Kenapa Puteri ini mengalirkan air matanya?

Perwakilan Puteri Umno tidak dapat menahan air mata ketika wakil Kelab Umno Luar Negara, Ariff Yasir Zulkafli menyanyikan lagu "Anak Kecil Bermain Api" ketika membahaskan ucapan
Jom kita hayati komen terkini Ku Li yang mana mengatakan 'Umno sudah pulih, tapi jangan alpa' 

Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata, walaupun Umno telah pulih selepas kejutan pilihan raya umum (PRU) 2008, transformasi parti perlu diteruskan bagi memastikan Umno kekal relevan sepanjang zaman.

Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata. dalam sebuah parti politik seperti Umno, transformasi adalah sesuatu yang perlu dilakukan secara konsisten bagi memastikan kesinambungan yang berterusan.

"Melihat semangat dan kepimpinan Umno kini yang rajin turun padang mendekati serta menyelami jiwa rakyat, tidak lupa sokongan generasi muda meningkat, jadi betul kita sudah pulih.

"Tetapi kita jangan alpa, kita kena terus lakukan transformasi seperti melatih pemimpin muda menggantikan kita bagi menjadikan Umno kekal kukuh pada masa depan," katanya kepada Bernama di luar Persidangan Agung Umno 2012, di sini hari ini.

Semalam, Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Umno telah pulih selepas kejutan PRU 2008, dan kini cukup bersedia menghadapi PRU ke-13.

Mengulas mengenai sokongan generasi muda, Tengku Razaleigh berkata, walaupun ada generasi muda pada masa ini dilihat berada atas pagar, perkara itu perlu diambil secara positif oleh Umno.

"Ini berbeza dengan PRU lepas yang banyak pendapat mengatakan orang muda ini banyak sokong pembangkang, jadi sekarang bila banyak orang muda atas pagar maknanya sokongan itu sudah mula condong ke arah kita.

"Ia suatu perkara positif, namun kita jangan mendabik dada sekarang. Usaha perlu dilakukan bagi menarik terus golongan ini ke arah kita, di sini jentera Umno terutamanya Pemuda dan Puteri memainkan peranan penting," katanya.

Beliau berkata, kekangan terhadap kebebasan generasi muda, terutamanya untuk berpolitik merupakan satu masalah yang perlu ditangani secara halus oleh kepimpinan Umno.

"Generasi muda ini bila mereka dikongkong akan memberontak, jadi kita kena beri kebebasan pada mereka. Tetapi bila terlalu banyak kebebasan dikhuatiri perkara lain terjadi, maka suatu mekanisme yang 'berjalan di tengah' perlu dicari, kebebasan tapi masih ada nilai murni orang kita," katanya.

Tengku Razaleigh yang mengakui perlu ada lebih ramai pemimpin muda dalam Umno, menekankan pada masa yang sama harus ada keseimbangan antara jumlah pemimpin muda dan yang berpengalaman.

"Perlu ada satu sistem seperti 'check and balance'...bila orang muda mahu lakukan ini orang berpengalaman mesti tengok apa kesannya, bila orang berpengalaman buat ini orang muda kena tengok selari atau tidak dengan aspirasi mereka," katanya. - Bernama

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...