Hangpa mesti Insaf Selepas Tahu Kisah Sebenar Adik Syafika Buku Atau Belacan Ini!


Beberapa hari lepas, viral di whatsapp dan facebook satu video seorang murid perempuan dengan selamba menjawab soalan gurunya yang bertanyakan keadaan buku tulis murid berkenaan yang dalam keadaan renyuk dan hampir terkoyak.

Guru: "Syafika, Ini Buku Ke Belacan?" Syafika: "Buku Boleh, Belacan Boleh"

 Namun, di sebalik video yang dikatakan lawak ini, ada terselit kisah sedih adik Syafika yang ramai tidak tahu, klik gambar di bawah untuk baca.

Yang pentingnya, aku harap guru yamg upload video tersebut harus dikenakan tindakan tatatertib kerana dengan sengaja dilihat menjatuhkan maruah adik Syafiqah dan juga keluarganya sekali.

Pihak kementerian Pelajaran harap dapat bertindak segera!

9 comments:

Anonymous said...

Bila aku tengok video tu pun aku dah tau dah cikgu ni memang takdak ati perut. Perguna kanak-kanak utk buat bahan kelakar. Tak patut la. Sian budak tu. Aku tengok pun langsung tak rasa nak gelak.

DG54 said...

Ini lah hasilnya dari siaran Raja Lawak dan Maharaja Lawak Mega olehan Astro yg org melayu gila-gilakan.. hanya mewujudkan masyarakat tidak beradab dan tidak berkhlak.. ibu bapa budak ni blh saman cikgu ni..

DG41 said...

saya seorang cikgu. bila saya tengok video ni..saya bukan ketawa. tapi saya sedih. memang nampak anak ni sangat lurus.budak yang lurus bukan untuk dipermainkan. tolong cikgu, ada perkara yang boleh dishare, ada perkara yang sensitif. kita sebagai guru kena aware.

Anonymous said...

Beginilah jadinya bila profesion keguruan dijadikan pilihan terakhir utk mendapatkan pekerjaan, nak jadi cikgu sebab x dpt keje lain atau nak keje senang, separuh hari, cukup bulan ada gaji...tiada naluri pendidik, x anggap mendidik itu ibadah...ingatlah sbg guru, anda berurusan dgn kemenjadian insan...klu guru kencing berdiri...anak murid akan kencing...

Zain abd rahman said...

Amat setuju tuan. Masyarakat semakin hilang etikanya. Masyaallah.

Anonymous said...

Yup, kesian budak tu

Anonymous said...

Hei Hei! Saya Ialah Salah Satu Murid Tahun 4 Di Sana, Saya Berjawatan Sebagai Seorang Pengawas Yang Menjaga Kels Sbelah Kelasnya. Pada Mulanya Memangla lwk tapi lama2 Raa Kesiankan? ='(

rizhan abutalib said...

memang cikgu sial.mcmni nk suruh ibu bapa respect kt diaorg???
jwpan aku PERGI MAMPOS.
ape dh x de bende lain lgi nk bwt lawak.Klau kne kat ank dia ape prasaan dia...pecat je cikgu celake yg mcm ni.

Anonymous said...

memang cikgu sial.mcmni nk suruh ibu bapa respect kt diaorg???
jwpan aku PERGI MAMPOS.
ape dh x de bende lain lgi nk bwt lawak.Klau kne kat ank dia ape prasaan dia...pecat je cikgu celake yg mcm ni.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...