Pentas Peniaga Melayu P.Pinang 15 Tahun Berniaga Diroboh. Peniaga Cina Gelak Besar.


MALANG BETUL NASIB PENIAGA MELAYU DI BUMI PULAU PINANG INI.
SUDAH HAMPIR 15 TAHUN PENTAS ITU BERDIRI KUKUH TANPA DIGANGGU TERUTAMANYA SEMASA BN MEMERINTAH. AS PUN ADA JUGAK PI LOKASI PERNIAGAAN INI DAN LIHAT INI MERUPAKAN TARIKAN UTAMA UNTUK MENARIK PELANGGAN KE KEDAI MEREKA.

AKHIRNYA DAPAT KAT PUAK DAPIG NI MEMERINTAH, SEGALA HAL YANG BERKAITAN PENIAGA MELAYU JIKA ADA SEDIKIT KESALAHAN SEKALIPUN, TIDAK AKAN DIBERI MUKA UNTUK DIBERI KELONGGARAN.

NAYA BETUL ORANG MELAYU P.PINANG DI BAWAH DAPIG. NASIB LANGSUNG TAK TERBELA. PENIAGA CINA DI SELURUH KAWASAN DI PULAU PINANG SEMUANYA BEBAS BERMAHARAJALELA BERNIAGA TANPA SEBARANG SEKATAN.
SUNGGUH ADIL DAN TELUS KERAJAAN REJIM GUAN ENG MUSIBAT INI.


Usaha para peniaga di Kompleks Selera Sri Pantai membina sebuah pentas bagi membolehkan pengunjung berhibur ternyata berjaya menghidupkan kawasan 'mati' itu.
Kehadiran ramai pengunjung sekali gus membawa rezeki buat kira-kira 15 peniaga Melayu di kompleks yang terletak di tepi pantai itu.

Namun, semua itu tidak lagi dapat dinikmati apabila Kerajaan DAP Pulau Pinang memberi arahan supaya kegiatan berbentuk hiburan itu dihentikan.
Wakil penjaja Kompleks Sri Pantai, Md. Salin Puteh, 55, berkata, pihaknya menerima notis daripada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) bertarikh 29 September lalu supaya menghentikan kegiatan hiburan dan merobohkan pentas itu dalam tempoh tujuh hari.

Menurutnya, pentas untuk karaoke itu dibina pada 1997 dengan kos kira-kira RM50,000 menerusi kutipan di kalangan para peniaga sendiri.

"Jika dirobohkan, sudah tentu pendapatan kami akan terjejas. Inilah satu-satunya cara untuk kami merancakkan perniagaan di sini. Ini semua adalah hasil inisiatif dan penat-lelah kami.
"Tapi, Kerajaan DAP Pulau Pinang sewenang-wenangnya mahu mengganggu periuk nasi kami," katanya di sini hari ini. Hadir sama kira-kira 20 peniaga kompleks berkenaan.
Mereka turut membawa sepanduk yang antaranya tertulis 'DAP zalimi peniaga-peniaga Melayu', 'DAP janji kosong' serta 'DAP roboh dan rampas gerai kami'.

Md. Salin memberitahu, meskipun akur bahawa struktur yang dibina itu tidak mendapat kelulusan MPPP, namun mereka tetap berusaha untuk mendapatkan permit hiburan.
Jelasnya, mereka pernah memohon permit hiburan daripada MPPP tapi sehingga kini masih tiada sebarang maklum balas, sebaliknya pihak berkuasa tempatan itu merobohkan sebahagian pentas berkenaan tahun lalu.-UTUSAN

1 comment:

Anonymous said...

nasib korang le. korang jugak yang bersorak riang waktu kafir harbi tu menang kat penang dulu..
nak sangat ubah kan? nah, terimalah perubahan yang menyakitkan ini..sabo je la..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...