Kisah Benar Realiti Persaingan Perniagaan Orang Melayu Dan CIna Yang Harus Kita Baca

Pic Hiasan
Semuanya kisah benar yang berlaku kepada aku dan kawan-kawan. Tiada niat untuk menyakiti sesiapa, sekadar berkongsi pendapat dan luahan hati.

KISAH PERTAMA
Kawan Aizat (bukan nama sebenar) mempunyai kedai telefon di Kuantan dan telah beroperasi kebih kurang 10 tahun. Dia terpaksa mengambil stok telefon daripada pelbagai Dealer/Distributor bangsa C kerana takde sumber dari bangsa M. Dari dulu hingga sekarang, banyak masalah yg berlaku apabila berurusan dengan semua Dealer..

1) Senarai harga yang disediakan untuk bangsa M dan bangsa C/I adalah berbeza dan harga untuk bangsa M jauh lebih tinggi. Apabila ditanya, Dealer menjawab senarai harga special hanyalah untuk kedai2 lama. 10 tahun pun masih dikira baru?? dan senarai harga tersebut adalah untuk semua kedai bangsa M sahaja dan tiada istilah baru/lama untuk bangsa C/I.

2) Kedai-kedai bangsa C yang berhampiran menjual telefon kepada pelanggan lebih kurang perbezaan RM5 berbanding harga si Aizat beli daripada dealer. Jadi secara logik akal pun si Aizat terpaksal jual pada customer harga RM20-30 lebih daripada harga kedai bangsa C. Customer sudah tentu tak akan membeli dari si Aizat. Macam mana si Aizat akan maju? dan Berapa sebenarnya harga special untuk Bangsa C/I sehingga perbezaan yang sangat ketara?

3) Jika anda perhatikan, kebanyakkan kedai telefon bangsa C,M penuh dengan telefon di rak kaca dan kedai melayu hanya mempunyai beberapa buah telefon sahaja, itupun yang murah-murah dan yang hot sahaja. Ini disebabkan kedai telefon bangsa C tidak perlu mengeluarkan modal kerana Dealer bangsa C memberi consignment kepada kedai bangsa C. Ambik dulu, bila sudah dijual baru dibayar kepada Dealer. Kedai bangsa M pula terpaksa membeli dengan duit cash dan memang keberatan untuk si Aizat untuk menyimpan stok semua jenis model telefon yang ada di pasaran bernilai beratus-ratus ribu dengan risiko harga telefon semakin turun setiap minggu. Adakah ini strategi perniagaan untuk memonopoli dan mengelakkan bangsa M maju?

KISAH KEDUA

Aku membeli bateri kereta Mercury daripada bengkel seorang kawan berbangsa M pada harga RM285. Harga ini ialah harga special kerana saya sendiri melihat resit pembelian bateri ni oleh kawan tersebut pada harga RM270. Si kawan ni membeli bateri tersebut pada harga dealer daripada Dealer. Selepas dua hari,aku ke bengkel bangsa C untuk beli tayar dan sambil saya buat-buat tanya harga bateri kat kedai tu. Kedai C tersebut jual kepada customer pada harga RM250 sahaja untuk bateri yang sama. Jadi persoalannya..

1) Kenapa kedai bangsa C dapat menjual kepada pelanggan pada harga yg jauh lebih murah berbanding harga bangsa M membeli daripada dealer. walhal bangsa C membeli bateri tersebut juga daripada dealer. Lebih baik si kawan ni beli stok terus daripada kedai bangsa C tersebut berbanding beli daripada Dealer.Berapa sebenarnya perbezaan harga barangan untuk penjual bangsa M dan penjual bangsa C daripada Dealer/ Distributor? 

2) Si kawan ni terpaksa jual kepada pelanggan pada harga yang jauh lebih tinggi berbanding bangsa C. Jadi dah tentu customer tak akan beli di kedai si kawan ni, jadi perniagaan si kawan ni semakin hari semakin tenat.

3) Adakah situasi ini berlaku untuk semua jenis barangan perniagaan sebab semua barangan di negara kita di kawal oleh bangsa C ? Jika ini berlaku di seluruh negara, maka sampai bila pun perniagaan Trading bangsa M takkan maju.

12 comments:

Anonymous said...

memg ini berlaku. Dan ini adalah kenyataan.

Anonymous said...

mmg benar, dan aku sedang halang suami aku yg bercita2 nak jadi pembekal alat ganti kenderaan.. mau bankrap kalau kena sabotaj oleh puak2 kafir harbi ni sbb mereka dan lama monopoli. dia ingat semua kafir seperti ni baik hati dan rela lihat melayu maju agaknya. suami aku ni penyokong PAS totok mmg tak boleh fikir ini semua

Anonymous said...

kita kena jihad perkara sebegini.. kerajaan harus bertindak dengan lambakan barangan dari china ke malaysia agar rakyat lebih mampu untuk servival untuk hidup..

Anonymous said...

Kerajaan kena siasat kenaikan harga barang sekarang ini adalah disebabkan sebahagian daripada komplot puak ini yang dibuat secara halus. Baling batu sembunyi tangan, mungkin boleh menguntungkan mereka dalam jangka masa panjang.

Anonymous said...

Kat tempat aku peraih ikan orang melayu membeli ikan pada nelayan dijeti, peraih berbangsa cina membeli ikan dipekan cara sama digunakan kalu peraih M membeli dengan harga RM 4.00 Peraih C membeli dengan harga RM 5.00 ini bermakna lebih RM 1.00 kesudahan semua nelayan menjual pada peraih C. Peraih M tutp kedai Bro.

Anonymous said...

Itu lah reality sebenar-benar nya. Di sebalik sabotaj/ manipulasi, kedai-kedai telefon dan juga computer sebenarnya di kawal oleh sindiket yang personality terlibat tersenarai dalam perhatian pihak berkuasa. Ini kebenaran. Perniagaan ini kebanyakkan di lindungi oleh golongan "underground"....Itu pasal tidak sukar untuk dapat telefon yang "underwater" dengan harga yang amat murah dari harga pasaran biasa. Model dan modus operandi rata-rata sama untuk barangan lain, termasuk barangan keperluan dan makan harian. Golongan ini lah yang juga memanipulasi harga untuk memburuk kan kerajaan supaya rakyat benci kerajaan dan kaum cina akan bolot kuasa politik Negara. Kaum ini tidak pernah lekang meneruskan agenda menawan kerajaan dan hapuskan orang melayu. Orang melayu perlu bangunkan satu program untuk mengawal pasaran - dengan segera secara acuan yang drastic dan unusual.

Anonymous said...

ambil cth bgaimana NFC dijatuhkan oleh C menggunakan M kerana NFC bakal menjadi saingan pembekal lembu terbesar di malaysia.

Anonymous said...

Klu dh jd kenyataan nak buat apa? Sbknya beli ja dr org M. Org M yg majoriti consumer ada kuasa consumer. Jgn beli dr org C. Klu tk sanggup belanja lebih tk guna org M mengadu. Selain tu org M mesti gabung pecahkan monopoli org C. Jgn harapkan org lain buat ja. Bersatu dan bekerjasama.

jamal rahim said...

masaalah per1, pembuat tu kebanyakan c. jadi pembekal pun c. masaalah ke2, persatuan m tak kukuh, bila ada untung dah pecah amanah, masaalah ke3, m ni bila bagi hutang mudah lupa, bila jualan dah banyak, duit pun banyak, bini pun banyak,masaalah ke4, m ni bila buat niaga, jualan cikit nak untung banyak, tak macam c, untung sikit tapi jualan mau banyak,baru untung banyak.
dulu saya tanam timun, 1 hari boleh pungut 1 pikul, 100 kati lah, c beli dengan harga RM25.00 1 pikul, c jual kepada pekedai RM0.40 sekati, dan RM0/60 kepada pengguna, pastu c nasihat saya yanam banyak sikit, wa boleh hantar jauh sikit, saya pun tanam banyak, 1 hari boleh pungut 4 pikul, c nak ambil tapi harganya 1 pikul RM8.00, saya kata jangan ambil, c Tanya lu mau bikin apa? saya kata nak buat apa itu saya punya pasal, lepas tu saya pi jual dekat dengan kedat c, 5 kati RM1.00, sekati dua kati tak jual, saya bagi yang bengkok bengkok free, pi jual di pasar malam pun harga macam tu juga.
pastu bila saya pergi kerja kontrek, saya jumpa 1 kawan, dia dapat beli dengan PETRONAS minyak Tanah, PETRONAS bagi kat dia berapa banyak dia mau, tapi nak jual tak laku, saya Tanya kenapa tak laku, dia kata c jual dengan c RM0.31 perliter, c beli dengan c, dia jual RM0.30 perliter dengan c dan m,c tak mau, baru angkat dia kata, pastu c jual dengan m RM0.29 perliter, m pun tak mau beli dengan m, sebab harga m mahal, masa saya jumpa dia tu, orang pun dah tak guna minyak Tanah, saya kata kita jumpa pun dah lewat, dia Tanya saya, hang nak buat macamana? saya kata hang jual terus kepada pengguna RM0.30 perliter, sapa sapa nak minyak gaih mai tang ni setiap minggu, minyak gaih murah. biar lingkup c dengan m, minyak gaih depa tak laku. saya pun sekolah darjah 6 ja, tak tau nak mulakan buat persatuan yang kukuh sikit. persatuan pekedai pekedai m melantik 1 pembekal m, untuk bekal kepada pekedai m, mana mana pembekal kena bekal melalui pembekal ni,
saya pernah buat kontrak, mula-mula kena kencing RM16,500.00 lebeh, kedua kena RM11,900.00 kali ketiga kena RM63,000.00, ni semua saya sap kerja dengan kontrekter m, yang kena ratus ratus dan ribu ribu lain tu dah tak yau nak kira, pernah saya sap kerja dengan montrekter c, c janji lu buat banyak mana kerja pun, wa bayar setengah, saya kata ok, saya buat kerja tu, ambaik budak budak melayu bagi sap juga, sampai saya pun dah terhutang banyak dah dengan budak budak ni, ada yang kata macam ni nak jadi tokey, pada 1 hari kontrekter c ni bayar kat sayan hamper RM20k, saya panggil budak budak ni nak kira gaji, saya letak duit tu atas meja ju, bayar 1 orang 1 orang, ada yang Tanya hang ambik mana duit banyak tu, saya kata kalau tak ada duit banyak ni, jangan jadi tokey, pastu la ni makan gaji ja lah.

jamal rahim said...

mana p komen saya yang berjela tu?

jamal rahim said...

mana tak ada komen atau tak ada pengunjung? saya dah kerja macam macam, dengan c, m dan mamak, kerja dengan c, kerja memang banyak, terok la sikit, tapi 1 atau 2 haribulan memang dah masuk gaji,tapi gaji murah sikit, kerja dengan m, kerja banyak juga, kurang terok sikit, gaji mahal juga, tapi time gaji tak tentu berapa hari bulan, kadang sampai berbulan, bagi pinjam ja, gaji belom kira, kerja dengan mamak pun terok juga, tapi cukup bulan dapat gaji.

jamal rahim said...

lagi 1 sebab m tak boleh cakap c, dan c boleh cakap m, saya boleh cakap mandarin, pernah satu ketika dahulu, saya pergi beli spare part letrik, bila saya minta barang tu, penjaga kedai tu ambil barang tu keluar, dan Tanya tokey dia,(to sau cien) berapa harga? tokey dia pun jawap,(san se liok) pastu dia cakap dengan saya, RM48.00, kalau lu mau, boleh kurang sikit, saya Tanya berapa? dia kata RM42.00, baru saya cakap mandarin, (ni lau pan suok san se liok, ni suok se sek pak, liau ni kou ke wa se sek ea)), saya kata tokey hang kata 36, hang kata 48, pastu hang potong bagi kat aku 42, baru dia terkejut, saya tak beli barang tu, pi beli dikedai lain, Yang lagi 1, saya nak beli spare part kereta, saya pi Tanya tokey kedai spare berapa harga barang tu? tokey tu kata RM28.00, pastu saya pi tekan duit dan datang semula, minta barang tu, pastu dia Tanya tokey dia cakap hokkien ( ku lui) berapa duit? tokey dia cakap (ji cap pek)saya suruh buka resep, dia buka RM18.00, kot dia dengar (cap pek) lapan belas, saya bayar duit terus belah, mampueh pi kat hang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...