Pergi Mampos La Dengan Guru Besar Kepala Ni!"

Pic hiasan
Muhyiddin Yassin, Menteri Pelajaran berkata kerajaan akan mengkaji semula Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) namun guru-guru tetap akan berdemonstrasi kerana ia hanya sekadar penyedap hati.
Demonstrasi tetap akan diteruskan mengikut jadual, tanpa menghiraukan janji TPM,Tan Sri Muhyiddin Yassin, kata wakil Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM) Mohd Nor Izzat Mohd Johari.
“Bagi SGMM, kita akan tetap meneruskan rancangan untuk mengadakan perhimpunan pada 22 Februari, seperti yang sudah dirancang.
“Kita juga mempergiat kempen mendesak kerajaan memansuhkannya, bukan dikaji lagi,” katanya kepada The Malaysian Insider.
Sistem PBS menambah beban kepada guru dan tidak memberikan manfaat kepada mereka, dakwa SGMM.
“Kita juga tidak mahu menteri mengeluarkan kenyataan demikian hanya untuk membatalkan hasrat kami berhimpun, bukannya memandang isu yang sebenar iaitu tentang sistem PBS.
“Pesan kami jangan jadikan ia langkah penyedap hati demi menghentikan perhimpunan,” katanya.
Bantahan daripada bidang perguruan amat jarang diadakan dan perhimpunan kali ini menunjukkan warga pendidik semakin tidak berpuas hati terhadap sistem PBS, lapor TMI.
Guru di Indon dapat RM150 ke sebulan. Bersyukur la skit
A.S NAK KATA KAT GURU YANG GALAK NAK BERDEMO SANGAT NI, BAIK PI BERAMBUS RESIGN LA DARI JADI CIKGU. 
SEMASA TERIMA TAWARAN, JANJI APA SAJA ARAHAN AKAN DIIKUTI SAMPAI GUNUNG PUN SANGGUP DIDAKI.
 AKU YAKIN SEBAHAGIAN BESAR YANG NAK BERDEMO NI PRO PEMBANGKANG.
CEPAT LE BERAMBUS RESIGN CEPAT-CEPAT. RAMAI LAGI LEPASAN DIPLOMA DAN IJAZAH YANG MEMOHON BIDANG PERGURUAN INI NAMUN SEBAHAGIAN BESARNYA KECEWA.
TAK PAHAM BAHASA KE BILAMANA MENTERI CAKAP AKAN DIKAJI SEMULA??

14 comments:

Anonymous said...

Setuju dgn bro..
Aku apply kpli 3kali. Smpai skrg abuk pun tarak. Punye le susah nak dpt.
Kalau aku dpt aku make sure aku buat elok2 tp hampa.

Anonymous said...

Ini cikgu 2 yg mkn gaji buta ..bukan buat sgt ..yg buat demo adalah golongan yg malas di sekolah..

Anonymous said...

Nak jadi cikgu perlu ada jiwa seorg pendidik yg mahu melihat anak didiknya berjaya menjadi manusia yg berguna pd agama, bangsa dan negara

Anonymous said...

Memang sah yang kaki demo nie semua puak PR.....Jadi, apabila berdemo dah langgar peraturan dan boleh buang. Ramai graduan yang masih belum berkerja sebagai ganti.

Yakelihboktam said...

Ramai cikgu yang menjadi talibarut & penyokong PR. Mereka ini selalu tidak puashati dan bersikap pessimif terhadap kerajaan, 2X5 dengan cikgu2 SJKC yg konfem anti-kerajaan. Tetapi cikgu2 SJKC amat dedikasi dalam mendidik anak bangsa mereka, manakala cikgu2 di SK terus menerus meracun minda anak Melayu.

Puak ini juga yang lebih sedia mencari duit lebih melalui pusat2 tusyen dlm progrem Edu-biznes.

Anonymous said...

Eloklah PBS dimansuhkan. Nanti semua anak2 cikgu dan kroni sahaja yg mendapat markah tinggi walaupun bengong. Kalau keadaan sedemikian benar2 berlaku, apa faedahnya sistem PBS itu dilaksanakan. Walhal pada masa PBS belum dilaksanakan lagi anak2 cikgu serta kroni akan mendapat markah peperiksaan yg tinggi dlm peperiksaan yg dianjurkan olih pihak sekolah. Tetapi keputusan peperiksaan sebenar (UPSR,PMR &SPM) yg dianjurkan olih pihak kementerian, jawapannya anak2 merekalah yg mendapat keputusan tercorot!!!!!!

Anonymous said...

para cikgu tak yah nak poyo la nak berdemo bagai...awak tu pendidik..ada jalan perbincangan nape suka pada jalanraya plak...mcm sepensen plak dgn pemBANGANG ni nape...ke AWAK smua memang suku sakat depa...jangan berselindung la...pada saya masih ada jalan untuk diperbincangkan secara berdepan...segala yang bermula mmg sedikit SULIT dan SUKAR tp lama-kelamaan ia pasti MUDAH...bak kata pepatah ...berdekek dekek dahulu bersenang-senang kemudian,...bersakit-sakit dahulu bersenang-senang kemudian...cikgu cikgi kurang mendalami peribahasa inilah jadinya....

Anonymous said...

Bodoh punya posting! Anak ko ada sekolah ikut PBS kah?

Aku bukan nak membela cikgu2 nih, tapi aku nak membela ANAK AKU SENDIRI yg sukatan pembelajaran entah mcm apa2! Mudin bangang nih patut jadi cikgu dulu baru jadi menteri pendidikan! Aku setuju dgn 7.39. PBS nih boleh DISALAHGUNAKAN unutk kepentingan mereka2 yg terlibat. BUAT RESEARCH DULU lah admin sebelum buat statement!

P/S: Mudin nih tahu ker pasal metodologi pendidikan?

cikgu haram jadey said...

Nal bg marlah tinggi kalau kroni atau sedara cikgu tu x yah tunggu PBS. Kalau hapus pun sama je. Dasar haram jadah cikgu byk songel ni

Anonymous said...

Sistem PBS patut dimansuhkan segera ! x perlu dikaji2 lg..kementerian pendidikan dimasa depan klau nak buat idea baru dlm sistem pendidikan kaji dalam2 dulu. Ni tidak, akibatnya berapa ramai guru2 masuk wad mental kerana tekanan PBS ni. kerja byk, xsudah2, benda nonsense pn, budak2 jd mangsa experimen, konon nk ikut sistem pembelajaran di barat, sana 1 guru jaga brapa murid. Disini 1 guru 30/40 murid cikgu nak handle PBS ni, mana x sakit jiwa cikgu tu. Anak2 yg jd mangsa PBS ni, balik umah nk makan pn xsempat, terkejar2 buat kerja2 PBS ni. Mmg Gila !...Dan lg pelaksanaan tu mcm xde hala tuju. Tanya Muhyiddin pn dia xblh jwb..siapa yg ada anak yg lalui PBS ni dia yg akan tahu..

Cadangan : Malaysia patut lantik seorang Menteri yg mewakili Kementerian Pelajaran biar yg btul2 berkelayakan dibidang akedemik. Jika tidak budak2 yg akn mangsa nt jika ada idea gila Menteri yg nak buat sistem baru.


Anonymous said...

Apa pun perubahan atau sistem baru yg diperkenalkan dan diimplementasikan seharusnya menambah baik dan mempermudah, bukannya mempersulit dan menyusahkan, tambahan lagi dgn sistem yg tidak mesra pengguna, dgn sejumlah data berskala besar masuk serentak dan sistem yg sentiasa diguna. Staf tertinggi di kementerian dan jabatan seharusnya telah memikirkan permasalahan ini sebelum ianya diimplemenkan. Jgn buat sesuatu sekehendak sendiri yg menyusahkan org lain yg kemudian back fire to k'jaan.
Tambahan lg, guru guru yg tertekan tentu merosot mutu pengajarannya.
Aku bukan guru, isteriku juga bukan guru.

Rizal J said...

Setuju dengan salah satu komen dia atas. Saya juga bukan nak membela guru-guru ni. Tapi untuk kepentingan anak anak kita juga. Kita menilai pencapaian anak2 melalui peperiksaan.

Anonymous said...
Eloklah PBS dimansuhkan. Nanti semua anak2 cikgu dan kroni sahaja yg mendapat markah tinggi walaupun bengong. Kalau keadaan sedemikian benar2 berlaku, apa faedahnya sistem PBS itu dilaksanakan. Walhal pada masa PBS belum dilaksanakan lagi anak2 cikgu serta kroni akan mendapat markah peperiksaan yg tinggi dlm peperiksaan yg dianjurkan olih pihak sekolah. Tetapi keputusan peperiksaan sebenar (UPSR,PMR &SPM) yg dianjurkan olih pihak kementerian, jawapannya anak2 merekalah yg mendapat keputusan tercorot!!!!!!

February 13, 2014 at 7:39 AM

Setuju dengan yang ni. In case kalau mak bapak yang cikgu-cikgu tak suka atau anak-anak yang tak digemari oleh guru mesti akan ada bias dalam memberi keputusan.

Lagi satu, bila masuk website untuk tengok pencapaian anak2 yang di bawah PBS, masih lagi kosong. Dulu katanya boleh check melalui website. Jangan pulak ada yang kata ibu bapa kena sering berkomunikasi dengan sekolah.. cikgu2 kat sekolah ada banyak kerja juga. dalam zaman sekarang ibu bapa terkejar2 mencari rezeki untuk menyara keluarga. Pergi pagi pulang petang, masa bila nak ke sekolah nak duduk bercerita dengan guru2. Dengan sistem yang lama, ramai kah rakyat Malaysia yang bodoh?

Anonymous said...

Sistem PBS perlu ditukar kepada sistem penilaian berdasarkan peperiksaan yang telah diamalkan sebelum ini. PBS lebih banyak mencetuskan bias memandangkan pemarkahan tertakluk kepada budi bicara guru sepenuhnya bukan dpd prestasi murid.

Anonymous said...

Aku tengok yg komen kutuk PBS tu semua tak faham pasal PBG, semua pakai hentam kromo je... Aku tak rasa pun PBS tu membebankan... klau kita ikhlas utk didik anak bangsa tak akan timbul bias ke pilih kasih ke, yg penting buat sebagaimana yg digariskan... nawaitu biar betul... cuma sistem n capaian internet tu kena perkemaskan n pertingkatkan. Satu lagi, kebanyakan yang sebuk cakap membenankan tu adalag cikgu yang malas buat keja, cakap n mengomen je banyak keja tak buat... cukup bulan ambik gaji...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...