Adik sebak baca kisah akak sekeluarga tinggal bawah jambatan di Pulau Pinang. Mana @cmlimguaneng? Mana PUZ?


Pasir Gudang: “Saya terus menangis sebaik menatap gambar kakak di akhbar. Saya tidak sangka kesempitan hidupnya menyebabkan dia sekeluarga terpaksa bergelandangan dan tinggal di bawah jejambat,” kata Zaiton Maani, 41, semalam.

Zaiton ialah adik kepada Jamaliah, 53, wanita yang tinggal di bawah jejambat Lingkaran Luar Butterworth (LLB) di Bagan Dalam, Pulau Pinang bersama suami yang juga orang kurang upaya (OKU), Ismail Abdullah, 62, dan dua anak mereka, Nur Ummi Jamaliah, 10, serta Nur Ummi Aisyah, 14.


Empat beranak berkenaan tinggal di pondok yang hanya ditutup dengan kain di bawah jejambat LLB itu sejak lebih seminggu lalu.

Menurut Zaiton, kakaknya itu manja dengannya, namun tidak menyangka Jamaliah hidup miskin.

“Saya tidak sangka kakak hidup miskin dan akhirnya terpaksa tinggal di bawah jejambat. Sudah lama kami tidak bertemu dan saya cukup sayu apabila menatap gambarnya yang tersiar di akhbar Harian Metro.

“Saya sedih dengan nasib menimpa kakak sekeluarga,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sentosa, Masai, di sini, semalam.

Menurut Zaiton, dia hanya mengetahui berkaitan nasib malang menimpa Jamaliah yang dilaporkan oleh Harian Metro selepas dimaklumkan ibunya, Jamiah Kamsin, 73. -HM



A.S nak tanya sikit saja, Guan Eng jahanam kata Penang sekarang dah sifar kemiskinan. Bagi bantuan untuk lepasi tahap miskin tegar lah tapi apa abuk pun takda. Yang PUZ (Pusat Urus Zakat) dibawah Malik Kassim pun satu, asyik duk main politik tak abis-abis. Adakah bantuan yang disampaikan sampai ke asnaf yang berhak? Makan gaji buta ke??

4 comments:

Anonymous said...

kena tnaya pak brahim la sebab area tu under permatang pauh.kononnya nak jaga org kajang under parlimne dia ni pun ada yg miskin lagi.

Anonymous said...

berita macam pukimak hang

Anonymous said...

abg kita ni marah pulak,mesti kuat kulom abg non punya huhuhu

wan jamak said...

pulau pinang bukan tak dak exco melayu islam (PAS). tapi nak buat macamana, inilah mentaliti ahli politik PAS.. berpolitik shj, bukan ada kemahiran lain..

tapi org penang ni pun lain macam sikit. bila bersembang dgn depa, kebanyakannya.., asyik nak kutuk UMNO saja. tak tau sebenaqnya depa dah duduk dlm lubuk taik...

nasib badan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...