Puak hamPAS Kena Sawan Bila TPM Pi Melaka!

pic hiasan


"Ramai di kalangan guru Sekolah Agama Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) merungut kerana dipaksa menghadiri program makan malam 1Malaysia bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sebuah sekolah Cina di Machap Baru malam ini."
lagi di haprakdaily

AS cuma nak pesan, setiap arahan majikan dimana-mana badan samada kerajaan atau swasta sekalipun mesti dituruti. Apa punya cikgu lah macam ni,masa nak jadi cikgu dulu semuanya boleh. Sanggup mengadap kementerian pelajaran & JAIM dan macam-macam untuk dapatkan tempat cari rejeki. Bila dah jadi cikgu,buat-buat lupa pulak.

Cikgu banyak insentif. Kalau sambung belajar pun gaji jalan,termasuk cuti bersalin yang agak lama. Itu pun nak merungut ka walau sekadar menghadiri majlis makan makan? Kenapa? PM @ TPM mai tiap-tiap minggu ka atau tiap-tiap minggu ada dinner wajib kena pi?? Ntah-ntah cikgu tak logghat, puak hamPAS yang lebih-lebih jadi batu api!

Patutnya puak-puan yang merungut macam ni, boleh dibuang saja kerja mereka. Ramai lagi yang ikhlas nak bekerja.
Macam ada sorang cikgu tu le, sanggup tipu mc21 hari sebab nak berpolitik.
Benda ni takdak sebab lain, semua sebab politaik saja. Cuba kalau Tok Garu depa mai, sampai Subuh pun takpaa..

4 comments:

Anonymous said...

Guru-guru adalah kakitangan kerajaan yang memerintah..Mereka wajib hadir program kalau diminta... kalau tak suka arahan berhenti sajee... ramai yang kat luar tu yang boleh ganti...

Anonymous said...

kebanyakan guru2 hari ini memilih kerjaya guru kerana dah tak dpat kerjaya idaman. kerjaya guru pilihan kedua. itu sebab susah nak cari guru2 yang mengajar kerana Allah. kalau yang bukan islam tak payah cerita lah.bukan nak memuji. adik saya sorang guru sekolah rendah di ibukota. hidup matinya kerana murid dan sekolah. tak kisah kalau kena menghadiri program diwaktu malam mengajar di kelas dan melatih muridnya dlam acara sukan atau apa juga tugasan.walau dia muda tapi dia cinta akan kerjanyanya. tak kisah buat ape berpanas berhujan berjuang untuk anak bangsanya. semangat juangnya sentiasa berkobar2.tapi sayangnya hanyat tak panjang. Allah lebih menyayangainya. dia pergi setelah terlibat dengan satu kemalangan selepas habis waktu persekolahan.sedih sebab hilangnya seorang guru yang jujur dan ikhlas mencurah bakti.perginya tidak ada ganti yang serupa dengannya. Ya Allah ampunkan dosa dia, cucurilah rahmat keatas rohnya.

Anonymous said...

Menjadi guru satu lagi Satu penyakit Melayu

Percaya atau tidak

1.Guru menjadi kerjaya pilihan adalah kerana cuti ...

2. Tawaran gaji yang agak menarik

3. Peluang kenaikan pangkat yang agak banyak

4. Profesion yang dianggap sudah tidak glamour tetapi masih dijadikan pilihan sebab nak cari makan ..

5. Ada pencen

6. Paksaan ibu bapa

Cuti adalah kriteria utama mengapa mereka memilih jadi guru

Ramai yang pernah bekerja dibank, disyarikat minyak, pakar kimia, kelulusan engineering telah memilih jadi guru ... Mengapa ?

CUTI .. senang bersama anak bini ..

Apa nak buat itu rezeki mereka !!

Satu aku nak ingatkan kepada semau guru ..

ANDA ADALAH "Saya yang menurut perintah " ...

Kalau tak suka menurut perintah boleh blahhhh ...

Anonymous said...

Kerjaya guru bukan lagi pilihan kedua .. tetapi tak tahu pilihan ke berapa !!

Kerjaya guru bukan lagi dianggap satu profesion yang glamour, ada yang melihat kerja peon pejabat daerah lebih glamour !!

Semuanya kerana wang,bukan kerana ibadah !!!

Kaki tangan kerajaan adalah kaitangan kerajaan "YANG MENURUT PERINTAH" bukan "YANG MEMERINTAH" ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...