Saya bodoh... pengakuan Justo terlibat konspirasi guling Najib


AGENDA DAILY

Bekas Eksekutif Kanan PetroSaudi International (PetroSaudi), Xavier Andre Justo mengaku telah diperdaya dan tidak mengetahui maklumat yang diubahsuai mahu digunakan untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Mengakui bodoh kerana tidak menjangka perkara itu, warga Switzerland tersebut berkata, dia juga bukan seorang pemberi maklumat sebaliknya hanya mahu menjual data dicuri selepas dijanjikan bayaran AS$2 juta (RM8.5 juta) oleh ahli perniagaan Malaysia.

“Mereka (pembeli data) mempunyai agenda politik yang saya tidak tahu. Saya tidak tahu yang mereka mahu menjatuhkan sebuah kerajaan. Saya bodoh,” katanya dalam temubual eksklusif terbaharunya dengan akhbar News Straits Times Singapura.

Pada 24 Julai lalu, Justo menerusi temubual dengan akhbar yang sama mendakwa dia dijanjikan bayaran AS$2 juta oleh seorang ahli perniagaan Malaysia untuk mendapatkan dokumen urus niaga berkaitan bekas majikannya dan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Pemilik kumpulan media The Edge, Datuk Tong Kooi Ong, sebalik sahaja laporan temubual itu disiarkan mengakui menawarkan wang sebanyak AS$2 juta kepada Justo sebagai helah untuk memperdayakannya.

Justo yang ditahan Jabatan Pembanterasan Jenayah (CSD), polis Thailand di Koh Samui, Surathani pada 22 Jun lalu memberitahu, persetujuan urusan jual beli dokumen itu dicapai dalam pertemuan dengan pembelinya di Singapura pada Februari lalu.

Penahanan warga Switzerland itu dibuat selepas PetroSaudi membuat laporan terhadap kegiatan peras ugut membabitkan wang 2.5 juta Swiss Francs (RM10 juta) apabila dia mengancam mendedahkan maklumat sulit perniagaan dicurinya jika permintaan tidak dipenuhi.

Dalam perkembangan yang sama, Justo yang kini dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun oleh pihak berkuasa Thailand mengesahkan bahawa dia akan memfailkan rayuan bagi memohon tempoh hukuman tersebut dikurangkan.

“Saya tidak menjangkakan (dikenakan hukuman penjara) tiga tahun,” katanya sambil menambah akan memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa Thailand untuk membolehkan hukuman penjara tersebut diringankan.

1 comment:

pak, anton said...

SAYA PAK,ANTON INGIN BERBAGI CERITA KEPADA KALIAN SEMUA ,dulunya sy seorang guru honor yg hidup susah dan banyak hutan ,krn gaji yg tdk cukup untuk menghidupi ke luarnga sy ,ahirnya sy coba untuk menghubungi AKI MUPENG dan dgn senang hati AKI mau membatu sy untuk memberikan angka hasil ritualnya ,dan angka yg diberikan AKI MUPENG benar-benar terbukti tembus dan saya mengucapkan banyak terimakasih kepada AKI MUPENG yang telah menolong saya dalam kesulitan ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama AKI MUPENG dan dengan senang hati AKI MUPENG mau membantu saya..,ALHAMDULILLAH nomor yang dikasi AKI MUPENG semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi AKI MUPENG DI nomor 0852 9445 0976 ,INI KISAH NYATA DARI SY TEMAN” ,terima kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...