Renungan Part 2: Kisah Benar Perilaku Orang Cina Yang Sangat Rasis Di Malaysia Yang Perlu Dibaca.

     Kisah kedua kesinambungan dari Part 1 Di SINI

Ni pulak kawan saya masa pergi kedai kereta. Nak repair kereta yg ada problem. Untuk makluman kawan saya org cina tapi muka macam Melayu. Tu yg org cina ingat dia Melayu. alih alih mereka sendiri malu bila tau dia cina. Dia cakap Bahasa Malaysia semasa komunikasi. Lastly baru cakap cina. hehe.

rakan : Bos. Tolong tengokkan kereta saya ni. Bearing problem.

CINA RASIS 1 : Ok Bos. Nanti saya suruh pekerja saya check. Bos duduk dalam dulu.

rakan : Tak apa. Saya tunggu sini.

CINA RASIS 1 : Ah Meng!!! Mai sini. Tolong check kereta org ni.

CINA RASIS 2 : Ok bos. Apa problem.

CINA RASIS 1 : Bearing problem dia cakap. Nanti ko pi check. Tapi ingat nanti JANGAN KASI MURAH! Cas dia MAHAL MAHAL!.

CINA RASIS 2 : Ok bos. Tahu lah saya nanti nak buat camana.

Rakan saya cina bermuka Melayu ni terkedu sakit hati yg amat sangat masa tu. Tapi control diam je. Huhu.

CINA RASIS 2 : Bos. Spare part bos banyak mau kena tukar. Ini sudah rosak. Haus. Yang ini pun sudah kemek. Nak buka ni bukan senang saya kena guna mesin. Kena tinggal kereta satu hari. Esok baru boleh ambil.

rakan : Ye ke banyak mau kena tukar? Saya sudah cakap tadi sama bos. Bearing aje problem.

CINA RASIS 2 : Kalau macam tu saya kasi tukar bearing aje.

Setelah siap servis dan repair.

rakan : Berapa cas bos?

CINA RASIS 2 : Sekejap nanti saya tanya bos besar dulu.

CINA RASIS 1 : Harga semua RM500. Ko cas dia RM700 aje.

CINA RASIS 2 : Ok bos. Sudah siap. Semua RM700 aje. Sudah murah ni.

kawan yg bengang terus cakap cina dgn dorang.

rakan : Tadi saya dengar lu org sembang. Rega hanya RM500 saja. Kenapa cas saya RM700?

kedua dua cina rasis workshop tu tergamam.

CINA RASIS 1 : Aik bos. U bukan Melayu ke?

rakan : Saya cina lah. Muka saja macam Melayu. Kenapa cas saya mahal?

CINA RASIS 1 : sory sory bos. Banyak sory aaa. Saya ingat lu Melayu tadi. Saya kasi spesel price bayar RM 450 saja. Saya kasi diskaun lagi.

rakan : Cilakak. Ingat saya muka Melayu lu org mau pau saya ka?

CINA RASIS 1 : Sory la bos. Kira settel la. Saya ingat lu Melayu tadi.

Member saya bayar dan terus blah. huhu.


2 comments:

mk said...

Melayu pun ramai yang berkelakuan cam tu bila dealing dengan customer cina. Dua dua pun sama sama racist !!!

pnzulia said...

sama je la bangsa melayu kita ni pun...

penah mkn nasik goreng biasa2 je..
time nak bayar kita tanya naper mahal...
dijawabnya 'ada udang'...
walhal.. anak2 udang je..
bukanya ada mak/bapak udang apatah lagi udang galah !!

begitu jugak..
time nak bayar kita tanya naper mahal...
dijawabnya 'ada ayam'...
walhal.. tulang/kulit ayam je..
bukanya ada peha/dada ayam pun !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...