10 perkara mengenai orang politik yang anda mungkin tak tahu


1.Diperingkat global.Kerjaya orang politik antara kerjaya yang dikategorikan sebagai tidak boleh dipercayai.Kerjaya wartawan lebih dipercayai daripada orang politik.

2.Orang politik mempunyai pemikiran hampir sama dengan orang usahawan.

3.Orang politik mempunyai satu matlamat utama iaitu mempengaruhi pemikiran pengundi supaya mengundi dia atau parti dia.

4.Orang politik akan berusaha untuk mempengaruhi pemikiran pengundi.Sama seperti usahawan cuba mempengaruhi pemikiran prospek supaya membeli produk.

5.Orang politik juga melakukan aktititi seperti orang usahawan terutamanya mengelaskan golongan pengundi dan mengkaji tingkah laku & psychology pengundi yang dikelaskan tersebut.

6.Orang politik juga melakukan proses marketing & penjenamaan.contohnya logo parti,cara penampilan,cara bercakap dll.

7.Pengundi yang orang politik takuti ialah pengundi yang membuat penilaian.Manakala pengundi yang disukai ialah golongan pengundi menyokong tanpa banyak berfikir.

8.Orang politik juga memerlukan medium promosi dan matlamat utama apabila menggunakan medium promosi ini pula ialah untuk menunjukkan parti lawan tak layak memerintah & parti dia layak memerintah.

9.Negeri atau kawasan kubu kuat atau 'deposit tetap' sangat disukai oleh orang politik kerana pemikiran pengundi di situ bersifat sukar untuk berubah.

10.Orang politik juga seperti usahawan iaitu cuba memahami pengundi melalui soal selidik.Di situ mereka biasanya membuat kesilapan dalam memahami kehendak pengundi.

kesimpulan : jangan salahkan orang politik 100% dah kerja dia macam tu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...