Update Video: Penonton Meninggal Dunia Semasa Kemalangan Drag Race Himpunan Belia Adalah Khabar Angin Sahaja. (Bergambar)


Musibah berlaku pada minit 5:30
Cerita yang mengatakan ambulan datang 30minit selepas kejadian adalah fitnah belaka dimana kita dapat lihat hanya SEMINIT sahaja ambulan sudah sampai.

 Berita tergempar berlaku malam ini dalam perlumbaaan drag race yang diadakan sempena perhimpunan hari Belia Negara 2012 yang diadakan di Putrajaya. Kereta dikatakan telah hilang kawalan dan melanggar penonton.Khabar angin mengatakan ada penonton telah meninggal dunia tetapi perkara itu tidak benar.

Penganjur rasmi perlumbaan dragrace telah mengeluarkan kenyataan bahawa tiada kematian tetapi 2 orang penonton cedera parah dan yang selebihnya cedera ringan.

Aku doakan mereka yang tercedera akibat kejadian yang berlaku diluar kawalan ini sembuh cepat seperti sediakala. Jangan ada mana-mana pihak pula yang menuding jari mencari kesalahan orang lain.
Setiap kejadian yang berlaku adalah takdir Ilahi. Aku yakin, tahap keselamatan yang terbaik sudah pasti disediakan oleh pihak penganjur, tapi benda nak jadi, apa nak kata..

Aku tertarik dengan satu komen dan aku letakkan disini untuk pecacai yang meroyan kerana musibah ini.

Setau aku kalau yg mcm ni byk penonton yg tak sabar. byk gak dok ikut musc,sepang dn penganjur di negeri lain. dan totally penganjur dah byk kali sound kat peserta duduk di luar pagar dll. tp masih ada yg duduk di dalam pagar dan ada yg duduk tepi track pun ada. 
bila hantar rela diaorg maki dan boo rela tu. kalau dok dalam pun sekejap ja. pastu rela dah blah jaga tempat lain diaorg masuk balik. masalah terjadi apabila takda grandstand. so semua pakat nak dok depan. jadi gini la.







46 comments:

Anonymous said...

bala dr Allah swt la ni~
xkn nk kata accident semata2..dah tu nk tunggu malaysia terbelah dua baru nk kata bala???

Anonymous said...

keluar dah ayat stende pecacai ambiga spt diatas spt yg dijangka..

diorang tak reti maksud qada' dan qadar nampaknya

Anonymous said...

ni bukan ambiga atau apa.. ni soal hukum kanun Allah dalam al-Quran..... Islam apa yang anda bawak yang menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah...? Kitab ape yang anda pegang dan jadikan sebagai yang mengatakan konsert2 itu ada kebaiakan...? apa mksud qada qadar..? bleh saudara jelaskn pada saya dengan terperinci berserta hujah al-Quran dan Hadis...

Anonymous said...

Tu lah umngok!buat maksiat mmg kena bala....mmg la qada dan qadar tapi kena ingat la klu nak buat maksiat pon...kata berjihad tapi ader konsert...hak ptuihhhh.......

mohdyakup said...

for your info, this MUSC Drag Event got nothing to do with Himpunan Hari Belia. separate event

fcukatan bodoh said...

betul le kata bloger ni, benda dah nak jadi, nak kata apa lagi..
terima je lah ketentuan ilahi..

di Selangor, penang pesta maksiat penuh rumah urut bersepah-sepah tunggu bala je nak turun..

Anonymous said...

hmmmm kalau buat kuliah agama sampai tengah malam, hatta sampai subuh pon insyaallah takder jadi mcm nie kan...

Anonymous said...

penang...? encik duk mana...? yg mana maskiat...? kuliah agama kat masjid kat negeri sy iaitu pulau pinang ni ke pesta maksiat...? aik... ulama Indonesia dtg bg kulaih pun dikatakan pesta maksiat yer... hurm....

Anonymous said...

Nak kata bodoh kang marah..kalau betul negeri yg konon pemimpin mulia sangat.dekat negeri jajahan dorang xda langsung cub malam..baru berul..apa kena mengena himpunan belia dengan pesta maksiat

Anonymous said...

org dah sakit nek arena tu bertambah sakit la gamoknye..

Anonymous said...

kita sepatutnya mdoakan supaya mereka yg terlibat xde pape n cpt smbuh..sume yg jd adalah tkdir..nak slahkn pihak pgnjur xboleh jgk, sblum event mula lg pgnjur dh bg warning supaya jgn dduk dkat bgian 2..tp bnde dh nk jd.smoga mereka semua selamat:-)

zaza zito said...

tidak perlu bergaduh..kejadian bergini terjadi sudah ditakdirkan..nak kata allah turun kan bala??dimana2 ada bala..nak kata maksiat?dkt mana2 pon ada maksiat yg penting diri kita sendiri.betulkan diri kita dahulu baru betulkan org lain..dunia akhir zaman~~

Anonymous said...

tlg jauhi segala comment hanya menuding jari semata2.. dua-dua parti ada kelebihan dan kekurangan masing2.. utk makluman semua event MUSC Drag race ni sudah diadakn 2,3 tahun lepas.. cuma Allah yg menetapkn kejadian tu jadi mlm ini.. innalillah..

Anonymous said...

Dah lah.. Apa yg blogger ni tulis dah cukup sopan utk tidak menyinggung mana2 pihak. If its hard to place words in a nicer way, why not we keep our opinions to ourselves, shall we? Avoid from arguing.

Anonymous said...

kalo pembangkang menang pru..
aku brani jamin bertambah2 lg pusat2
maksiat..almaklumlah bos nya kaki bontot..
org2 kuat lbh dr sparuh kapior..tok2 lebai pn dulu duk laung hudud & negara islam..tp la ni..negara berkebajikan..puiiii yenadei citpodah..

Anonymous said...

Laa sume tu bala..accident bala, rusuhan sebabkan kerosakan pon bala, tp satu je nk tnya pd anda semua.. Korg duk ckp psl hukum halal haram ni, tp korg arif x psl benda ni? Jgn sebarangan ckp psl hukum Allah. Cuba saudara jelaskan secara terperinci apa yg menghalalkan @ mengharamkan seperti apa yg saudara katakan. Dan satu soalan dr sy, ambik contoh rusuhan, adakah itu halal dan membawa kebaikan? Dan bagaimana pula dgn kuliah agama, sekiranya kuliah itu diadakan bagaimana saudara tahu itu sememangnya sgt mulia dan bagus? apa yg sy blh katakan drpd kt bertegang lidah kat sini lebih baik kt sama2 ambik iktibar dr sume benda yg berlaku. Perbaiki diri ke arah yg betul. Perhitungan di akhirat adalah ke atas individu. So sama2 lah kt bermuhasabah diri.

Assalamualaikum...

Anonymous said...

xpela, dah nak accidnet, nak buat mcm mana kan..

tp UMNO mmg parti maksiat pun...kah kah kah..

lau x, xkan cancel kuliah agama, sebab takot traffic jam..yela, pemimpin wasattiyyah nak tgk konsert k-pop !

umno haram jadah...kah kah kah

Anonymous said...

dahla...kalo btol pesta maksiat ke..ape ke...itu sume mmg qada qadar Allah...peringatan...x perlulah nak tambah dosa dengan menyumpah-nyumpah orang lain...kan bagus kita doakan mereka yang nampak terpesong supaya dapat petunjuk Allah...dapat pahala jugak...ni kita sumpah org sbb dia buat dosa...last2 kita dapat dosa...renungkan...

Anonymous said...

itulah qada' & qadar...
ketetapan untuk orang yang berdosa pasti kene bala...
"Adakah mereka mengambil pelajarang.."

Anonymous said...

Takziah pada mangsa...

Tahniah kepada pengkomen2 yg mempolitikkan insiden ini kerana berjaya menunjukkan betapa ceteknya fikiran anda...

kalau ada exciden kat kelantan atau selangor, ada ke sebab parti jugak? so sesapa yg xcident kt selangor atau kelantan tu terkena bala la ya...salah PR la kalau mcm tu..

kalau exciden kat negeri lain salah BN la...bangang...otak letak kt lutut...

Anonymous said...

Tnya sy,sy yg berada di tmpt kjadian..kete galant lancer lama buat drag trbabas,btul2 menghala ke arah saya dan mlencong ke knan melanggar dlam 10 org lebih.5 mlambung lebih kurang 5 meter tinggi..mmg himpunan belia sb di rasmikan oleh menteri dn duta, sy lupa namanya, artis..safety mmg terabai sb trak dgn pnonton hanya sdepa sahaja,tiada guard rail,..hnya pokok bunga sbgai sfety..ambulan ada satu je 30 minit bru smpai 2 ambulan sdgkan mngsa parah ada lagi kt situ...

Anonymous said...

Eleh,baru dua orang cedera,dah kata bala.

Woi,kelantan yang pok nik perintah tu,dah jadi negeri catat paling tinggi penghidap HIV tu apa cerita? Bukan bala?

Sembang nak kencang.

Nak jadi bodoh tu,jadi bodoh sikit-sikit dah la.LOL!

Anonymous said...

Eleh,baru dua orang cedera,dah kata bala.

Woi,kelantan yang pok nik perintah tu,dah jadi negeri catat paling tinggi penghidap HIV tu apa cerita? Bukan bala?

Sembang nak kencang.

Nak jadi bodoh tu,jadi bodoh sikit-sikit dah la.LOL!

Homestay dan guest house fendy said...

Tnya saya,sy ada kt situ

Homestay dan guest house fendy said...

Slm tnya sy..sy ada kt situ

Anonymous said...

adik sy pra kritikal...

Homestay dan guest house fendy said...

Slam,tnya saya,sy ada kt situ smlam n kete2 2 btul2 nk lnggar sy sblm mlencong ke sblh knan

Anonymous said...

Kalau setakat buat ceramah agama, tapi ada unsur2 politik pun x guna jugak..kutuk org lain..siapa kita untuk menghukum org lain sedangkan diri sendiri pun x btl..Manusia diberikan akal n fikiran, so berpikir..jangan terlalu taksub sgt dgn agenda politik...

Anonymous said...

sbb tu klantan nk lksanakan hukum hudud....mencegah itu lbh baik driu merawat

The Fakhirin said...

faking stoya penganjur..Bencana Lagi !

Anonymous said...

majlis fatwa tak nak haramkan ke event ni?

ohye, bila dah sembuh esok jangan lupa teruskan mengundi pemerintah yang bangang...

Anonymous said...

semua benda nak kait dgn politik . kalau dah masing2 nak bertelagah, habis tu siapa yg betul? bawak bertenang lah semua.

Semoga yg cedera tu cepat sembuh. amin.

Aemierulrizaki said...

perkara sudah berlaku dan penganjur telah melakukan yang terbaik. berdoa dan mintak mereka selamat.

Saperkara lagi. minta jasa baik tuan linkkan blog hamba di pautan blog tuan. terima kasih

Anonymous said...

bodo la korg ni..benda dah nak jadi..umno la ambiga la..xde kaitan..kalo nak join tu dtg je..xnak join dok umah je..

IZAHAR™ AZIZAN said...

tak payah tuding jari kat sape2.. pmbangkang ke kerajaan ke... panduan Allah dh bg, masing2 kna sedar la.. tak tahu, BELAJAR dgn org yg lebih tahu (Ulama', Guru), bukan ikut je org.. sape2 pon tak sempurna kat Dunia ni sekarang.. Fikir balik la kenapa kita dihidupkan.. mesti ada tugas yg perlu kita buat.. setiap masalah tu perlu ada jalan penyelesaian, bukan ikutkan hati & perasaan (mintak pandangan org yg lebih tahu kalau tak tahu (ulama', guru)) kesimpulannya.. BELAJARLAH SEGALA ILMU yang Baik utk pengetahuan dari jd jahil.

Anonymous said...

@mohdyakup
fyi, MUSC Drag Event ni memang takda kaitan dengan Himpunan Hari Belia tp ada kaitan dengan Himpunan Jutaan Belia. Tak percaya ambik kau aku bagi link utusan meloya

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0527&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_21.htm

mirulharmoney said...

Ramai ramai terbalikkan kereta tue plak..yeahhhhhh

mirulharmoney said...

Ramai ramai terbalikkan kereta tue plak...hahahah..kasi hancur itu kereta

Anonymous said...

apa dapat drag tu semua? Dapat masuk syurga free? Jadi jaguh pelumaba mewakili malaysia jauh sekali..bila kata jahil marah tapi tak faham pun apa makna jahil... Kaki bontot la apa la cakap macam halilintar berdegar2 ketuanta pengecut bila diajak berdebat wlaupun isu moral...tk boleh dinafikan lagi puak umno nak pertahankan maksiat judi dlm malaysia kalau tak apa lagi perjuangan yg depa ni ada.. Sggup mempermainkan agama untuk kepentingan sendiri... Sedar la dunia ni bukan kau punya dah mati sok takde umno tolong kau

Anonymous said...

inila bala byr cash...majlis ilmu ditukar dgn majlis kegilaan mcm ni..siangnya konsert kpop separuh bogel utk rakyat...aku cabar najib imamkan solat jumaat...blh tak? buktikan diri sebagai pemimpin...

shah amir said...

Aku antara pengunjung tegar MUSC drag ni. nak ikutkan, thn lepas every month MUSC-KBS wat event kat tmpt yg sama tanpa mslh.
Aku jugak saksi dlm mlm tu.. aku tgk statement saksi kat atas ni byk lari dr hal sebenar. Sejam sblm jadi kes ni, pengajur dah stop event selama sejam halau sume crowd yg dekat dgn track siap announce lg pakai pembesar suara. siap hntr bouncer lg halau crowd jauh dr trek. tp aku kesian dgn bouncer la, kene maki dgn crowd kat situ. tp ok la kan, crowd beredar dr situ. bila semua dah clear, penganjur jln kan drag balik. ms tu la jugak crowd yg kene halau tu rapat balik kat tmpt yg sama skit2. kalo ikut balik citer tu.. mslh dr siapa? kalo korang tgk video eksiden tu balik, nmpk sgt saksi rabun mlm.. situ bukan pasu bunga. deretan pokok penghadang jln. bleh nmpk tak ade pagar sepanjang trek. nape saksi kata kat tmpt drag takde langsung pagar keselamatan?

Korang tuduh penganjur tak letak langkah keselamatan? korang tgk balik vdeo tu, dalm ms satu minit ambulan dah smpai tmpt kejadian. sbb ambulan mmg pangjur dah standby kat situ. terima kasi la pada kbs-musc sbb sediakan sume yg ad. upgrade sume langkah keselamatan stiap kali drag putrajay dr thn lepas smpai la sabtu lepas. kejadian ni pun kita takleh nak agak bleh jadi mcm ni.

Anonymous said...

Sembang lebih.. nk ckp pkai otak la beb.. jgn nk menfitnah je.. pkr dlu sblm ckp.. korang dudok umah tk pyh la nk sembang lbh2 seolah2 korg yg kt ctu.. yg ad kt event tu yg tau pe yg jd.. so simpan statement2 taik korg tu.. bnde da jd.. redha je la.. doa kn mangsa yg t'libat cpt sembuh.. n lg 1 bnde nie tkde t'libat ngan politik pn.. so tk pyh la nk b'politik.. nk politik g dok parlimen sne.. utk MUSC pasnie ley upgrade safety stiap kali event..

Anonymous said...

memang banyak bagi komen mcm taik..tak duduk kat event tu tengok kejadian depan mata tapi sibuk bagi komen yang merapu2 ..sebelum bg komen kalau rasa diri tu berotak, gunakan otak sebaik2 nya..

Anonymous said...

PENCACAI PAKATAN MEMANG MACAM TUE DIORG TUNGGU JER HAL2 MACAM NIE BERLAKU LEBIH2 LAGI EVENT KERAJAAN...TGK IZZAH TUE TETIBA TUNJUK JAGUH PERGI HOSPITAL PASTU TAWAR PEGUAM NAK SAMAN PENGANJUR..DAH PUN EVENT HARI BELIA MESTILAH ADA ACARA PERMOTORAN.TUE YG CROWD RAMAI.MEMANG BELIA MINAT ACARA MACAM NIE..SEJAK BILA USTAZ AZHAR TUE ADA BOOKING PICC?TUNJUK BUKTILAH..KONSERT TUE BUKAN UNTUK ORG ISLAM SAHAJA.KAN KITA BERBILANG BANGSA..KLAU XNAK TGK KERAJAAN X PAKSA PUN

Anonymous said...

http://malaysiandigest.com/news/45602-k-pop-concert-not-reason-for-postponing-azahar-idrus-ceramah.html

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0529&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_12.htm

Untuk yang kata ustaz azhar tak booking PICC. Kau baca duo link kat atas tuh!! Ade dia cakap Ustaz Azhar tak booking?? sengal. cakap xde bukti. bodoh!

Anonymous said...

Apa kaitan drag dengan politik woi!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...