Pemain Chelsea:Yossi Benayoun 'di-boo' oleh Rakyat Malaysia Semalam! Patutkah?

Ada 2 persepsi yang boleh AS kongsikan disini berkaitan kelakuan penonton Malaysia yang mengejek pemain Chelsea kelahiran Israel semalam,

1.Pendapat positif dari AS boleh dikatakan di sini,penonton Malaysia tak patut boo benayoun semalam.
Agama Islam suruh kita menghormati org lain, tak kira agama bangsa apa sekalipun.
Hatta, binatang sekalipun kita kena hormat...
kelakuan sebegini sedikit sebanyak akan memalukan Negara kita yang digelar negara Islam. Islam ni bukannya ajaran yg keras.

Ini menunjukkan kita tak menghormati tetamu walhal si benayoun ni sebahagian dari pemain Chelsea yang kita undang semalam.

Laman web antarabangsa yang melaporkan isu ini tampak seolah-olah memainkan isu ini dan menggelar malaysia sebagai 'racist'!


2.Dari perspektif satu lagi, pembaca ingat lagi masa zaman Chelsea dibawah bimbingan Scolari datang malaysia dulu?
Talal Ben Haim yang juga pemain kelahiran Israel memang tak ikut datang ke Malaysia pada masa itu diatas desakan rakyat Malaysia yang pada masa itu bantah kehadiran pemain tersebut.

Mungkin peminat bola semalam mem'boo' untuk menyedarkan mana-mana pihak bertanggungjawab supaya sedar bagaimana pemain Israel ni boleh masuk Malaysia.

Peminat Malaysia memang terang-terang menzahirkan rasa tidak senang dengan rakyat Israel yang boleh masuk ke negara ini atas dasar kita tiada hubungan diplomatik dengan mereka serta kaitan erat Israel dengan yahudi serta rejim zionis yang telah menindas saudara seIslam kita di palestin.

Ingat lagi suatu ketika dagulu bagaimana masyarakat membantah kehadiran pemain kriket Israel datang keMalaysia suatu masa dahulu?

Bagaimana pula dengan hangpa?

Chelsea star racially abused in Malaysia

Yossi Benayoun was booed throughout Chelsea’s pre-season tour opener - because he is an Israeli.

Benayoun was the first player from Israel in recent memory to play in Muslim-majority Malaysia, which is a staunch supporter of the Palestinians and has no diplomatic ties with Israel.

The midfielder was booed and jeered during the first half of Chelsea’s 1-0 win over a Malaysian XI.

He was substituted at the break, along with the rest of the starting XI.

Benayoun had a chance to silence the abuse from the crowd on the stroke of half-time, but missed a glorious chance in front of the goal
mirrorfootball

5 comments:

Anonymous said...

tal ben haim tak datang ke malaysia kerana dia belum di sign lagi sewaktu tarikh tour team chelsea di Malaysia.

sekian tq

Anonymous said...

Ya , saya setuju dengan AS. Walaupun dia Yahudi, tak bermakna dia tidak bersimpati dengan Rakyat Palestin. Bukan semua rakyat Israel berdendam dengan umat Islam. Lagipun kita orang Melayu, bukan Arab. Orang Arab pun yang tak tolong Palestine, kita tak boo pulak. Patut la Mat-Saleh tak suka kita yang tunjuk sifat racist tak tentu hala. Bila kita yang ada 'bin', kena pereksa badan dengan teliti, bila masuk USA, kita marah pula.
Buat Malu Malaysia & Islam saja.
Mana la tau, dia bersimpati dengan Islam, terus benci kerana di boo oleh orang Islam Malaysia yang bukan pun orang Arab.

RD

Anonymous said...

baru seorang rakyat israel diperlakukan begitu sudah mendapat simpati antarabangsa...tapi berjuta rakyat palestin yg ditindas oleh rejim israel langsung x dipedulikan.rakyat melaysia bukanlah mahu memperlakukan sedemikian,tetapi banyak cara rakyat malaysia untuk membantu rakyat palestin begitu juga masyarakat antarabangsa yg menyedari pendiritaan rakyat palestin,tetapi semuanya sia2 dan rakyat malaysia memperluahkan rasa protesnya terhadap pemain chelsie yossi benayoun khususnya rejim israel.diharap suara malaysia itu dapat menarik perhatian antarabangsa untuk membantah penindasan dan pencerobohan yg dibuat israel terhadap rakyat palestin.

Anonymous said...

Kita ni bermain sukan jgn la masukkan dunia politik..dia dtg main bola..takkan la sebab mcm tu kita nak boo dekat dia..dia pon manusia mcm kita jugak cuma berlainan agama...aku malu dengan perangai tidak professional orang Malaysia..

Anonymous said...

APAPON ALASAN YAHUDI MEMANG BANGSA LAHNAT TAK PERLU UTK DIHORMAT SEBAGAI TETAMU PERGI JAHANAM BANGSA NI DARI MUKA BUMI INI.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...