Koo Ham! Ini bukan masalah kebebasan beragama.



Ini bukan masalah kebebasan agama. Tapi, Islam sudah menetapkan bahawa seseorang itu apabila dia sudah beragama Islam sama ada keturunan atau muallaf. Maka, dia tidak lagi dibenarkan menganuti agama lain atau keluar dari Islam atau meninggalkan amalan wajib Islam secara terang-terangan atau sengaja melakukan tegahan Islam secara terang-terangan.

 Jika dia buat juga maka Islam berhak menuntutnya dengan apa yang menjadi pegangan dalam Islam seperti Hudud dsb. 

Di sini tidak timbul soal kebebasan beragama terhalang. Tetapi Islam dilihat sudah menetapkan yang mutlak ke atas penganutnya. Penganutnya mesti patuh, jika tidak patuh ada hukuman dunia atau akhirat.

 Kalau mereka fikir mereka yang nak keluar dari Islam mereka semestinya berfikir terdahulu bahawa Islam sudah menetapkan tidak ada jalan untuk berpatah balik. Tidak ada U-turn.

 Begitu juga mereka yang dilahirkan sebagai anak orang Islam. Mereka mesti diasuh oleh ibubapa sebagai Islam dan semestinyalah asuhan itu menjadikan mereka orang Islam yang hakiki bukan sebaliknya.

 Jika terjadi juga pemurtadan. Ada aduan. Atau ada pengakuan terbuka. Ada perilaku yang bertentangan dengan Islam. Wajib ke atasnya Islam menuntut hak agama Islam. Dan, perkara ini agama lain mesti hormati sebagai kebebasan beragama kerana itulah hak Islam sebenar. 

Kalau nak test macam-macam agama, itu terserah. Tapi, pastikan Islam adalah penamat testingnya kerana selepas Islam cuma ada jalan kembali kekal sebagai Islam atau dihukum.

 Dalam konteks lain, yang murtad secara tertutup atau diam. Maka, semua umat Islam tak dapat menuntut hak Islam ke atasnya kerana tidak ada bukti untuk sabitan.

2 comments:

AwangLiku said...

Cina bangsat bercakap tentang Islam.

Anonymous said...

Bagaimana bangsat ni berani cakap pasal islam. Sebab bapak segala yahudi yang ajar mereka. Bila le dia nak bamboo river resort.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...