Rendang Punya Hal Pulak? Malaysia Dan Indon Bergolak?

JAKARTA: Kerajaan Indonesia telah mendaftarkan rendang sebagai warisan budaya negara itu di Unesco, kata Ketua Pengarah Pengembangan Destinasi Pelancongan, Kementerian Pelancongan dan Ekonomi Kreatif, Achyaruddin.

"Makanan tradisional dari Sumatera Barat ini didaftarkan di Unesco pada tahun 2010 dengan nombor pendaftaran 776," katanya ketika menghadiri Festival Rendang di Padang, pada Rabu. "Kalau ada yang berani mengaku sebagai pemilik warisan budaya yang telah ditetapkan Unesco, maka negara yang berkenaan boleh dituntut (didakwa)," katanya. 

 Sementara itu, Timbalan Gabenor Sumatera Barat Muslim Kasim berkata Festival Rendang yang diadakan Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan Sumatera Barat tersebut merupakan usaha untuk mempertahankan masakan tempatan. "Rendang salah satu kuliner yang harus dipertahankan oleh masyarakat Sumatera Barat," kata Muslim di Padang. Beliau berkata festival rendang itu bukan sekadar berkaitan kreativiti memasak, tetapi lebih sebagai usaha masyarakat Sumatera Barat untuk mengembangkan budaya bangsa.

Muslim berkata masyarakat Sumatera Barat cukup berbangga dengan masakan rendang yang kini menjadi antara makanan paling lazat di dunia. "Masakan khas Sumatera Barat ini selalu menjadi menu favorit (kegemaran)restoran Padang yang tersebar di Nusantara mahupun di peringkat antarabangsa," kata Muslim. Beliau berkata yakin masakan rendang akan dapat dikembangkan menjadi industri yang boleh meningkatkan ekonomi.

 "Apalagi bila dikemas dalam berbagai rekaan dan variasi, ia akan meningkatkan daya tarikan sehingga orang akan membeli. "Rendang adalah jenis makanan yang boleh tahan lama dan awet, dibuat tanpa bahan pengawet," katanya. - BERNAMA

***********
Aku harapkan pemimpin Malaysia mengalahlah pula dalam isu ni..
Lantak pi kat depalah kalau depa nak ngaku rendang sebagai warisan budaya mereka..
Bukan kita ada rugi apa pun!
Di Malaysia pun dah berzaman orang kita makan masakan ini,,

Depa ni silap atau tak paham kot?
Budaya dan masakan bukan milik sesebuah negara tapi milik masyarakat..
kalau dah masyarakat tu berpindah ke tempat lain dan nak mengamalkan budaya depa,takkkan la nak kata salah pulakkan? 
Patutnya depa lagi suka sebab masih mengamalkan budaya dan masakan asal. 
yang aku tak tahan, Siap warning tu, jangan ada yang berani claim budaya mereka itu!!
Piirahh Indonnn...


Perangai sebijik macam puak pakatan haram, cakap berdegar-degar sedangkan ekor penuh taik!!

6 comments:

Aloq Laloq said...

Malaysia Kena register mee maggi kari cepat..budak2 indon selalu bwk balik berbondong2 indon..buatnya nanti die register pulak jadi makanan die..haha..

Anonymous said...

gila indon ni

Anonymous said...

Nampak sangat Pak Indon ni bebal...sedih tengok orang serumpun bodoh macam baboon...

Kenapa tidak didaftarkan juga ayam goreng, sayur campur, nasi putih....

Pizza dari Itali tetapi sangatlah terkenal diUSofA namun tak pulak gadoh gadoh...

Patut le diIndon selalu ada demo...kal letak dibontot.... :)

eXception said...

Haaa... molek la tu Indon... Esok kuih bahulu hang nak blot, lemang pun hang nak bolot, ketupat nasik pun hang nak bolot, ketupat pulut pun hang nak bolot... Kemudian boria pun hang nak bolot... dikir barat pun hang nak bolot... zapin pun hang nak bolot... Habis semua hang nak bolot dan declare sbg hak korang...

Sebaiknya korang declare hak cipta plak... Sesiapa masak masakan aku sebut kat di atas atau mempersembahkan kebudayaan aku sebut di atas... Selain dari warga Indon... Maka boleh didakwa di Mahkamah Antarabangsa The Hague atas kesalahan pelanggaran hak cipta...

Anonymous said...

aku rasa indon ni kena daftar semua benda yg dia rasa hak dia kat UNESCO sebelum negara kita isthihar sesuatu yg akan menyakitkan hati mereka, atau mereka akan claim itu hak warisan mereka..contohnya :

1. Mee Bandung
2. Sirap Bandung
3. Mee Jawa

Silap2 nasi dagang & Nasi kerabu pun dia org akan claim hak mereka..hehehehe

Kenapa mereka tak gezetkan masakkan berikut adalah warisan turun temurun masyarakat Indon..abaik buat cepat2 sebelum Malaysia buat promosi..seperti

1. Gulai Bewak
2. Tikus Asam manis
3. Kera Panggang bersos Tiram
4. Beruk 3 rasa
5. Tapir masak kuning
6. Rendang Kongkang

Dll...hahahaha

mami said...

JANGAN KITA GILER SAMA KERANA MELAYAN SI GILA NIH...LANTAK DIALAH NK CLAIM SUMER HAK INDON....BENGONG PUNYA INDON....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...