Geram! Saudi Arabia, UAE dan Syria sertai Israel restui rampasan kuasa di Mesir




KAHERAH, 4 Julai: Saudi Raja Abdullah menghantar mesej tahniah kepada ketua Mahkamah Perlembagaan Mesir, Adly Mansour, pada hari Rabu untuk dilantik sebagai ketua interim negeri selepas angkatan tentera menggulingkan Presiden Mohamed Morsi, negeri Arab agensi berita SPA melaporkan .

"Dengan nama rakyat Arab Saudi dan bagi pihak saya, kami mengucapkan tahniah kepada kepimpinan anda di Mesir dalam tempoh kritikal ini. Kita berdoa kepada Allah untuk membantu anda memikul tanggungjawab yang ditetapkan kepada anda untuk mencapai cita-cita rsaudara kami Mesir, "kata mesej.

Benjamin Netanyahu pula mengucapkan tahniah kepada rakyat Mesir sambil menyifatkan rampasan kuasa itu sebagai kejayaan menamatkan kekuasaan extremist Islam.

Presiden Syria Bashar al-Assad memuji protes Mesir terhadap pemimpin mereka, sambil berkata Mesir telah menemui "pembohongan" Ikhwan Muslimin."Apa yang berlaku di Mesir adalah kejatuhan yang dipanggil politik Islam," Assad bercakap dalam satu temu bual dengan negeri yang dikendalikan oleh Al-Thawra.

" Ini adalah nasib sesiapa di dunia yang cuba menggunakan agama untuk kepentingan politik atau kelompok."Emiriyah Arab Bersatu mengalu-alukan perubahan di Mesir, menurut agensi berita WAM, dan memuji angkatan tentera Mesir."Yang Teramat Mulia Abdullah bin Zayed al-Nahayan, Menteri Luar UAE, melahirkan penuh keyakinan beliau bahawa orang-orang hebat dari Mesir mampu untuk menyeberangi detik-detik sukar yang telah dilalui Mesir," WAM berkata dalam satu kenyataan.

"Sheikh Abdullah berkata bahawa tentera Mesir yang besar dapat membuktikan sekali lagi bahawa mereka adalah pagar Mesir dan bahawa mereka adalah pelindung dan perisai yang kuat bagi menjamin Mesir kekal dalam institusi dan undang-undang," katanya.Semantara itu Turki mengecam rampasan kuasa tentera ke atas Morsi.“Kami mengecam rampasan kuasa ke atas Presiden Mesir. Turki hanya akan berurusan dengan Presiden yang dipilih oleh rakyat, Dr.Muhammad Mursi.” Erdogan

A.s kata: dunia islam perlu membantah sikap tentera mesir yang jelas menafikan hak rakyat mesir memilih presiden melalui pilihanraya!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...