyatakan pendirian kita?

Tuan membayangkan jika PAS tiada, senang lah semua. Kenapa tuan tidak bayangkan UMNO tiada? Pelik la… kenapa kita asyik nak menuding jari suruh org. Kenapa kita tak buat?

Tuan, kita sebagai orang islam bila nak bercerita bab politik ni, cuba kita jangan bercerita berdasarkan parti. Cuba kita bercerita berdasarkan persamaan kita.. Cuba kita melihat dari perspektif kita ni sama2 orang islam, sama2 orang melayu dan sama2 orang Malaysia. Saya rasa jika kita melihat dari ketiga-tiga perspektif ni pun,,,, tak ada satu pun yang akan melihat apa yang UMNO/BN laksanakan adalah berada di landasan yang betul.

Anonymous said...

tuan wahabi...tuan tidak langsung menyedari yg sufi itu bukan mulanya pada abad kemudian dalam islam..imam hasan al basri itu juga seorang sufi, imam syafie, imam jafar as siddiq ra, ibrahim adham, adalah antara yang memakai pakaian tasauf..sultan nurudin zinki, salehudin al ayubi yg membuka palestin dan peperangan salib, sultan murad yg melebarkan empayar turki sehingga ke warsaw, balkan dan ke timur, sultan muhammad fateh yg membuka istanbul juga di atas jalan kesufian, perluasan kerajaan mongol islam di india oleh aurangzeb, sape ni kalau bukan orang2 yg di atas jalan sufi yg benar...usahkan di timur tengah, cuba tuan wahabi membaca kisah sejarah Banten, antara syeikh yusof dgn sultannya melawan belanda, kisah naiknya pengaruh kerajaan melayu melaka semasa sultan mansur syah, juga kisah serangan siam yg kedua terhadap melaka yg tiba2 dibatalkan, bagaimana pula dengan perluasan kuasa dan persaingan dgn belanda oleh sultan agong di mataram, sultan hasanudin di makasar, kisah syeikh raja haji, syeikh abdul samad al falambani menentang pihak kuffar ...semua kerajaan islam di nusantara ini naik dan gemilang bersama didikan tasauf dan duduk di atas jualan tariqah, atau tasauf amali..bukan cerita hadis bersepah2 tapi tidak diamalkan.

timurlank pemerintah mongol islam di iran yg menjadi lagenda itupun sangat cenderung hatinya kepada tariqah naqsyabandiah walaupun dia seorang syiah imamiyah.

jatuhnya kerajaan islam adalah kerana pemerintahnya ikut nafsu terhadap harta, kemewehan dunia, perempuan dsb...dan disokong pula oleh penghujah hadis yg tersebut secara melulu..dan ilmu memperkuat jiwa pula dihukum sesat, bid'ah, mundur, dan mcm2 lagi lebel...sehinga bila kosong manusia dari mengingati allah berterusan zahir dan batin, datanglah musuh2 zahir (kuffar) dan batin (setan, nafsu, dan rasa puak dia je islam) dan menguasai kita.
janganlah tuan wahabi menjadi tidak keruan hendak membelasah pukul rata kepada tasauf atau sufi, tuan tidak kenal musuh tuan sendiri..bila masa pulak tariqah muktabar yg mengambil zikir dari kubur? atau mewiridkan nama mursyidnya..dan siapa kata orang di atas jalan sufi tidak bangun bertahajjud? tidak bersolat sunat? tidak beristigfar? mereka tak perlu hebohkannya..memang pada mata tuan wahabi, mereka ini mcm org jahil agama..cuma jika tuan bersahabat dengan mereka, saya doakan tuan juga merasa apa yg mereka rasai...ingat ye tuan, tuan boleh buat2 takut pada allah..tapi perasaan tu takkan lama...takkan sama orang yg mendengar tentang salji dengan orang yg merasa salji itu sendiri.

satu lagi ye tuan..apa yg dialami oleh seorang salik adalah di atas ayat2 al quran serta hadis2, lalu mereka yakin dengan sempurna...cuma mereka sama seperti majoriti ahlussunnah memakai atau berinteraksi dengan hadis itu mengikut konteks...btw, tahalluf antara PAS dgn DAP dan PKR adalah dgn perbincangan panjang lebar dgn ulamak2 dunia termasuklah syeikh yusof qardawi (prof ni pun puak tuan tak pakai kan..maaf ye)

Anonymous said...

tuan wahabi...bilamasa plak berakidahkan dengan fahaman wahabi yg islam naik? lagi jadi mat taik US adalah kan...jangan nak kata yg fahaman wahabi itu pegangan salafussoleh..pasal kalau dibincangkan pun, kita tahu ke mana kita akan pergi.

yg disumbangkan wahabi, terkini adalah menggemparan umat islam di malaysia yg tak boleh nikah kat masjid..selain dari mengeksklusifkan ahlussunnah pada mereka shj.

Anonymous said...

berkaitan soalan tuan ttg mati sebelum tamat penggal...kan diberitahu dr awal lagi, pemimpin yg dimaksudkan sebenarnya dlm konteks kita dgn negara raja berpelembagaan..raja atau agong itulah amirul mukminin kita..PM dan kabinetnya itu boleh ditukar ganti...dan kita tidak menyalahi pun hadis tadi..cuma tuan yg tak paham2 nak jugak kata PM tu pemimpin islam spt maksud hadis...saya ingat apakata tuan glamerkan hadis ini dalam utusan...silap2 ramai ulamak yg akan senyum sedekah kang.

Anonymous said...

ada pihak yang kurang memahami antara PAS dengan ahli PAS..yang ditentang olah PAS adalah UMNO tu sendiri dan bukan ahli UMNO..dasar UMNO tu, takkan tak paham2...sapu projek, tak kira ahli pAS ke UMNO ke memang salah dan zalim..ahli PAS atau ahli UMNO tindas orang lain ttp zalim..yg kita lawan dasar menindas yg zalim tu..yg tidak ikut kehendak islam tu.

dan aku cukup terkejut kau boleh katakan hudud tak menjadi fitnah jika PAS tak gunakan hudud...abis, sape yg nak buat ni????

UMNO ke? cuba kau cek sikit statement2 yg dibuat oleh pemimpin2 UMNO dari dulu sampai sekarang, ada rasa2 nak buat hudud? kalau PAS tak gunakan hudud, alamat rakyat malaysia tak tahu pentingnya hudud seperti yg dialami pada era 50 ke 70 an dahulu..sekurang2nya, sekarang ramai dah tahu hudud itu hukum allah...dan kita dapat jugak melihat segolongan yg bersolat tapi masih memandang tidak pentingnya hukum allah dilaksanakan.

Anonymous said...

pertama-tamanya saya ingin mengucapkan tahniah kerana saudara telah berjihad di jalan Allah..di sini saya ingin menyebut kepada saudara bahawa saudara perlu bersabar dengan segala ujian yang ditempuhi.dalam kita memperjuangkan islam sememangnya terdapat pelbagai halangan.ketika zaman Rasulullah sendiri pn terdapat halangan yang lebih besar untuk untuk menyebarkan islam kepada seluruh ummatnya daripada halngan yang saudara hadapi sekarang...terlebih dahulu,saya ingin berpesan kepada saudara bahawa janganlah saudara berprasanga buruk terhadap PAS kerna semata-mata saudara yang tidak dilayan sebegitu buruk oleh PAS seperti yang saudara luahkan...saya sebagai manusia juga tau perasaan saudara yng jika diperlakukan sebegitu rupa..manusia boleh berubah..mungkin PAS telah melakukan kesalahan..pas boleh berubah.kenapa saudara berkeras hati ingin menghentam pas?sedangkan saudara sendiri tau yang Rasulullah kita boleh sabar dengan apa yang diperlakukan oleh orang musyrikin yang jauh lebih besar ujian yang dihadapi Rasulullah.kita boleh mencontohi Rasulullah.why not saudara?pasal layanan yang diberikn mungkin ia satu bentuk ujian kepada saudara untuk menunjukkan taat setia saudara kepada PAS..WALLAHU'ALAM.........

Anonymous said...

sejarah islam kau tentang wahabi agaknya mula lepas perang dunia pertama ke? yg wahabi memberontak terhadap turki pd kurun ke 18 dan 19 atas dasar wahabi shj lah yg islam dan yg lain2 kafir tu lupa ke? oh..kalu wahabi lawan pemerintah, siap bunuh berapa byk umat islam atas alasan buat bid'ah, boleh plak? yg kita nak berdemokrasi, dikatakan khawarij dan nak menjatuhkan pemimpin...ini gila ke ape??

Mudah saja jawab perenggan ni, Nejad tu bwh othmaniyyah ke?

Nejad tidak di bawah Othmaniyyah. Hang kaji balik, lepas ibrahim pasha lawan wahabi di nejad, Ibrahim pasha berontak lawan Turki selpeas Perang Greek-Othmaniyyah.

Yg dok berontak lwn othmaniyyah ni "ASWJ" jugak.

Anonymous said...

aku harap ramai la yg ikut cakap kau supaya berjihad di kemudiankan..dan seruan berjihad dikatakan cuba tunjuk hero..lebih elok cari kafir harbi tolong kita...agak2 takde firman allah ke pasal jgn ambil org kafir sebagai pelindung?

Betul, ada ayat Allah ttg jgn ambil akfir sebagai pelindung, tapi Allah juga tidak haramkan muamalat dengan org kafir.

Kan itu PAS guna utk kerjasama dengan DAP lawan UMNO?

UMNO tu bukan Islam ke?Lawan UMNO tu jihad ke?

Anonymous said...

Rukun Islam mmg senang nak dapat… tapi bila masuk bab Rukun Iman tu silap2 yang pertama tu pun kita tak dapat. Iman tu bukan main cakap. Main cakap je percaya Allah dan Rasul. Tapi yang islam nya Cuma bab sembahyang. Yang wajib ni bukan sembahyang puasa je,, berbuat baik sesame manusia pun wajib, menghormati ibu bapa dan orang lebih tua pun wajib, menjadi pemimpin yang adil pun wajib, memilih pemimpin yang betul2 layak pun wajib, berjihad ke jalan Allah pun wajib.

jadi adakah anta nak katakan org yg tak puasa itu kafir? lawan mak bapak tu kafir? Tak pegi haji tu kafir?

hati2 bab nak keluarkan dr Islam, bukan mudah nak keluarkan seseorg itu dr Islam.

Kaji balik kisah saidina Ali, hanya kerana akur dengan majlsi tahkim, keislaman menantu Nabi ini dipertikaikan, mahukah anda ikut jalan kaum khawarij?

Kalau ikut definis anda, periksa dulu "berapa" Islam diri anda?

Kalau org tak sokong maknanya dah derhaka pada pemerintah la tu. Sebab kita ada pemerintah di peringkat pusat dan juga negeri. Mana satu kita nak ikut? 2-2 islam? Sudah tentu tuan akan cakap pemerintah di peringkat pusat yang lebih penting.

Suruhan oleh menteri besar walaupun dia bukan kem yg sama dengan pemerintah di Pusat mesti dipatuhi dalam urusan pentadbiran tetapi jikalau suruhannya menyalahi mereka yg menjadi ulil amri kepada MB itu sendiri haram diikuti.

dengar sini, jika Anwar Ibrahim menjadi PM, maka ketaatan itu beralih kepadanya, begitu juga Hj hadi dan sebagainya.

Maka, UMNO pulalah yg derhaka jika terus menerus menentang kepimpinan yg baru.

ini stand dr sunnah, tidak terikat dengan fahaman politik.

seburuk-buruk PAS walaupun pelbagai tuduhan yang betul atau pun tidak, sekurang-kurangnya PAS ada juga niat untuk meletakkan Islam itu di tempat yang sepatutnya. Ada jugak niat nak mengharamkan penjualan arak dan judi. Walaupun bergaduh dalam PR tentang perkara tu. Sekurang-kurangnya Nampak usaha untuk ke arah tu.

Ttg statistik, tlg berikan statistik anda dahulu, tetapi itulah yg menyebabkan org Islam dalam keadaan payah dis erata dunia, berjalanlah kamu di serata dunia, utk tahu apa yg berlaku.

Anta pernah dgr matlamat tidak menghalalkan cara bukan?

kalau anta ingat nak Islamkan seseorg, katakanlah wanita bukan islam yg cantik tapi syaratnya kena tidur dulu dengannya, kalau test power, baru dia nak nikah dengan anta, dan masuk islam.

begitu juga dengan PAS, jikalau PAS berniat utk tegakkan Islam terutamanya dengan cara politik, maka rujuklah nas2 dalam Quran dan hadith ttg politik, jgn minta jawatan, jgn lawan pemrrintah, kalau jadi pemerintah kena adil nanti kena laknat Allah.

Niat yg baik tapi metod dan kaedahnya tak betul, maka apakah itu betul?

Niat nak halang judi, gunalah cara ulamak2 zaman dahulu, pergi jumpa pemerintah dan menegur bersetentang 4 mata. Ada pernah jumpa ulamak pergi demo? ulamak pergi angkat pedang?takda..

Anonymous said...

Berlainan dgn UMNO yang memerintah selama ni takde sedikit bayangan pun menuju ke arah tu. Lagi bila kes haramkan loteri, UMNO langsung taknak sokong PAS kea rah merealisasikan idea tersebut. Orang cina yang bukan islam pulak siap sokong PAS haramkan loteri. Kenapa bila perkara yang memartabatkan islam mcm ni… perbezaan parti menjadi penghalang? Adakah kita takut sangat dengan rakan pakatan kita (MCA, MIC dll) untuk menyatakan pendirian kita?

Kerajaan yg ada sekarang mengatakan bahawa judi dan arak adalah utk org bukan islam sahaja bukan?

Saya nak tanya, adakah dalam islam melarang org bukan islam utk berjudi dan minum arak?

dan ingat juga, inilah yg ditekankan oleh Hassan Ali berkenaan kenapakah PAS tidak haramkan judi, arak di selangor.

Sila beri nas kepada apa yg saya tulis di atas sebelum menulis.

Jawapan anda tentukan samada PAS selangor salah atau betul.

Saya rasa jika kita melihat dari ketiga-tiga perspektif ni pun,,,, tak ada satu pun yang akan melihat apa yang UMNO/BN laksanakan adalah berada di landasan yang betul.

Kita bercakap dr soal hukum, bukan main lojik.

Bila saya bw persepktif yg satu lagi, anda katakan bhw:"Pelik la… kenapa kita asyik nak menuding jari suruh org. Kenapa kita tak buat? "

Sedangkan di kelantan, yg bina masjid tu UMNO, TGNA kata kita jgn biasakan org manja dengan buat masjid kepada mereka.

Begitu juga dengan adanya jabatan ugama, masjid2, tabung haji, program2 ugama di TV, radio dsb, semua ini menggunakan duit pembayar cukai yg majoritinya adalah org cina yg kafir.

Jadi, apa yg PAS boleh buat? Apa PAS yg sudah buat?

PAS malahan mengizinkan peguam kes lina joy, menjadi peguam kerajaan negeri selangor.

bayangkan jika BN buat begini?

jadi, pikirlah, siapa yg brada di landasan yg betul?

pegang kuasa tak sama dengan komplen..pikirkanlah.

Unknown said...

Boleh juga dikatakan PAS berselingkuh dengan trinity bini Pakiam.

Anonymous said...

tuan wahabi...tuan tidak langsung menyedari yg sufi itu bukan mulanya pada abad kemudian dalam islam..imam hasan al basri itu juga seorang sufi, imam syafie, imam jafar as siddiq ra, ibrahim adham, adalah antara yang memakai pakaian tasauf..

mereka ini dinamakan oleh org mcm tuan sebagai ahli sufi, tetapi adakah mereka ahli sufi?

Jika tuan lihat hidup tuan2 guru "wahabi" tu juga adalah "sufi", ben baz semua hartanya diinfaqkan kpd faqir miskin. mereka juga tidak meninggalkan harta dan mati dalam keadaan amat sederhana.

mereka tidak berkata buruk kepada org, menjauhi fitnah, dan berkata yg haq.

Itu sebabnya, mereka digelar salafi-sufi oleh Sayyid Qutb atas sifat2 mereka tersebut.

mereka yg benar2 mengikut hukum-hakam akan berperwatakan seperti "sufi' kerana sering tazkiyytaun nafs. membersihkan jiwa, berzikir, mengingati Allah.

bukannya menggunakan ilmu utk menghalalkan yg haram dan mengharamkan yg halal.

semua kerajaan islam di nusantara ini naik dan gemilang bersama didikan tasauf dan duduk di atas jualan tariqah, atau tasauf amali..bukan cerita hadis bersepah2 tapi tidak diamalkan.

raja2 ini hanya mengikut ulamak, jikalau ulamak itu dr ahlul hadith, maka ikutlah mereka itu ahlul hadith, jikalau ulamak itu dr kalangan ahlil bid'ah maka jadilah mereka itu ahlul bid'ah.

seperti timurlenk yg anta katakan, dialah yg membina tugu2 dr tengkorak2 yg dipancung.

Lihatlah sejarah nusantara, benar ada di antara yg saudara katakan berjihad melawan belanda tetapi masih mengamalkan budaya dan resam hindu, ingatlah permulaan perang paderi, mereka menggunakan sistem adat dan menentang gol. ulamak. Jika ulamak2 membawa islam secara syumul, bersihkan aqidah, insha Allah kemenangan bukan sahaja medan tempur tetapi juga dr sudut aqidah.

begitu juga dengan ketenteraan Uthmaniyyah, cuba lihat mereka sampai ke warsaw, tetapi apa terjadi, mereka ditolak habis ke Anatolia. Albania, Bosnia masih Islam tetapi dijadikan komunis di awal abad ke 20. Jadi, bagaimana sufism dapat menyelamatkan umat?

Cuma kita doakan, adalah agar amalan mereka diterima atas hakikat mereka tidak mengetahui aqidah seperti mana aqidah mana hASSAN AL bASRI,Imam Syafi'e, imam ahmad ibn hanbal.

jatuhnya kerajaan islam adalah kerana pemerintahnya ikut nafsu terhadap harta, kemewehan dunia, perempuan dsb...dan disokong pula oleh penghujah hadis yg tersebut secara melulu..

Hati2 dengan perkataan anda, Rasulullah SAW berpesan, peganglah dua perkara ini yakni Al Quran dan sunnah nescaya kamu takkans esat.

Tapi tuan kata org pegang hadith ni tak ebtul..sufi ajar begitu kah?

Cuba tanya tuan2 guru sufi anda, apakah ajaran anta ttg taat kepada pemerintah?

Lihatlah sikap Ibrahim Adham, adakah dia akan memeaki hamun pemerintah seperti anda? Padahal org sufi takkan berkata buruk kepada pemerintah hatta org yg ebrlainan ideologi spt wahabi ke apa ke?

Jadi anda ini hanya sufi tempelan sahajakah?

Anonymous said...

memang sah mamat wahabi ni tak paham antara wala Umno dlm BN dan tahalluf antara PAS dan DAP, untuk jatuhkan BN.

berkaitan dgn wahabi dgn turki..maaf mereka bukan memberontak, tetapi memerangi khalifah umat islam turki uthmaniyyah di hejaz, oman bahrain, damsyik, karbala dll...dan juga menghasut pemberontakan dan berbaik2 dgn musuh khalifah islam, iaitu inggeris contohnya yg berlaku di Muscat.

ibrahim pasha memberontak atau hendak meluaskan kuasa kerajaan mesir sehingga ditakuti turki atau pihak inggeris yg lebih suka turki lemah ketika itu? mesir ketika itu masih ta'luk pada daulah turki dan kemudiannay terbukti berdamai.

hubungan US dgn Arab si saud tu muamalat ke pelindung..dgn siap ada kem tentera lagi?

Anonymous said...

bila pulak saya memaki pemerintah?

yg sahih, nabi tinggalkan adalah al quran dan ahlul bait ye...ikut hadis muslim, ahmad dan at tirmizi.

kami beriman dgn hadis...ttp hadis itu ada zahir dan batinnya...guna pada tempatnya.

bila pulak ahli sufi dan aswj atau pihak PAS menghalalkan yg haram dan mengharamkan yg halal?

Anonymous said...

mula2 tuan wahabi kata sufi meruntuhkan keagongan islam...tiba2 nak mengiyakan sambil mendakwa dakwi yg silap pasal sufi?

tuan, memang semua ulamak boleh dinisbahkan pada ahli sufi..cuma ahli sufi yg mengenal sesama mereka..samalah seperti puak wahabi mengenali puak2 mereka dan yg boleh diambil kesempatan seperti UMNO.

Anonymous said...

usah bercakap ttg akidah al asyarie dan al maturidi..supaya kita tak mempersoalkan akidah kamu @ wahabi..panjang perbahasannya nanti..kami tetap mengolongkan kamu sebagai golongan dalam ASWJ..

Anonymous said...

tambahan lagi...betul ke ulamak2 puak tuan tidak mengeji ulamak2 golongan majoriti ini?

timurlank yg saya petik itu, memang zalim..tetapi hati dia juga cenderung kepada jalan kesufian selepas menempuh kezaliman..

tuan, malu rasanya bila tuan menganggap kesufian itu menjatuhkan islam dan tidak bantu mempertahankan islam sedangkan terbukti dari keseluruhan sejarah islam, aswj memakai tasauf termasuk imam ibnu qayim dan berpegang erat dgnnya lah yg telah menyebarkan islam luas di muka bumi..mereka inilah yg tidak takut mati, serban dibuat dari kain kafan, zikir yg tidak putus2...dan mereka jualah penahan ancaman syiah, muktazilah, kristian eropah dll...dan jatuhnya bukanlah kerana berpakaian tasauf, tetapi adalah kerana cinta dunia di dalam hati mereka.

Anonymous said...

Anon April 7 2011 10:49 berkata:

"memang sah mamat wahabi ni tak paham antara wala Umno dlm BN dan tahalluf antara PAS dan DAP, untuk jatuhkan BN."

Yang tak fahamnya kamu...PAS kencing guna jargon kata Tahalluf terus beriman. Tahalluf apa bila Negara Islam digugurkan? Tak malu ke? DAP tahalluf tak pernah pun tarik balik atau gugur Malaysian Malaysia dia...Hina sangat ke Negara Islam? Hina lagi dari Malaysian Malaysia? Pasal isu arak kena sound dgn Ronnie Liu terus menikus...ni Tahalluf PAS? KuiKuiKui!

Jangan dok dabik dada yg PAS nak buat Negara Islam, nak buat Hudud etc... PAS sendiri dah nafi dah semua agenda ini.. Tak ingat apa Nizar kata di DUN Perak masa pegang jawatan MB pada Tajol Rosli? "Mana dia pada transkrip atau dokumen PAS yang kata hendak buat Negara Islam?" sambil senyum bangga dan disorak bagaikan johan oleh ADUN DAP kapiaq...

Dzulkefly Ahmad pun ckp Pas xda hasrat buat negara Islam. Dzulkefly Ahmad ni ketua pengarah penyelidikan Pas, pernah jd Amir Irc.

Takda niat nk ang...kat quran sunnah tertinggi pun, cuma nk ganti Umno saja.

Pas personality Dr Dzulkefly Ahmad yesterday was quoted by an online news portal as saying that “there is no way” for the party to establish an Islamic state in Malaysia.

“It remains as Pas’ policy and vision on our own, much like Parti Kead...ilan Rakyat and DAP’s which have their unique aspirations,” he added.

“We shall never enforce Islam, Islamic state or hudud through the back door,” Dzulkefly said.
He said given the demographic make-up of the country, it seemed that Pas’ vision was far-fetched for the time being, unless Muslims and non-Muslims helped them to achieve the required two-thirds majority in Parliament.

http://blog.drdzul.com/2011/02/02/the-endless-or-unending-islamic-state-question/

Dr Dzulkefly Ahmad kata mustahil utk buat negara Islam. Ini diambil dr blognya sendiri. Boleh baca full, saya dah taruh link.

Hudud and criminal laws (Qanun Jinai’yyah islamiyah), is less than 5% of the Syari’ah. But overblown, by none others than the Islamist themselves to provide ‘fodders’ for friends and enemies alike to make ‘hate speeches’ and reinforce negat...ive stereotypings on IS.

Dr. Dzul
February 2, 2011 11:32 pm

Hukum hudud dan jenayah Islam cuma 5% saja dr hukum Islam kata Dr Dzul Pengarah Strategik PAS pusat. Cuba pemimpin UMNO yg cakap? Berguling2la editor Harakah..

PAS telah menafikan dan menggugurkan hasrat Hudud dan Negara Islamnya demi kuasa. Kalau dia dominan takpe...tapi bila berkuasa nanti, Anwar dah kata dia PM, Kit Siang TPM, maybe Sabah jadi TPM 2, PAS? Hancur negara...
5% ni pun perintah Kelantan 20 tahun takleh nak buat...95% UMNO dah buat...

Anonymous said...

yang menjadi punca puak2 yg nak menyesatkan sufi yg benar adalah mereka tidak mahu menerima yg cara didikan tariqah kesufian adalah sama dengan cara nabi muhammad, penghulu kita mendidik para sahabatnya dengan teori dan amali...bukan menyalin sahaja apa yg dikata tanpa diasuh...masalah puak2 wahabi ialah mereka suka memetik ayat2 al quran dan hadis2 lalu dihujahkan sesuka hati mengikut fahaman mereka...dah macam khawarij pulak kan

Anonymous said...

"kami beriman dgn hadis...ttp hadis itu ada zahir dan batinnya...guna pada tempatnya"

Ini apa punya kesesatan la ni..Hadith ada zahir dan batin...Zaman sahabat dulu, bila turun sahaja firman Allah haramkan arak, sahabat terus pecahkan tong2 arak hingga diriwayatkan jalan2 Madinah merah dengan arak. Para sahabat takde pulak nak kaji arahan ini ada zahir dengan batin, takde tapi2, takde tanya berapa % alcohol yg kena haram...
Ingat ulamak2 Bani Israel bila Allah larang bekerja pada hari Sabtu, guna akal, letak pukat pada malam Jumaat, tak tangkap pun ikan pada hari Sabtu tapi raih hasil hari Ahad, Allah tukarkan mereka jadi kera. Jangan nak memandai2 buat hukum tanpa rujuk pada Rasulullah. Dah Rasulullah kata haram, haram sajalah...Haram lawan pemerintah selagi mana mereka bersolat, tak payah kaji solat dia diterima Allah atau tak..tak payah tanya hadith ni applicate utk dia ke tak. Haram tetap haram. Jangan nak memandai2 lebih dari Nabi..jadi kera nanti. :)
Jangan nak meninggikan pendapat atau suara lagi tinggi dari hadith Nabi SAW!

[1]
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

[2]
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya.

Al Hujurat:1-2

Anonymous said...

"bila pulak ahli sufi dan aswj atau pihak PAS menghalalkan yg haram dan mengharamkan yg halal?"

Jangan jadi buta. Kewujudan PAS itu sendiri tidak syarie sebab tidak ada satu nas Quran atau Hadith Nabi SAW yang mengizinkan jatuhkan pemerintah, merancang kejatuhan mereka, berkempen memburukkan mereka, mendedahkan keburukan2 mereka secara terbuka, mengaibkan mereka etc. Nabi suruh kekal taat walau mereka zalim, tak ikut sunnah, berhati syaithan, korup dan tindas rakyat.

1. Dari Hudzaifah Ibnul Yaman radliyallahu 'anhu berkata, bersabda Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam: “Akan datang sesudahku para pemimpin, mereka tidak mengambil petunjukku dan juga tidak melaksanakan sunnahku. Dan kelak akan ada para pemimpin yang berHATI SYAITHAN dalam jasad manusia.” Maka aku berkata : “Ya Rasulullah, apa yang aku perbuat jika aku mendapati hal ini?” Berkata beliau : “Hendaklah engkau mendengar dan taat pada amirmu walaupun dia memukul punggungmu dan merampas hartamu.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya)



2.Dari Auf bin Malik radliyallahu 'anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam : “Ketahuilah, barangsiapa yang di bawah seorang wali/pemimpin dan ia melihat padanya ada kemaksiatan kepada Allah maka hendaklah ia membenci kemaksiatannya. Akan tetapi janganlah (hal ini menyebabkan) melepaskan ketaatan kepadanya.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya)



3.Dari Adi bin Hatim radliyallahu 'anhu berkata, kami berkata : “Ya Rasulullah, kami tidak bertanya padamu tentang sikap terhadap penguasa-penguasa yang bertakwa/baik. Akan tetapi penguasa yang melakukan ini dan itu (disebutkan kejelekan¬kejelekan).” Maka Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda : “Bertakwalah kalian kepada Allah, mendengar dan taatlah kalian.” (HR. Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal)



4.Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhu, dia berkata bahwa Rasulullah shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda : "Barangsiapa yang melihat Amirnya berbuat sesuatu yang dia benci, maka hendaklah dia bersabar karena tidak ada seorangpun di kalangan manusia yang keluar dari sulthan sejengkal, kemudian dia mati atas perbuatannya ini melainkan dia MATI JAHILIYAH." (Bukhari 4/313 dan Muslim 3/1478)


Utk menghalalkan apa yg PAS sedang buat ini, hanyalah apabila diisytiharkan PM kita ini kafir...Adakah berani ko nak kata Datuk Najib kafir?

Anonymous said...

Ingat antara ciri2 kuat khawarij adalah melawan pemerintah dan mengkafirkan umat Islam. PAS konsisten buat benda nih...

Khawarij mengkafirkan pemerintah setiap zaman atas alasan tidak berhukum dgn hukum Allah. Saidina Ali dikafirkan oleh khawarij atas alasan berhukum selain hukum Allah dengan menggunakan Majlis Tahkim.

PAS secara konsisten mengkafirkan UMNO sehingga tahun 1993.

Tahun 1963 Dewan Ulama Pas Kelantan telah mengeluarkan fatwa menghukumkan orang Islam yang bekerjasama dengan bukan Islam sebagai kafir. Fatwa tersebut berbunyi: “Orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara menjadi kafir atau haram..”

Tahun 1978 Dewan Ulama Pas Kelantan dalam perjumpaan di Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan selepas Pas keluar daripada Barisan Nasional (BN) membangkitkan semula hukum kafir terhadap UMNO. Dewan Ulama Pas Kelantan itu menuduh UMNO kafir.
Tahun 1979 Tok Guru PAS di Pondok Pasir Tumboh, Kelantan, Haji Mustafa Abu Bakar mengeluarkan fatwa semasa berceramah di sebuah surau di Hulu Besut mengkafirkan ahli UMNO.

Disebalik itu di mahkamah bahawa beliau didapati menuduh “orang-orang UMNO dalam Barisan Nasional (BN) hukumnya murtad” dan “orang UMNO dalam Barisan Nasional tidak sah dijadikan imam sembahyang”, “sembelihan orang UMNO Barisan Nasional tidak boleh dimakan”, “tidak sah akad nikah sekiranya jurunikah itu orang Barisan Nasional” dan “kalau tidak bersefahaman antara suami isteri jika salah seorang Pas yang satu Barisan Nasional nescaya hukumnya tertalaklah antara suami isteri dan jika bersetubuh juga hukumnya zina, kalau dapat anak hukumnya anak zina.”

Amanat haji Hadi aku tak payah cakap la…semua org tahu.

Ingat Pilihanraya Manek Urai 2009? Nik Aziz cakap UMNO ni sesat sama mcm Ayah Pin. Sokong UMNO sama dgn sokong Ayah Pin. Apa nas khawarij tua ni pakai?

Anonymous said...

"usah bercakap ttg akidah al asyarie dan al maturidi..supaya kita tak mempersoalkan akidah kamu @ wahabi..panjang perbahasannya nanti..kami tetap mengolongkan kamu sebagai golongan dalam ASWJ.."

Nak tergolong dalam Ahlul Sunnah...ikut sunnah la. kalau ikut sunnah khawarij lawan pemerintah, walau buat puasa, zakat etc semua ikut sunnah, bukan ahlul sunnah betul2 la..

Ingat Gagak takkan jadi merpati walaupun dua2nya burung.

Anonymous said...

"usah bercakap ttg akidah al asyarie dan al maturidi..supaya kita tak mempersoalkan akidah kamu @ wahabi..panjang perbahasannya nanti..kami tetap mengolongkan kamu sebagai golongan dalam ASWJ.."

Nak tergolong dalam Ahlul Sunnah...ikut sunnah la. kalau ikut sunnah khawarij lawan pemerintah, walau buat puasa, zakat etc semua ikut sunnah, bukan ahlul sunnah betul2 la..

Ingat Gagak takkan jadi merpati walaupun dua2nya burung.

Anonymous said...

cakap lah macam mana pun nama ulamak2 agung dan kata lah mereka itu ahli sufi..tapi kalau mereka ahlul sunnah yang sebenar, mereka tidak akan sesekali melawan pemerintah kerana ia bertentangan dengan ajaran Nabi SAW...

Prince of Persia said...

Tuan,
Pertama sekali, saya takde pun sebut perkataan kafir atau keluar dari islam. Yang tuan tiba2 nak fanatik cakap saya menghukum orang kafir ni kenapa? Tapi memang ini la perangai org. Suka manipulasi cakap orang tak tentu arah.
Sekali lagi tuan, jangan sibuk bercerita politik momokan… politik yang ntah betul ntah tak. Bercerita pasal sejarah macam kita ada lak waktu tu. Kita nak sibuk cerita zaman dulu ulama ni salah, ulamak ni betul… sufi tu jatuhkan islam, itu kan cerita dulu. Kita tak berhak nak mendebatkan sapa betul sapa yang salah. Kita bukan hidup pada zaman tu. Tapi apa yang boleh kita boleh debatkan yang ada pada hari ni. Debat pun bukan nak sibuk cari salah orang. Lepas tu dapat modal pun dari sumber2 yang bukan 100% boleh dipercayai. Cakap PAS nak mintak jawatan tu la.. jawatan ni la.. Yang saya tau dulu apabila timbulnya cerita kerajaan perpaduan.. Nik Aziz ada mengatakan. Nak bergabung boleh! Tapi UMNO bubar, PAS bubar, kita buat parti nama baru. Kalau betul UMNO ni mementingkan Islam dan Melayu, ada kisah ke nak tukar nama parti? Tapi tak guna nak bergaduh pasal benda ni sebab maklumat yang tersebar pun bukan 100% betul.
Tuan sememangnya terlalu fanatik UMNO atau terlalu bencikan PAS… tuan tak nak menjawab soalan tetapi tuan lebih suka mengelak dan lepas tu nak bantai org balik. Kiasan yang tuan berikan memang tak bertepatan langsung dengan konsep. Saya tak faham bab suruhan yang menyalahi mereka yang menjadi ulil amri. Tuan mengatakan PAS salah sebab suruh rakyat jangan undi kerajaan. Kalau begitu UMNO/BN juga salah kerana suruh rakyat jangan undi PAS? 2-2 islam.. 2-2 pemerintah… 2-2 ada yang baik.. 2-2 ada yang jahat… Saya tak faham tang mana yang “suruhan yang menyalahi” tu? Adakah dengan tak bersetuju pun dah kira salah?
Tuan, zaman sekarang takyah payah nak bertentang mata. Macam2 jenis komunikasi boleh dibuat. TV, suratkhabar, Internet ada blog, facebook dan mcm2 lagi. Pernah ke ulil amri tuan mendengar apa yang semua orang perkatakan? Pernah ke dibuat post mortem apa yang pembangkang katakan? Pernah ke buat dialog dengan pembangkang mintak idea atau teguran bagaimana nak memantapkan lagi agama, Negara dan bangsa? Yang dia tau apa sahaja yang keluar dari mulut pembangkang semuanya fitnah, dakyah, tohmahan dan pembohongan. Dan jawapan standard, dia akan cakap kalau pembangkang kat tempat dia pun akan buat benda yang sama.. mcm jawapan tuan la. Dia memang takkan menjawab.. dia sibuk bukak cerita org… mcm kasyaf dia dah tinggi gila sebab dah tau pembangkang pun sama. Ni jawapan org sore-loser. Punya takde modal nak cerita bab buat masjid… ini pun nak jadi modal ke? Tuan betul2 dah ketandusan idea ke nak bantai PAS? Masjid ada banyak pun tak guna kalau takde pengisian. Masjid ada banyak pun tak guna kalau sekadar jadi perhiasan. Masjid lawa pun tak guna kalau nak sembahyang jumaat pun tak boleh.

Kita tak larang org bukan islam nak berjudi n minum arak. Tapi kan ke lebih baik tak payah. Takde satu agama pun dalam dunia yang suruh org berjudi dan minum arak. Kalau ikut Rukun Negara yang pertama adalah Kepercayaan Kepada Tuhan. Maknanya semua rakyat Malaysia ni mesti percaya kepada tuhan.. tak kisahla tuhan apa. Tak kisah la agama apa. Dan takde satu pun agama dalam dunia ni yang membenarkan penganutnya berjudi dan minum arak. Kira kalau orang tu beragama dia mesti menyokong pengharaman arak dan judi ni. Kalau dia tak sokong bermaksud dia tak percaya kepada tuhan… bila dia tak percaya kepada tuhan.. maksudnya dia tak layak la jadi rakyat Malaysia. Bolehlah gunakan suruhanjaya lucut kerakyatan yang tuan ceritakan tu untuk melucutkan kerakyatan orang yang tak sokong pengharaman arak dan judi ni.
Memang PAS pun tak berjaya nak haramkan judi dan arak di Selangor.. tapi sekurang-kurang nya adalah usaha dia sampai bergaduh. Nampak la pendirian dia kat situ. Tak macam satu lagi parti tu yang tak nampak pun apa pendirian dia.

Anonymous said...

untuk anon April 7, 2011 12:13 PM

awat hang dengar Dr dzulkifli dan nizar cakap...mereka bukan ahli syura PAS pun, yg menetapkan dasar PAS..PAS tetap akan laksanakan hukum islam, itu stand PAS, jgn dengar stand peribadi..yg menjawab lain dari ini dia tak selari dgn stand PAS dan dasar PAS..cukup...tu pasal PAS tahalluf...kalau wala dgn DAP seumpama UMNO wala dalam BN, semua tergadai..24 kerusi majoriti melayu islam digadaikannya.

Anonymous said...

satu ciri khawarij...mudah mengkafirkan orang islam..memang ada pada tuan setelah membaca apa yg kamu tulis..iaitu wahabi.

berkenaan zahir dan batin hadis atau tersurat dan tersiratnya..terpulanglah pada tuan...cuma saya takkan melabel tuan sesat kerana saya akan sentiasa mentakwil dgn baik setiap perkataan tuan ye.

tuan kata turun ayat pasal arak, sahabat terus pecahkan tong arak ye...habis ayat ttg hudud, UMNO tak nampak ke?

tuan yg kita bicarakan di sini adalah betul ke hadis itu terpakai untuk PM dan barisan kabinetnya atau pun kpd DYMM YDP Agong? melawan pemerintah tu pulak, betulkah fahaman tuan dgn hadis ini demokrasi adalah melawan pemerintah? saya tak pernah pulak dengar majlis fatwa kebangsaan hukumkan sesat, khawarij atau tidak syarie kepada parti pembangkang...ada ke? atau tuan duduk di Arab saudi?

Anonymous said...

tuan daripada setiap msg tuan di sini..dapat saya simpulkan tuan memang benar2 menganggap hanya tuan dan puak2 wahabi shj yg ahlussunnah kan?

dan kami majoriti umat islam adalah ahli bid'ah, tak gitu?

dan yg faham hadis hanyalah puak2 tuan shj sedangkan beribu2 ulamak muktabar tidak reti berinteraksi dengan ayat al quran dan hadis lagi beraqidah yg sesat, betul?

tuan, copy paste hadis dan ayat al quran, org kristian pun pandai...yg kita nak adalah bagaimana nak memahami dan menggunakannya dengan betul atas setiap disiplin ilmu islam...kalau ikut style tuan, semua org layak berijtihadkan? ape nak jadi la

Anonymous said...

tuan prince of persia...untuk pengetahuan tuan, puak2 depa ni mmg suka menkafirkan org islam yg tidak sefaham dgn jalan mereka...lalu dia katalah plak PAS mengkafirkan org..ini yg kata ahli UMNO kafir ni siapa? orang PAS..bukannya PAS sebagai parti yg dlm perlembagaannya mengkafirkan org yg bukan ahli...nak kata hj hadi dll kafirkan UMNO, tu dia punya pasal..pi tanya dia sebab dan kenapa...tp kamu taknak berhujah dgn mereka cuma alih2 keluar utusan kata undi PAS masuk syurga..taknak tanya ka kenapa di buat statement camtu, kalau betullah pun.

Anonymous said...

tiada beza untuk kes arak di selangor jika PAS duduk dlm BN sekalipun, ia tak boleh buat ape2 kerana disergah pulak oleh MCA atas konsep wala dlm BN..tetapi bila tahalluf dgn DAP,kami mmg tidak dominan tetapi dapat kami melakukan penerapan nilai islam lebih agresif yg tak dapat dilakukan jika duduk dalam BN...nak contoh, pi tanya masjid dan surau2..lebih banyak kuliah2 agama dari sewaktu BN memerintah.

Anonymous said...

eh...ulamak muda UMNO takkan tak sempat tegur lagi UMNO ttg lesen judi yg diluluskan, arak, riba, aurat, hudud, qazaf, tuduhan zina yg melampau2...lama dah kan...UMNO kan lebih islam dari PAS, mesti diorang dah sedia tahu bab2 ni...bukan lagi mudah ke kerja so called ulama muda tu?

Anonymous said...

antara 2 pandangan ilmiah dipaut tentang sikap dalam berhadapan dengan pemerintah:

http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2007_01_01_archive.html

Anonymous said...

Kesian... yg dok tuduh umno kapir, semunye dah masuk umno...

Anonymous said...

"awat hang dengar Dr dzulkifli dan nizar cakap...mereka bukan ahli syura PAS pun, yg menetapkan dasar PAS..PAS tetap akan laksanakan hukum islam, itu stand PAS, jgn dengar stand peribadi.."

kenapa dengar cakap Nizar dan Dr Dzulkefly? Ooo...bukan ahli syura ye? So, apa Dewan Ulamak PAS cakap? Kenapa tak sound dua ekor makhluk ni diam dan tarik balik statement? Takde pun penafian...kira redha lah tu...

Thalluf eh...Negara Islam kasi sorok, tapi Malaysian Malaysia berkibar megah. Baik punya Tahalluf...kakakaka..

"satu ciri khawarij...mudah mengkafirkan orang islam..memang ada pada tuan setelah membaca apa yg kamu tulis..iaitu wahabi."

Sila berikan ayat di mana kami kafirkan orang Islam. Jangan buat fitnah.

"tuan kata turun ayat pasal arak, sahabat terus pecahkan tong arak ye...habis ayat ttg hudud, UMNO tak nampak ke?"

Ko tak leh tanya macam tu...Ko tak nampak ke takde satu negara dalam dunia yang dapat amalkan hudud sebab 'jasa' puak khawarij macam ko yang berontak pada setiap pemerintah? Bila ko buat pemberontakkan, maka Allah gantikan dgn pemimpin yg lebih menjauhi sunnah. Matlamat tak halalkan cara. Cara khawarij lawan pemerintah tidak syarie dan Nabi tak bagi buat. Mana nak berkat? Tu yg sekarang amal demokrasi...hukuman Tuhan ni. Tu yg PAS umo dekat 50 tahun tapi tak pernah dapat perintah Malaysia. Menang Terengganu pun Allah tarik balik pasal zalim macam yg si Rahman Kadir tulis tu..

Anonymous said...

"tuan yg kita bicarakan di sini adalah betul ke hadis itu terpakai untuk PM dan barisan kabinetnya atau pun kpd DYMM YDP Agong? melawan pemerintah tu pulak, betulkah fahaman tuan dgn hadis ini demokrasi adalah melawan pemerintah? saya tak pernah pulak dengar majlis fatwa kebangsaan hukumkan sesat, khawarij atau tidak syarie kepada parti pembangkang...ada ke? atau tuan duduk di Arab saudi?"

Ulul amri adalah orang-orang yg berkuasa atas kita. Pemerintah negara dan pentadbir negara. Dalam urusan pentadbiran yang berkuasa pada kita adalah PM yang dilantik oleh YDPA serta kabinet menterinya.

Mari kita rujuk kepada tafsir ayat 59 surah An Nisa’:

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.

Ayat yang pertama telah diwahyukan kepada Rasulullah disebabkan oleh yakni asbabun nuzul terjadinya kisah `Abdullah bin Hudhafah bin Qays bin `Adi dengan sahabah2 dalam satu ekspedisi ketenteraan di mana Abdullah telah mengarahkan agar sahabat2nya supaya terjun ke dalam api kerana berang dengan mereka. Hampir2 sahaja para sahabat ajmain terjun ke dalamnya jikalau tidak kerana salah seorang pemuda dari kalangan mereka melarang mereka dan bertemu dahulu dengan Rasulullah, jikalau Abdullah itu benar, maka mereka bersetuju utk terjun ke dalam api tersebut.

Rasulullah apabila diajukan perkara tersebut, Rasulullah bersabda, nescaya jikalau mereka terjun ke dalam api itu, kamu tidak akan keluar dari apii tersebut. Ketaatan hanya dalam perkara2 yang bukan maksiat.

Inilah asbabun nuzul bagi ayat pertama dan inilah merupakan intipati kepada persoalan ketaatan kepada pemerintah.

Dinukilkan di dalam tafsir Ibn kathir juga:

Dari Ubadah bin Shamit radliyallahu ‘anhu berkata :
“Kami membaiat Rasul untuk mendengar dan taat dalam sirr maupun terang-terangan, untuk menunaikan hak penguasa, baik dalam keadaan sulit maupun lapang serta ketika mereka mementingkan pribadi mereka. Dan tidak memberontak kepada penguasa. Kecuali ketika kita melihat kekufuran yang nyata dan ada bukti di sisi Allah.” (HR. Bukhari-Muslim)

Disebutkan juga dalam tafsir ayat tersebut, menurut riwayat Imam bukhari, taatlah kepada pemimpin tersebut walaupun beliau seorg hamba Habshi yang kepalanya seperti zabib yakni kismis hitam.

Dalam tambahan ini, walaupun pemimpin itu seorg hamba dan memimpin kamu dengan kitab Allah, maka taatlah akan dia. Dan dalam hadith yg lain diriwayatkan oleh Imam Muslim,walaupun hidungnya dicacatkan.

Di dalam tafsir ini juga diriwayatkan dari sahihain, Rasulullah SAW bersabda: “brgsiapa mentaati ku , sesungguhnya mentaati Allah, brgsiapa menderhakai aku, brgsiapa yg mentaati amirku, maka mereka mentaatiku, brgsiapa yg menderhakai amirnya, maka mereka menderhakai aku”.

Mentaati Allah, dengan berpegang pada kitabnya, mentaati Rasul, berpegang kepada sunnahnya.

(dan bagi kamu yg berkuasa) di dalam ketaatan kepada ALlah, dalam mana mereka memerintah kamu, tidak termaktub kederhakaan kepada Allah dan tiada ketaatan kepada mereka yang derhaka kepada Allah, sebagimana dalam hadith sahih, bahawa ketaatan hanyalah pada perkara yang ma’ruf.

Ini adalah dari tafsir ibn Kathir.

Anonymous said...

Maka, amir-amir ini adalah org2 yg mempunyai kuasa ke atas kita.Bukannya hanya pemimpin tertinggi negara sahaja. Selagi mana mereka muslim dan mengerjakan solat maka mereka adalah pemimpin kita dan haram bg kita menjatuhkannya.

Dari Wail bin Hujr radhiallahu ‘anhu, dia berkata : Salamah bin Yazid Al-Ju’ti pernah bertanya kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam : “Wahai Rasulullah, kalau kita diperintah oleh sulthan yang meminta haknya, tapi tidak mau menunaikan hak kami, apa yang engkau perintahkan kepada kami?” Maka Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam berpaling darinya. Kemudian Salamah bertanya lagi dan Rasulullah berpaling lagi. Kemudian Salamah bertanya lagi untuk yang ketiga kalinya, maka ia ditarik oleh Al-Asy’ats bin Qais. Maka Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Dengar dan taatlah kalian, karena mereka akan memikul dosa-dosa mereka dan kalian juga akan memikul dosa-dosa kalian (sendiri).” (Muslim 3/1474)

Dari Abi Hurairah radliyallahu ‘anhu berkata, bersabda Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
“Kelak akan terjadi para penguasa dan mereka mengumpul-ngumpulkan harta (korupsi, pent.).” Maka kami bertanya : “Maka apa yang engkau perintahkan kepada kami?” Beliau menjawab : “Tunaikanlah baiat yang pertama, tunaikanlah hak-hak penguasa, sesungguhnya Allah akan bertanya pada mereka atas apa-apa yang mereka lakukan terhadap kalian.” (HR. Bukhari-Muslim)

Dari Anas radliyallahu ‘anhu berkata : “Bersabda Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
“Kalian akan menjumpai sesudahku atsarah (pemerintah yang tidak menunaikan hak-hak rakyatnya tapi selalu meminta hak-haknya, pent.) maka bersabarlah sampai kalian berjumpa denganku.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Ubadah bin Shamit radliyallahu ‘anhu berkata :
“Kami membaiat Rasul untuk mendengar dan taat dalam sirr maupun terang-terangan, untuk menunaikan hak penguasa, baik dalam keadaan sulit maupun lapang serta ketika mereka mementingkan pribadi mereka. Dan tidak memberontak kepada penguasa. Kecuali ketika kita melihat kekufuran yang nyata dan ada bukti di sisi Allah.” (HR. Bukhari-Muslim)

Ini adalah dalil2 bahawa sesiapa sahaja yg mempunyai autoriti tidak semestinya pemimpin tertinggi negara perlu ditaati dan ketaatan kita terhadap mereka adalah dalam hal kenegaraan dan perkara-perkara yg ma’ruf dan bukan maksiat kepada Allah Taala.

Anonymous said...

Untuk menunjukkan betapa PM berkuasa dan berpengaruh dalam pemerintahan Iqhbal kena juga baca berserta dgn perkara 40(1)(1A)

Perkara 40 – Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat.
(1) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perl…embagaan ini atau undang-undang persekutuan, Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri atau nasihat seseorang Menteri yang bertindak di bawah kuasa am Jemaah Menteri, kecuali sebagaimana yang diperuntukkan selainnya oleh Perlembagaan ini; tetapi Yang di-Pertuan Agong berhak, atas permintaannya, untuk mendapat apa-apa maklumat berkenaan dengan pemerintahan Persekutuan yang boleh didapati oleh Jemaah Menteri.

(1A) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan, jika Yang di-Pertuan Agong dikehendaki bertindak mengikut nasihat, atas nasihat, atau selepas menimbangkan nasihat, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menerima dan bertindak mengikut nasihat itu.

Perkara 40(1)(1A) jelas telah mengatakan bahawa YDPA perlu dan wajib bertindak atas nasihat Menteri. Tugas mentadbir negara juga adalah terletak mutlak kepada Perdana Menteri yg akan menasihati YDPA dan YDPA wajib menerima dan melaksanakan nasihat tersebut.Dgn itu pemerintah Muslim bukanlah hanya terhad kepada YDPA, tetapi juga pada Perdana Menteri yg memerintah negara pada masa ini. Perdana Menteri begitu berkuasa sehingga nasihatnya wajib didengari oleh YDPA serta dilaksanakan.

Satu2nya cara untuk menidakkan ke’ulil amri’an Perdana Menteri kita hanyalah dengan mengkafirkan DS Najib Tun Razak. sesuai dengan hadith:

Dari Ubadah bin Shamit radliyallahu ‘anhu berkata :
“Kami membaiat Rasul untuk mendengar dan taat dalam sirr maupun terang-terangan, untuk menunaikan hak penguasa, baik dalam keadaan sulit maupun lapang serta ketika mereka mementingkan pribadi mereka. Dan tidak memberontak kepada penguasa. Kecuali ketika kita melihat kekufuran yang nyata dan ada bukti di sisi Allah.” (HR. Bukhari-Muslim)

Adakah DS Najib itu kafir? Selagi mana, tidak dibuktikan kekafirannya, maka kita perlu taat dalam keadaan sirr ataupun terang2an, dan menunaikan hak mereka baik dalam keadaan sulit, lapang ataupun mereka mementingkan diri mereka sendiri.

Dari sudut sejarah Islam sendiri, konflik pemerintah-rakyat ada dinukilkan terutamanya selepas zaman Fitan. Ada di kalangan umat yang ingin keluar menentang bukannya terhadap kerajaan Bani Umayyah per se tetapi kepada Governor seperti Hajjaj Ibn Yusuf Ath Thaqafi.

Ini diungkapkan oleh Imam Hassan Al Basri apabila ditanya ttg bolehkah menentang Hajjaj, Imam Hassan melarangnya, dan akhirnya mereka yang khuruj terhadap Hajjaj habis dibunuh.

begitu juga permintaan terhadap Imam Ahmad Ibn hanbal dari pengikut2nya yg ingin khuruj terhadap Bani Abbas yg mu’tazilah, walaupun Imam Ahmad mengatakan kufur org yg mengatakan Quran itu makhluk tetapi tetap beliau melarang pengikutnya menjatuhkan kerajaan Abbasiyyah ketika itu.

Anonymous said...

"tuan daripada setiap msg tuan di sini..dapat saya simpulkan tuan memang benar2 menganggap hanya tuan dan puak2 wahabi shj yg ahlussunnah kan. dan kami majoriti umat islam adalah ahli bid'ah, tak gitu?"

Stand kami adalah semua Umat Islam adalah bersaudara. kami tidak mahu berbalah sesama Ahlul Sunnah Wal Jamaah termasuk mereka yg bermazhab Syafie, Hanafi, Hambali dan Maliki. Akan tetapi kami memusuhi Khawarij, Muktazilah, Syiah serta ajaran2 sesat yang lain. Jgn nak fitnah sekali lagi. Jika tuan melawan pemerintah, maka tuan mempunyai ciri khawarij kerana ulamak2 besar tuan pun tidak mengizinkan lawan pemerintah.

"kalau ikut style tuan, semua org layak berijtihadkan? ape nak jadi la"

Siapa yang berijtihad? Kami ikut bulat2 apa yg Nabi cakap! Yang belit dgn hadith, bertapi2 dan berijtihad ni adalah tuan. Tuan, wurud kita berhukum adalah jelas...yang tertinggi adalah Quran dan hadith yg mana keduanya sudah pasti tidak akan bercanggah. Ijtihad ulamak tidak boleh mengatasi firman Allah dan Sabdaan Nabi SAW. Dalam bab pemerintahan Islam, jelas dah Nabi ajar...ada satu bab penuh dalam Sahih Muslim. Apasal tak nak ikut? Kenapa nak berijtihad pulak?

Anonymous said...

"eh...ulamak muda UMNO takkan tak sempat tegur lagi UMNO ttg lesen judi yg diluluskan, arak, riba, aurat, hudud, qazaf, tuduhan zina yg melampau2...lama dah kan...UMNO kan lebih islam dari PAS, mesti diorang dah sedia tahu bab2 ni...bukan lagi mudah ke kerja so called ulama muda tu?"

Ulamak Muda bukan macam khawarij..ada adab nak tegur pemerintah... Kami nak ikut sunnah..Nabi larang lakukan teguran pada pemerintah secara terbuka. Dan Nabi kata nasihat sahaja...kalau dia ikut bagus...kalau tak...kita berlepas diri.

Kembali semula kepada isu di atas, jgn lah kita menyangka bahawa kesilapan2 yg dilakukan oleh pemerintah tidak mendapat nasihat serta teguran oleh para ulamak. Malah ulamak muda di dalam UMNO juga sudah semestnya tidak akan mendiamkan diri dan sudah pasti telah menasihati Najib Tun Razak. Hanya kerana kita tidak melihat atau mendengarnya, jgnlah kita sangka tidak ada nasihat yg diberikan kerana Rasulullah mengajar kita kaedah menasihati pemimpin adalah begini,

"Dari Iyadh bin Ghunaim ra berkata, bersabda Rasul SAW : “Barangsiapa yang ingin menasihati penguasa maka janganlah melakukannya dengan terang-terangan di hadapan umum. Akan tetapi dengan cara mengambil tangan penguasa tersebut dan menyendiri. Jika ia menerimanya maka inilah yang diharapkan, jika tidak menerimanya maka ia telah melakukan kewajibannya.” (HR. Ahmad, Ibnu Abi Ashim, Al Hakim, dan Baihaqi. Dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal)



bukan dgn cara menjerit2 di tempat2 umum,dgn cara memalukan pemimpin termasuk demonstrasi jalanan ttp dgn cara tersembunyi serta berlemah lembut. Ulamak2 yg muktabar sudah semestnya akan menghayati hadith ini dan akan menasihati pemimpin dgn mengikut sunnah nabi SAW seperti yg dilakukan oleh Saidina Usamah bin Zaid ra

Dari Ubaidillah bin Khiyar berkata : “Aku mendatangi Usamah bin Zaid ra dan aku katakan : “Kenapa engkau tidak menasihati Uthman bin Affan untuk menegakkan hukum had atas Al Walid?” Maka Usamah berkata : “Apakah kamu mengira aku tidak menasihatinya kecuali harus dihadapanmu? Demi Allah sungguh aku telah menasihatinya secara sembunyi-sembunyi antara aku dan ia saja. Dan aku tidak ingin membuka pintu kejelekan dan aku bukanlah orang yang pertama kali membukanya.” (Atsar yang shahih diriwayatkan Bukhari dan Muslim. Sahabat telah tanya kepada Usamah bin Zaid kenapa dia tak pergi menasihati Saidina Uthman ra atas perangai penguasa2 lantikan Khalifah Uthman yg korup.



Lihatlah apa respond Saidina Usamah yg menghayati maksud hadith sebelum ini.Ini lah method kita menasihati pemimpin.Berhati2 lah kita semua pada akhir zaman ini. Jgn lah kita terlepas dari agama seperti anak panah terlepas dari busurnya spt yang disabdakan Nabi pada Khawarij.

Anonymous said...

"Kesian... yg dok tuduh umno kapir, semunye dah masuk umno..."

Alhamdulillah....mereka insaf dan kembali kepada Jamaatul Muslimin yg sah serta kembali ke jalan sunnah selepas disesatkan khawarij PAS.

Tetapi ada lagi yg tinggal dan memberikan fatwa2 sesat spt khawarij tua bernama Nik Aziz dan Hadi Awang.

Anonymous said...

"tiada beza untuk kes arak di selangor jika PAS duduk dlm BN sekalipun, ia tak boleh buat ape2 kerana disergah pulak oleh MCA atas konsep wala dlm BN..tetapi bila tahalluf dgn DAP,kami mmg tidak dominan tetapi dapat kami melakukan penerapan nilai islam lebih agresif yg tak dapat dilakukan jika duduk dalam BN"

Sebab tu kita kena bersatu. Masalahnya bila ajak bincang, si tua seekoq ni kata "Pi Jahanam dgn UMNO! Celako! Celako! Celako..."

Kalau stakat jadi tempelan dalam Pakatan...bukan stakat kena sergah...kena kencing atas kopiah pun kami dah tengok DAP buat pada PAS...terkulat2 Mustafa Ali bila Lim Guan Eng tolak hudud depan dia...

Penerapan nilai Islam? Ini dasar Tun Dr Mahathir dalam pentadbiran Malaysia...Masa tu riuh kutuk tak syumul dan sebagainya...Allah maha kuasa...apa yg dikutuk oleh PAS sekarang dia sendiri buat..

Anonymous said...

hukum menjatuhkan dan menukar pemimpin... banyakkan maklumat...

http://wwwaizatlegendz.blogspot.com/2011/01/hukum-menjatuhkan-dan-menukar.html

Anonymous said...

alhamdulillah...penulisan dari pautan ini sangat menarik lalu menafikan kebatilan puak2 kononnya ahli hadis yg membuta tuli...http://wwwaizatlegendz.blogspot.com/2011/01/hukum-menjatuhkan-dan-menukar.html

petikan ucapan dr yusof qardawi tentang puak2 kononya salafi mengatakan: kami menggunakan hadis sahih, apakah tidak benar...ye, hadis itu memang sahih tetapi pemikiranmu yg tidak sahih.

apa kena mengena la dgn demokrasi yg mana tujuannya ialah menukarkan pemimpin apabila baiah telah habis penggal dikatakan memberontak? pelik betul pehaman org2 sebegini.

yg tuan petik dr perlembagaan tu juga..apa yg kami menyalahi? kami hanya berdemokrasi, menyertai pilihanraya setelah habis penggal atau bila ada pilihanraya..selain itu, kami berdakwah atau menegur pemerintah...cuma pihak tuan shj yg selalu memburukkan kerja kami dgn mengatakan kami khawarij,membangkang, mendakyah, memfitnah, memaki dsb...dari penulisan di sini, sebenarnya puak2 kamu lah yg suka mengeji, menyesatkan, fitnah dsb.

setiap hadis2 itu benar, tetapi bagaimana kamu memahaminya itulah yg dipertikaikan.

kamu mengatakan saya memfitnah...apakah kamu tidak nampak yg kamu mengatakan sebegini.."jika beraqidah yg benar...jika mengikut sunnah..khawarij" ni kan antara ayat2 yg nak mengeluarkan kami dr jalan kebenaran atau ASWJ?

tuan nak tahu kenapa nak berijtihad? hadis2 yg tuan bentangkan semuanya perlu dihujahkan dengan disiplin ilmu...supaya tak jadi mcm tuan...berdemokrasi dikatakan menderhaka...tu pasal hadis bukan dipakai sewenang2nya...perlu ada alat...buka ikut sedap tuan.

tuan, ilmu tuan diukur dgn akhlak tuan walaupun dlm penulisan ye.

Anonymous said...

nak bersatu PAS dgn UMNO boleh tapi...atas dasar islam..PAS sanggup bubar sekalipun.

PAS dan DAP adalah tahalluf..tuan ketawakan DAP mengenakan PAS..bagaimana jika tuan melihat keseluruhan perjanjian sebelum pembukaan mekah atau penipuan amr terhadap musa al assyarie ra dlm tahkim? nak ketawa ke? ini setakat DAP cakap itupun nak mengalah..ingat, mereka telah pun tahu bersentuh tangan bukan muhrim tu haram...tapi chua soi lek bagaimana? kalau yg fundamental begini tak boleh nak settle selepas berkesedudukan selama 50 thn lebih, apatah lg benda yg besar seperti hudud?

Anonymous said...

tuan, biarpun sepuluh bab sekalipun dlm hadis sahih muslim ttg pemerintahan, tetapi ibarat seperti memberi pisau kepada bdk berhingus 4 tahun...ape yg dibuat dgn pisau tu? dirodoknya perut sendiri...tapi jika diberi pada ayahnya..insya allah dipotongnya daging dan diberi makan untuk keluarganya.

Anonymous said...

http://wwwaizatlegendz.blogspot.com/2011/01/hukum-menjatuhkan-dan-menukar.html

Di dalam Islam seseorang Imam itu wajib ditaati di sisi mazhab ahlul sunnah wal jamaah dan hal ini jelas berdasarkan dalil-dalil yang sangat banyak di dalam kitab dan sunnah. Mentaati mereka, memenuhi hak-hak mereka merupakan kewajipan yang mesti dipenuhi seperti yang diperintahkan oleh Allah dan rasul. Tetapi terdapat situasi yang agung dan penting yang memberi kesan besar kepada kehidupan umat Islam di dalam urusan dunia dan agama yang menjurus kepada darurat dan membawa kepada keperluan untuk menukar dan menjatuhkan Imam atau pemerintah.

Hal-hal ini ada yang merupakan perkara yang disepakati oleh para ulama dan ada pula yang menjadi khilaf di kalangan mereka. (lihat Kitab Al-Imamah Al-Uzma oleh Syeikh Dr Abdullah Umar Ad-Domaiji, hal. 468)

Hal-hal yang membolehkan Imam dan Khalifah (pemerintah) umat Islam dijatuhkan dapat diringkaskan oleh penulis kepada perkara berikut :

PERTAMA : KAFIR ATAU MURTAD DARIPADA ISLAM

Telah disebutkan di dalam surah An-Nisa ayat 141 yang bermaksud : "Dan Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk menguasai orang-orang yang beriman."

Juga apa yang disebutkan oleh hadis Ubadah bin Somit ra berkenaan mencabut ketaatan apabila melihat kufur bawahah yang berlaku kepada pemerintah, hadis disepakati oleh Bukhari dan Muslim.

Maksudnya : “Nabi salallahualaihiwasalam telah memanggil kami, lalu kami berbaiah dengannya. Baginda berkata ketika berbaiah, supaya kami dengar dan taat, samada ketika kami dalam keadaan cergas (senang), atau dalam keadaan benci, keadaan susah atau dalam keadaan mudah, Dan kami dipesan agar tidak menanggalkan urusan kepada ahlinya (mencabut ketaatan kami kepadanya) melainkan setelah kamu melihat kekufuran yang nyata disisi kamu daripada Allah yang menjadi bukti (keterangan).” (Hadis sahih riwayat Bukhari ms. 13 Jilid 8 di dalam Fathul Bari, Muslim dan Tirmidzi)

Khatabi berkata yang dimaksudkan “Bawwahh” itu ialah kekufuran yang jelas yang dizahirkan. (Lihat : Fathul Bari Jilid 13 ms. 8.)

Imam An-Nawawi pula berkata : “Yang dimaksudkan dengan kufur di sini ialah maksiat, makna hadis ini ialah tidak menarik ketaatan di dalam urusan pemerintahan mereka sehingga kamu melihat kemungkaran yang tersangat jelas yang pasti dilakukan oleh mereka daripada kaedah Islam.” (Lihat : Sahih Muslim dengan Syarah oleh Imam Nawawi Jilid 12,ms. 229)

Apakah anda belum melihat kekufuran yang jelas dilakukan oleh pemerintah ? Bagi mereka yang sudah melihatnya boleh sahaja mencabut ketaatan daripada pemerintah dan bagi yang belum maka dia perlu mentaati pemerintah Islam yang ada.

Hendaklah anda melihat pula perkara yang membatalkan Iman dan syahadah itu apakah para pemerintah yang berkuasa ke atas anda ada melakukannya atau
tidak ?

Apakah mereka ada melakukan sesuatu yang boleh membatalkan iman mereka ?

Ini disebabkan ramai ulama buta yang wujud di dalam negara umat Islam sekarang yang memaksa orang awam agar tetap taat kepada pemerintah sedangkan telah jelas kebathilan dan kekufuran pemerintah yang berkuasa apabila menolak Al-Quran, menghina Islam, mencela sosok peribadi rasulullah di dalam ucapan-ucapan mereka, mengadakan perjanjian setia dan cinta terhadap musuh-musuh Allah swt dan terlibat di dalam banyak amalan syirik yang membatalkan Iman dan syahadah mereka.

Tentu anda sudah lupa tentang seorang pemerintah terkenal Arab yang pernah berucap di khalayak dengan mengatakan : “Pada kurun ke 20 ini kita sudah tidak memerlukan Al-Quran untuk mengajarkan kita apa yang perlu dilakukan…”

Bukankah kata-kata seperti ini jelas membawa kepada kekufuran ?

Para ulama tidak mensyaratkan kepada pemerintah untuk mengiklankan atau mengakui bahawa dirinya terkeluar daripada Islam tetapi seperti yang disebut di dalam hadis iaitu mencukupi jika kelihatan atau terzahir daripada perbuatan dirinya.

Anonymous said...

Imam Al-Kasymiri menyatakan : “Menjadi dalil dari hadis ini juga, harus mengkafirkan ahli kiblat, walaupun mereka tidak keluar dari Kiblat seperti masih lagi solat mengadap Kiblat. Ini adalah kerana boleh jadi mereka melakukan kekufuran dengan tidak iltizam (tidak tetap) dan tidak pula mereka menukar Millah oleh kerana itu sebelum mengkafirkan mereka diperlukan bukti keterangan kerana orang yang keluar dari Millah atau Kiblat tidak perlu lagi bukti keterangan kerana telah jelas benar kekufuran mereka.” (Ikfar Al-Mulhidin dengan ayat penulis ms. 22)

Mari kita lihat jenis pemerintah seterusnya yang dibolehkan mencabut ketaatan daripadanya.

KEDUA : MENINGGALKAN SOLAT DAN SERUAN KEPADANYA

Merupakan pendapat majoriti ulama Islam bahawa barangsiapa yang meninggalkan solat maka dia menjadi kafir di sisi Ahlul Sunnah Wal Jamaah. Diriwayatkan bahawa telah berkata Qadhi Iyad ra mengenai ijmak ulama' ke atas penguguran Imam di sebabkan meninggalkan solat dan seruan kepadanya. (Lihat : Dalam Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi jilid 12,ms. 229)

Sepertimana kekufuran merupakan antara sebab pemerintah wajib dilucutkan daripada pemerintahannya, maka begitu juga wajib menggugurkan pemerintah yang tidak menunaikan solat dan menyeru manusia kepada meninggalkan solat.

Perlucutan atau mengugurkan kepimpinan seseorang pemerintah adalah berpunca daripada tidak menunaikan solat walaupun peninggalan itu berlaku adalah kerana dengan sebab mengingkari kewajipan solat itu lalu dia menjadi kafir atau dia tidak menunaikan solat kerana mengabaikan solat atau dengan sebab malas menunaikan solat dan tidak dia menjadi kafir.

Dalil bagi menguatkan kenyataan ini adalah hadis, daripada Buraidah yang berkata bahawa telah bersabda Nabi s.a.w :
Maksudnya : “Perjanjian di antara kami dan mereka adalah solat. Barangsiapa yang meninggalkannya, maka dia telah menjadi kafir.” (Hadis sahih riwayat Ahmad, Tirmidzi, Nasaie dan Ibnu Majah)

Begitu juga hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, daripada Auf bin Malik yang berkata, telah bersabda baginda Nabi salallahualaihiwasalam :
Maksudnya : “Sebaik-baik pemerintah kamu adalah pemerintah yang kamu sayangi mereka, dan mereka menyayangi kamu. Kamu mendoakan ke atas mereka, dan mereka mendoakan ke atas kamu. (Adapun) Sejahat-jahat pemerintah kamu adalah mereka yang kamu benci dan mereka pula benci kepada kamu, kamu melaknat mereka dan mereka melaknat kamu. Berkata (Auf), kami bertanya : Wahai Rasulullah, apakah boleh kami menyerang mereka dengan pedang ? Nabi menjawab : “Tidak boleh, selama mereka menunaikan solat.” (Sahih Muslim no.1482 Jilid 3)

Anonymous said...

Dari hadis ini difahami, sekiranya pemerintah meninggalkan solat, maka mereka boleh dijatuhkan dan diperangi kerana telah mengabaikan perjanjian Islam
Begitu juga hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Ummu salamah ra yang diriwayatkan berkata :
Maksudnya : “Sesungguhnya kamu akan diperintah oleh pemerintah yang kamu mengenali mereka, tetapi kamu akan mengingkari mereka. Barangsiapa yang membenci, maka dia bebas. Barangsiapa yang engkar maka dia selamat melainkan orang yang redha dan mengikuti mereka. Maka berkatalah sahabat : Wahai Rasulullah, apakah tidak boleh kami memerangi mereka ? Lalu dijawab oleh baginda dengan berkata : “Tidak boleh, selama mereka masih menunaikan solat.” (Hadis sahih riwayat Muslim)

Dijelaskan di dalam banyak kitab-kitab Aqidah terdahulu yang belum dicemari oleh kesesatan pemikiran manusia bahawa Iman itu adalah wajib dengan amal. Menunaikan tuntutan keimanan dan membuktikan keIslaman melalui hati, lisan dan perbuatan adalah kewajipan setiap Muslim termasuk para pemerintah.

Sewajarnya umat Islam menyedari bahawa kewajipan menegakkan tauhid dan memerangi syirik ialah tanggungjawab setiap yang bersyahadah kepada Allah. Malangnya kerana syirik pada hari ini datang bukan dalam bentuk berhala tetapi lebih tersusun seperti idea, material dan habuan dunia.


KETIGA : MENINGGALKAN BERHUKUM DENGAN APA YANG DITURUNKAN OLEH ALLAH SWT


Para pemerintah juga dijatuhkan apabila mereka terbukti tidak melaksanakan hukum Allah swt sedangkan mereka mampu dan berpeluang untuk melaksanakannya tetapi tidak melakukannya kerana keengganan dan ketidak yakinan mereka kepada hukum Allah swt atau disebabkan engkar.

Kita boleh mendapati hal ini dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang meriwayatkan daripada Yahya bin Al-Husain, daripada neneknya, Umm Husain yang berkata :
Maksudnya : “Aku pernah dengar Rasulullah bersabda sekiranya kamu diperintah oleh hamba habsyi yang luas lubang hidungnya sekalipun, maka hendaklah kamu dengar dan taat terhadapnya selama dia melaksanakan kitabullah.” (Hadis sahih riwayat Bukhari)

Bekas Ketua Jabatan Aqidah Universiti Ummul Qura Mekah, Dr Abdullah Umar Sulaiman Ad-Domaiji pengarang Kitab Al-Imamah Al-Uzma Indal Ahlul Sunnah Wal Jamaah menyebut dengan jelas bahawa hadis ini menjadi dalil bahawa syarat mendengar dan mentaati pemerintah adalah terikat kepada ketaatan mereka terhadap Kitab Allah swt.

Apabila pemerintah tidak berhukum dengan hukum Allah maka tiada ketaatan kepadanya dan menjadi hujah dan alasan yang dibolehkan untuk menjatuhkannya kerana kegagalannya untuk melaksanakan hukum Allah tersebut ini disebabkan menjadi kewajipan Imam untuk berhukum dengan hukum Allah dan hak ke atasnya adalah terpenuhi selama dia memenuhi hak melaksanakan hukum Allah.

Manakala hukum ke atas dirinya sendiri pula, adalah persoalan lain dan boleh jadi jatuh ke atasnya hukum sebagai fasiq, zalim atau kafir tertakluk kepada perbuatannya. Kemudian pengarang kitab Al-Imamah Al-Uzma menyebutkan bahawa sekiranya pemerintah itu menjadi kafir kerana tidak menghukum dengan hukum Allah maka menjatuhkannya adalah menjadi wajib sekalipun perlu dengan peperangan. (Lihat : Al-Imamah Al-Uzma ms. 473)

Anonymous said...

Adapun perkara yang seterusnya menjadi khilaf kepada sebahagian ulama di antara yang berpendapat perlu menjatuhkan pemerintah secara mutlak dan ada yang mengatakan tidak menjatuhkannya.


KEEMPAT : MENJADI FASIQ, ZALIM DAN PERLAKU BID'AH


Qadhi Iyad ra berkata bahawa ; " Jumhur ahlul sunnah daripada fuqaha dan muhaddisin serta mutakalimin berpendapat tidak boleh menjatuhkan Imam yang fasiq dan zalim serta haram keluar daripada ketaatan kepadanya…" (Lihat Syarah Sahih Muslim oleh Imam Nawawi)

Sekalipun begitu semua ulama bersepakat bahawa tidak boleh mengangkat pemerintah yang zalim dan fasiq sebagai pemimpin.

Imam Al-Qurtubi telah menyebut :
Maksudnya : “Tiada khilaf dikalangan ulama bahawa sesungguhnya tidak harus diserahkan kepimpinan kepada orang yang fasiq.” (Jami Ahkam Al-Quran Jilid 1 ms. 270)

Walaubagaimanapun, ulama berselisih pendapat tentang kefasikan yang dilakukan oleh pemerintah setelah dia memerintah, sedangkan pada awal perlantikan, dia tidak fasiq atau zalim.

Perkara ini terbahagi kepada dua pendapat :

Pendapat pertama :

TIDAK BOLEH DIJATUHKAN PEMERINTAH ITU SECARA MUTLAK

Mereka adalah jumhur ulama ahlul sunnah wal jamaah antaranya Qadhi Iyad dan sebilangan besar dari Fuqaha’ dan Muhaddisin (ulama hadis). Walaubagaimanpun, mereka mewajibkan memberi nasihat dan peringatan kepada pemerintah yang melakukan amalan fasiq. (Lihat : Syarh An-nawawi ‘Ala Sahih Muslim Jilid 12, ms. 229)

Di dalam hal ini para ulama telah pun menjelaskan bahawa adalah menjadi mazhab para sahabat nabi seperti Saad bin Abi Waqqas, Usamah bin Zaid, Ibnu Umar, Muhammad bin Maslamah serta Abu Bakrah radiallahu ta’ala anhum ajmainn untuk tidak menderhaka kepada pemerintah yang zalim atau menjatuhkan mereka selama mereka masih belum kafir atau tidak menunaikan solat dan selama masih berhukum dengan hukum Allah swt. Inilah juga pendapat Imam Hasan al-Basri serta Imam Ahmad dan sekalian ulama ahlul sunnah wal jamaah. (Lihat Al-Bidayah wan Nihayah oleh Ibnu Katsir Jilid 9 ms.135)

Syeikh Islam Ibnu Taimiyyah ra menyebut : “ Inilah pendapat ahlul hadis iaitu menolak untuk keluar daripada ketaatan atau menentang raja yang derhaka dan bersabar ke atas kezaliman mereka sehingga diberi kelapangan daripada kejahatan mereka.” (Lihat Majmuk Fatawa, Jilid 4, ms. 444)

Mereka berpendapat dan berpegang kepada hadis-hadis yang melarang daripada menyebarkan fitnah dan perpecahan umat serta menyuruh supaya menetap diri di dalam jamaah dan tidak memulakan usaha pertumpahan darah.

Sesungguhnya Saad bin Abi Waqas ra berkata ketika berlakunya fitnah pembunuhan Khalifah Usman bin Affan ra : Aku bersaksi bahawa rasulullah pernah bersabda : "Sesungguhnya akan berlaku fitnah (pada umat ini) dan mereka yang duduk adalah lebih baik daripada berdiri dan golongan yang berdiri ialah lebih baik daripada mereka yang berjalan dan mereka yang berjalan ialah lebih baik daripada golongan yang berlari" Lalu ditanyakan kepada baginda apakah pesananmu jika datang seorang masuk ke rumahku dan mengacungkan tangannya untuk membunuh aku ?Lalu baginda menjawab : " Jadilah seperti anak Adam (iaitu Habil yang dibunuh tanpa membalas)" dan hadis seperti ini juga dikeluarkan dari riwayat Abu Hurairah, Khabab bin Arat , Abi Bakrah dan Ibnu Mas'ud dan lain-lain sahabat. (Hadis sahih riwayat Tirmidzi no. 2194 dan lain-lain).

Dimaksudkan dengan tidak membalas ialah supaya tidak menambahkan lagi penyebaran fitnah dan juga dimaksudkan duduk lebih baik dari berdiri ialah menjauhi kekacauan dan kerosakan yang berlaku.

Anonymous said...

Pendapat Kedua :

DIBOLEHKAN UNTUK MENJATUHKAN PEMERINTAH YANG FASIQ DAN ZALIM

Ianya dipegang oleh Imam Al-Qurtubi, pendapat Imam As-Syafie di dalam Qaul Qadimnya dan pendapat sesetengah ulama Syafie’iyah dan termasuk pendapat yang yang masyhur daripada Imam Abu Hanifah. (Lihat Ma’sar Al-Inafah, Jilid 1 ms.72)

Imam Al-Qurtubi menyatakan : “Pemerintah yang dilantik kemudian menjadi fasiq setelah perlantikan. Berkata jumhur, sesungguhnya terfasakh dan tercabut kepimpinannya dengan sebab fasiq yang zahir dan dimaklumi. Ini adalah kerana, sesungguhnya telah sabit bahawa kepimpinan adalah dilantik untuk melaksanakan hudud, menyempurnakan hak-hak, menjaga harta anak yatim..sehingga akan rosak maksud kepimpinan itu melalui kefasiqkan yang ada pada dirinya. (Lihat : Jami Ahkam Al-Quran Jilid 1 ms. 271)

Pendapat ini juga dipegang oleh mazhab Muktazilah dan khawarij. (Lihat di dalam Al-Farq Bainal Firaq ms. 73)

Mazhab Asya’irah dan Zaidiyah juga turut berpendapat bahawa Imam yang zalim boleh dijatuhkan. (Lihat : Maqalat Al-Islamiyyin, ms. 151-166)

Pendapat ini agak syadid dan ketat namun sekalipun demikian, ada ramai para sahabat nabi seperti Ali bin Abi thalib ra, Ummul Mukminin Aisyah, Tolhah dan Zubair serta sejumlah sahabat baginda nabi yang lain seperti Muawiyah, Amru dan Nu’man bin Basyir juga termasuk sahabat seperti Abdullah bin Zubair, Muhammad bin Hasan bahawa mereka berpendapat : “ Menghayunkan pedang untuk menegakkan kewajipan Amar makruf nahi mungkar itu adalah wajib sekiranya kemungkaran itu tidak dapat dicegah melainkan dengannya.” (Al-Fasl fi Milal wa Ahwa An-Nihal, Jilid 4, ms. 171)

Al-Imam Ibnu Hazm juga menyebutkan lagi bahawa tetap digunakan pedang sekalipun kemungkaran dan maksiat itu tidak mencapai tahap kekufuran. Bahkan wujud riwayat yang banyak yang menunjukkan ramai sahabat dan tabien yang keluar daripada Imam dan menghayunkan pedang untuk menegakkan kebenaran dan mencegah kemungkaran dan ada pula yang menyokong serta menolak untuk keluar dari Imam dan menetap di dalam ketaatan.

Misalnya di dalam sejarah juga telah menunjukkan wujud di kalangan sahabat dan tabien yang membantu Abdullah bin Ibnu Zubair ra di dalam menentang Bani Umaiyah. (Lihat : Al-Bidayah Wan Nihayah, ms. 238)

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Bakar As-Siddiq ra berkenaan ayat Al-Quran : yang Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu; Tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudharat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu kembali semuanya, Maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (Al-Maidah : 105)

Anonymous said...

Ketika mana beliau (Abu Bakar) berdiri memberikan khutbah maka dia memuji Allah dan kemudian berkata : “Wahai manusia kamu semua membaca ayat ini tetapi kamu meletakkan ayat ini di tempat yang bukan pada tempatnya. Sesungguhnya aku mendengar rasulullah salallahualaihiwasalam bersabda : “ Sesungguhnya manusia apabila melihat kemungkaran tetapi tidak mengubahnya maka dikhuatiri Allah akan menimpakan ke atas mereka azabnya.” Dan di dalam riwayat yang lain menyebut : “Sesungguhnya manusia apabila melihat kezaliman dan tidak melakukan apa-apa usaha dengan tangannya maka dikhuatiri akan ditimpakan oleh Allah dengan azab daripadanya.” ( Hadis riwayat Ahmad di dalam Musnadnya dan Isnadnya sahih menurut Syeikh Ahmad Syakir, diriwayatkan oleh Tirmidzi , Abu Daud, Ibnu Majah dan Nasaie dengan sanad yang sahih)

MENGAMBIL JALAN PERTENGAHAN DI ANTARA DUA PENDAPAT

Saya mendapati langkah yang terbaik ialah :

1) Menetap diri pada dalil umum yang asal

Hendaklah umat Islam mentaati pemerintah yang melaksanakan hukum Allah swt dan menjalankan kewajipan agama yang dasar sekalipun dianya tetap seorang yang fasiq atau ahli maksiat selama maksiat dan kejahatannya itu tidak membahayakan urusan umat Islam.

2) Berpindah ke dalil yang lebih khusus apabila wujud hujah dan berlaku sesuatu yang mengubah dalil umum

Pemerintah yang zalim haruslah ditegur dan diberikan nasihat berdasarkan hadis riwayat Abdullah bin Amru yang berkata aku telah mendengar rasulullah salallahualaihiwasalam bersabda : “ Jika kamu melihat umatku tidak berani mengatakan kepada perlaku zalim itu dengan berkata : “Sesungguhnya engkau zalim maka hendaklah kamu mengucapkan selamat tinggal kepada mereka.” (Hadis riwayat Ahmad dan disahihkan oleh Syeikh Ahmad Syakir pada hadis no. 6521)

Menegur pemerintah disebut di dalam kitab-kitab feqah dengan wujud pelbagai cara dan wasilah yang sesuai tanpa mengikat hanya dengan satu cara sebaliknya dilihat kepada status kejahatan dan situasi semasa.

3) Tidak bersubahat dengan pemerintah yang zalim dan tidak melaksanakan hukum Allah dan berusaha memerangi atau menjatuhkannya jika terdapat jalan atau kemampuan.

Apabila pemerintah enggan mengikut kitab Allah dan sunnah rasulullah setelah dinasihati dan ditegur secara baik dan berhikmah maka hendaklah dia dijatuhkan dengan kekerasan atau cara yang paling kurang mudharatnya kepada umat Islam berdasarkan dalil-dalil yang banyak untuk menjatuhkan khalifah dan pemimpin.

MELIHAT PEGANGAN SALAF DI DALAM PERGADUHAN POLITIK

Para sahabat terbahagi kepada tiga bahagian dan masing-masing di antara mereka melakukan apa yang dipercayai benar berdasarkan keilmuan dan hujah yang dimiliki oleh pihak masing-masing.


GOLONGAN PERTAMA : PIHAK YANG MENYOKONG ALI BIN ABI THALIB

GOLONGAN KEDUA : PIHAK YANG MENYOKONG MUAWIYAH BIN ABI SUFYAN

GOLONGAN KETIGA : PIHAK YANG BERDIAM DIRI DAN TIDAK MENYOKONG MANA-MANA PIHAK DAN JUMLAH MEREKA ADALAH SEDIKIT.

Para ulama seperti al-Imam Bukhari menyebutkan bahawa Tolhah, Zubair dan Aisyah telah berbaiah kepada Ali bin Abi thalib sebagai pemimpin mereka tetapi kemudian mereka keluar dari ketaatan kepada Ali dan menuntut kebenaran dari Ali bin Abi Thalib terhadap pembunuhan Ustman.

Mereka memerangi Ali bin Abi Thalib sekalipun beliau tidaklah kafir atau menjadi murtad namun ramai para sahabat yang bangkit dan berusaha menjatuhkan beliau kerana memiliki hujah dan pendapat mereka yang merasakan mereka berhak untuk menjatuhkan pemerintah.

Anonymous said...

Tidak perlu Imam atau Khalifah menjadi Kafir baru dia dapat dijatuhkan tetapi cukup untuk melihat kepada keperluan dan maslahat ummah.

Ini jelas daripada hujah Ali bin Abi Tholib ra yang berkata : “ Telah berbaiah Tolhah dan Zubair kepadaku di Madinah dan aku menjadi khalifah di Basrah, sekiranya ada lelaki yang membaiah Abu Bakar sekalipun nescaya kami akan membunuhnya dan begitu juga jika Umar.” (Dikeluarkan oleh Ishaq bin Rawaihah daripada Salim di dalam Fathul Bari Jilid 13 ms. 53 dan di dalam Tarikh Al-Islam oleh Az-zahabi Jilid 3, ms. 391)

Setiap riwayat hadis dan sejarah menunjukkan bahawa para ulama dan sahabat nabi tidaklah menantikan pemerintah menjadi kafir dahulu baru boleh menjatuhkannya sebaliknya setiap zaman Islam menyaksikan penggulingan dinasti dan kepimpinan negara dilakukan apabila mereka mendapati berlaku penyelewengan dan kezaliman dan tidak hanya menanti pemerintah menjadi kafir sahaja baru boleh dijatuhkan. (Lihat Al-Imamah Al-Uzma Indal Ahlul Sunnah Wal Jamaah ms. 530)

Hujah bahawa kita mesti berdiam diri dan tidak mencampuri pergaduhan politik atau fitnah ialah hujah sebahagian sahabat nabi dan bukanlah kewajipan agama untuk memilih pendapat ini setelah kita memiliki dua syarat iaitu :

1) Ilmu (mengetahui hukum Allah dan layak membuat penilaian)

2) Kebenaran diyakini berada dipihaknya setelah memiliki hujah atau informasi dan bukti yang kukuh (menyakini kebenaran berada di pihak kita dan bertanggungjawab untuk menegakkannya kerana kita kelak akan dipersoalkan)

Para sahabat seperti Muawiyah, Nu’man bin Basyir dan Mughirah bin Syu’bah ra semuanya keluar daripada Khalifah Ali bin Abi thalib kerana menyakini mereka di pihak yang benar dengan ilmu dan pengetahuan mereka.

Para sahabat mengajar kita supaya memperjuangkan apa yang diyakini benar setelah mencapai tahap dan memenuhi syarat yang kukuh terhadap pengetahuan kitab Allah dan as-sunnah rasul-Nya dan memperjuangkan kebenaran sehingga tertegak tanpa berdiam diri atau duduk sahaja menanti perubahan tanpa usaha. Sikap mereka sekalipun dianggap salah oleh sebahagian ulama namun diperkirakan sebagai Mujtahid yang tersilap dan dimaafkan serta disebut oleh para ulama kedua-dua pihak yang membunuh dan dibunuh berada di dalam syurga.

Usamah bin Zaid berkata kepada Ali melalui utusannya : “Sekiranya engkau berada di dalam lubang singa sekalipun nescaya aku suka untuk bersama kamu kecuali di dalam urusan ini (merujuk kepada peperangan di antara sahabat).” (Hadis sahih bukhari di dalam bab fitan)

Anonymous said...

PUNCA SIKAP BERDIAM DIRI MUNCUL DI KALANGAN SAHABAT

Para ulama menyebutkan para sahabat berdiam diri dan tidak menyertai mana-mana pertelingkahan politik dan urusan siyasah kerana tidak mengetahui di sudut ilmu dan juga tidak memiliki hujah untuk menyebelahi mana-mana pihak.

Ini terbukti berdasarkan dalil daripada Abdullah bin Umar yang ditanya : “Siapakah golongan yang menderhaka ? “ Lalu dijawab : “Kalaulah sekiranya aku mengetahuinya maka tidaklah ada sesiapapun yang akan mendahului aku baik kamu atau selain kamu melainkan aku sudah dahulu menentang mereka.” (Al-Fasl fi al-milal wa-al-ahwa, Jilid 4 ms. 171)

Juga ada riwayat yang menunjukkan sebahagian para sahabat yang seperti Saad dan Muhammad bin Maslamah ra yang berdiam diri turut menyesal kerana tidak terlibat di dalam peperangan menentang pemberontak selepas mendapati pembunuhan Ammar bin Yasir (disebabkan nabi pernah meramalkan yang Ammar akan dibunuh oleh penderhaka).

Maka kalau dilihat di dalam kitab Al-Qawasim Minnal Awasim, para sahabat yang mengambil sikap berdiam diri ini ialah mereka yang muda atau mereka yang tidak terlibat dengan kepimpinan dan kurang memiliki maklumat dan informasi berkaitan situasi semasa sehingga tidak dapat membuat penilaian saksama siapakah pihak yang benar lalu menyebabkan mereka berdiam diri.

Adapun sahabat yang besar dan tokoh-tokoh masyarakat yang padanya tanggungjawab dan beban ummat mereka tampil membela kebenaran dan memperjuangkan apa yang diyakini benar kerana memenuhi tanggungjawab mereka seperti yang diperintahkan oleh Al-Quran dan As-sunnah.

Pengajaran yang baik untuk kita ialah hendaklah kita bertindak dan beramal berasaskan hujah dan bukan hanya kepada ikutan buta kerana sekiranya kita tidak mempunyai hujah dan pengetahuan atau kemampuan maka sikap sahabat iaitu berdiam diri adalah lebih baik dicontohi oleh kita.

Adapun jika kita memiliki pengetahuan dan ilmu serta mampu membuat penilaian yang saksama mengenai siapakah pihak yang benar maka memperjuangkan apa yang diyakini benar itu ialah suatu kewajipan dan tanggungjawab yang akan dipersoalkan.

Inilah yang disebut oleh Ibnu Umar yang diriwayatkan berkata : “Tidaklah ada perkara yang aku sesali melainkan memerangi pihak yang memberontak bersama dengan Ali bin Abi thalib.” (Lihat : Siyar Alam nubala Jilid 3. ms.232)

Begitu juga perkataan Saad : “ Aku menyesal meninggalkan pertempuran memerangi golongan yang menderhaka.” (Jami Ahkam Al-Qurtubi Jilid 16 ms. 319)


KESIMPULAN UNTUK KITA

Kesimpulan ringkas daripada saya ialah hendaklah kita membuka mata dan tidaklah menjadi seperti pemuda dan pemudi yang menyesatkan agama melalui kejahilan dan kecetekkan ilmu agama dan sikap ta’asub kepada pendapat masing-masing.

Al-Imam Abu Hanifah ra misalnya berpendapat bahawa boleh keluar menjatuhkan pemerintah yang zalim dan fasiq di dalam usaha amar makruf nahi mungkar demikian yang diriwayatkan melalui Abi Bakar bin Jasos yang menyebutkan bahawa mazhab Abu Hanifah terkenal dengan pendapat yang membolehkan memerangi pemerintah yang zalim dan sesat dan ini diakui oleh Al-Imam Auzaie dan juga Abu Ishaq Al-Fazari. (Lihat Ahkam Al-Quran lil Jasos Jilid 1, ms. 70)

Al-Imam Malik ra juga terkenal dengan kelantangannya menegur pemerintah sehingga beliau pernah disebat kerana fatwanya tetapi Imam telah menyuruh manusia berbaiah kepada pemerintah namun di dalam beberapa hal Imam Malik juga tetap mensyaratkan bahawa hendaklah diberikan bai’ah kepada pemimpin yang adil. (Lihat Ahkam Al-Quran Li Ibnul Arabi Jilid 4 ms. 1721)

Anonymous said...

Al-Imam Syafie disebut di dalam Aqidah An-Nasafiyah halaman 145 yang dinisbahkan oleh Az-Zabidi daripada sahabatnya bahawa Imam Syafie berpendapat bolehnya keluar daripada Imam yang zalim dan fasiq daripada pendapatnya yang qadim.

Kecuali Imam Ahmad ra yang banyak riwayat berkenaan hal ini yang berbeza-beza namun yang paling tepat ialah beliau berpendapat tidak boleh keluar melawan pemerintah yang fasiq dan zalim berdasarkan riwayat ibnu Abi Ya’la di dalam tabaqat hanabilah. (Lihat : Tabaqat Hanabilah Jilid 1, ms. 24) Demikian juga yang disebutkan oleh Imam Ibnu Qudamah di dalam kitabnya.

Walau apapun, marilah kita renungi...

Para salaf sendiri berselisih di dalam hal ini dan sangat singkat akal mereka dan cetek ilmu mereka yang mendakwa pendapat salaf ialah mentaati pemerintah secara membuta tuli dan memaksa rakyat dan orang awam untuk tunduk kepada penguasa yang zalim, taghut dan ada sebahagiannya sudah jatuh ke tahap kufur dan syirik apabila secara terang-terangan menghina ayat-ayat Allah dan menolak kitab dan sunnah kerana beralasan ketinggalan zaman dan hanya mahu Islam yang berbentuk tafsiran akal semata-mata.

Marilah kita melengkapkan diri kita dengan ilmu dan hujah serta mencari jalan untuk mengabdikan diri kepada Allah swt dengan segala usaha dan upaya meninggikan kalimah Allah swt dan memenuhi tuntutan tauhid kepada-Nya.

Akhir kata, menurut Imam Ibnu Hazm ra setiap hadis yang mengajak kepada mentaati pemerintah yang zalim dan bersabar ke atas mereka serta tidak memerangi mereka telah di mansuhkan oleh ayat Al-quran dan hadis yang berkaitan Amar Makruf dan Nahi Mungkar dan anda boleh melihatnya di dalam Kitab Al-Fasl fi al-milal wa-al-ahwa Jilid 4, ms 173.

Aku mengatakan kepada diriku bahawa aku telah menyampaikan sebahagian besar penulisan ini daripada kitab utama yang dirujuk oleh diriku iaitu kitab Al-Imamah Al-Uzma Indal Ahlul Sunnah Wal Jamaah tulisan guruku Syeikh Dr Abdullah Umar Ad-domaiji, bekas Dekan Jabatan Aqidah Universiti Ummul Qura, Mekah yang padaku kitab terbaik di dalam membahaskan persoalan siyasah syar’iyah di masa kini, beserta tulisan Prof. Dr Yusof Al-Qaradhawi di dalam bukunya Siyasah Syar’iyah seorang ulama yang gigih berdakwah dengan ilmu dan hujah.

Wallahu'alam . Sumber: Ustaz.Emran

tamat pautan dari http://wwwaizatlegendz.blogspot.com/2011/01/hukum-menjatuhkan-dan-menukar.html

HisyamAdnan said...

Kalau tak boleh jatuhkan pemimimpin. Maka kerajaan Kedah, Selangor, Kelantan Dan Pulau Pinang tak boleh di tukar. betul kan.

Prince of Persia said...

Tuan,

Saya rasa saya tak perlu lah mendalamkan lagi luka tuan yang sedia ada. Soalan saya pun tuan lum jawab lagi. Sebab utk tuan menjawab post di atas ni pun mesti tuan dah pening dan huru hara. Mesti tuan akan sibuk mencari dalam blog-blog pro UMNO/BN ada tak post yang yang boleh menyangkal hujah2 di atas lepas tuan akan copy and paste kat sini lepas tu tambah sikit penambah perisa kutuk PAS. Pelengkap dia nanti tuan akan cakap PAS ni khawarij atau yang seangkatan dengannya.

Apa kata tuan ajak geng2 tuan yang pro-UMNO utk sama2 join kat sini. Boleh kita muhasabah diri ramai2 dan lihat sendiri apa yang dapat kita pelajari.

Formula untuk kita menjadikan perbahasan satu perkara yang ilmiah adalah :
1. Jangan fanatik sangat dengan sesuatu parti.
2. Jangan suka nak kafirkan org/murtad sedangkan org tu takde pun cakap perkataan kafir/murtad/keluar dari islam.
3. Jangan merasakan diri kita sentiasa betul... boleh bawak kepada riak, ujub dan takabur.
4. Anggap ini satu sesi percambahan minda...bukan tugas kita untuk backing mana2 pihak.

Selamat berjaya tuan.

Assalamualaikum.

Anonymous said...

memang sah mamat wahabi ni tak paham antara wala Umno dlm BN dan tahalluf antara PAS dan DAP, untuk jatuhkan BN.

Tuan sufi,

Saya bg contoh peguam kes lina joy jd peguam kerajaan negeri selangor, kemudiannya redha PAS terhadap isu arak di selangor, kemudian apabila dibangkitkan isu hudud diherdiknya Husam Musa.

Tuan, apakah maksud tahaluuf ataupun kerjasama ini boleh membawa mudfarat lebih besar kepada Islam?

padahal kita melihat di sini UMNO adalah tunjang kepada BN, dan PAS bukan lagi tunjang kepada kerjasama politik ini, tetapi hanya sebagai tenaga buruh murah utk tampal poster dan kerja kotor.

Bagaimanakah PAS sebuah jamaah Islam redha utk mengangkat seorg yg bukan ahli jamaahnya sebagai pemimpin yg menentukan dasar negara?

berkaitan dgn wahabi dgn turki..maaf mereka bukan memberontak, tetapi memerangi khalifah umat islam turki uthmaniyyah di hejaz, oman bahrain, damsyik, karbala dll...dan juga menghasut pemberontakan dan berbaik2 dgn musuh khalifah islam, iaitu inggeris contohnya yg berlaku di Muscat.

Memerangi Turki Uthmaniyyah dijalankan juga oleh Shariff Hussain, Ibrahim Pasha, pejuang2 kemerdekaan Albania, Bosnia dan pelbagai lagi sebelum perang dunia pertama lagi.

Shariff Hussain telah berkomplot dengan British dan anaknya merupakan kawan baik dengan lawrence of Arabia.

Jadi, memerangi Turki Uthmaniyyah juga dilakukan oleh org "ASWJ", kenapa hanya "wahabi' saja dipersalahkan?

malahan apa yg dilakukan Shariff hussain lebih besar, kerana Shariff Hussain menggerakan The Arab Revolt ataupun pemberontakan Arab secara besar2an di seluruh dunia arab sampailah ke Palestin dan Iraq.

Tuan nak sembunyi fakta sejarah ke?

Anonymous said...

ibrahim pasha memberontak atau hendak meluaskan kuasa kerajaan mesir sehingga ditakuti turki atau pihak inggeris yg lebih suka turki lemah ketika itu? mesir ketika itu masih ta'luk pada daulah turki dan kemudiannay terbukti berdamai.

Brlaku dua kali peperangan antara Uthmaniyyah dan Mesir iaiatu pada tahun 1831-1833 dan 1841.

Bila masa mereka berdamai?

Mesir telah menguasai wilayah Uthmaniyyah sampailah ke Syria dan pada perang kedua antara dua negara ini, Egypt mengaku kalah dan berundur dari syria.

Egypt "merdeka" sehinggalah British masuk campur.

Kau nak temebrang apa kat sini?

hubungan US dgn Arab si saud tu muamalat ke pelindung..dgn siap ada kem tentera lagi?

kau ni tak paham ke buat2 tak paham?

Ini adalah sebahagian dr muamalat.Supaya tentera Iraq confirm tidak dapat masuk ke wilayah Saudi.

Anonymous said...

yg sahih, nabi tinggalkan adalah al quran dan ahlul bait ye...ikut hadis muslim, ahmad dan at tirmizi.

Berkata Zaid bin Arqam radiallahu 'anhu, Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam telah berkhutbah:

"Sesungguhnya aku meninggalkan kepada kalian dua perkara yang besar, yang pertama adalah Kitab Allah (al-Qur'an) di mana di dalamnya terdapat hidayah dan (cahaya) nur, maka berpeganglah kepada Kitab Allah."

Berkata Zaid: "Beliau (Nabi) sangat memberi penekanan dan kepentingan Kitab Allah." Kemudian Rasulullah menyambung: "Dan Ahli Bait aku. Aku peringatkan kalian dengan (nama) Allah tentang Ahli Bait aku.

Sahih Muslim - no: 2408. (Kitab Keutamaan Para Shabat, Bab Keutamaan 'Ali bin Abi Talib radiallahu 'anhu). Juga dikeluarkan oleh al-Tirmizi, al-Thabarani dan lain-lainnya sebagaimana terang dan nilai Nasr al-Din al-Albani dalam Silsilah Hadis Sahih, jld 4, ms 355-361, no: 1761.

Lafaz ini khas dengan tambahan kalian tidak akan tersesat dikeluarkan oleh Ahmad, al-Tirmizi, al-Thabarani dan lain-lain, dalam sanadnya terdapat kelemahan yang berpunca dari perawi yang berasal dari Kufah, Iraq. Hadis dengan tambahan lafaz ini telah dibahas secara mendalam oleh 'Ali Ahmad al-Salus dalam Ensiklopedi Sunnah Syiah, jld 1, ms 113-131. Dakwaan sesetengah bahawa ia telah diriwayatkan oleh lebih 20 orang sahabat adalah keliru, berpunca dari kegagalan untuk membezakan antara beberapa lafaz yang sedia ada.

Aku tinggalkan kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

Dikeluarkan oleh Malik bin Anas dalam al-Muwattha' - no: 1619 (Kitab al-Jami', Bab Larangan memastikan Takdir).

Anonymous said...

kami beriman dgn hadis...ttp hadis itu ada zahir dan batinnya...guna pada tempatnya.

Beriman ni tuan, bukan sekadar cakap beriman tetapi lawan pulak.

Cnth: kata beriman dengan hadith larang minum arak, bukan di tangan minum arak, pastu kata ooo.. minum arak ni boleh sebab cuma beer, tapi minum vodka, wine, brandy, tak boleh.

pemimpin yg zalim tu terang, pemimpin yg cambuk belakang rakyat itu terang, permimpin yg rampas harta tu terang, so apakah alasan lagi utk taat?


bila pulak ahli sufi dan aswj atau pihak PAS menghalalkan yg haram dan mengharamkan yg halal?

Kalau Nabi kata tidak boleh lawan, kita mula guna istilah guna pada tenpatnya, ada kaedahnya, itulah menghalalkan yg haram.

Tuan sufi,

Bani israel diperintahkan jgn bekerja pada hari sabtu dan disuruh supaya beribadat sahaja pd hari itu.

jadi ditakdirkan ikan jinak pada hari sabtu.

Apa mereka buat, mereka tahan pukat hari Jumaat, ambil ikan tu hari Ahad.

tetapi Allah murka, Allah tukarkan mereka jadi kera padahal mereka tahan pukat saja pada hari Jumaat bukannya tangkap pun ikan.

Tuan ni mengaku sahaja ahli sufi tetapi apabila tiba larangan yg jelas ini, tuan lebih PAS dr sufi.

Kalau benar ahli sufi, bukan setakat zalim anta akan taat, tapi dengar bunyi zzz pun akan anda taat sebab takut terbabas.

Anonymous said...

mula2 tuan wahabi kata sufi meruntuhkan keagongan islam...tiba2 nak mengiyakan sambil mendakwa dakwi yg silap pasal sufi?

Saya kenal ahli sufi sebab saya banyak juga baca buku2 sufi dan pemikiran mereka, begitu juga dr sudut sejarah.

jadi, tuan kalau nak radd ataupun bantah kenyataan saya, jgn main atas angin saja, bw kitab, bawa rujukan.

tuan, memang semua ulamak boleh dinisbahkan pada ahli sufi..cuma ahli sufi yg mengenal sesama mereka..samalah seperti puak wahabi mengenali puak2 mereka dan yg boleh diambil kesempatan seperti UMNO.

kami "wahabi" pun mengatakan imam shafi'e, imam abu hassan asya'ari, tabi'in seperti Hassan Al Basri, Sufyan At Thauri adalah ulamak2 Wahabi juga.

Kami juga kenal org2 sufi, langkah dan lenggoknya, sorry la cakap, tuan nampaknya half cook, ahli sufi separuh masak.

Saya sendiri berkomunikasi dengan rakan2 saya yg kuat tariqatnya malah berkait direct dengan syeikh2 mereka di Hadralmaut, bila ditanya ttg ketaatan kepada pemimpin, mereka kata wajib dan tidak ada alasan bg ASWJ utk keluar dr ketaatan ke atas pemimpin.

Malah mereka menuduh wahabi yg ajar lawan2 pemimpin ni, saya kata tidak betul, dengan beri hadith2 dan juga ucapan2 ulamak2 wahabi.

Anonymous said...

usah bercakap ttg akidah al asyarie dan al maturidi..supaya kita tak mempersoalkan akidah kamu @ wahabi..panjang perbahasannya nanti..kami tetap mengolongkan tambahan lagi...

Alhamdulillah, first time ana dengar org pekat assyaeerah ni iktiraf wahabi. Kalau mcm tu kan aman dunia?

betul ke ulamak2 puak tuan tidak mengeji ulamak2 golongan majoriti ini?

Kalau dah kami kata mereka ini ulamak kami, buat apa kami keji?

Hatta org "sufi" pun ulamak2 kami cuma sebut kesalahan mereka secara khusus, kerana tidak baik mengumumkan ataupun menisbahkan terus individu itu dengan "kejahatan'. kalau perbuatan org "wahabi" awam, mana2 org pun langgar sebab kejahilan mereka.

Cnth: kalau org tu jahat, jgn jeneralkan org itu jahat, tetapi katakan, org itu jahat kerana dia mencuri sekian2 pada sekian2.

Anonymous said...

imam ibnu qayim dan berpegang erat dgnnya lah yg telah menyebarkan islam luas di muka bumi..

Imam Ibnu Qayyim itu adalah anak murid Ibnu taymiyyah.dan Ibnu taymiyyah adalah..tuan smabung sendiri...

mereka inilah yg tidak takut mati, serban dibuat dari kain kafan, zikir yg tidak putus2...dan mereka jualah penahan ancaman syiah, muktazilah, kristian eropah dll...dan jatuhnya bukanlah kerana berpakaian tasauf, tetapi adalah kerana cinta dunia di dalam hati mereka.kamu sebagai golongan dalam ASWJ..

Seolah-olah tuan pula katakan Wahabi ini cinta dunia, padahal tgklah bagaimana Syeikh Bin Baaz dan ulamak2 wahabi hidup..mereka juga tidka takut mati dan hidup amat sederhana.

Tidak adil saya menafikan jasa gol. sufi ini, tetapi apabila dtg perkara yg sahih maka peganglah kita akan ia.

Mana lebih baik zikir Nabi atau zikir ahli sufi? Siapa yg confirm masuk syurga, Nabi atau tok guru?


tuan daripada setiap msg tuan di sini..dapat saya simpulkan tuan memang benar2 menganggap hanya tuan dan puak2 wahabi shj yg ahlussunnah kan?

dan kami majoriti umat islam adalah ahli bid'ah, tak gitu?


saya berpendapat apa sahaja yg tidak mengikut apatah lg berbunyi terang2 melawan apa yg tercatit dalam Al Quran dan sunnah itulah bid'ah.

Jikalau tuan tidak mengiakan apa yg dilarang dan membuat perkara yg disuruh itulah ahli sunnah.

Prince of Persia said...

Tuan,

Inilah akibatnya apabila dua orang yang berilmu (atau perasan berilmu) berjumpa dan berbahas. Tuan bercerita hanya nak bantai orang, bercerita bab sejarah dan memperdebatkan orang2 dalam sejarah tu. Nak bawak orang ke mana ni?

Saya rasa persoalan yang paling utama dalam perbincangan ini adalah tentang hukum boleh atau tidak melawan/menjatuhkan pemimpin... walaupun jika mengikut konsep pilihanraya, itu bukanlah kategori menjatuhkan. Itu memang mandat yang diberi kepada rakyat untuk memilih. Kalau dah hukum haram, tak payah la buat pilihanraya. Minta keluarkan fatwa memang hukum menukar (atau bahasa tuan) menjatuhkan pemimpin islam adalah haram walaupun melalui pilihanraya. Juga jangan lupa mintak keluarkan sekali fatwa bahawa orang islam yang menyertai parti selain dari parti pemerintah jatuh hukum khawarij/murtad/derhaka/zalim atau apa je la sebab saya pun tak tau apa. Kalau tuan yakin sangat dengan hujah tuan tidak boleh disangkal. Senang sikit.. tak payah nak bukak hadis, bukak sejarah.. cakap org tu salah, org tu betul... kalau dah keluar fatwa senang nanti kita sama boleh berjuang dalam satu parti.

Yang saya nampak tuan ni memang dah hilang punca. dari awal perbahasan seperti saya katakan tuan memang suka bercerita perkara2 momokan yang tidak diketahui nyatanya. Persoalan yang remeh tuan suka bawak bergaduh tetapi persoalan yang penting (seperti post pjg tentang hukum menjatuhkan pemimpin) tuan taknak pulak ulas. mungkin sebab tuan memang tak suka jawab sebab tak dapat nak memuji wahabi atau mengutuk sufi.

Tuan,

Macam mana la orang tak kutuk wahabi, tgk tuan bercerita dalam ni pun dah cukup. Perbahasan kita di sini bukan nak bercerita wahabi atau sufi yang betul. Sapa kita nak bercerita pasal benda ni. Lain la kalau tuan rasa tuan memang dah berada di tahap tinggi, ntah makam ke, kasyaf ke, wali ke.. tapi kalau dah tahap tu sya rasa tuan takde nak menggunakan ayat sedemikian rupa. Tuan cakap hamba Allah yang sorang tu half-cook... tuan rasa tuan dah fully cook ke? Rasa-rasanya takde perbezaan cara tuan berbahas dengan dia. Rasanya kalau dia half-cook, tuan pun sama la. Jangan tgh raw lagi sudahla. Sebab kita bukan tau.. kalau setakat main copy n paste dari website, blog, buku... orang DAP pun boleh.

Anonymous said...

Saya rasa persoalan yang paling utama dalam perbincangan ini adalah tentang hukum boleh atau tidak melawan/menjatuhkan pemimpin... walaupun jika mengikut konsep pilihanraya, itu bukanlah kategori menjatuhkan.

Cuba tgk kenyataan PR:

"PRU13 adalah utk jatuhkan BN".

Tidakkah kenyataan ini cukup?

Pas, PKR masuk pilihanraya bukankah utk ganti/jatuh pemerintah yg ada?

Minta keluarkan fatwa memang hukum menukar (atau bahasa tuan) menjatuhkan pemimpin islam adalah haram walaupun melalui pilihanraya.

Bukan setakat menjatuhkan, buat jemaah tu pun tidak dibenarkan:

http://www.youtube.com/watch?v=3WD6gLeZ9Sw&feature=related

Syaikh saleh fauzan salah seorg ulamak terkemuka salafi.

Kalau tuan yakin sangat dengan hujah tuan tidak boleh disangkal. Senang sikit.. tak payah nak bukak hadis, bukak sejarah.. cakap org tu salah, org tu betul... kalau dah keluar fatwa senang nanti kita sama boleh berjuang dalam satu parti.

Siapa boleh bantah sabda Nabi?

saya nak tanya, siapa boleh bantah hujah Nabi Muhammad SAW?

Kita cuma perlu taat kepada pemerintah yg ada, selagi mana Muslim dan bersolat.

Cukup.

Yang saya nampak tuan ni memang dah hilang punca.

Yg hilang punca adalah org yg tidak dapat menerima hakikat bhw Rasulullah SAW MELARANG RAKYAT MENJATUHKAN PEMERINTAH.

Saya firm/tegas dalam hal ini, dan rujuk semula semua yg saya dan sahabat saya tulis.

Persoalan yang remeh tuan suka bawak bergaduh tetapi persoalan yang penting (seperti post pjg tentang hukum menjatuhkan pemimpin) tuan taknak pulak ulas.

saya dah ulas dengan panjang lebar, bg org yg benar2 beriman cukup satu hadith sudah menjawabs egalanya, tetapi dkonar baring ke belakang.

ksemua hujah yg diambil dr blog Ust Emran itu, mudah sahaja jawapannya,

adakah pemerintah kita itu kafir?

Islam ataupun tidak pemerintah kita itu.

Anda sendiri pun perlu letak std yg sama utk diri anda:

adakah anda cuma Islam bila anda bernama Islam?

adakah solat anda cukup utk membuatkan anda Islam?

adakah semua hukum Islam dalam dunia ini kamu dah buat?

Cuba tanya dulu diri anda sebelum hendak bertanya akan keislaman pemerintah?

tanya balik soalan itu kepada diri anda, adakah anda cukup islam?

Anonymous said...

Tuan cakap hamba Allah yang sorang tu half-cook... tuan rasa tuan dah fully cook ke? Rasa-rasanya takde perbezaan cara tuan berbahas dengan dia. Rasanya kalau dia half-cook, tuan pun sama la.

Ternyatalah Prince of Persia ini sebenarnya tak tahu apa yg ditulis.

Saya nak tanya melalui cnth, apa jenis PKR kalau percaya Anwar tu meliwat? PKR separuh masak.

Apa jenis PAS kalau tarbiyyah tak pernah ikut.tambah pulak tarbiyyah pun tu "menatang" apa pun tak tahu?

Begitu juga,kalau mengaku ahli sufi tetapi maki hamun,teribat dalam perebutan kuasa,tak tahu jaga mulut.

Wahabi jenis apa kalau maulud pun tumpang seronok berarak sekaki.

Ini adalah cnth2 half cook. Jika POP tidak tahu apa yg ditulis,nasihat saya jgn menulis.

Hairan,dia seolah2 dia tak tahu,apabila keIslaman seseorg dipertikaikan,tahu tak bhw haram sembelihannya dimakan?Haram hartanya diwarisi dan dirinya mewarisi harta keluarga yg Islam. Terbatal nikahnya. Akibatnya terlalu banyak.

tetapi gol yghendak menghalalkan penjatuhan kepimpinan yg ada tidak melihat perkara ini.


Jangan tgh raw lagi sudahla. Sebab kita bukan tau.. kalau setakat main copy n paste dari website, blog, buku... orang DAP pun boleh.

Copy and paste ni boleh tanya org yg pandai sahaja copy n paste dr blog ustaz.blogspot.com tanpa paham implikasi tulisan tersebut,

Prince of Persia said...

Tuan,

Kesian pun ada dgn tuan ni. Saya tak pernah kata saya lebih islam dari org lain. Saya tak ada nak sibuk bercerita zaman bani umaiyah hingga ke uthmaniyah. Saya takde bukak hadis sini sana. Saya takde nak bukak ayat Al-Quran. Saya takde nak menuduh orang dalam sejarah betul atau salah. Mungkin tuan yang rasa tuan labih islam dari orang lain kot.

Jika benar kata-kata tuan yang amat berilmu ini...cadangkanlah pada majlis fatwa 2 perkara :

1. Menjatuhkan hukum haram pada orang yang join parti selain dari parti pemerintah.

2. Jatuhkan hukum haram pada orang yang mengundi selain parti pemerintah.

Saya amat mengalu-alukan. Kalau ada petisyen nak suruh sign pun... saya sign sekali dan tolong carikan org utk sign petisyen tuh..

Tapi takkan diorang tak tahu ye selama ni? Cetek sangat ke ilmu diorang sampai orang yang dalam blog ni lagi hebat dan dalam ilmu nye berbanding diorang.
Itu bermaksud diorang tu semua lagi pandai dari kita. Dan diorang tak pakai satu hadis je tuan. Mereka bercakap pun bukan mcm kita...
Tapi kalau tuan rasa apa yang tuan cakap memang betul 100% dan tak boleh disangkal, maka saya rasa dah tiba waktu tuan sekolahkan Majlis Fatwa kita. Tak pun boleh gunakan cara dengan memegang tangan diorang dan menegur dengan lembut.

Daripada ulasan tuan ttg post Ust Emran tu, saya tau yang tuan sebenarnya tidak membaca atau pun tuan baca tapi tuan tak amik port. Seperti yang saya katakan sebelum ini, tuan terlalu fanatik. Tuan hanya melihat dari satu perspektif. Tuan xnak mengulas apa yang tertulis dalam tu tapi lebih kepada tuan nak bantai orang.

Terus terang, saya memang kesian dgn tuan ni.

Cuba kita buka minda.. jangan guna satu hadis je.. banyakkanlah sumber maklumat. Tuan tanya satu soalan, tuan berbahas kat sini nak berkongsi ilmu dan mendengar apa pandangan orang lain, atau tuan hanya mendengar apa yang tuan nak dengar? yang benar tapi tuan tak suka, tuan akan pusing lepas tu bantai org balik. Apa punya cerita la ni....

Prince of Persia said...

Tuan,

Nampaknya saya semakin tebal rasa kesian saya kat tuan. Apa punya kiasan la tuan yang berikan tentang half-cook ni tuan. Tuan memang betul2 dah takde modal sangat ke? Kan saya dah maklum dalam post sebelum jika tuan dah abis modal, tuan boleh ajak geng-geng tuan join sekali dalam ni. Boleh kita sama-sama muhasabah diri.

Orang PKR yang yang percaya Anwar meliwat adalah orang PKR yang percaya dengan ideologi parti tu (kalau ada la.. sebab saya pun tak tau. saya bukan fanatik mcm tuan.) Bukan half-cook. Dia join PKR bukan sebab Anwar.. tapi sebab ideologi. Sama la jugak dengan org UMNO yang percaya bahawa ada orang yang memegang jawatan tertinggi dalam parti tersebut terlibat dalam kes pembunuhan warga mongolia. Org yang percaya ni nak takkan nak cakap half cook. DIa join sebab ideologi (kalau masih ada!).
Tuan, Kita bukan beriman pada orang dalam parti atau parti tu sendiri. Kalau salah kita tetap cakap salah. Walaupun ia berkait dengan parti yang kita join. Itu sebab dari awal saya katakan jangan sibuk bercerita pasal "org" dalam sesuatu parti. Kalau kita bercerita pasal "orang" dalam parti.. sampai mati pun tak abis cerita. Tuan masih tak faham tentang perbahasan yang berlaku di sini. Itu sebab seperti saya katakan buka minda dan jangan melihat segalanya dari satu perspektif sahaja.

Tuan, ttg tuduhan ahli sufi memaki hamun tu, from the first place dia takde cakap pun dia ahli sufi. Mungkin dia bias ke arah situ tapi dia takde cakap pun yang dia ahli sufi. Yang tuan pandai2 nak manipulate orang cakap ni kenapa?

Tuan, terus terang saya makin simpati dengan tuan. Saya cadangkan tuan ajak la geng ramai sikit masuk dalam post ni supaya banyak sikit modal tuan. Sebab makin banyak tuan post kat sini semakin merapu apa yang tuan katakan.

Semoga kita menjadikan perbahasan ini satu medium untuk kita berkongsi fikiran dan pendapat, membuka minda dan mengelakkan pemikiran fanatik (unless la tuan ni memang diupah oleh pihak tertentu untuk jadi fanatik).. kalau macam tu memang tak boleh tolong la nampaknya.

Anonymous said...

Kesian pun ada dgn tuan ni. Saya tak pernah kata saya lebih islam dari org lain. Saya tak ada nak sibuk bercerita zaman bani umaiyah hingga ke uthmaniyah. Saya takde bukak hadis sini sana. Saya takde nak bukak ayat Al-Quran. Saya takde nak menuduh orang dalam sejarah betul atau salah. Mungkin tuan yang rasa tuan labih islam dari orang lain kot.

sebab POP pernah tanya cukupkah Islam tu dengan sembahyang saja?

jadi itu yg saya tanya, POP rasa diri POP ini cukup Islam tak?

Kalau tanya saya, alhamdulillah cukup, tapi kalau POP guna std yg POP nak guna utk pemimpin negara, silap2 POP pun tak lepas.

Ikut hadith, ikut Quran, cukup kita nampak dia bersolat, kita taat.

Saya kena cerita al Quran dan hadith serta korek tarikh Islam sebab itulah fakta dan Islam didasarkan dengan fakta bukan suka2.

Kalau tuan tidak suka Al Quran, hadith, bilang TGNA, itu tuan punya pasal.

Malulah sikit nak cakap psl ugama, tetapi ilmu takde, inilah dalam hadith dipanggil gol. ruwaibidhoh, iaitu org yg lekeh, tapi nak jugak cakap psl ugama.

Anonymous said...

Jika benar kata-kata tuan yang amat berilmu ini...cadangkanlah pada majlis fatwa 2 perkara :

saya nak tanya POP, ugama ni berdasarkan majlis fatwa ke/ kalau takde majlis fatwa, semua halallah eh?

boleh le tuan nak telan punggung babi, buat sup ekor babi ke, minum vodka, ke apa sebab benda tu takde dalam database fatwa kebangsaan.

inilah masalah org yg nak halalkan benda haram. Hadith Nabi tu tak cukup ke lagi?

Tuan nak suruh majlis fatwa tulis wajib sembahyang 5 waktu baru nak solat?

POP nak majlis fatwa kata riba tu tak boleh, baru tak nak makan riba.

Ugama didasarkan oleh Al Quran dan sunnah, bukannya Majlis fatwa.

Tapi takkan diorang tak tahu ye selama ni? Cetek sangat ke ilmu diorang sampai orang yang dalam blog ni lagi hebat dan dalam ilmu nye berbanding diorang.
Itu bermaksud diorang tu semua lagi pandai dari kita. Dan diorang tak pakai satu hadis je tuan. Mereka bercakap pun bukan mcm kita...


Bila masa tersepit mcm ni baru cari majlis fatwa dan tok2 mufti.

Hello, yg mufti2 tu tak pernah kata pun wajib buat hukum hudud ke buat negara Islam, u ingat mufti2 tu tak mengaji Quran ke?

Yg ini POP tak ikut pulak majlis fatwa, so yg sokong PAS buat hudud tu ade Majlis fatwa kata memang wajib buat hudud ke?

Kalau POP tak mau beriman kepada hadith sahih, hadith saya kasi tu ahdith sahih?

hadith sahih maksudnya kata2 perbuatan dan juga pengesahan perbuatan para sahabat yg Nabi redha dan perkara itu sahih dr segi riwayat dan sanad (rantaian org yg meriwayatkannya).

menolak hadith sahih samalah seperti menolak kata2 Nabi.

Jadi, majlsi fatwa lagi besar ke Nabi yg lebih besar?

Anonymous said...

Tapi kalau tuan rasa apa yang tuan cakap memang betul 100% dan tak boleh disangkal, maka saya rasa dah tiba waktu tuan sekolahkan Majlis Fatwa kita. Tak pun boleh gunakan cara dengan memegang tangan diorang dan menegur dengan lembut.

Insha Allah, saya tarik tgn dengan lembut, takde masalah, cumanya, PAs pun kena sekolahkan Majlis fatwa sebab tak pernah kata hudud tu wajib.

Daripada ulasan tuan ttg post Ust Emran tu, saya tau yang tuan sebenarnya tidak membaca atau pun tuan baca tapi tuan tak amik port. Seperti yang saya katakan sebelum ini, tuan terlalu fanatik.

saya fanatik kepada hadith, cukup, kholas.

Nabi kata pemimpin walaupun berhati syaitan, merampas, dan mencambuk harta perlu ditaati.

u ingat si emran tu boleh bg syafaat kat u di hari pengadilan ke?

Kemudian memfitnah para sahabat sebagai pemberontak, hello dik..

Aisyah keluar utk perdamaian, tapi puak2 khawarij menyerang kem Sy Aisyah, dan mereka sangka puak sy Ali telah menyerang kem mereka, itu sebab meletus perang.

Sy Muawiyyah pula nak Sy Ali settlekan hal pembunuhan Sy Uthman. Dan Sy muawiyyah tidak keluar menentang Sy Ali tetapi Sy Ali yg keluar ke medan. Dan mereka masing2 putuskan isu inid i majlis tahkim.

Yg ustadz tu ambil epdnapat yg "bersesuaian" dengan muktazilah, syiah zaidiyyah, khawarij tu adalah the biggest flaw in his argument.

Klu tak tahu cuma pandai tulsi berjelas, balik pergilah berguru.

Inilah dikatakan, org jahil tapi nak juga membebel dalam bab ugama.

Anonymous said...

Cuba kita buka minda.. jangan guna satu hadis je.. banyakkanlah sumber maklumat.

Bukan satu, kalau sekerat hadith pun, itu yg sahih kita kena amal.

Nabi kata jgn mkn babi, bolehkan ikut? nabi kata jgn berzina, bolehkan ikut?

Nak tanya, kalau satu pun hadith, satu pun hadith, Nabi kata jgn mkn babi, hang nak ikut ke tak?

kalau nabi hg tak nak ikut, sapa hg nak ikut?

Anonymous said...

Nampaknya saya semakin tebal rasa kesian saya kat tuan. Apa punya kiasan la tuan yang berikan tentang half-cook ni tuan.

saya bertambah kasihan, org dah terangkan dengan jelas, apa tu separuh masak, kalau dah tak boleh jawab, beri kiasan yg lebih baik, buat lah dengan muka yg malu, mengaku sajalah, akal engkau takat tu saja, tu saja yg engkau termampu, jgn bg malu sama audiens.

Kasihan, tak tahu apa bende, nak menulis jugak...itulah budak2 belajar tak tinggi mana, tapi eksyen saja lebih.

Orang PKR yang yang percaya Anwar meliwat adalah orang PKR yang percaya dengan ideologi parti tu (kalau ada la.. sebab saya pun tak tau. saya bukan fanatik mcm tuan.) Bukan half-cook. Dia join PKR bukan sebab Anwar.. tapi sebab ideologi.

Hah inilah buktinya.. tuan cakap kalau ada.. kalau ada.. so kalau ada, dia percaya anwar pergi meliwat, cuba tanya Anwar, dia tu layakkah dipanggil ahli PKR?

Kalau sebab ideologi, tu dia join zaid ibrahim dalam kita takpun jadi mcm gobala n zulkifli nordin.

Sama la jugak dengan org UMNO yang percaya bahawa ada orang yang memegang jawatan tertinggi dalam parti tersebut terlibat dalam kes pembunuhan warga mongolia. Org yang percaya ni nak takkan nak cakap half cook. DIa join sebab ideologi (kalau masih ada!).

Sebab dalam UMNO takde ideologi. Yg baik, yg buruk, yg islamik, semua dlm UMNO. Yg percaya Anwar tu manusia yg terbaik mcm saifuddin Abdullah pun ada dalam UMNO, yg percaya Altantuya tu pun ada dalam UMNO,yg jadi half cook dalam UMNO apabila dia parti dia dia tak sokong dalam pilihanraya dan boleh sokong PAS n PKR pulak.


Tuan, Kita bukan beriman pada orang dalam parti atau parti tu sendiri. Kalau salah kita tetap cakap salah. Walaupun ia berkait dengan parti yang kita join. Itu sebab dari awal saya katakan jangan sibuk bercerita pasal "org" dalam sesuatu parti.

Itu sebab saya bawak hadith, bawak Quran, bawak tarikh Islam sebab kita malas nak ckp psl org itu, kita ckp pasal sunnah. org itu HANYALAH KIASAN.

Itu pun tak faham?

Anonymous said...

setuju dgn prince of persida,..

posting ni nampak mcm provok jer..klu betul parti PAS tu seperti yang tuan punya blog ni cakap..jom kita ke majlis fatwa..kita ramai2 haramkan PAS..sy pun hanya insan biasa yg mencari kebenaran..so,. klu tuan rasa tuan dah cukup hujah mari kita sama2 protes dan bawak perkara ni ketengah..mari kita perjuangkan kebenaran!!...

klu keluar parti terus dok diam tak perjuangkan ape2 pun tak baik jugak..

Anonymous said...

Mungkin dia bias ke arah situ tapi dia takde cakap pun yang dia ahli sufi. Yang tuan pandai2 nak manipulate orang cakap ni kenapa?

kami beriman dgn hadis...ttp hadis itu ada zahir dan batinnya...guna pada tempatnya.

bila pulak ahli sufi dan aswj atau pihak PAS menghalalkan yg haram dan mengharamkan yg halal?

April 7, 2011 10:54 AM

tuan, memang semua ulamak boleh dinisbahkan pada ahli sufi..cuma ahli sufi yg mengenal sesama mereka..samalah seperti puak wahabi mengenali puak2 mereka dan yg boleh diambil kesempatan seperti UMNO.

April 7, 2011 10:57 AM


Bila dah tau salah satu sifat ahli sufi ni tak bersetongkol dengan pemaki hamun mcm Nik Aziz, tiba2 keluar..eh eh..bila masa dia mengaku sufi, serupa mcm org suka minum air najis, bila dikatakan org baik tak minum air najis, dikatakan, eh eh, bila pulak aku mengaku aku ni org baik..

Inilah kaedah putar alam shah. Bila tgk dah tersepit, tak mengaku pulak geng.

Hello, jika inilah caranya kau nak berdebat, tak payah, kau saja yg terbuka minda, nak buat apa pun boleh, tolak Nabi ketepi, tolak Allah ketepi...

Tuan, terus terang saya makin simpati dengan tuan. Saya cadangkan tuan ajak la geng ramai sikit masuk dalam post ni supaya banyak sikit modal tuan. Sebab makin banyak tuan post kat sini semakin merapu apa yang tuan katakan.

Kalau nak cakap kita tidak boleh beramal dengan hadith sahih, saya cakap di sisi Allah dan rasul, org inilah yg merapu.

balik pergilah mengaji, pergi bukak Quran, pergi bukak kitab hadith, pergi belajar, bukan main tulis ikut suka.

Semoga kita menjadikan perbahasan ini satu medium untuk kita berkongsi fikiran dan pendapat, membuka minda dan mengelakkan pemikiran fanatik (unless la tuan ni memang diupah oleh pihak tertentu untuk jadi fanatik).. kalau macam tu memang tak boleh tolong la nampaknya.

Fanatik tu adalah org yg nak kata apa yg Allah dan rasul larang tu boleh.

Yg tidak terbuka itu adalah org yg nak bolehkan benda yg tak boleh.

Yg paling best, bila dia tak boleh pergi dah, dia kata org lain upah..hello, dalam discussion, kita bincang idea, pendapat, main2 tuduh takde bukti ni tolong sikit eh..

Aku pun boleh cakap hg ni Konrad adenauer foundation ke lekeh sikit tabung derma jihad sponsor hang, tapi aku tak sebut, yg hidupkan kt hg tu fanatik utk pertahan perkara yg bertentangan dengan hadith Nabi SAW.

Anonymous said...

majlis fatwa mmg tak wajibkan hukum hudud...tp Allah yang perintahkan..itulah sebaik baik hukum utk manusia..Allah lebih tahu ape yg terbaik..yg tu pun nak sangkal jugak ker?..

Prince of Persia said...

Tuan,

Saya amat suka dengan jawapan yang tuan berikan. Tuan dengan suka rela membuka sifat sebenar seorang pejuang dalam UMNO. Saya bukanlah org yang fanatik mana2 parti.. tapi oleh kerana orang seperti tuan lah yang akan menyebabkan UMNO melingkup.

Seperti yang saya katakan sebelum ini... muhasabah diri. Jangan keje nak bantai orang. Lihat dari semua perpsektif.. bukan dari perspektif UMNO sahaja. Tuan masih tak faham itu sebab siap tanya "kalau ada". Saya bukan org yang fanatik mana2 parti seperti tuan. kesian tgk UMNO sebab dah dekat 60 tahun ada tapi sampai sekarang rupanya parti tersebut tiada ideologi (mengikut fahaman tuan).

Saya rasa perbahasan ini boleh diberhentikan sebab saya rasa audiens yang membaca blog ni dah tau dah sikap sebenar tuan.

But seriously.. if u really think what ur stand about PAS is the TRUTH... please n i really mean PLEASE.. bawa la ke majlis fatwa supaya PAS diharamkan. Saya merayu kat tuan. Sebab memang tuan mempunyai ilmu yang tinggi lebih hebat dari ahli majlis fatwa. Tolonglah terangkan pada diorang dan sekolahkan diorang tentang hukum ni. Saya takut saya berada di jalan yang salah. Saya ni memang tak hebat mcm org lain yang post kat sini. Itu sebab sy suka bercerita politik nyata. Politik yang ada kat depan mata.

P/s : cuma apa yang saya takut, tiba kat sana nanti tuan pulak yang kena sekolahkan dengan diorang.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 375   Newer› Newest»

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...