Info A.S: Indonesia hadapi 5 negara jika berperang dengan Malaysia

Kalau korang baca artikel ni, agak-agak korang berani ke Indon nak provoke lebih-lebih sampai tahap nak 'declare war' dengan Malaysia? 
Bagi aku tak payah la gaduh-gaduh, kita kan serumpun. 
Bukan semua setuju dengan geng buluh runcing tu..

*********
 
Terdapat beberapa analisis yang menarik Universiti Indonesia, Andy Wijayanto pemerhati ketenteraan, tentang kemungkinan perang terbuka antara Indonesia dan Malaysia dalam konflik Waters kawasan Blok Ambalat. Apabila Jakarta mengisytiharkan perang terbuka dengan negara-negara jiran kita, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono harus mengambil kira pakatan negeri yang akan menyokong negara-negara jiran dalam konfrontasi.

Andy mendedahkan, Malaysia mempunyai sistem persekutuan pertahanan dengan England, Australia, Singapura dan New Zealand. Perikatan yang dipanggil Perjanjian Pertahanan Lima Kuasa (FPDA). Salah satu perjanjian negara-negara FPDA adalah satu klausa bahawa serangan terhadap satu negara ahli juga merupakan serangan terhadap negara anggota yang lain.

"Malaysia hanya meminta fasal untuk diaktifkan. Jika dipersetujui, ia bermakna Indonesia mesti bersedia untuk berjuang juga dengan UK, Australia, Singapura dan New Zealand yang mempunyai sebuah pasukan perjuangan yang jauh lebih kuat dan canggih, "jelasnya selepas perbincangan draf Pertahanan dan Keselamatan.

Dari laman web rasmi Suruhanjaya Tinggi British, Kuala Lumpur, diketahui bahawa FPDA ditubuhkan pada 1971 sebagai agensi perunding dan menjangkakan satu serangan ke atas Singapura dan Malaysia. Apabila memperingati 30 tahun FPDA pada November 2001, lima negara anggota bersetuju untuk mewujudkan kerjasama jangka panjang. Salah seorang daripada mereka, perjanjian untuk menyokong satu sama lain sekiranya mana-mana negara anggota yang menyerang negara lain.

Tahun ini, FPDA untuk menumpukan kajian beliau mengenai keselamatan maritim. Dengan tumpuan itu, kemungkinan empat negara lain untuk menyokong Malaysia dalam konfrontasi dengan Indonesia menjadi lebih besar. Bukan itu sahaja. Jika di negara kita akan menghadapi konfrontasi dengan pihak British, negara kemungkinan besar akan meminta satu artikel lima NATO (Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara) yang membolehkan. Barang-barang serupa kepada lima fasal perjanjian NATO FPDA yang dasarnya berkata bahawa serangan yang dialami oleh satu negara ahli boleh dianggap sebagai satu serangan ke atas negara-negara anggota lain dan perlu dihadapi bersama-sama.

Oleh itu, dapat memperluaskan konfrontasi dengan Malaysia dan Indonesia mesti membuat perjanjian dengan negara-negara anggota NATO. "Jadi, kesannya juga akan berturut-turut. Itulah apa yang perlu dipertimbangkan dengan teliti oleh Presiden SBY sebelum perisytiharan konfrontasi dengan Malaysia. Rakyat mesti faham ini tidak begitu gelap mata mendesak perang dengan Malaysia, "kata Andy. Ini adalah perbandingan antara angkatan tentera Malaysia dan Indonesia.

Terjemahan dari  SINI

4 comments:

Anonymous said...

apa guna gado tapi kalau dok provok lebih2 kita on jer...

kita tak harap abg long or abg besar...

yg penting penduduk malaysia bersatu...

yg dok ada lani sebab politik pun pecah belah jgn dok gatai nak perang la...

kes naya jer...

pejuang hamas...

Anonymous said...

minta admin delate post nih dah tak sesuai la .. bukan semua orang faham bahsa kita nanti timbul salah faham lain bunyinya nanti ... yang lepas biar lepas jangan kita cerita lagi kita cerita perang dalam malaysia aje bukan yang ini ... malaysia indonesia dah ok dah tak perlu kita perdebatkan lagi .. plz ya admin :)

jai said...

Oi indon, sudah-sudahlah nak provok, korg sendiri tahu tentera Malaysia memang lebih canggih Dari indo, belum campur fpda lagi.. Sudah lah, jgn bikin malu bangsa sendiri. Kita semua serumpun, tiada guna bergaduh Islam sesama Islam..

Anonymous said...

Eh anjing jaga bahasa lu! Malingsia canggih karna bantuan FPDA kalau berani satu vs satu Indonesia vs Malingsia saja tanpa bantuan negara lain. Bacot kaga bisa dijaga ente mah anyar lur

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...