Ralat. Diucapkan dalam keadaan ' mental disorder'

Admin mohon maaf jika ada menyinggung mana-mana pihak. Sesungguhnya admin tak berniat memfitnah apatah lagi mahu aibkan gadis ini.

Dimaklumkan gadis ini membuat deklarasi dalam keadaan tak sedar dan masalah mental.

29 comments:

Anonymous said...

Betul ka hudud tak melibatkan orang bukan islam yang berada di negara islam yang menjalankan hudud,ini bukan yang ditutut oleh alquran,keadilan mesti diutamakan bukan mesti ada perbedaan dah jadi macam hudud pas,piss

BENCIPAS said...

Dan bagi yang bukan Islam Cuba faham , hudud tidak terlibat dengan anda semua yang beragama lain

AWAK KENA BELAJAR DULU BARU LE NAK MENULIS DALAM BLOG TENTANG HUDUD!!

Anonymous said...

selagi mana fitnah ini di like dan share..
selagi mana orang percaya tulisan
selagi itu lah penulis blog ini hidup dalam menfitnah wahida abd rahim..

mohon delete post ni..
jangan hanya kerana mencari publisiti..
di"angkat" tampa usul periksa...

she my friend..
and under medicine
pengistiharan murtad bukan dalam keadaan sedar diri..

hukum islam sendiri x berdosa bila pesakit ni post tentang murtad..
tapi yang berdosanya..
bilaman orang yang waras berfikir..
membuat fitnah...

tolong delete post ni..

Anonymous said...

baca quran mat.. jangan baca kitab kuning.lu pakai sumbat je hukum hakam tambahan, menambah2 hukum allah ni boleh sampai ke tahap memfitnah allah. hati2 mat seberang.

Anonymous said...

Anon 11.48 PM,

Jika anda kawannya dan tahu tentang keadaan beliau, kenapa anda tidak delete aje posting si Wahida tu?

Jika benar dia menulis di bawah pengaruh 'ubat', kenapa dia tidak delete posting tersebut selepas kesan ubat dah hilang?

Kenapa tiada 'kawan' dia yang membantu dia delete posting tersebut?

Mengaku keluar agama Islam bukan satu perkara main-main.

Kat Malaysia ni ada ramai penagih dadah tapi jarang sekali kita dengar atau dapat tahu tentang mereka membuat pengumuman keluar agama sedangkan penagih dadah ni akan berada dalam keadaan 'high' untuk tempoh yang lama.

Jika anda 'kawan' beliau, seharusnya anda delete posting tersebut dan perbetulkan statement yang telah dibuat.

Honestly, dah hamper 50 tahun saya hidup, belum pernah saya kenal seorang wanita atau gadis yang berhijab, sanggup mendedahkan aurat tersenyum selamba aje untuk paparan umum walaupun berada dalam pengaruh ubat.

Anonymous said...

Baca artikel di bawah. Hudud Brunei turut dikenakan kepada bukan Islam atas jenayah yang dilakukan bersama atau dilakukan ke atas orang Islam. Ini baru la dikatakan adil dan btl2 mengikut hukum syarak. Ulamak2 di Brunei pakar dlm hukum hakam dan dalil... Xmcm ulamak palsu PAS dalil buat ikut kehendak dorg bkn ikut hukum. Nak pancing undi org Melayu ckp la nak buat hudud... Nk pancing undi org bukan Islam ckp la hudud cuma ke atas orang Islam. Sama jgk dgn isu bersekutu politik dgn bukan Islam. Dulu PAS ckp haram dan kapir kalau bersekutu dgn org bukan Islam. Skang dorg ckp bole pulak. Inilah satu perbuatan menghina agama. Semoga Allah melaknati penjahanam terhadap agama Islam. Amin.

BANDAR SERI BEGAWAN – BRUNEI.- Kerajaan Brunei mengharamkan penggunaan 19 perkataan, termasuk ALLAH dan masjid, oleh orang bukan Islam di negara itu.

Brunei Times melaporkan, pengharaman itu berkuat kuasa bulan ini di bawah Kod Penal Syariah.

Lain-lain perkataan diharamkan adalah azan, baitullah, al-Quran, fatwa, firman ALLAH, hadis, haji, hukum syarak, Ilahi, kaabah, kalimah syahadat, kiblat, imam, mufti, mukmin, solat dan wali.

Pegawai Undang-Undang Syariah Kanan Unit Undang-Undang Islam Hardifadhillah Mohd Salleh berkata, Kod Penal Syariah juga diguna pakai kepada bukan Islam, termasuk kesalahan berzina dengan pasangan Islam, minum arak di tempat awam dan khalwat dengan pasangan Islam.

“Jika sabit kesalahan, hukuman adalah denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau satu tahun penjara. Bagi pesalah zina yang dilakukan oleh seorang Muslim yang sudah berkahwin dan yang sudah berkahwin tetapi bukan Islam, kedua-dua mereka boleh dikenakan hukuman rejam sampai mati jika kesalahan itu dibuktikan oleh pengakuan  atau kesaksian empat saksi,” katanya.

Menurutnya, mana-mana pihak yang menghasut lelaki atau wanita Islam bercerai atau tidak menjalankan kewajipan terhadap pasangan masing-masing, boleh dikenakan denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau penjara setahun.

“Mana-mana ibu atau bapa beragama Islam yang ikhlas menyerahkan anak mereka dipelihara oleh orang bukan Islam, boleh dikenakan denda sehingga B$20,000 (RM52,000) dan atau penjara lima tahun,” katanya. – SH.

Unknown said...

Ini sumer poyo...haktuihhhhhhhh

riihulwardah said...

terimakasih
tapi mohon delete..
gambar beliau tindak bertudung..
tolong jgn aibkan beliau disaat sedang berlawan dengan penyakitnya....

jika post2 sebegini..
gambar sebegini didedhkan..
akn pressurekan balik beliau selepas sihat di kemudian

riihulwardah said...

[ISUMURTADPALSU]
Kami wakil sahabat wahida ingin menjelaskan bahawa sahabat kami dlm keadaan yg tidak sihat.

Beliau mengalami bipolar disorder yg mana mengalami delusion, apa yg dilakukannya adalah luar kewarasan akalnya
Sekarang beliau dlm proses pemulihan

Pada sesiapa yg telah pernah membaca artikel atau status mengenai isu beliau diharap dapat berbaik sangka dgn penyakit yg beliau alami
dan marilah kita berdoa untuk kesejahteraan beliau

Pihak keluarganya sudah cuba sebaik mungkin utk mengawal keadaannya.

Yg kami hajatkan adalah doa dr kalian. Cerita sepenuhnya tak mampu kami nak jelas. Sungguh, ini adalah luahan sahabat2 yg mengasihi sahabatnya yg diuji olehNya. Mohon delete post

sebagai kawan xda hak untuk delete post beliau..
just admin kepada page tersebut boleh delete post...

Anonymous said...

Assalamualaikum warahmatullah.

Admin, saya merupakan kawan sekolah Wahida dan juga kenalan rapat keluarganya. Demi Allah, saya tidak tipu. Ini bagi menjawab persoalan untuk sesiapa yang tidak percayakan status saya sebagai kawannya kemudian hari. Saya pohon agar admin tarik balik entri ini. Bukan sekadar menulis 'ralat' kerana akan ada banyak lagi persoalan yang akan timbul daripada orang-orang yang tidak berpuas hati.

Benar, seperti yang diberitahu oleh sahabat-sahabat saya yang lain, Wahida berada bawah paras sedar sewaktu status tersebut dibuat. Sekali lagi saya tekankan di sini, beliau berada dalam keadaan bukan dirinya sendiri. Beliau didiagnos penyakit Bipolar Disorder selama beberapa tahun. Keluarga Wahida telah berusaha sedaya mungkin untuk mengawal diri beliau ketika beliau berada dalam 'dunia lain'. Janganlah sewenang-wenangnya membuat pertuduhan tanpa usul periksa. Wallahi, dia memang mengalami penyakit Bipolar Disorder dan status yang dibuat itu adalah luar kewarasan akalnya.

Untuk pengetahun admin dan para pembaca, status yang dibuat oleh Wahida tempoh hari tak dapat dibuang begitu sahaja. Report perlu dibuat kepada pihak pengendali Facebook untuk tindakan selanjutnya. Tuduhan tidak membetulkan status yang dibuat adalah tidak benar sama sekali kerana ramai diantara kami yang telah berusaha untuk mengelakkan perkara ini daripada tersebar luas.

Dan untuk makluman, perkara yang dilafazkan atau dilakukan di bawah paras sedar tidak akan diambil kira oleh Allah.

Sekali lagi, saya harap entri ini ditarik balik. Mohon jaga aib Wahida dan keluarganya. Segala yang dipertuturkan di atas adalah benar. Saya tidak akan sewenang-wenangnya berjanji atas nama Allah kerana jika saya salah, saya yang akan menanggung dosa. Bukan orang lain. Menuduh Wahida murtad tanpa usul periksa adalah satu fitnah dan ini sangat dibenci dalam Islam.

Anonymous said...

Aslkm admin, ada baiknya admin delete trus post ini atau gambar beliau, walaupun telah diblurred kan namun masih mmbuka aib dan auratnya. Tq

Anonymous said...

Bila hgpa dgar ceramah pas psal hudud?yg dk kutuk pas dan hudud faham dak maksud adil dlm islam

Anonymous said...

Bakal menantu saya telah bertahun tahun menghidap bipolar disorder dari beliau belum kenal anak saya. Kadang2 beliau akan menangis kadang2 beliau akan kurung diri berhari2 dalam bilik. Bertahun2 beliau bertemu psiaktris dan mengambil berjenis2 ubat termasuk Prozac, Elavil, Amoxapine Asendin, BupropionWellbutrin etc semua untuk rawatan bagi major depression termasuk bipolar disorder tetapi walau dalam keadaan tertekan, sedih yg teramat sangat sehingga sampai mengelar lengan sendiri, tidak sekali pun beliau sampai menyebut samada melalui perkataan perbuatan atau tulisan bahawa beliau telah keluar dari Islam. Bagaimana kita hendak benar2 percaya bahawa wahida ini dlm keadaan tidak sedar istiharkan diri keluar Islam sedangkan gambar yg dipaparkan siap pakai cross dan lengkap menyebut telah peluk agama Jewish Christian. Bagaimana seorang yg menghidap bipolar disorder boleh beli rantai cross dan tau pulak agama Jewish Christian. Adakah beliau beli rantai cross tu dlm keadaan tak sedar dan mengkaji agama yg hendak di anut jugak dlm keadaan tak sedar? Kalau beliau betul2 tak tau fikir tindak tanduk beliau pasti kemana2 beliau pergi akan ditemani kawan2 atau keluarga. Tak kan dia dibiarkan kemana2 sendiri. Jadi bagaimana beliau beli rantai cross tu? Saya pernah tengok org2 Islam yg mabuk arak, mereka cakap merapu sampai hilang malu buka baju depan public tapi belum pernah dengar mereka sebut aku bukan Islam dah. Ini siap ambik gambar buka aurat pakai cross announced keluar islam dlm Facebook, tak sedar ke? Ingat pulak password Facebook tapi lupa dia Islam? Fikir2 kan la....

Anonymous said...

tak boleh nak samakan keadaan seorang pesakit dengan pesakit yang lain. situasi wahida mungkin berbeza.

saya tak hairan kalau dia boleh mengkaji agama lain. internet kan ada. mungkin keluarga dia terlepas pandang benda ni. rantai cross tu.. boleh beli online je. berlambak je jual. cubalah fikir yg baik2 dan berdoa untuk dia. Allah juga yg tahu segala2nya.

Anonymous said...

Yg menjadi persoalan skrg ni tentang kecenderungan wahida ni dgn agama lain. Kita faham la mungkin dia ada mental disorder tapi apa yg buat dlm keadaan tidak sedar pilih utk tidak sedar menukar agama bukan lakukan perkara lain. Anak kawan saya menghidap bipolar sejak umur 14 tahun dan dlm keadaan tidak sedar dia akan menyanyi lagu nasyid, Ada yg tarik rambut sampai botak kepala Ada yg kelar tangan tapi wahida dlm keadaan tak sedar boleh bukak Internet beli rantai cross kaji agama Jewish Christian, pasti telah Ada kecenderungan kearah menukar agama sewaktu sedar. Saya berpuluh tahun tinggal diluar negara, ramai sangat kawan dan saudara mara mereka yg menghidap bipolar ni. Bukan penyakit luar biasa, common, tapi tak satu pun saya jumpa dlm ramai2 yg pernah sebut mereka nak tinggalkan kristian dan peluk Islam atau buddha atau hindu. Paling teruk saya pernah tengok adik seorang kawan di Brussels Genting kan semua pakaian nya bila tak sedar. Ada jugak satu kes dimana remaja perempuan ni pecahkan pinggan mangkuk bila kena mental disorder. Di malaysia jugak ramai kita tengok org gila, ada berjalan bogel, bercakap sorang2 tidor tak kira tempat tapi Cuba kita Tanya mereka, kalau mereka Islam mereka akan cakap mereka dah keluar Islam ke tak? Setakat yg saya jumpa la, belum pernah Malahan ada org gila yg rajin solat tak kira waktu dlm keadaan mereka gila. Tentang keluarga wahida terlepas pandang saya rasa itu pandangan yg tak berasas, kalau benar lah wahida ni begitu teruk sekali mental nya sampai boleh secara terbuka announced keluar Islam, masyarakat tak boleh dipersalahkan kalau merasakan tindakan wahida menghina agama kerana keluarga beliau sepatutnya memantau beliau bukan bila org dah kutuk baru nak sedar anak tu betul2 sakit.

Anonymous said...

Yes I agree, why tukar agama out of so many crazy silly things she could do when she was 'out of mind'. Indeed bipolar is a common illness, even few of my friends are bipolar disorder's sufferer but as far as I know the most they would do were smashing things, screaming, crying and the most severe case was a friend who would bite the entire part of her body sampai lebam2 as if she was tortured by kidnappers. Tu yg paling teruk I came across with. But none of them ever touched religious issues samada mempersendakan ugama apa lagi sampai tahap mengistiharkan keluar agama samada secara tertutup apa lagi terbuka sebagai mana yg dilakukan oleh wahida. Semua penghidap bipolar yg saya kenal tu bukan mereka2 yg alim, they didn't go to religious school and they dont wear hijab and they are living a social life which will not be a surprised to everyone if they were the ones who declared converting to another religion. But the person in this issue was a religious school student and wore hijab and the question which arise here is, what triggered such a religious and decent person like her to buy a cross and wear it and announced she's no more a Muslim, that she converted to Jewish Christian and proud of it in the social media like Facebook? Yes! Maybe she was of unsound mind when she ordered the cross, when she studied the Jewish Christian, when she uploaded her picture and when she declared she's no more a Muslim but why when she's of unsound mind converting to another religion was the only thing which came into her mind? why buying a cross why declaring it in a Facebook? Why didn't she order another rantai or bracelet or watch or earrings, why cross? And why declaring it in a Facebook knowing it was read by millions all over the world. Can a person of unsound mind do something only a normal human being will do like ordering something online, banking in via online or cash deposit, studying other religion, opening Facebook, wearing a cross and taking a smiling pictures and uploading those pictures on social media network and declared proudly she converted to another religion?

Anonymous said...

Betul jugak,rantai cross tu boleh beli online je, berlambak je jual...tapi kalau dia memang tak sedar dia bayar mcm mana? Mesti pakai cimbclicks ke atau maybank2u, kalau betul mcm mana dia boleh ingat password online banking dia dan pandai pulak transfer duit online. Kalau dia pakai cash deposit, tak sesat pulak dia cari bank dan ingat pulak mcm mana nak masuk kan duit dlm akaun sipenjual. Boleh pulak dlm keadaan tak sedar dia tulis nombor akaun org tu, pegi bank, bank in duit dan ingat pulak alamat rumah tempat rantai tu nak diposkan tapi pakai rantai cross dia tak sedar, bukak tudung ambik gambar dia tak sedar dan istiharkan dgn bangga dia dah keluar Islam dan peluk agama lain dlm keadaan 'tak sedar'

Jang Hobin said...

1) Bg menutup aib keluarga dan rakan2 bersekutu utk mengeluarkan komen Wahida ni dlm keadaan sakit dan minta di deletekan post ni. Ia supaya tdk menjadi isu nasional.

2) Mana mungkin pesakit boleh mengingati segala macam password [komputer, facebook, email, akaun dll]

3) Klu belian atas talian pun, takkan mak bapak tak bukak dulu barang yang sampau dan tengok apa yg dibelinya.

4) Jika rakan beliau komplot utk menutup isu ini ialah muslim [anda berpakat untuk melindungi dan membiarkan beliau tanpa sebarang tindakan undang2 agama - anda bersubahat - laknatAllah sbn pada kalian]. Jika rakan beliau ialah di kalangan non-muslim, ianya bagi melindungi kepentingan mereka.

Jika benar, wanita ini sakit bawalah ke hospital dan mohon rujukan ke pejabat agama. Serta dibuat pengumuman. Bukan sekadar menabur cerita kosong.

Diharapkan pihak Admin tidak terpegaruh dengan coretan palsu yang mendakwa rakan wanita ini.

Tabah & Teruskan berjuang.
Harap pihak admin dapat membuang perkataan 'Ralat' tersebut & kembali kpd posting asal selagi tidak mendapat bukti yang kukuh untuk menolak fakta yg di postkan oleh tuan badan yg MURTAD.

Anonymous said...

1) Bg menutup aib keluarga dan rakan2 bersekutu utk mengeluarkan komen Wahida ni dlm keadaan sakit dan minta di deletekan post ni. Ia supaya tdk menjadi isu nasional.

2) Mana mungkin pesakit boleh mengingati segala macam password [komputer, facebook, email, akaun dll]

3) Klu belian atas talian pun, takkan mak bapak tak bukak dulu barang yang sampau dan tengok apa yg dibelinya.

4) Jika rakan beliau komplot utk menutup isu ini ialah muslim [anda berpakat untuk melindungi dan membiarkan beliau tanpa sebarang tindakan undang2 agama - anda bersubahat - laknatAllah sbn pada kalian]. Jika rakan beliau ialah di kalangan non-muslim, ianya bagi melindungi kepentingan mereka.

Jika benar, wanita ini sakit bawalah ke hospital dan mohon rujukan ke pejabat agama. Serta dibuat pengumuman. Bukan sekadar menabur cerita kosong.

Diharapkan pihak Admin tidak terpegaruh dengan coretan palsu yang mendakwa rakan wanita ini.

Tabah & Teruskan berjuang.
Harap pihak admin dapat membuang perkataan 'Ralat' tersebut & kembali kpd posting asal selagi tidak mendapat bukti yang kukuh untuk menolak fakta yg di postkan oleh tuan badan yg MURTAD.

Anonymous said...

Kena tahu..kafir zimmi ialah kafir yang akur dan membayar cukai kepada negara Islam...dan mereka tertakluk kepada undang undang sila rujuk kitab kitab lama...

Anonymous said...

Sebagai seorang hamba allah dan doktor saya nasihatkan jangan menuduh dan menyamakan kes wahida dengan kes2 bipolar lain yang anda tahu dan rasa sgt "familiar".

Setiap kes berbeza sebab tu tak semua serahkan kepada yang arif.

sesetengah "mania" atau "high" ketika penyakit memuncak masih membolehkan pesakit pergi kedai, memasak dan sebagainya tetapi tiada kawalan sedar.


Hentikan fitnah dan hentikan penyebaran.

wallahualam

Anonymous said...

Ramai rupanya pakar psikologi kat malaysia ni... Mesti university wikipedia belajar dengan professor dr google... Semua nak jadi tuhan jatuh hukum kat orang lain... Ni la umat akhir zaman...

Anonymous said...

Wajib di bunuh nih...

Unknown said...

Kalau anda bukan dari pakar psikitrik,tak perlu la anda mengulasnya,sedangkan ada pesakit yang tidak Waras pun masih boleh memandu,

Unknown said...

Kalo anda tidak arif tak perlu lah anda mengulas,kerana ada pesakit yang sedang mania masih boleh memandu

Unknown said...

Kalau anda bukan dari pakar psikitrik,tak perlu la anda mengulasnya,sedangkan ada pesakit yang tidak Waras pun masih boleh memandu,

Anonymous said...

Yela..sy taw bkn sy taktaw..takyah la smpai 3kali..

Eh..memg susah ek nk delete posting..smpai nk kne buat report bagai?..hmm..hide pun bole rasanye..nk check jap la..rasanye bole..

Unknown said...

BISMILLAH...usah terlalu cepat menghukum antara kt, wahida baru sahaja keluar dari wad sakit jiwa sblm dia mgluarkan posting sedemikian rupa, sy menyeru kt semua mendoakan wahida kembali pulih.

Anonymous said...

jom doakan sama-sama... bini aku pon ada masalah cenggini... halusinasi, delusi, skizo... ubat doc mmg sentiasa kena makan... harap korang doakan utk kami juga.

dlm keadaan 'tidak sihat' mereka akan 110% percaya kepalsuan yang disampaikan oleh otak mereka... kita semua sdg diuji... cuma bentuknya berbeza.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...