Lagi Cerita Tol dibandingkan dengan Thailand. Pecacai pakatan wajib baca!
Salam. Saya baru sahaja mendapat balasan daripada King Jason, insan yang bertanggungjawab dalam menyebarkan persepsi mengenai toll di Thailand. Konon negara tersebut tidak langsung mempunyai toll.
Dan balasan yang diterima oleh saya, membalas segala hujah saya mengenai jenis-jenis highway dan toll-toll di negara mereka, sungguh membuatkan saya geleng kepala.
Kenyataan saya hanya dikerat separuh, sekadar pengenalan sahaja, bukannya sepenuhnya seolah-olah seperti takut untuk mendedahkan hujah-hujah saya.
Pertama kita ulas dulu mengenai gambar yang diangkat oleh King Jason, konon katanya itu ialah gambar Shukumvit Road, kata mereka ialah lebuh raya yang terpanjang di Thailand tetapi... Shukumvit Road tak sampai pun 1000 kilometer macam dalam gambar yang dikongsikan oleh King Jason. Hanya dalam lingkungan 450 Kilo...
Ada lagi satu... Sebenarnya itu bukannya gambar Shukumvit Road TETAPI gambar Bangkok-Chonburi Highway yang terkenal dalam mengecaj kadar toll yang tinggi kepada rakyatnya sejak dibina pada tahun 1998.
Apa ni King Jason? Gambar pun dah kantoi... hahahaha...
Kita kembali dengan dakwaannya, yang pertama, King Jason mengatakan bahawa tol di Thailand akan ditutup apabila modal membina toll berjaya dikutip semula. Benarkah?
Boleh tak King Jason memberitahu saya mengenai Tol pertama di Thailand yang dibina pada tahun 1981 kalau tak silap saya, yang masih belum dimansuhkan?
Dan untuk pengetahuan King Jason, lebuhraya di Thailand sangat teruk dengan jalan berlubang, menggunakan simen biasa untuk menurap jalan dan sebagainya.
King Jason mempersoalkan kenapa Tol tidak ditutup di Malaysia? Dia mengatakan kos untuk membuat jalan raya di Malaysia sudah langsai, jadi apa gunanya TOL ini? Jom gelakkan sahabat kita ni. Hehehehehe... (jangan kuat sangat, malu dia nanti)
Ada juga yang mempertikaikan Jalan di Thailand itu panjang... memang padanlah depa buat Tol. Malaysia ni kecik jer. Ehhh, nanti dulu ya sahabat, untuk pengetahuan anda, ada lebuhraya di Thailand yang sepanjang 15 Kilometer pun ada Tol tau... :)
King Jason hanya bercakap mengenai Capex - Capital Expenditure (Perbelanjaan Modal) tetapi tutup mata untuk bercakap mengenai Opex - Operational Expenditure (Perbelanjaan Operasi).
Meh sini nak ajar awak pasal OPEX ya sahabat... berdasarkan laporan kewangan yang dikeluarkan oleh PLUS tahun 2010, di bawah ialah serba sedikit perbelanjaan pengurusan PLUS.
Direct Operating Cost (mungkin termasuk pekerja, elektrik, minyak petrol, bahan/ alat untuk maintenance, etc): RM 991 Juta
General & Administration Cost: RM 79 Juta
Oleh itu jumlah OPEX PLUS pada tahun kewangan 2010 adalah RM1.07 Billion. Jumlah ini memberikan gambaran bahawa dalam masa 10-20 tahun sejak PLUS melengkapkan lebuhraya, kos operasinya melebihi dari jumlah kos asal aset.
Jumlah yang dikira belum lagi mengambil kira kos memperbaiki jalan yang rosak kerana kemalangan, kos mengurus rumah-rumah rehat yang bercambah...
King Jason bercakap lagi bahawa penswastaan itu diwujudkan untuk mengkayakan kroni? King Jason faham ke apa itu Dasar Penswastaan Negara?
Penswastaan di Malaysia membawa erti syarikat dan agensi yang dulunya di bawa kerajaan telah diswastakan oleh kerajaan Malaysia. Dasar ini diwujudkan untuk meningkatkan kecekapan agensi dan syarikat yang kurang berdaya maju. Melalui dasar ini, kerajaan tidak perlu lagi meminjam wang dari luar kerana pelabur sendiri akan melabur dalam syarikat yang diswastakan.
Lagi satu, kenapa King Jason tidak membuat perbandingan yang adil? Kenapa King Jason tidak menyentuh mengenai Cukai Jalan di Thailand yang merupakan yang tertinggi di Asia? Kenapa King Jason tak sentuh cukai jalan di Malaysia yang terendah di Asia Tenggara?
Dan saya rasa tak adil membandingkan Lebuhraya Malaysia yang merupakan yang terbaik di Asia selepas Jepun dan China dengan Thailand. Sudah tentu kos pengurusan, kos pentadbiran, kos pembinaan tidak termasuk faedah berbeza.
Kepada puak pembangkang, saya ada bukak Buku Jingga dan saya mendapati bahawa PR begitu teruja untuk menghapuskan TOL. Sedangkan sistem TOL di negara kita diadaptasikan daripada sistem tol di Jepun dan Amerika.
Bukankah konsesi lebihraya ada tarikh luput untuk tamat kontrak? So bila kontrak dah tamat nanti, dah tentu tol akan terhapus. Sekarang ni pun ada bayaran tol tinggi telah dihapus oleh kerajaan sebab kontrak konsesi dah tamat. Hanya perlu bayar jumlah minimun bagi tujuan selenggara. Negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan Jepun pun menggunakan cara yang sama.
Ada yang mengatakan, guna sahaja Wang Petronas itu, berbilion nak buat apa. Meh sini saya ketuk kepala anda. Pernah dengar Belanjawan Negara bukan? Itu ialah ke mana duit petronas yang merupakan salah satu daripada lubuk pendapatan negara pergi. Kita boleh tahu perbelanjaan kerajaan dengan meneliti belanjawan-belanjawan tersebut. Buka aje arkib negara punya laman web dan akan jumpa.
Lagi satu, semuanya nak guna duit Petronas. Pendidikan percuma duit petronas, nak kasi wifi percuma kepada rakyat guna duit petronas. Senang cerita, semua janji SYURGA pakatan nak guna duit Petronas, habis tu Petronas nak guna duit apa? Duit cina mati?
-HE-
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
TERBUKTI LAGI PENCACAI DAN PENYOKONG PR MEMANG BANGANG NAK MAMPOS! KAH KAH KAH
bengong punya PR bila kata bodo marah kat org plak...dasar bodo sombong...kalau semua nk FREE guna jalan lama la...apa TOL pun tak dak..ni la manusia yg tak tau bersyukur,org yg cakap mcm tu comfirm org yg tak reti meniaga & failed dalam metametiknya...bayankan kalau TOL semua FREE...perkara paling bodo anak aku pun boleh bayankan cth Toilet kat R&R tu kos selengara sapa nk tanggung,bayankan semasa memandu dari Utara ke selatan perut sakit...singgah kat R&R tapah nak berak tetiba air tak dak amacam?cuci guna air sungai boleh?
HEHEHHEHEH itu TOL namanya kalau bahasa siam tak tahu la Mungkin TOLOL untuk PKR
Kat sana highway dia pun dikenali dengan nama 'Toll Way'. Dari nama pun dah tahu maksudnya.
Post a Comment