Himpunan 222 Cikgu Haram Jadah..


Apa yang kerajaan tetapkan ikut sajalah. Bukan jadi guru suruh betulkan kerajaan. Apa lagi yang tak cukup? Kalau pergi setiap sekolah tak ada yang kurangnya terutama kenderaan. Sampai sakit pandangan bila laman sekolah dah macam tempat jual kereta second.

 Pasal hartanah jangan ceritalah. Yang kena tipu pasal saham cepat kaya pun ramai. Alhamdullillah ramai yg ambil loan cuba buat macam-macam dan merasa nikmat dunia. Tetapi bila gaji dah jadi kecik janganlah menyalahkan kerajaan. Ada tu yg marah sangat rupanya terpaksa berhenti buat part time pasar lambak dan MLM.

Bersyukurlah dan ikhlaslah pada guru2 yang tidak sedar diri ni.. Kerajaan perlu ambil ketetapan dan tindakan dengan berhentikan sahaja mana2 guru yang terlibat. Ulat dalam batu pun boleh cari makan..

43 comments:

geletek said...

Kalau takde dalam Sesebuah sistem. Tu, jangan jadi bodoh nak komen sistem tersebut. Nanti kebodohan anda akan terserlah bertingkat 2.

geletek said...

Sesungguhnya anda macam n pak turut bodoh buta tuli sejati. Silap2 pbs pon tak tahu apa maksudnya

Anonymous said...

Geletek yg bodoh nk kerja buat cara nak kerja

Anonymous said...

pentaksiran berasaskan sekolah - PBS.. saya tahu PBS banyak mendatangkan kesukaran pada guru2.. jika ingin menolak PBS sekalipun, adakah patut dengan membuat himpunan? dan sebelum anda2 yang hendak buat himpunan PBS tu, adakah anda tahu bahawa pihak KPM sedang usahakan sesuatu untuk penambahbaikan.. saya tahu PBS ni dah lame.. tapi, harus diingat bahawa KPM bukan tido or tidak mengambil peduli dengan masalah PBS ni.. PBS ini juga sedang hangat dibincangkan di KPM itu sendiri..

Yang penting adakah wajar membuat himpunan PBS ini? adakah ianya menjadi tauladan yg baik kepada anak didik?

jika PBS ini dimansuhkan sekalipun, bukan kerana anda berhimpun, tapi keputusan yang sudah lame dibincangkan..

Anonymous said...

cikgu2 nie xde kursus orientasi masa mula2 masuk keje kot...sedarlah diri tu...bukan keje yg cari kamu tp kamu yg cari keje itu...

Anonymous said...

cikgu2 pn sll gak komplen sistem jabatan kerajaan yg laen..so nk ckp cikgu pn bodo ke bile takde dlm sesebuah sistem tu...kn nie free country...

Anonymous said...

jika PBS ini dimansuhkan sekalipun, bukan kerana anda berhimpun, tapi keputusan yang sudah lame dibincangkan..

Ni statement menggelikan hati, keputusan dah lama bincang nak mansuh? hahahaha, bodoh x bertempat. Kalau dah bincang lama nak mansuh dah dimansuhkan. Ini buat kerja paling bodoh didunia.

Cikgu2 tak menentang dasar pelajaran, tetapi cikgu2 ni kesian hasil dari sistem yang semakin memberi kebebasan dan terlalu mudah yang akhirnya merosakkan masa hadapan murid. Jika tidak diperbaiki, adakah anda tahu apa yang akan terjadi? murid2 ini dieksperimen dengan pelbagai jenis, xde yng proven pon. Negara mana yg gunakan PBS ni? Kalau pelajar dalam kelas dah 40 orang. KPM usah ubah mcm2, tambah baik je yg dah bagus. Sekarang ni exam x ada langsung, kerja rumah x leh bagi. So ko nak anak ko jadi apa masa akan datang? Bila semua dah malas, bila semua dah makan suap. Aku pplak bimbang pasal masa depan budk2, ko x bimbang ke anak2 jadi malas dan tak mampu bersaing pada masa akan datang? Pasni semua kerja bangla sapu, rakyat dok harap ehsan kerajaan

Unknown said...

Pendapat peribadi saya. System yang lama patut di kekalkan cuma perlu penambahbaikkan. Menggunakan sistem lama, setiap murid di nilai pencapaian mereka secara saksama melalui peperiksaan yang mana soalannya adalah sama di seluruh Malaysia.
Yang jadi persoalan pada diri saya, agaknya dengan PBS ni akan ada tak bias dalam memberi keputusan? Sama macam ketika di kolej atau universiti, mungkin ada pensyarah yang bagi markah lebih untuk favourite student.

Mama Iman said...

Kepada Tuan Punya Blog.
Sila fahami apa itu PBS. Sistem ini, jika dilihat di atas kertas memang cantik dan bagus. Tapi jika diteliti dan dilihat dari konteks negara kita, ianya sangatlah pincang dan terlalu banyak kelemahan. Apa dia kepincangan dan kelemahannya? Buatlah homework sendiri. Baca dari pelbagai sumber, temuramah mereka yang berkaitan, kemudian nilai. Guru tidak akan melenting dan membantah jika hanya tempiasnya pada segelintir guru dan murid. Tapi sistem PBS ini akan mengakibatkan kerosakan generasi akan datang terutamanya dalam bidang pendidikan. Mahukah tuan jika generasi yang mentadbir negara kita masa akan datang tidak lagi berkualiti? Saya hairan jika tuan tidak kisah. Saya guru dan saya juga ibu kepada anak yang terlibat dengan kepincangan ini. Bantahan guru tidak bermaksud membantah kerajaan seluruhnya. Ini bukan soal politik. Ini soal pendidikan dan masa hadapan generasi kita. Saya mengharapkan tuan baca betul-betul apa itu PBS, siasat dan kaji dahulu sebelum tuan komen lebih lanjut tentang hal ini. Diam itu lebih baik dari menunjukkan kebodohan diri andai ilmu mengenai sesuatu isu itu tidak tuan kuasai. Maaf.

Unknown said...

Mama Iman..

Saya sokong. Ini bukan isu politik. Ini isu masa depan pendidikan dan anak-anak kita.

Anonymous said...

Setuju..

Anonymous said...

senang cite cikgu mang xtau wat keje...staf jabatan lain pn sll tukar dasar...bole je wat keje utk rakyat

Anonymous said...

Penulis blog ni mcm dengki ngan cikgu ja... Mayb time sek dulu selalu kena balun ngan cikgu. Sapa ada anak n pentingkan akedemik anak2 msti xsetuju dgn sistem ni.
Lagi 1 awk tahu ke sistem ni cmne dia punya step.. Xtau jgn komen. Jd cikgu sat seminggu..tgk camne..

Anonymous said...

Xtau jgn komen. Jd cikgu sat seminggu..tgk camne..
____________________________________
mai sini cikgu plak keje kaunter...layan rakyat punye kerenah...bape lame bole tahan plak..

Anonymous said...

saudara blog x tahu betapa pincangnye sistem pendidikan negara sekarang ini...mungkin pihak luar msih x nmpak lg d sbbkan masing-masing sibuk dgn kerjaya sendiri tanpa mngetahui kedudukan situasi yg sebenar...

saudara blog pegi tanye pd sume pihak sekolah d semua sekolah, cukupkah infrakstruktur yg d beri oleh kerajaan pd sekolah utk menjalankan PBS ni?

warga pendidik mmg mnggunakan slogan "saya yg menurut perintah" dan dipaksa berdiam diri, walaupun nmpak kecelaruan..sekarang peranan ibu bapalah yang mempunyai kuasa bg memansuhkan PBS ini..

kalau situasi msih brterusan, kemungkinan besar anak saya akan d hantar ke pondok tahfiz..senang..

Anonymous said...

perangai cikgu skng ni mmg xleh buat contoh....

Anonymous said...

cikgu2 yg dtg berurusan di kaunter tempat kerja saya tu pun brlagak pndai...bile kite terangkn satu2 hal masih xpaham2...mcm mana cikgu ni ajar budak2 erk....?

Anonymous said...

kebanyakan saya berurusan dgn cikgu yg berlagak....ker cikgu mmg brlagak semacam....

Anonymous said...

diorg berlagak sebab diorng igt awak tu budak2 sekolah....

Anonymous said...

penulis dah cube ke sistem ni , kalau tak cube simpan je la komen diam2 jgn nak menyokongkangkung aje membutetuli... semuanye nak sokong, seksi sokong, bazir sokong, hina agama islam sokong, angguk2 geleng2...mcm lembu sharizat. skg amekaw kerajaan lembu, org kerajaan sendiri belasah kerajaan hahahaha PATHETIC!!!

Anonymous said...

guru guru ni kebanyakan nye dari klatan, paham paham aje le , dioranag in pembangkang

Anonymous said...

bole dikatekn byk jabatan kerajaan wat sistem br...cth mcm jpj ngan mysikap...mang la mula2 byk problem nye smpi kn nk wat lesen pn payah...tp xde la smpi nk demo2...bodo la cikgu2 skrg...ajar anak murid nilai2 murni...tp perangai kadang2 bijak sombong...dl ckp org lembu tp skrg cikgu yg suruh anak murid jd lembu...

Anonymous said...

Cikgu malas kerja itu yang banyak soal. Kata berkhidmat untuk negara, dah disuruh buat ikut je le. Benda baru mestilah susah sebab tak biasa buat lagi. Betullah depa ni tak bersyukur. Kat luar tu, ramai graduate tak kerja nak cari kerja. Dengar kabor, ada juga cikgu sibuk berbisnes nak cari duit lebih.

Anonymous said...

Agak pelik bila orang yg di beri gaji dan amanah utk menjalankan tugas mempersoalkan majikannya sendiri. Aku tak fikir kementeian pelajaran offer depa jadi cikgu dulu, kalau bukan depa yg terhegeh-hegeh memohon jawatan tu dulu. Dah di ambik bekerja , sekarang banyak bunyi plak. Sepatutnya bersyukur, di ambik bekerja bukan menyalak yg memperlihatkan sikap pemalas guru berkenaan

Anonymous said...

tepat!

Anonymous said...

tuan2, puan2..
tolonglah buat research berkaitan pbs ni sblm tuan2, puan2 nak kata mcm2 kat cikgu2. ini berkaitan masa depan anak2 kita tuan2 puan2..

Anonymous said...

PBS yang merupakan elemen dalam KSSR tu...membawa kesan kepada generasi demi generasi...mana boleh disamakan dgn sistem jabatan lain.

Anonymous said...

Astaghfirullahalazim.... tak elok kata cikgu bodoh & mcm2 gelaran. Majoriti cikgu bekerja dgn ikhlas..... insyaaAllah. Moga Allah berkati semua usaha cikgu di mana golongan bukan cikgu tidak akan faham apa yg cikgu hadapi...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

admin blog anak seberang :
sebenarnya, sistem pendidikan kita sudah pincang. bukti sudah nyata, cuma kita tak sedar. salah satu buktinya adalah guru yng tidak ikhla utk mengajar krn terpaksa key-in data sampai pagi. jd, mengajar pun ala kadar, cukup bulan duit masuk, syukur. Jangan Iri Hati dengan guru pula. Bukti lain kepincangan pendidikan kita adalah, pada penulisan ilmiah ko ni. langsung x faham apa2, tau2 dah menuduh membabi buta mcm ko tu cikgu. pengkomen2 yg mencaci maki tu pun adalah bukti betapa gagalnya pendidikan kita. kita mampu meningkatkan bilangan kejayaan akademik anak2, tp x mampu mendidik rakyat kita jd manusia berakhlak mulia...kebanyakan kanak2 berperangai binatang sekarang dan aku harap, anak ko berpekerti mulia. tp dari segi penulisan ko yg "ilmiah" ni, aku rasa aku faham anak ko mcm mana =)

Aida said...

Rendahnya martabat seorang guru di dalam diri pemilik blog ni... Siap cakap guru bodoh lagi... Alhamdulillah... Semoga Allah merahmati awak dan bekas2 guru yang telah mendidik awak...

Anonymous said...

10.29, 'keputusan yang sudah lama difikirkan oleh KPM.....' jadi tepatlah tindakan Himpunan 222 tu. Bijak sungguh cikgu-cikgu tu. Saya sokong himpunan tu, tapi tak dapat nak turut serta. Sistem ni dari segi holistiknya memang cantik tapi pada saya itu hanya holistik yang dicipta untuk 'try n error' sistem yang sudah lama difikirkan untuk dihapuskan oleh penciptanya sendiri.

Anonymous said...

10.29, 'keputusan yang sudah lama difikirkan oleh KPM.....' jadi tepatlah tindakan Himpunan 222 tu. Bijak sungguh cikgu-cikgu tu. Saya sokong himpunan tu, tapi tak dapat nak turut serta. Sistem ni dari segi holistiknya memang cantik tapi pada saya itu hanya holistik yang dicipta untuk 'try n error' sistem yang sudah lama difikirkan untuk dihapuskan oleh penciptanya sendiri.

Anonymous said...

10.29, 'keputusan yang sudah lama difikirkan oleh KPM.....' jadi tepatlah tindakan Himpunan 222 tu. Bijak sungguh cikgu-cikgu tu. Saya sokong himpunan tu, tapi tak dapat nak turut serta. Sistem ni dari segi holistiknya memang cantik tapi pada saya itu hanya holistik yang dicipta untuk 'try n error' sistem yang sudah lama difikirkan untuk dihapuskan oleh penciptanya sendiri.

UTara selATAN said...

Pro dan con...semua pihak kena fhm.....cukup berlainan di era 70an hingga 90an...oleh itu pendekatan yg terbaik pihak ibu bapa dan pihak guru harus saling bantu membantu. ...bukan hanya untuk menyerah kepada kementerian.

Anonymous said...

maaf sekadar meluahkan perasaan sebagai seorang guru... bagilah guru peluang dan ruang untuk bersuara... Sistem pbs sangat membebankan jika dibandingkan dengan sistem lama. guru terpaksa menyediakan eviden untuk setiap bend yang tersedia. bayangkan jika 1 bend mempunyai 11-17 evidend, pbs ada 6 bend. Kalau mengajar 11 kelas yang bilangan muridnya 40 orang,,, kira sendirilah berapa banyak masa, kos dan tenaga yang digunakan.. Belum lagi masa untuk masukkan data melalui on line, lagi sakit jiwa... Terpusing-pusing macam gasing... Betul-betul membuatkan guru menderita.....

Anonymous said...

guru sekarang bukan guru yang dahulu, banyak data entry... awal tahun dengan SMM, APDM, e-operasi, sps dan apa-apa e lagi... ditambah PBS yang menyusahkan... Kesian murid terabai. Guru sibuk siapkan data entry, murid jadi terabai... Siapa nak jawab???? Orang yang kat luar tahu komen dan hentam guru sahaja... cuba test sebulan jadi guru kalau tak masuk tanjung rambutan!!!!!

Anonymous said...

Bukan keje Cikgu aje yang bertambah setiap tahun. Keje lain pun sama juga. Keje Kilang akan bertambah tugas operator pengeluaran sebab permintaan meningkat. Pekerja kebun sayur pun sama. Di Universiti pun sama bertambah keje. Ada aje perkara baru setiap bulan yang perlu dilaksanakan untuk kejayaan pelajar.

Yang penting cuba kita selesaikan dengan baik segala kepincangan PBS yang ada. Bukan tamatkan apa yang ada untuk kepuasan sendiri atau yang lebih teruk berdemo. Kalau nak mansuhkan juga Kerajaan perlu menggantikannnya dengan sistem yang baru. Bukan boleh main mansuh begitu aje.

Anonymous said...

kepada guru2 dan pengkomen2 lain.. tidak perlu mengadakan perhimpunan.. seperti ada yang mengatakan.. jika PBS ini dihapuskan adalah bukan sebab berjayanya rancangan perhimpunan mereka itu.. KPM sememangnya ambil maklum dan sedang mengkaji keberhasilan PBS ini.. jika betul PBS ini tidak boleh diteruskan lagi, saya percaya KPM akan memikirkan jalan yang sesuai agar diadakan sistem yang lebih baik dari yang ada sekarang.. saya juga percaya KPM juga ingin melakukan yang terbaik untuk para pendidik kerana anda adalah pendidik anak bangsa di mana satu hari nanti, akan menjadi pemimpin negara.. masa depan anak2 kita sekarang bermula dari sekolah... begitu juga dengan masa depan negara.. jadi, bagi saya, sebab itu para guru sentiasa diberi lainan yang baik.. sama ada dari segi kebajikan mahupun kerjaya..

Anonymous said...

Kasaq sgt aih prktaan hram jadah tu..klu mak bapak hg ckgu..depa pun hram jadah jgk la ye..dpt pun ank hram jdah cm hg..cmtu ka...?

Anonymous said...

Mamat ni tak paham ni.. dasar my sikap untuk siapa n pbs untuk siapa.. guru ramai x puas hati pasal dorang fikir masa dpan pelajar.... bukan masa depan mu yg bodoh mcm kerbau ni..

Anonymous said...

Sebab dah buat tu la nampak banyak kelemahan... masalah dia bila ditegur pihak pembuat dasar ni supaya ditambah baik... geng geng ni taak nk dgar.. syok sendiri.. cuba mu g check siapa yg duk d kerusi pengarah d jabatan n kpm.. bukan orang yg dtg dr sekolah.. banyak yg dtg dr pejabat n politek

Anonymous said...

Mmg banyak kepincangan dlm sistem pbs ni. Harap kerajaan mengambil kira suara ckgu. Orang lain mudah bercakap tetapi hanya guru yg tahu bebanan guru masa kini. Mmg mudah bercakap tetapi kami yg melaksanakan. Tanyalah keluarga kami dirumah adakah kami para guru dpt bersenang lenang berehat setelah balik dr kerja? Ada yg bangun tgh2 pagi untuk online sistem pbs. Belum masuk lg masalah pelajar yg tidak mahu membuat pbs. Ditegur sudah..dinasihat pn sudah. Namun ada yg tegar tidak mahu membuat pbs. Apakah yg perlu kami lakukan? Dirotan akan dilaporkan kpd polis. Malah ada ibu bapa yg tidak mahu mempercayai ckp guru tentang kenakalan anak mereka. Pelajar skrg bukan lagi sperti pelajar masa kita dulu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...