Fakta TepatYang Perlu Anda Baca Mengenai 1MDB


Adakah 1MDB merupakan tabung pelaburan berpiagam?

Masyarakat telah menilai 1MDB sebagai sebuah tabung pelaburan berpiagam. Walhal, ia merupakan sebuah syarikat pembangunan strategik dimana secara praktikalnya, ia merupakan syarikat yang didirikan dan mempunyai dana secara bebas namun begitu keputusan pelaburannya didorong oleh kepentingan ekonomi negara.

Seperti tabung pelaburan berpiagam, 1MDB dimiliki secara mutlaknya oleh kerajaan, tetapi terdapat perbezaan ketara dimana tabung pelaburan berpiagam di dana secara langsung oleh kerajaan dan membuat pelaburan bagi pihak kerajaan. 1MDB didirikan dan melabur menggunakan modal sendiri dan hanya menerima ekuiti berjumlah RM1 million dari kerajaan semasa penubuhannya.

*Ekuiti adalah saham-saham yang diterbitkan oleh syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia dan juga saham-saham yang tidak tersenarai di Bursa Malaysia.

Apakah fungsi 1MDB?

Fungsi 1MDB adalah untuk menggerakkan pembangunan dan pertumbuhan ekonomi mampan jangka panjang Malaysia. Sebagai sebuah syarikat milik kerajaan yang mempunyai pihak pengurusan tersendiri (bebas), 1MDB menggabungkan bantuan praktikal kerajaan dan kemahiran sektor swasta serta modal bebas untuk mendapatkan lebih banyak peluang besar. Hasilnya, kita mempunyai keupayaan yang unik untuk membuka semula jalan buntu, memberi lebih peluang yang bernilai, dan menggerakkan projek-projek.

Sebagai contoh, TRX. (refer above explanation which is easily understood example)

Pelaburan 1MDB, berserta pelabur-pelaburdalam dan luar negara yang dijanakan (samada secara langsung atau tidak) akan merubah kawasan ini kepada daerah yang lebih membangun dan memberi beribu peluang pekerjaan sepanjang proses perlaksanaannya.

Apakah sector yang sedang dijalankan/diceburi oleh 1MDB pada saat ini?

Buat masa ini, 1MDB fokus kepada 2 sektor; tenaga dan hartanah.
Perniagaan tenaga kami terdiri daripada portfolio 15 kuasa dan penyahgaraman tumbuhan di lima buah negara, dengan kapasiti penjanaan tenaga bersih 5594MW, menjadikan kami pengeluar tenaga bebas kedua terbesar di Malaysia. Fokus kami pada sektor ini berpunca daripada matlamat strategik Kerajaan untuk memastikan keselamatan tenaga Malaysia, dengan memperuntukan mampan kuasa yang penting untuk mengekalkan keyakinan pelabur disamping menyokong pertumbuhan ekonomi negara.

Untuk sektor hartanah, 1MDB bertanggungjawab untuk beberapa projek transformasi di Malaysia termasuk TRX - yang akan menjadi daerah kewangan berdedikasi di Kuala Lumpur yang pertama apabila selesai, dan Bandar Malaysia - 495 ekar kawasan bandar pembangunan bercampur di tapak lapangan terbang lama Sungai Besi.

Bagaimana 1MDB dijana?

Seperti syarikat besar yang lain, 1MDB mengumpul modal di pasaran hutang tempatan dan antarabangsa. Konsistensi selama beroperasi menunjukkan sokongan, nama baik dan keyakinan yang dapat dicapai di dalam pasaran kewangan antarabangsa pada 1MDB. Tambahan pula, kejayaan membina beberapa perkongsian strategik dengan syarikat-syarikat pelaburan terkemuka antarabangsa, diramalkan sebagai aliran pelaburan asing yang baik di Malaysia.

1MDB tidak dibiayai oleh Kerajaan. Malah, 1MDB hanya pernah menerima RM1 juta ekuiti daripada Kerajaan yang telah digunakan untuk kesan yang baik dalam membina perniagaan yang kukuh dimana ia akan membantu memacu pertumbuhan ekonomi di negara ini dalam tempoh jangka panjang.

Adakah 1MDB melabur di luar negara?

Ya.
Kebiasaannya syarikat besar akan melabur lebihan dana terutamanya dalam mata wang asing, dengan seliaan dari pengurus dana antarabangsa yang berlesen / pentadbir dan bank kustodian dalam bidang ini yang mematuhi amalan terbaik antarabangsa. Institusi-institusi ini mengamalkan strategi pulangan mutlak dengan matlamat utama untuk mencapai pertumbuhan modal jangka panjang dan / atau pendapatan yang mantap melalui pelaburan mereka.

Tiada yang luar biasa tentang perkara ini dan kebanyakannya merupakan syarikat saham mewah, termasuklah lebih 200 syarikat Malaysia, telah dilaburkan dana dalam bidang kuasa yang sama.
Khususnya, benarkah 1MDB melabur pada Kepulauan Cayman?

Pada tahun 2009, 1MDB dan sebuah syarikat Arab Saudi memasuki satu usaha sama untuk memudahkan kerjasama ekonomi jangka panjang di antara Malaysia dan Arab Saudi .

Sebahagian daripada usahasama ini, 1MDB membuat pelaburan ke dalam dana bersama dengan syarikat itu yang ditubuhkan untuk membuat pelaburan ke atas projek-projek yang akan menjana faedah kewangan yang strategik untuk kedua-dua negara. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh pelbagai faktor, kedua-dua pihak akhirnya memutuskan untuk tidak meneruskan dengan rancangan ini.

Oleh yang demikian, pelaburan dalam syarikat itu telah ditukar ke dalam instrumen pendapatan tetap dalam bentuk nota Murahaba, dimana pada dasarnya merupakan sebuah pinjaman, dengan kadar faedah tahunan sebanyak 8.75 %. Pinjaman ini telah dibayar balik sepenuhnya, untuk US$2.318 billion dengan keuntungan sebanyak US$488 million pada tahun 2013.

Menghantar pulang dana ini ke Malaysia akan mendedahkan mereka kepada turun naik di pasaran pertukaran asing. Dalam usaha untuk memastikan bahawa kita mengekalkan kedudukan mudah tunai yang kukuh dengan portfolio global yang pelbagai, dana ini dilaburkan dalam syarikat subsidiari 1MDB yang telah didaftarkan di Kepulauan Cayman untuk tujuan cukai. Ini telah dilakukan dengan usaha yang dikira wajar dan diambil kira secara menyeluruh, dengan dana yang disimpan dengan pengurus dana berlesen antarabangsa.

Sekali lagi, tiada apa-apa yang luar biasa tentang perkara ini dan banyak syarikat-syarikat mewah telah melabur dana mereka di Kepulauan Cayman, dimana ia merupakan salah satu satu bidang kuasa dana berdaftar yang terbesar di peringkat antarabangsa. Sebagaiman Suruhanjaya Syarikat telah menyatakan, lebih 200 syarikat Malaysia termasuk beberapa nama-nama isi rumah juga telah melabur dana mereka di rantau ini.

Dari segi pelaburan, kami telah pun menebus 60 % daripada dana yang dilaburkan dan mengharapkan pulangan selebihnya pada bulan-bulan yang akan datang.

Perlukah rakyat berasa bimbang tentang tahap hutang 1MDB ?

Tidak sama sekali.
Seperti mana-mana syarikat utama, 1MDB telah menaikkan modal di pasaran hutang antarabangsa untuk membiayai projek-projek tertentu, sejajar dengan skala yang diperlukan untuk berbuat demikian. Semua hutang 1MDB disokong oleh aset yang kukuh dan jumlah nilai aset (RM51.4 bilion pada akhir tahun kewangan Mac 2014) dengan selesa melebihi nilai jumlah hutang (RM41.9 bilion bagi tempoh yang sama). Tambahan pula, kita tidak pernah terlepas jadual pembayaran, walaupun kami berhasrat untuk berbuat demikian.

Keupayaan kami adalah konsisten iaitu untuk mengumpul dana di pasaran antarabangsa, dan merujuk kepada pelabur yang berkualiti, ia mencerminkan keyakinan mereka pada 1MDB, dan penyenaraian perniagaan tenaga kita adalah satu daripada siri latihan yang kami berhasrat untuk menjalankan untuk penyahumpilan kunci kira-kira 1MDB.

Selain itu, kami terus mengembangkan perniagaan hartanah kami dengan projek-projek seperti TRX, yang akan menjadi daerah kewangan pertama Kuala Lumpur setelah selesai. Dan, sejak setahun lalu, 1MDB telah menandatangani beberapa perjanjian dengan syarikat-syarikat terkemuka dari seluruh dunia, termasuk hartanah dan infrastruktur kumpulan antarabangsa Lend Lease dan Export- Import Bank of China, yang membawa kepada pelaburan bernilai lebih $1,3 bilion ke Malaysia .

Seiring dengan peningkatan nilai aset hartanah kami, 1MDB berhasrat untuk menggunakan dana untuk mendorong pertumbuhan masa depan dan juga mengurangkan tahap hutang.

Adakah hutang 1MDB akan memberi impak kepada kemakmuran negara Malaysia?

Hutang 1MDB tidak akan sama sekali memberi impak dan kesan kepada negara secara khususnya.
Seperti yang telah dinyatakan, kesemua hutang 1MDB disokong dengan asset yang kukuh dan aliran tunai yang stabil, dan jumlah asset 1MDB (RM51.4 bilion pada akhir tahun kewangan Mac 2013) adalah lebih tinggi nilainya berbanding jumlah hutang (RM41.9 bilion pada penggal yang sama). Daripada keseluruhan jumlah hutang, kerajaan hanya menyediakan jaminan untuk RM5.8 bilion, di mana 1MDB mempunyai liputan faedah ketara. 

Oleh kerana 1MDB adalah sebuah syarikat tanggungan terhad, risiko yang ditanggung dan pendedahan kepada pemegang saham kami ( Kerajaan ) adalah terhad.

Berkenaan kecurigaan yang timbul pada aktiviti fund raising 1MDB berkenaan terbitan Bon / Hutang yang mempunyai kadar faedah terlampau tinggi dan pembayaran kepada “orang tengah”. Apakah maklum balas 1MDB mengenai isu ini?

Kebimbangan telah ditimbulkan terhadap kadar faedah 5.75% yang dikenakan kepada bon Islamik RM5.0 billion yang diterbitkan oleh 1MDB pada 2009, dengan tanggapan bahawa ini adalah sebuah bon dengan kadar faedah yang tinggi.

Sebagai perbandingan, dinyatakan bahawa sebuah lagi syarikat berkaitan kerajaan, Petronas, telah membayar kadar faedah sebanyak 3.60% untuk bon pada masa yang sama. Ini adalah perbandingan yang tidak adil dan tidak mengambil kira beberapa faktor-faktor penting.

Apabila membeli sesuatu bon, pemberi pinjaman akan mengambil risiko pada kadar tertentu. Lebih lama tempoh pegangan, lebih tinggi risiko untuk pemegang bon. Oleh itu, bon-bon yang mempunyai tempoh matang yang lebih panjang biasanya mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi.

Sepanjang pengetahuan kami, satu-satunya bon berkaitan Petronas yang dikeluarkan pada 2009 yang membawa kadar kupon 3.6% adalah untuk bon RM100 juta dengan tempoh pegangan hanya selama tiga tahun. Manakala bon yang dikeluarkan oleh 1MDB mempunyai tempoh tiga puluh tahun.
Dengan tempoh matang yang sangat jauh berbeza, tidaklah mengejutkan jika bon yang diterbitkan 1MDB mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi.

Secara umumnya, adalah penting untuk dinyatakan bahawa bon yang dikeluarkan oleh 1MDB pada 2009 merupakan bon pertama Malaysia dengan tempoh pegangan selama 30 tahun, dan juga merupakan bon Islamik pertama yang dikeluarkan dengan tempoh matang sepanjang itu.

Dengan keadaan ekonomi pada masa itu, hakikat bahawa 1MDB berjaya menjana jumlah dana sebesar ini mencerminkan sokongan, nama baik dan keyakinan yang diletakkan terhadap syarikat.
Kami juga memandang serius spekulasi tidak berasas bahawa sebahagian daripada kadar faedah ini telah dibayar kepada ‘orang tengah’ sebagai sejenis bayaran manfaat. Ini adalah tuduhan yang serius.
Kami ingin menjelaskan secara tegas bahawa keseluruhan 5.75% kadar faedah tahunan tersebut adalah dibayar kepada para pemegang bon, yang antaranya terdiri daripada institusi-institusi terulung di Malaysia, dua kali setahun mengikut jadual pembayaran. 

Untuk mengatakan sebaliknya atau menyindir bahawa sebahagian jumlah dibayar kepada ‘orang tengah’ adalah secara faktanya tidak benar.

Kesimpulannya, apakah sumbangan 1MDB kepada ekonomi negara?

Misi 1MDB adalah untuk memacu pembangunan ekonomi yang mapan di Malaysia dengan menjalin perkongsian strategik global dan menggalakkan pelaburan asing secara langsung ke negara ini dan juga mengambil bahagian dalam sektor strategik yang membantu memacu pertumbuhan sosio - ekonomi. Sejak ditubuhkan pada tahun 2009, kami telah membina rekod prestasi yang berjaya menarik syarikat-syarikat besar daripada pasaran kewangan antarabangsa ke Malaysia, yang akan membawa kepada aliran dalam modal ke dalam negara ini.

TRX sebagai satu contoh; syarikat-syarikat terkemuka dan institusi dari Australia, China dan Timur Tengah di kalangan kawasan-kawasan lain melabur dalam pembangunan, yang akan merangsang pertumbuhan dan mewujudkan beribu-ribu pekerjaan di Kuala Lumpur sahaja. Sokongan mereka untuk aktiviti pelaburan kami dan keinginan pelabur untuk mengambil bahagian dalam proses pertumbuhan Malaysia adalah tanda penghargaan yang semakin meningkat di negara ini dalam ekonomi global.

Sebagai sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan, membuat kesan sosio - ekonomi yang positif adalah teras dan objektif perniagaan kami, dan kami komited untuk membuat sumbangan yang berkekalan kepada masyarakat di mana kami beroperasi. 

Kami menumpukan pada memberikan kemajuan dalam tiga bidang utama; pendidikan , kualiti hidup dan pembangunan belia, dan berasa bangga kerana lebih 2.5 juta rakyat Malaysia telah mendapat manfaat daripada pelbagai program termasuk biasiswa , latihan keusahawanan, sukan dan pembangunan kemahiran belia, penyediaan penjagaan kesihatan mudah alih dan pembinaan tenaga dan infrastruktur air .
- 1MDB

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...