Gempar! Parlimen Dibubarkan Jumaat Ini?

Hiasan.. mamat manalah ni..
Tajuk diatas adalah cerita di Jepun. Di Jepun ni suasana politiknya lain, sapa perintah pun, pi mai pi mai si bangsa Jepun mata sepet tu jugak. Jauh bezanya senario kita di Malaysia ni. 
Pecacai pakatan haram bukannya reti pikir hal ni semua.

Kita di Malaysia ramai yang meramalkan pada Mac tahun hadapan. 
Apapun aku perhatikan, jentera UMNO dari peringkat Pusat Daerah Mengundi, DUN dan Parlimen sudah banyak yang sudah bergerak dan mula fokus dalam menghadapi PRU bakal mendatang.
Puak pecacai pakatan sering memfitnah kononnya PM kita tak berani nak bubar dan macam-macam yang ditohmahnya.

Aku nak tanya, yang pegang 4 negeri tu bila pula nak bubar?

Itu hari cabar PM bubar Parlimen, kata kat PM tak ada teloq lah pasai tak bubar.. 
La nih dah mampu buat keputusan sendiri bubarlah..  Pi mengadap Sultan masing-masing pohon untuk bubar DUN.
Ka depa punya lagi kecut bukan tak ada teloq tapi memang tak ada langsung..

************


TOKYO: Perdana Menteri Jepun, Yoshihiko Noda sudah memutuskan untuk membubarkan Parlimen yang selewat-lewatnya Jumaat ini bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum yang dijangka bulan depan. 
Laporan media, Nikkei dan Asahi Shimbun berkata, Noda akan memanggil pilihan raya seawal-awalnya 16 Disembar atau selewat-lewatnya 20 Januari tahun depan.“Perdana Menteri sudah putuskan untuk membubarkan Parlimen tahun ini," kata laporan muka depan akhbar harian berpengaruh, Nikkei, hari ini. 
Mainichi Shimbun pula berkata, Perdana Menteri akan membubarkan Parlimen Jumaat ini manakala pilihan raya umum diadakan 9 Disember,
Pilihan raya umum Jepun mesti diadakan musim panas depan berikutan mandat empat tahun penggal Parlimen sekarang akan berakhir. - AP 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...