Gambar Ketua Pengarah Kesihatan & Pasangannya Yang Ditangkap Khalwat. Wajarkah Diberi Peluang Kedua?

Tiada sekelumit niat pun aku nak aibkan kedua-dua insan di atas. 

Cuma sebagai peringatan kepada semua orang terutamanya penjawat awam apatah lagi yang berpangkat besar agar tidak lagi mengulangi kesilapan seperti yang mereka lakukan.

Sedikit sebanyak imej penjawat awam akan terjejas di mata masyarakat. Tambahan pula ada pecacai pakatan yang cuba mengaitkan kes ini dengan UMNO. Tak ke bodo namanya?

Utusan Malaysia baru-baru ini di dalam akhbar Mingguan Malaysia menerusi nukilan Awang Selamat mengharapkan orang ramai & termasuklah juga kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia memberikan peluang kedua kepada Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia ini, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman kerana Awang Selamat merasakan :
  1. Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman seorang yang bertangungjawab & mengaku terhadap kesalahan yang telah dilakukannya.
  2. Kedua, dengan sikap bertanggungjawab yang ditunjukkan oleh Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia ini, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman ini tanpa memberikan sebarang alasan, Awang Selamat merasakan Ketua Pengarah ini mempunyai sikap yang mulia
  3. Ketiga, oleh sebab itulah Awang Selamat menerusi nukilannya merasakan anda, anda, anda semua di sini patut memberikan peluang kepada Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman
  4. Dan paling kami tertarik kenyataan Awang selamat yang merasakan masih ada lagi pemimpin yang lebih teruk perangainya tetapi tidak mahu mengaku kesalahannya. Siapakah pemimpin yang dimaksudkan Awang Selamat. Main teka-teki pula…..
Kementerian Kesihatan Malaysia
Kementerian Kesihatan Malaysia
Dijangka kalangan PTD peringkat teringgi akan tentukan nasib Ketua Pengarah Kesihatan (SKIM U – Perubatan- jawatan tertinggi dalam skim Perubatan).
  1. Ketua Setiausaha Negara (KSN) (PTD) - Datuk Seri Dr Ali Hamsa
  2. Pengerusi SPA (PTD) – Tan Sri Mahmood Adam dan…
  3. Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Malaysia KMM  (PTD)
Mereka-mereka ini akan akan tentukan nasib Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman (56 tahun) & juga jururawat gred 41, Wan Syarifah Nooraazmanita Wan Hassan (35 tahun) dalam satu mesyuarat tatatertib di Sabah pada hari ini mengikut  mengikut prosiding jenayah Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993. Enam tindakan yang boleh diambil terhadap mereka termasuk :
  • diberikan amaran
  • diturun pangkat
  • ditahan kenaikan gaji
  • hilang enrolmen
  • ditahan kerja
  • dipecat
Buat masa ini, Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman diarahkan bercuti dan Timbalan Pengarah Kesihatan, Dr. Lokman mengambil alih tugas sebagai Ketua Pengarah Kesihatan untuk sementara waktu. Apa reaksi anda pula?

13 comments:

Anonymous said...

pd pendapat saya pula...adakah zina berlaku atau tidak? jika berlaku zina, TIDAK LAYAK diberi peluang lagi ..

Anonymous said...

makan apam bini org oooo x de guna punya manusia apasal kalau dah tak tahan kawen aje laaa broooo bodohhhhhhhhhhhhhhhhhh

Anonymous said...

tiada peluang ke dua. penjawat awam yang kedua2nya cerdik pandai memalukan orang islam. ini yang terkantoi. yang tak terkantoi kita tak tau. tolong jangan beri peluang ke dua, takut guru kencing berdiri murid kencing berlari. kalau masih ada sekelumit rasa malu please leave

Anonymous said...

ingat tak yang ko dah malukan ramai staff ko dulu, lansung ko tak fikir akan masalah orang ko pk nak ikut kehendak ko jer.

Anonymous said...

kalau penjawat awam yg gred rendah mmg jelas2 dah kena buang kerja.kenapa pengecualian plak utk beliau?kata negara demokrasi.yg berpangkat atau bwhn hukuman tetap kena sama adil.saya xnk berada di bawah pimpinan ketua yg x betol.ketam mengajar anak jln lurus.mmg ketam tol la

Anonymous said...

Bro... kalau ko nak tau KP ni banyak zalimi orang KKM... tukar orang main-main jer... naikkan pangkat sapa yang dia suke... turunkan pangkat sapa yang dia suke tak pasal pasal.. bertepuk bersorak habis staff KKM die kena tangkap.. kalau dia berenti kira lepas bala besar la... kalau jadi KP lagi mampusss orang KKM ..ko kena survey le sikit kalau nak tau cerita die ni... tanya staff KKM yg ko kenal

Anonymous said...

aku cuba bersikap nuetral..kalau di beri peluang kedua, maka ramailah nanti pejawat awam yang terkantoi begini, yang pangkatnya rendah dan tidak mempunyai suaka politik akan turut sama mahukan peluang kedua..sebagai penjawat awam yang mengambil kursus induksi dan telah di sahkan dalam jawatan mestilah mematuhi segala peraturan yang telah di tetapkan terutama dalam Genaral Order (Perintah AM)..hukuman mestilah berdasarkan kepada peruntukan undang2, bukan kepada pertimbangan kasihan, pangkat atau sebaliknya..

P/S: Anuar Ibrahim juga tiada peluang kedua dalam kerajaan, suatu ketika dahulu..

Pentadbir said...

AS,
Anda tidak membuka aib orang kerana aib tersebut telah terpalit dan diketahui umum. Ianya bukan aib yang perlu dilindungi seperti kecacatan atau kekurangan seseorang seperti mati pucuk, pergaduhan suami isteri, dsb tetapi aib yang melibatkan hukum. Selagi ianya bukan fitnah maka sekiranya aib yang melibatkah hukum itu dilindungi maka ia akan dianggap BERSUBAHAT.

Kesalahan beliau sebagai orang Islam telah dihukum oleh Mahkamah Syariah. Terpulang kepada majikan yang merasakan samada perlu atau tidak untuk menghukumnya pula.

Apa sedapnya bini orang di TENDANG TERAJANG

Anonymous said...

Beliau tidak patut diberi peluang kedua kerana beliau pun tidak pernah memberi peluang kedua kepada staff bawahannya yang didapati kemungkinan bersalah.Masih segar dalam ingatan apa yang dibuatnya kepada staff di hospital Putrajaya dahulu..Apakah kerana beliau berpangkat besar boleh pula diberi peluang dan tindakan tatatertib ditangguhkan sedangkan kalau kita orang bawah ni ditindas dan tidak diberi peluang..kena adillah wahai Jawatankuasa Tatatertib.Kesalahan telah diakui bermakna memang dia mengaku berkhalwat.apa lagi.bila dah buat salah,hukumlah.Masa sedap tak ingat..dah tertangkap baru nak menyesal...terimalah akibatnya...kitapun tak tahu dah sampai mana perbuatannya..beliau kena ni sebenarnya staff bawahan bertepuk tangan..padan muka...

Anonymous said...

setuju dgn Anon November 19, 2012 8:20 PM

Anonymous said...

aku rasa dia patut diturun pangkat. Malukan kerajaan, department. Buang susah kot pasal ni hal peribadi, tak libat kerja atau urusan profesional. (tp kalau nak buang blh tuduh dia terima rasuah seks atau masalh disiplin! hahaha amacam?)

Dah tu 'sebat' bini orang plak tu. Kalau ya pun gelojoh, tunggu la lepas sah cerai (tahlah, dah nama pun gelojoh).

Harap pegawai kerajaan fikir 10x nak salah guna kuasa. Ingat la akan sampai masa kita kena duduk bawah semula (tak di dunia, di bawah tanah).

Anonymous said...

Mengapa mesti beri mereka peluang kedua? Memalukan jabatan dan agama. Apa didikkan yg kita nak tunjukkan pada anak2 muda.

Anonymous said...

itulah yg telah terjadi tapi nape dia seorg yg di hina mana pi betina tu pki tdung bukan main elok tapi rupanye burit terkemut2 nak btg org len sdgkan laki de kat rumah haram jadah punya betina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...