Memalukan! BERNAMA kantoi plagiat artikel dari Indonesia..


Macam susah nak percaya, tetapi berita ini nampaknya benar. Tuduhan Jakarta Globe adalah Bernama plagiat kandungan 2 artikel pilihanraya Jakarta Globe "word by word". Apa maksudnya "word by word" itu? Artikel-artikel tersebut diciplak sebijik sebijon. Senang cerita copy dan paste.

Budaya copy dan paste blogger Malaysia sudah berjangkit kepada wartawan Bernama kita. Kalau diberi kredit dan sumber berita, boleh juga diterima. Tetapi 2 artikel ini diambil tanpa kebenaran dan digunapakai sebagai artikel Bernama.

Sumber:http://trendingmalaysia.blogspot.com...#ixzz36l90nBEp

Quote:
Susulan dakwaan wartawan Bernama memplagiat berita pemilihan presiden Indonesia yang disiarkan akhbar Jakarta Globe.

Ketua Pengarang Bernama, Datuk Zulkefli Salleh berkata pihaknya akan menyiasat dakwaan yang dibuat akhbar Indonesia itu.

Zulkefli berkata agensi berita Malaysia itu memberi perhatian serius terhadap dakwaan itu kerana Bernama memang melarang perbuatan memplagiat dalam penulisan oleh wartawannya.

Beliau berkata dalam dunia kewartawanan, setiap wartawan sewajibnya mengetahui dan faham bahawa perbuatan memplagiat dalam penulisan berita merupakan kesalahan yang tidak boleh dimaafkan.

"Buat waktu ini, wartawan berkenaan digantung tugas sementara siasatan dalaman dijalankan," kata Zulkefli hari ini.

"Tindakan tegas disiplin akan diambil oleh Bernama sekiranya wartawan itu didapati bersalah," tambahnya.

Akhbar Jakarta Globe mendedahkan agensi berita nasional itu memuat naik dua artikel "ayat demi ayat" dan memadam nama penulis asalnya.

Dua artikel, yang diterbitkan pada 1 dan 5 Julai dengan tajuk artikel asal "Hatta Says Indonesia Should Take Advantage of its Demographic Bonus", dan “In Closing Debate, Joko Promises Bureaucratic Breakthrough, While Prabowo Strives for A Dignified Nation”.

Kedua-dua artikel berkenaan, kata Jakarta Globe ditukar tajuk oleh Bernama kepada, "Indonesia Should Take Advantage of its Demographic Bonus — Hatta", dan "Joko Promises Bureaucratic Breakthrough, while Prabowo Strives for a Dignified Nation".

Hasil tinjauan Astro AWANI, sehingga artikel ini diterbitkan, kedua-dua artikel terbabit masih boleh dilayari di Bernama.com


Sumber: http://www.astroawani.com/news/show/...ta-globe-39258

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...