Melissa Gooi & Rakan-Rakan seharusnya menerima nasib seperti ini..

Di Thailand, undang-undang mereka begitu keras dalam mempertahankan kedaulatan dan ketinggian institusi diraja mereka. Lihatlah bagaimana lelaki bernama Ampon ini menerima hukuman penjara selama 20 tahun hanya kerana satu SMSmyang mengjina raja mereka.

Di Malaysia, kes penghinaan terhadap seperti yang dilakukan oleh 
Melissa Gooi ternyata impaknya lebih besar dimana penggunaan media sosial seperti Facebook dapat dilihat di seluruh dunia berbanding sms hanya melibatkan orang yang menerima sahaja.

Persoalannya, beranikah instusi kehakiman negara kita menguatkuasakan undang-undang sebagaimana yang diimplikasikan di Thailand? 

Di Malaysia, Raja merupakan ketua negara tiada bezanya dengan di sana cuma disebabkan doktrin puak komunis dan grup anti institusi diraja, tahap hormat dan menyanjung tinggi istitusi diraja dilihat semakin kurang.

Sesuatu harus dilakukan sebelum terlewat!

7 comments:

Anonymous said...



KERAJAAN mALAYSIA takaut dengan china babi di malaysia.

Anonymous said...

Betul....

Anonymous said...


melissa kalau lu tak suka itu AGONG lu boleh chou chee bai dari sini.


lu punya latok nenek datang sini.kalau lu sudah datang lumah olang lu mesti holmat itu owner.

lu china lulok ini malaysia olang melayu tak ada kachau sama lu.lu olang beli lumah besar beli keleta besak, lu beli kapal terbang olang melayu tak ada malah tapi lu kurang ajar olang melayu malalah.

Anonymous said...

Tindakan tegas perlu diambil..
HUKUMAN berat perlu dijatuhkan.....
Agar menjadi tauladan kepada sekalian Rakyat Malaysia...

Anonymous said...

Difahamkan bahawa rakyat Thai tersebut adalah keturunan China juga. Tapi seperti di Indonesia mereka harus menggunakan nama Siam.

Anonymous said...

Melayu....melayu...kesian aku tengok...sebab dek dumno yang menulis teks ucapan agonglah...cina-cina tu berlaku biadap! Cuba kalau agong ni berucap secara bebas tanpa melihat teks ucapan dan tidak menyentuh isu pilihanraya atau isu politik bangang di malaysia ni...takde siapa pun yang marah..

Anonymous said...

Kerajaan perlu tegas!! Tangkap dan penjarakan PENDERHAKA Negara. Bukan sekadar denda!!!. Maruah tidak bolih ditebus dengan wang. Contohi Negara Thailand. Saya amat bangga dengan TUN M...zaman beliau tidak ada siapa pun berani menderhaka pada Raja dan Negara. Harap Kerajaan sekarang Tegas demi Bangsa Melayu, Agama dan Negara. Kembalikan EO dan ISA.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...